Als je een voorbeeld wilt zien van het rimpeleffect in actie, ga dan gewoon naar de dichtstbijzijnde universiteit. Naast de voor de hand liggende economische voordelen kunnen hun culturele en maatschappelijke impact aanzienlijk en belangrijk zijn. We konden dit uit de eerste hand ervaren toen het team in gesprek met de Norwich University of the Arts enkele uitdagingen aankaartte waarmee middelbare scholen in hun lokale omgeving te maken hadden.
We hebben al een aantal jaren een uitstekende commerciële relatie met de Norwich University of the Arts en het is een mooi voorbeeld van de belangrijke rol die een universiteit in het lokale leven kan spelen. En wij reiken ook regelmatig verder dan onze eigen mogelijkheden als we samen met onze klanten werken aan activiteiten voor hun gemeenschappen. In het geval van de Norwich University of the Arts is dit de sponsoring van de jaarlijkse, zeer gerespecteerde Beyond the Frame-fotowedstrijd. En het was James Smith, de leider van de fotografiecursus op de universiteit, die ons benaderde toen hij een verontrustende trend zag na de start van de nieuwste wedstrijd.
"We werken samen met een uitgebreid netwerk van scholen en we streven er voortdurend naar scholen te ondersteunen die niet beschikken over de financiering en middelen om de mogelijkheden voor hun studenten te vergroten om te beginnen met fotografie", legt hij uit. "We spraken dus met Nathan Dua en het team van Canon over de mogelijkheid om Beyond the Frame-workshops te houden en lokale scholen te ondersteunen die willen dat hun studenten deelnemen."
De wedstrijd, die nu voor de achtste keer wordt gehouden, kan alleen worden omschreven als een 'spark' voor heel veel jongeren. Ze worden gevraagd om een creatieve foto in te dienen over een thema en maken daarmee kans op een EOS R50-camera. "We zijn al geruime tijd klant van Canon", legt James uit. "We zijn begonnen met de EOS 5D Mark II, maar nu hebben we Mark III's, IV's en DS's. En we hebben net vijf EOS R5 C's gekocht."
Het combineren van onze eigen expertise met onze klanten voor een dergelijk project was een no-brainer voor ons. En toen we de onlangs overgenomen 20 Bank Plain van de universiteit te zien kregen, een enorm, voormalig 18e-eeuws bankgebouw van Grade II, realiseerden we ons dat dit een perfecte setting zou zijn voor een evenement van het Canon Young People Programme. Vervolgens begonnen we samen te werken aan het organiseren van drie dagen aan workshops. Meer dan honderd jongeren van 15-17 jaar werden uitgenodigd via hun scholen in de buurt en voor het merendeel van de ambitieuze fotografen in deze workshops, was het gebruik van zo'n professionele kit de eerste keer en een geweldig vooruitzicht. Want ook al volgde iedereen die deelnam een fotografiestudie, het soort camera's, belichting en computerapparatuur dat normaal op de universiteit wordt gebruikt, is voor de overgrote meerderheid van de middelbare scholen niet beschikbaar.
Canon Ambassador Elisa Iannacone was hun belangrijkste docent voor de workshops en ideaal om Beyond the Frame te positioneren als de perfecte gelegenheid om hun creatieve vleugels uit te slaan. Maar laten we de kracht van gratis vaardigheidstraining en toegang tot professionals in de branche en het hoger onderwijs niet vergeten. Dit zorgt ervoor dat de workshops van een gerichte activiteit transformeren in een potentieel carrièrebepalend moment voor deze jongeren, die op het punt staan om over hun toekomst na te gaan denken.
En daarom is maatschappelijk impact voor ons meer dan alleen het afvinken van een to-dolijstje. In Engeland en Wales, waar de Social Value Act geldt, zijn alle zakelijke contracten in de publieke sector verplicht om deze toewijding aan te tonen. Maar wij kijken breder en houden rekening met onze relaties met klanten, partners en ngo's in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Net als in Norwich werken we samen aan het ontwerpen van activiteiten met afgeronde, nuttige en langdurige effecten.
Voorafgaand aan de workshops bij Norwich ontving elke student bijvoorbeeld een milieugerichte opdracht, geïnspireerd door de duurzameontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Dit gaf de jongeren meer dan genoeg om na te denken over hun eigen maatschappelijke en milieueffecten en dit moest de basis vormen van het werk dat ze deden, waarbij hun ideeën werden omgezet in krachtige visuals. Zo reiken de sessies verder dan fotografie en visual storytelling. De jongeren kijken op een nieuwe manier naar de wereld om hen heen, analyseren de lastige kwesties en delen hun mening, ervaringen, verwachtingen en ambities.
Dit vertaalt zich ook in onze wereld van professionele prints, waar we het effect kunnen laten zien van het benaderen van maatschappelijke kwesties op een nieuwe en verrassende manier. Of om het gesprek aan te gaan over de toekomst van de branche en jongeren te inspireren die keuzes moeten maken over hun carrière.
Het was een geweldige kans voor de studenten... Ik was aangenaam verrast dat studenten die vrij stil zijn in het klaslokaal echt uit hun schulp kropen."
Het eerste effect van de drie dagen op de Norwich University of the Arts was dat de jongeren, hun leraren en iedereen die had bijgedragen zich geïnspireerd, enthousiast en creatief voldaan voelden. Dat is zeker reden genoeg om honderd kinderen uit hun klaslokalen te halen, toch? Maar we weten dat de secundaire rimpels veel langer zullen voortduren in carrières en de verhalen die deze jonge studenten kunnen vertellen met hun camera's of door hun kennis over duurzameontwikkelingsdoelstellingen.
"We gebruiken het woord 'empowering' best vaak, maar er is gewoon geen andere manier om de resultaten van dit soort activiteiten te beschrijven", legt Nathan Dua, Education Segment Manager bij Canon VK en Ierland uit. "Honderd studenten die praktische vaardigheden leren om belangrijke milieu- en maatschappelijke kwesties te bestuderen, geven hun de kracht om verandering teweeg te brengen. We vinden het geweldig om hier een rol in te spelen en we werken met trots samen met de Norwich University of the Arts om dit mogelijk te maken." James is het hiermee eens: "Het is fantastisch om hieraan samen te werken en op een totaal andere manier met scholen in onze lokale gemeenschap te communiceren."
Maar het is vooral belangrijk dat alle betrokkenen hebben geleerd wat er kan worden bereikt als verschillende partijen samenwerken. Dit is iets waar we waar mogelijk naar streven: samenwerken met onze klanten en partners om hun initiatieven te ondersteunen terwijl zij, en wij, onze gemeenschappen van dienst zijn. Het is zo ingebed in het leven van Canon dat we er zelfs een woord voor hebben: Kyosei - samenleven en samenwerken voor het algemeen belang.
Meer informatie over het Canon Young People Programme.
Gerelateerd
-
Leren om te horen, leren om gehoord te worden
Het Canon Young People Programme heeft Keniaanse studenten die onlangs een cochleair implantaat hebben gekregen, geholpen om verhalen over gehoorverlies te vertellen en een gemeenschapsgevoel op te bouwen.
-
Jonge vluchtelingen delen een nieuwe taal
Toen jonge vluchtelingen op een Belgische school leerden hoe ze een camera konden gebruiken, hielp het hen snel om te communiceren, hun zelfvertrouwen op te bouwen en contacten te leggen.
-
De perfecte school, perfect geprint
Meer dan 100 jongeren bezochten Canon Production Printing als onderdeel van een 'School van de toekomst'-wedstrijd. Hun ideeën werden in print tot leven gebracht.
-
Fotografie voor jezelf
Identiteit is essentieel voor een goede geestelijke gezondheid en Dr. Neil Gibson van de Robert Gordon University gebruikt en geeft les in fotografie als hulpmiddel voor zelfverkenning.