Alicia Cifré Trassierra is een openhartige prater. Ze gelooft in hard werken, positiviteit en de kracht van communicatie. Maar het is haar gevoel van samenhorigheid en wens om vooruitgang te stimuleren in de printindustrie waarmee ze de toon zet. "Vrouwen op de markt zijn altijd blij om andere vrouwen te ontmoeten," zegt ze, en ze denkt terug aan de twee weken die ze met haar team doorbracht op drupa, 's werelds grootste beurs op het gebied van printtechnologie.
De beurs wordt elke vier jaar in Duitsland gehouden en trekt meer dan 170,000 bezoekers, van wie de meeste mannen zijn. Als Vice President of Production Print Direct Sales van Canon EMEA zorgde Alicia tijdens de beurs ervoor dat ze met zoveel mogelijk prospects en klanten in contact kwam, maar ook op zoek ging naar andere vrouwen in de branche. "Ongeacht of deze vrouwen nu werken voor andere leveranciers of voor een printservicebureau," legt ze uit. "Ik heb tijd genomen om mijn netwerk uit te breiden, nieuwe contacten te leggen en gesprekken met hen te voeren, omdat dit ons ecosysteem is en het belangrijk is om andere vrouwen aan te moedigen en te weten wat er vanuit ons standpunt gebeurt."
Alicia veranderde van carrière en maakte pas veertien jaar geleden de overstap naar de verkoop in productieprinten. Ze is ervan overtuigd dat er een wereld aan onaangeboord talent is - mensen die de printwereld misschien niet eens als carrière zouden overwegen - die geweldige kansen mislopen in een sector die zoveel meer biedt dan je op het eerste gezicht zou denken. “Ik ben van financiën naar verkoop overgestapt na de overname van Océ door Canon in 2009. Het was een van mijn beste beslissingen omdat ik al lang in mijn comfortzone zat en wel van een nieuwe uitdaging houd,” zegt ze. "Toen ik de leiding nam over het productiebedrijf in Spanje en Portugal, was ik de enige vrouw in Europa in dit soort functie."
Ze stortte zich op de uitdaging en volgde een steile leercurve waarbij ze de basisprincipes van de organisatie onder de knie kreeg, maar vooral ontdekte waar de markt naar op zoek was en wat voor leider ze wilde zijn. Deze combinatie betekende dat ze de kracht van luisteren ontdekte en hoe essentieel deze vaardigheid is om sterke teams, effectieve strategieën en duurzame relaties op te bouwen. In deze periode klonk er voor haar duidelijk een belangrijke boodschap: de branche moet nieuw bloed aantrekken en de diversiteit verhogen om het toekomstige succes te waarborgen.
Volgens Alicia wordt productieprinten vaak verkeerd begrepen. "En dat betekent dat de branche niet als aantrekkelijk wordt gezien door nieuw talent. Maar het is belangrijk dat mensen weten dat we bedrijven helpen zich te ontwikkelen en succesvol te zijn. Vandaag de dag fungeren we als consultants en partners voor onze klanten, zodat ze nieuwe markten kunnen betreden en kunnen groeien - nieuwe mensen kunnen aannemen - en dat maakt ons allemaal sterker." Alicia en haar team moeten beschikken over deskundige, specialistische kennis van de technologieën die nieuwe kansen kunnen creëren, en over een diepgaand inzicht in de uitdagingen van klanten die ze helpen op te lossen.
En hoewel er in de titel misschien 'verkoop' staat, is de functie-inhoud zeker niet zo eenvoudig. Misschien heeft ons productieprintbedrijf in de toekomst ook verkopers nodig die ingenieur of wiskundige zijn en die op een andere manier denken en ongebruikelijke projecten kunnen ontwikkelen. Mensen die onze klanten kunnen opleiden over onze technologie en hun uitdagingen kunnen oplossen. We verkopen per slot van rekening machines die miljoenen, miljarden pagina’s per maand kunnen genereren."
Ik ben zeer direct. Ik ben heel transparant. Dat zit in mijn DNA. En ik geloof dat iedereen trouw moet blijven aan zichzelf en moet voortbouwen op zijn of haar eigen sterke punten."
En hoewel Alicia nieuw talent wil zien in de branche waar ze dol op is en ze haar werk aan heeft gewijd, is ze er rotsvast van overtuigd dat de aanwezigheid van vrouwen iets nieuws kan brengen. "Ik denk dat het onze kracht is waarmee we het verschil maken in de branche," zegt ze. "We onderscheiden ons. Dit is een kans om onze waarde te laten zien." Maar als dat eenmaal is gebeurd, weet ze dat carrièregroei in de printwereld draait om "veel tijd investeren, laten zien hoe je werkt, klanten bezoeken en consequent zijn in vergaderingen, strategieën en luisteren", wat je gender ook is. Je doet wat het beste is voor het bedrijf, als een team."
Investeren in tijd is iets dat Alicia goed kent. Ze is voortdurend op reis en bezoekt soms drie of vier landen per week om met printbedrijven en landelijke teams te vergaderen. Maar in het weekend keert ze graag terug naar Barcelona, waar ze onmiddellijk de stilte van het strand opzoekt voordat ze tijd voor rust en herstel doorbrengt met haar familie en vrienden. Ze is een 50-jarige met de energie van iemand die half zo oud is en dit lijkt zeker, of in elk geval gedeeltelijk, het resultaat te zijn van haar natuurlijke optimisme, zelfvertrouwen en enthousiasme. “Als ik de landen [de nationale verkoopkantoren van Canon] bezoek, kom ik altijd met een positieve houding binnen. Die positieve energie hebben we nodig. Ik wil motiveren."
En motiveren doet ze. Haar ethos is eenvoudig, maar effectief - ze staat er. "In een hogere functie wordt soms veel van je tijd gevraagd en dat kan van invloed zijn op de tijd die je bijvoorbeeld besteedt aan klantbezoeken of het ondersteunen van je team. Maar voor mij is het belangrijk om altijd betrokken te zijn," zegt ze vastberaden. "We zijn samen één team en we moeten samenwerken voor onze klanten."
Gerelateerd
-
Carrière, gemeenschap en een levensveranderende passie voor Afrika
Katie Simmonds verkocht haar huis en liet alles achter om deel te nemen aan het Miraisha-programma van Canon. Ze heeft totaal geen spijt en is verliefd geworden op Afrika.
-
Inspirerende vrouwen die toonaangevend zijn op het gebied van cyberbeveiliging
De 'meest inspirerende vrouwen op cybergebied', Zoë Rose en Sakina Asadova, bespreken hun loopbaan en geven advies aan de mensen die in hun voetsporen willen treden.
-
Betere technologie voor iedereen: hoe Wamda Saeid Elsirogi een uniforme visie op duurzaamheid in Europa biedt
Wamda Saeid Elsirogi vertegenwoordigt twee organisaties met één doel: goede afspraken voor zowel mensen als de planeet in de nieuwste duurzaamheidswetgeving op het gebied van technologie.
-
Vijf dingen die ik heb geleerd terwijl ik probeerde de wereld te veranderen
Netra Venkatesh, de Canon Young Champion of the Year voor jongeren tot 16 jaar tijdens de Global Good Awards van 2022, deelt vijf belangrijke lessen als changemaker.