A black and white headshot of wrestler Jack Sexsmith, with bare torso, head tilted forwards and eyes closed.
Canon-fotograaf James Musselwhite gebruikte een van zijn favoriete objectieven uit de Canon L-serie en zachte belichting om dit intieme portret van worstelaar Jack Sexsmith vast te leggen. "Een vervaagde lichtbron geeft gelijkmatige belichting zonder harde schaduw", zegt James. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © James Musselwhite

Als je wilt slagen als fotograaf, moet je je passie volgen. Dat is wat Canon-fotograaf James Musselwhite heeft gedaan. Met een tas vol objectieven uit de Canon L-serie heeft hij gebruikgemaakt van zijn liefde voor de worstelsport om deze rare en prachtige wereld met verve en stijl te fotograferen.

Ondanks dat hij al sinds jonge leeftijd fan is van de sport, was het voor deze Britse fotograaf uit Portsmouth zeker niet makkelijk om in deze gesloten wereld binnen te komen. "Ik heb zes maanden tevergeefs geprobeerd contact te leggen met worstelaars en aangeboden hen te fotograferen", zegt James. "Maar zonder resultaat. Je moet begrijpen dat de worstelwereld zeer gesloten is. Ze laten alleen mensen toe die ze willen toelaten."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Zijn e-mails werden dus genegeerd en voicemails bleven onbeantwoord. Maar James hield vol en uiteindelijk kreeg hij zijn kans toen hij in de krant een artikel zag over 'The Fearless Flatliner' (Chris Manns): een worstelaar die vanwege een ziekte was gestopt met de sport, maar die zijn comeback maakte in de ring. "Ik zag het artikel, nam contact op met de krant en zei: "Dit is mijn telefoonnummer, zeg hem dat hij me kan bellen als hij een fotoshoot wil." Vijf minuten later belde hij mij op met zijn diepe, grommende stem en zei: "Alles goed? Je spreekt met Chris." Ik zal het nooit vergeten."

James reed 15 km om de worstelaar op te halen bij zijn caravan en nam hem mee naar zijn fotostudio. "Hij zag eruit als een uitsmijter: een enorme kerel met zijn gebleekte baard en overal piercings."

Wrestler Jimmy Havoc wears a studded black leather mask over his mouth, and a black outfit with spiked shoulder pads, as he looks at the camera.
James is lid van de Master Photographers Association en heeft veel kleurrijke personen gefotografeerd als onderdeel van zijn project 'Portrait of a Wrestler', waaronder de Britse worstelaar Jimmy Havoc, die bekendstaat om zijn wrede acties, zoals de Acid Rainmaker. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © James Musselwhite
Wrestler Mark Haskins stands by a wooden door, long hair wet with sweat, and looks at the camera.
In zijn portretserie 'Through the Curtain' heeft James topworstelaars direct na een gevecht gefotografeerd, zoals de Britse wedstrijdworstelaar Mark Haskins, ook bekend als The Star Attraction. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief. © James Musselwhite

In no time had The Fearless Flatliner me al aanbevolen bij twee andere worstelaars.

James had zeven jaar gewerkt als fotograaf van baby- en familieportretten, dus dit project lag nogal buiten zijn comfortzone. Maar de shoot verliep op rolletjes. "Hij nam ruim de tijd en werkte mee bij het uitproberen van nieuwe ideeën. Ik experimenteerde met verschillende soorten verlichting en hij had alle geduld met mij. In no time had hij me aanbevolen bij twee andere worstelaars. Deze twee worstelaars raadden me aan bij twee andere worstelaars en zo ging het balletje rollen."

James bouwde snel een goede reputatie op: voor zijn foto's van worstelacties, zijn promotieportretten en zijn dramatische beelden van de gebeurtenissen backstage.

In a wrestling ring, one man sits astride another man’s shoulders, as a third man leaps through the air to knock him down.
Mark Haskins wordt neergehaald als bovenste man in het 'rope tag team' tijdens een actie genaamd The Doomsday Device. Wanneer acties zo snel plaatsvinden, is de snelle scherpstelling van de objectieven uit de L-serie van onschatbare waarde voor James bij het fotograferen langs de ring. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © James Musselwhite

"Ik maakte een serie genaamd 'Through the Curtain' en hierbij fotografeerde ik worstelaars onmiddellijk na een gevecht", legt hij uit. "Ze kwamen door het gordijn en stonden daar: niet geposeerd, zonder instructies. De foto's zijn gemaakt met slechts één licht, de achtergrond was slechts de deur van een houten kast, die gruizig, zwart en kapot was. En de foto's vertelden het verhaal van wat deze jongens meemaakten. Er was zelfs een jongen die een splinter niet uit zijn oog kreeg."

Het mooie van het werken met worstelaars is dat ze natuurlijke entertainers zijn.

"Bij worstelaars is alles mogelijk", benadrukt hij. "Ik heb foto's gemaakt van de jongens op het dak van de Brixton Academy [in Londen] die salto's doen. Ik heb jongens gefotografeerd die in de zee stonden. Het mooie van worstelaars is dat ze natuurlijke entertainers zijn: ze begrijpen hun rol, het spel dat ze moeten spelen. Het is mijn taak om dit door het objectief te overdrijven met een factor 10 om zo hun verhaal te vertellen."

Hiervoor vertrouwt hij op zijn Canon EOS 5D Mark IV. "Deze is zo robuust", zegt hij. "Wanneer je in kleine ruimten werkt, is contact onvermijdelijk. Een canvasvloer geeft bijvoorbeeld een aardige schok. Maar deze camera heeft me nog nooit in de steek gelaten." Hetzelfde geldt voor de objectieven uit de L-serie. "Door de betrouwbaarheid van het scherpstellen, de snelheid en scherpte heb ik één ding minder om me zorgen over te maken."

The wrestlers known as the anti-fun police face their opponents – Chief Deputy Dunne in a black shirt stands unsmiling behind Los Federales Santos Jr, who wears a mask over his eyes and shouts at two other wrestlers whose backs we see blurred in the foreground.
Worstelpartners zoals de Anti-Fun Police, Los Federales Santos Jr (gemaskerd) en Chief Deputy Dunne staan tegenover hun tegenstanders bij een gevecht van Progress Wrestling in Londen. James heeft dit unieke beeld van het gevecht gefotografeerd vanuit achter in de zaal, met een superzoomobjectief uit de L-serie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © James Musselwhite

Hij gebruikt bij zijn werk drie objectieven uit de L-serie: de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Bij het fotograferen langs de ring kiest hij meestal voor de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. "Het doel is om een zo breed mogelijk beeld te krijgen", legt hij uit. "Wanneer ik daar op de canvasvloer zit die omhoog en omlaag veert, heb ik een zo breed mogelijk bereik nodig om een maximale scherptediepte te krijgen."

"Maar bij shows [waar ik niet langs de ring sta] moet het andersom. Ik neem dan het superzoomobjectief, de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en ga achter in de zaal staan. Ik probeer bepaalde vormen en composities te maken waarmee ik me onderscheid van de rest. Mijn streven is om een statement te maken met mijn werk en niet anderen te imiteren."

Wrestler Marty Scurll looks at a strange mask resembling an animal’s skull with a long beak.
Worstelaars zoals Marty Scurll, ook bekend als The Villain, zijn "natuurlijke entertainers", zegt James. "Ze begrijpen hun rol, het spel dat ze moeten spelen." Marty gebruikt voorwerpen, waaronder zijn masker, een bontjas, een ronde zonnebril en een paraplu, die hij tijdens zijn entree ook vaak als wapen toont. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief. © James Musselwhite
A close-up portrait of wrestler Marty Scurll wearing a suit, tie and round sunglasses, looking at the camera.
Marty Scurll houdt ervan om afkeer op te wekken bij het publiek met acties zoals het laten knakken van de vinger van zijn tegenstander. Voor close-ups van het gezicht zoals deze is de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM "het meest gedetailleerde objectief dat ik ooit heb gebruikt", zegt James. Genomen met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief. © James Musselwhite
Crafting Canon lenses – 10 things you need to know

Het maken van Canon-objectieven – 10 dingen die je moet weten

Neem een kijkje achter de schermen van Canon's objectievenfabriek in Utsunomiya en ontdek de technische hoogstandjes, de innovatie en het vakmanschap die de objectieven uit de L-serie zo indrukwekkend maken.

James zegt dat hij altijd heeft gefotografeerd met Canon-camera's sinds hij voor zijn 15e verjaardag zijn eerste camera kreeg. "Ik heb nooit negatieve ervaringen gehad met Canon-objectieven. Alles wat ik hiermee heb gedaan, voldeed aan of overtrof mijn verwachtingen, van het maken van rijke kleuren die net zo zijn als ik me herinner van die dag, tot de betrouwbaarheid, scherpstelling en scherpte."

Een van de grootste investeringen die hij heeft gedaan bij het opzetten van zijn werkzaamheden als portretfotograaf was de aanschaf van een objectief uit de L-serie: een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, die hij kocht in 2014. "Het was op dat moment een groot risico omdat we niet veel geld hadden. We hadden net een kind gekregen toen ik als zelfstandige begon", zegt hij. "Maar ik gebruik dat objectief nog steeds. Als fotograaf is de kwaliteit van de foto's bepalend voor je succes. Dit was waarschijnlijk een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan."

De 10 belangrijkste portrettips van James

James deelt zijn tips voor optimaal gebruik van je objectieven uit de L-serie bij het fotograferen van interessante personen.

A close-up portrait of wrestler Tyler Bate shows him looking down thoughtfully, a red light shining on one side of him.
"Een eenvoudig stuk stof en zachte verlichting leidt het oog naar het onderwerp, zoals bij dit portret van de jonge Britse worstelaar Tyler Bate", zegt James. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief. © James Musselwhite

1. Gebruik een eenvoudige opstelling
"Ik gebruik slechts één lamp, een softbox en een zwarte achtergrond. Volgens mij komt de persoonlijkheid naar voren dankzij de eenvoudige opstelling", zegt James. "Zonder afleidende elementen wordt de aandacht naar de persoon getrokken. De verlichting staat meestal aan de linkerkant, waarschijnlijk omdat ik de camera in mijn rechterhand houd."

2. Neem een stuk stof mee
"Mijn zwarte achtergrond is meestal een stuk mat zwart katoen van 2 x 1,2 m dat ik met plakband vastmaak aan de muur. Dit is veel makkelijker om mee te nemen dan een professionele achtergrond omdat ik het kan opvouwen en in mijn tas kan doen. Het is belangrijk dat de stof mat is, zodat het niet reflecteert."

3. Gebruik zacht licht
"Ik probeer het licht zo zacht mogelijk te maken door het dicht bij het model te plaatsen. Bij worstelshows werk ik backstage en daar is niet veel ruimte. Een vervaagde lichtbron geeft gelijkmatige belichting zonder harde schaduw."

4. Gebruik een groothoekobjectief
"Wanneer ik langs de ring fotografeer, heb ik een hoge sluitertijd nodig om de actie vast te leggen. Daarom vind ik het handig om een objectief met een enorme zoom te gebruiken, zoals de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, met een diafragma van f/2.8. Deze heeft het glas uit de L-serie, dat de beste kwaliteit biedt op het gebied van helderheid en kleur, en de scherpstelling is snel en betrouwbaar."

5. Ga voor details
"Als ik een portretfoto maak, gebruik ik graag de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Dit is het meest gedetailleerde objectief dat ik ooit heb gebruikt voor close-upportretten. Het RAW-bestand is zo gedetailleerd, zelfs bij kleinere diafragma's zoals f/16 en hoger. Het is absoluut adembenemend."

A headshot of wrestler TK Cooper shows him pulling his top up, pouting a little.
Worstelaar TK Cooper is geboren in Nieuw-Zeeland en staat bekend om zijn bluf en zijn kenmerkende actie, de Loverdose Corkscrew. Hier neemt hij een provocerende pose aan. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © James Musselwhite
A wrestler jumps high in the air, head back. The crowd look on behind him.
Mark Andrews springt van het boventouw tijdens een actie met de naam Shooting Star Press. Door een objectief uit de L-serie te gebruiken, met een extra groot bereik voor opnamen langs de ring, kan James unieke actiemomenten vastleggen, samen met de reactie van het publiek. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © James Musselwhite

6. Gebruik een betrouwbare telezoom
"Als ik verder van de ring sta, soms tussen het publiek, gebruik ik de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM om close-ups van de worstelaars in de ring te maken. Het voordeel is dat dit objectief dubbele beeldstabilisatie heeft, waardoor ik haarscherpe foto's kan maken bij weinig licht."

7. Gebruik de versie van de omgekeerde kwadratenwet van deze bluffer
"Je krijgt backstage niet veel tijd met de worstelaars, dus in plaats van opnieuw af te stellen en de lichtsterkte in te stellen, plaats ik het licht op een kleinere of grotere afstand van de worstelaar. Het is veel eenvoudiger om het diafragma op mijn Canon EOS 5D Mark IV te wijzigen. Het dichterbij of verder weg zetten van het licht, komt overeen met ongeveer één stop. Ik fotografeer RAW-bestanden, dus zelfs als ik een derde van een stop verwijderd ben van waar ik wil zijn, kan ik nog steeds de details terugbrengen wanneer ik mijn opnamen bewerk."

8. Gebruik natuurlijk licht waar mogelijk...
"Voor de serie 'Through the Curtain' fotografeerde ik worstelaars die direct na een gevecht backstage kwamen. Hierbij wilde ik geen gedoe hebben met licht. In plaats daarvan stond ik met mijn rug tegen een openstaande deur, waarbij het daglicht op het onderwerp scheen."

9. ...of gebruik een Speedlite
"Ik gebruik vaak mijn Canon Speedlite 600EX II-RT op een statief met een softbox, in plaats van met een studiolamp te slepen. Deze neemt minder ruimte in beslag en is volledig wireless, dus hoef je je geen zorgen te maken over kabels. Doordat het licht altijd dicht bij het onderwerp is, kan ik nog steeds fotograferen op ISO 100, waardoor ik foto's van de beste kwaliteit krijg."

10. Experimenteer met modifiers
"Uit ervaring leer je wat je niet moet doen. Velen van ons blijven vastzitten in hun comfortzone en doen alleen wat goed werkt. Dat wil ik niet, dus probeer ik kleine veranderingen aan te brengen. Op het moment experimenteer ik met het verwijderen van de modifier van mijn octabox, zodat je hierin de zilverkleurige reflecterende mesh ziet. Hierdoor krijg je een andere reflectie in de ogen van het onderwerp."

Geschreven door Kathrine Anker & Tom May


De kit van James Musselwhite

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Photographer James Musselwhite holds a camera as he gestures to someone we can't see, in front of some street art.

Lenzen

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit dat uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie biedt. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Lenzen

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Een prime objectief van de hoogste kwaliteit, met beeldstabilisatie, macrofuncties tot levensgroot (1.0x) en de mogelijkheid een geringe scherptediepte te krijgen met een prachtige bokeh.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compacte, hoogwaardige standaardlens die dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.

Camera en accessoires

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert.

Canon Speedlite 600EX II-RT

De flitser is gemaakt voor fotograferen op een snelle framerate en heeft een krachtig richtgetal van of 60 (m, ISO 100). Met de wireless bediening kun je hiermee op een creatieve manier belichten vanuit elke richting zonder dat de flitser op de camera is bevestigd.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan