Inclusief door design voor een wereld zonder zicht

4 min
Het hoofd en de schouders van een man met kort donker haar. Hij staat met zijn rug naar de camera en de bovenkant van zijn zwarte rugzak is zichtbaar over zijn groene shirt. Hij kijkt naar een enorme afbeelding voor hem, maar de randen zijn erg vaag. Het midden van de afbeelding lijkt groen en iets dat op bladeren lijkt.

Anna Tylor is de voorzitter van de Raad van Toezicht van het Britse Royal National Institute of Blind People (RNIB). Op donderdag 4 april nam ze het woord tijdens de openingstentoonstelling van World Unseen in Somerset House in Londen. Ze deelde haar gedachten over haar betrokkenheid bij een project dat in haar woorden vraagt om "creatieve moed om foto's op deze manier te gebruiken". Zonder hun medewerking was het ook niet mogelijk geweest om World Unseen te realiseren. Het team van RNIB is van cruciaal belang geweest om het hele project tot een succes te maken voor toegankelijkheid in kunst.

En dit is nog maar het begin. Het initiatief was al omvangrijk en bracht een enorm aantal mensen samen: partners, zoals RNIB, maar ook wereldberoemde fotografen, vooraanstaande medische experts, specialisten op het gebied van printtechnologieën, ervaren toegankelijkheidsadviseurs en natuurlijk ziende mensen en mensen met slechtziendheid, die de foto's voor het eerst op deze nieuwe manier beleefden. De deuren van World Unseen in Londen zijn nu gesloten, maar in de loop van het jaar zal de tentoonstelling door Europa reizen om door nog duizenden mensen meer persoonlijk te worden ervaren. Daarnaast is hij on-demand beschikbaar via onze online World Unseen-tentoonstelling.

Daarom maakte Anna's toespraak een diepe indruk, vooral toen ze sprak over de waarden die Canon en zij delen op het gebied van kunst, fotografie en creativiteit in het algemeen. Dit zijn de fundamenten waarop World Unseen is gebouwd.

"We zien de wereld allemaal anders."

"Of je nu blind bent, slechtziend of 20-20 zicht hebt, we ervaren de wereld allemaal anders", aldus Anna. "Het leven is multisensorisch. Niets is eendimensionaal." Voor degenen die geen beperking hebben, kan het gemakkelijk zijn om dit vanzelfsprekend te vinden. Juist daarom kregen ziende bezoekers van de tentoonstelling ook te zien hoe elke foto wordt ervaren bij een aantal verschillende vormen van zichtverlies, zoals leeftijdsgebonden maculadegeneratie, glaucoom, retinitis pigmentosa en diabetische retinopathie. Iedereen die de deur van World Unseen binnenliep – blind, slechtziend of ziend – werd aangemoedigd om de reliëfprints en de bijbehorende braille aan te raken. De door de artiesten vertelde audiobeschrijvingen maakten het voor iedereen een nog rijkere ervaring.

Anna Tylor, voorzitter van de Raad van Toezicht van RNIB, staat links van de afbeelding, voor een microfoon en tegen een zwarte achtergrond waarop de tekst 'Canon' en 'World Unseen' te zien is. Ze heeft blond haar en een bril en leest van een vel papier.

Anna Tylor, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Britse Royal National Institute of Blind People (RNIB) sprak op onze openingstentoonstelling World Unseen in Somerset House in Londen.

"Fotografie is zoveel meer dan een momentopname."

Dat is zeker waar. En World Unseen is zorgvuldig samengesteld om een gevarieerde verzameling te presenteren van... niet echt genres, maar het soort beelden dat je in het leven kunt tegenkomen. Fashion, portretten, de natuur, wetenschappelijke beelden, persoonlijke ontdekkingen en zelfs een echo. "Het spreekt ons aan op esthetisch gebied, het prikkelt de verbeelding, het raakt ons emotioneel, het vertelt een verhaal. Of je het nu ziet, of het aan je beschreven wordt en zelfs als je het voelt, heeft het een enorme kracht", zei Anna. Uiteraard is Canon altijd uitgesproken voorstander geweest van de kracht van fotografie om positieve veranderingen in de wereld teweeg te brengen. Sterker nog, een mantra die ze vaak gebruikt is: "Om te zien wat we kunnen veranderen, moeten we veranderen wat we kunnen zien."

"Kunst is niet voorbehouden aan één groep".

Zoals al eerder is uitgelegd, is het kunnen genieten van kunst vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Maar ondanks dat 16% van de wereldbevolking een significante beperking heeft, is kunst, of het nu gaat om genieten of meedoen, nog lang niet overal toegankelijk. Toch is het bekend dat kunst de basis vormt van culturele identiteit, de ervaringen van anderen zichtbaar maakt en een gedeelde maatschappelijke woordenschat creëert die de sleutel kan zijn tot meer begrip. Anna beschrijft dit prachtig als "een levende, steeds veranderende interpretatie van hoe we in de wereld leven" en moedigt iedereen aan om op zoek te gaan naar het werk van ervaren blinde kunstenaars, zoals Kimberley Burrows, Pete Eckert, James Gates, Keith Salmon en natuurlijk Ian Treherne, van wie het prachtige portret van Olivia Deane is opgenomen in World Unseen.

Jullie hebben het besef aangewakkerd dat iedereen dingen anders ziet en dat een wereldvisie vele vormen kan aannemen. Dat raakt ons emotioneel op zoveel verschillende manieren. Foto's hebben echt invloed."

"Inclusief door design, net zoals de wereld zou moeten zijn."

Door samen te werken met RNIB probeert Canon inzicht te krijgen in de ervaring die blinde en slechtziende kunstliefhebbers vaak hebben bij het bekijken van afbeeldingen. En wat er nodig is om een ruimte te creëren die een ontoegankelijk evenement niet met een wat toegankelijkheid wordt uitgebreid, maar begint met de vraag: "hoe kan ervoor worden gezorgd dat deze ongelooflijke foto's door iedereen kunnen worden ervaren?" RNIB heeft alle betrokkenen meegenomen in een belangrijke leerervaring, door Canon niet alleen een inclusieve tentoonstelling te leren maken, maar ook te begeleiden bij het opzetten van de bijbehorende website en nu bij het plannen van haar doorlopende activiteiten.

Hun aanwezigheid was een cadeautje voor iedereen die betrokken was bij het tot leven brengen van World Unseen en iedereen heeft aangegeven hoeveel de ervaring hen heeft geleerd en hoe fijn het is om met RNIB samen te werken. En het lijkt erop dat het gevoel wederzijds is. "RNIB is ongelooflijk trots op de samenwerking met Canon. Jullie delen onze waarden en deze tentoonstelling laat een fenomenale inzet voor inclusie zien", zegt Anna. "Ik vind het ongelooflijk inspirerend dat jullie de creatieve moed hebben gehad om foto's op deze manier te gebruiken. Dit is zoveel meer dan een kunsttentoonstelling. Het laat de kracht van fotografie zien, die veel verder gaat dan het vastgelegde plaatje.

Op de World Unseen-website kun je alle foto's bekijken, de uitgebreide audiobeschrijvingen beluisteren en meer te weten komen over de technologie die is gebruikt om de foto's te maken.

Verwant