De perfecte school, perfect geprint

5 min
Het handschrift van een kind op een geschilderde paars-blauwe achtergrond. Er staat 'Blijf lief voor elkaar!' op.

"Ze komen naar ons toe omdat ze soms moeite hebben met het reguliere educatieve systeem, schoolverlaters zijn en tijdelijk wat extra liefde en aandacht van onze mensen nodig hebben om vol trots terug naar hun eigen school te gaan." - Guido Nijboer, Managing Director van de Wijnberg.

'Medeleven' is zo'n prachtig woord. Het duidt op respect, luisteren en, het allerbelangrijkste, geen oordeel. Dit is precies de reden waarom Canon betrokken is geraakt bij De Wereld van de Wijnberg, een wedstrijd georganiseerd door de Wijnberg, een school die kinderen en jongeren ondersteunt in moeilijke tijden in hun leven. De wedstrijd weerspiegelt de ethos van de school door jongeren uit te nodigen om hun stem te laten horen op nieuwe manieren en door nieuwe doelgroepen.

De Wijnberg nodigt alle basisscholen in Limburg uit om deel te nemen. Dit jaar hebben zo'n 1200 jongeren geprobeerd deze vraag te beantwoorden: "Hoe ziet de school van de toekomst eruit?" Het is een slimme vraag, omdat het erkent dat scholen de samenleving weerspiegelen en een microkosmos van de bredere wereldbeleving kunnen zijn. Ideeën kunnen in elke creatieve vorm worden ingediend: films, schilderijen, toneelstukken, foto's en zelfs stand-upcomedy zijn allemaal welkom. Alles wat wordt gemaakt, laat zien hoe zij de wereld graag zien veranderen. Natuurlijk hoefden ze het niet helemaal alleen te doen, want het team van de Wijnberg bood voldoende begeleiding aan scholen. Bovendien organiseerde Canon Benelux op 11 januari ook een grote online bijeenkomst voor iedereen die deelneemt. Tijdens deze bijeenkomst deelde Canon Ambassador Ahmet Polat live vanuit onze Broadcast Studio in Den Bosch de vele creatieve manieren waarop verhalen kunnen worden gebruikt om ideeën tot leven te brengen. Hij deed dit samen met onze lokale specialist, Nadine van Eeuwijk, die over de printwereld vertelde.

De leerlingen waren geïnspireerd en gingen snel in groepen uiteen met hun leraren om na te denken over de manieren waarop de school, en daarmee ook de wereld, verbeterd kan worden. Ze moesten deze concepten naar de organisatoren sturen en de druk was hoog. Er werden slechts vijftien van de ingediende concepten uitgekozen om kunstwerken en posters van te maken. Deze groepen werden uitgenodigd voor een speciale dag op het kantoor van Canon Production Printing in Venlo.

Een groep jongeren staat rond een volwassene die laat zien hoe een kleine Canon-printer werkt.
Een man staat naast een lessenaar en een scherm en houdt een presentatie voor een groep jongeren van wie de ruggen naar de camera zijn gericht.

De projectleider, Sandra van Horen, en haar team wisten dat ze een groot aantal bezoekers op hun hoofdkantoor zouden verwelkomen, dus de dag was tot in de puntjes verzorgd. Ze konden zich alleen niet voorbereiden op de bruisende energie die de 150 jongeren, leraren, ouders en verzorgers met zich meebrachten. In het gebouw was het een drukte van belang en klonk gelach. De dag stond in het teken van leren en studenten liepen van sessie naar sessie. 's Ochtends hebben ze geleerd over werken in de creatieve sector en over alle verschillende soorten loopbaantrajecten die ze in de toekomst zouden kunnen kiezen. Om dit te onderstrepen, hebben ze kennisgemaakt met filmmaker en Canon Ambassador Michael Zomer die voor zijn werk de wereld is over gereisd en verhalen over menselijke impact heeft gemaakt voor Discovery Channel, Red Bull en meer.

Het ging echter niet van een leien dakje voor Michael. Hij vond school een uitdaging en was open over zijn dyslexie door te vertellen over hoe hij van een lastige schooltijd tot het vinden van zijn roeping als filmmaker ging. Dit sloeg aan bij de studenten, waarvan sommigen ook een neurologische afwijking, zoals autisme, hadden. Tim ten Cate van Canon Nederland, die tijdens het evenement workshops over visual storytelling presenteerde, herinnert zich nog hoe enthousiast iedereen over Michael was. "De vragen bleven maar komen", lacht hij. "Hij leek wel een beroemdheid en ze wilden allemaal op de foto met hem. Ik denk dat dit een van de mooiste sessies was, omdat de jongeren echt geïntrigeerd waren door zijn verhaal."

De praktische middag vond plaats in het Canon Customer Experience Center met groepen jongeren die aan meerdere activiteiten deelnamen, waaronder een fotografieworkshop. Canon-teamleden Frederic Vaneesbeck en Berend Janssens leerden hen hoe ze voorwerpen onder water konden fotograferen. Tim heeft de basisregels van het maken van foto's besproken aan de hand van het werk van lokale fotografen om belichtingstechnieken te demonstreren en te bespreken welke verhalen ze in elke foto zagen.

Een driedimensionaal geprint stuk, waarbij vier zijden zijn verbonden door zwaluwstaartverbindingen. Het is gestreept in regenboogkleuren en op elke streep staat een andere geschreven slogan over inclusiviteit, zoals 'ben jezelf!' en 'gay is oke!'.
Het hoofd en de schouders van een jongere van achteren. De persoon kijkt naar een met de hand getekende poster tegen pesten.

De monden van de jongeren vielen pas echt open toen een team van experts liet zien wat elke Canon-printer kon doen. Hier vond de magie plaats: vijftien 'School van de toekomst'-kunstwerken werden getransformeerd. "Ik wist dat er grote printers bestonden, maar ik had niet verwacht dat ze zo groot zouden zijn!" zei een van de jongeren toen hun werk werd geprint met onze Colorado-, Arizona ColorWave-, imagePRESS- en imagePROGRAF-machines.

De machines printten hun creaties op doorzichtig plexiglas, maakten er puzzels van en zorgden ervoor dat meerdere prints met elkaar verbonden konden worden tot een driedimensionaal object. Maar ze werden niet alleen enthousiast door de nieuwe mogelijkheden. Door creatief na te denken over hoe hun posters moesten worden gepresenteerd, buiten de traditionele ideeën, dachten de studenten ook na over hoe verhalen het publiek bereiken en beïnvloeden. Kortom, door over printen te leren, hebben ze ontdekt dat er meer dan een manier is om een belangrijke boodschap over te brengen.

Hun creaties werden in maart onthuld tijdens de grote finale van De Wereld van de Wijnberg in het theater van Venlo. Tien groepen werden uitgenodigd om hun visie voor de toekomst voor ouders, verzorgers en vrienden te presenteren of demonstreren. En er werd bekendgemaakt dat de kunstwerken tot het einde van het jaar als reizende tentoonstelling in Limburg zouden worden getoond. Dit zorgde voor veel blijdschap onder de studenten, docenten, de school en het team van ongeveer dertig Canon-collega's dat de studenten welkom had geheten en hen iets bij had gebracht. "Het was fantastisch om onze kennis over printen, fotografie en videografie te delen en de jongeren te inspireren om dit om te zetten in prachtige foto's", aldus Wilco Verheij, Senior Director Workspace, die de samenwerking tussen Canon en de Wijnberg tot stand bracht. "We zijn er trots op dat we de studenten kunnen ondersteunen bij het vertellen van hun verhaal, niet alleen tijdens de wedstrijd, maar ook erna."

Gerelateerd