Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen nog steeds enorm ondervertegenwoordigd zijn in de filmindustrie. Slechts 20% van alle regisseurs, schrijvers, producenten, uitvoerend producenten, redacteuren en filmmakers die in 2019 meewerkten aan de top 100 best verdienende films in de VS waren vrouwen. Het is duidelijk dat de industrie nog een lange weg te gaan heeft als het gaat om het verwelkomen van vrouwen, maar er wordt vooruitgang geboekt.
De campagne 'Women Who Photo & Film' werd in 2018 gestart door The Photography Show & The Video Show om het werk van vrouwelijke fotografen en filmmakers onder de aandacht te brengen. Dit jaar was de show virtueel en waren er 21 vrouwelijke ambassadeurs.
Carys Kaiser heeft bijna elk werk in de industrie gedaan, van geluidstechnicus helemaal tot aan producent-regisseur. Ze heeft meer dan 17 jaar meegewerkt aan tv-producties in het VK en in 2015 is ze overgestapt naar dronefotografie.
Heather Hughes werd doof op driejarige leeftijd, maar ze liet dit haar nooit in de weg staan bij het opbouwen van haar carrière als videograaf en het maken van reis-, bedrijfs- en socialemediavideo's, of bij het filmen van bruiloften.
Regisseur Ashleigh Jadee begon met fotografie, voordat ze de overstap maakte naar videografie, productie en regie. Ze is gespecialiseerd in het regisseren van shoots voor de muziek- en fashionindustrie en heeft gefilmd voor artiesten zoals Skepta, Wiley en Wretch 32.
Hier delen de drie professionals, allemaal gevestigd in het VK, hun ervaringen met het werken in de filmindustrie en geven ze tips voor diegenen die in hun voetsporen hopen te treden.
Vrouwen die filmen in de spotlights zetten
Hoe ben je doorgebroken met films maken?
Carys begon als visagist, maar realiseerde zich al snel dat ze met camera's wilde werken. "Ik keek vroeger naar de cameramannen – het waren allemaal mannen – en naar de regisseurs – ook allemaal mannen – en ik dacht: 'Dat wil ik doen'." Toen ze een filmmaker ontmoette door haar werk op de set, leerde ze over de industrie en werd ze geïnspireerd om de volgende stap te zetten.
Heather was 18 jaar lang projectmanager bij een uitgeverij voordat ze werd ontslagen. "Ik zag een cursus voor het maken van verhalende films bij City Lit (een school voor volwassenenonderwijs) in Londen", zegt ze. "Ik heb toen een sketch van drie minuten gemaakt. Volgens mij was ik de enige die het af had en iedereen moest lachen toen ze het zagen." Heather vergezelde een vriend als videograaf naar een bruidsshoot en begon daarna professioneel te filmen.
"Toen ik ongeveer 20 was, heb ik mijn camera geüpgraded naar een Canon", zegt Ashleigh, die vroeger werkte met een Canon EOS 60D (nu opgevolgd door de Canon EOS 90D). "Toen begon ik ook het een en ander met video uit te proberen, omdat ik foto's en video's met één camera kon maken. Ik vond het super om mijn vrienden te filmen bij het freestylen."
Ashleigh maakte een documentaire over een van haar vrienden die zijn album maakte, deed vervolgens wat productiewerk en pakte daarna weer een camera om een videoclip te maken voor een vriend, waardoor ze door Universal Records werd aangenomen voor haar eerste baan als regisseur.
Heb je Canon-apparatuur?
Waar haal je inspiratie uit?
"Ik kijk naar allerlei dingen", zegt Carys. "Als ik een creatieve film maak, kan het iets zijn dat ik drie of vier jaar geleden op YouTube zag of het kunnen boeken, tijdschriften of een tv-programma zijn."
Ze werd ook geïnspireerd door de samenwerking met andere leden van het 'Women Who Photo & Film'-panel. "Elke vrouw die haar eigen traject voor fotografie of filmen aflegt, is inspirerend", zegt ze.
Heather krijgt haar ideeën van tv en films. "Ik ben gek op programma's zoals Firefly", zegt ze, verwijzend naar het populaire sciencefictiondrama. "Ik haal eigenlijk heel wat inspiratie uit de techniek van tv, door te kijken naar hoe ze opnemen en welke stemming ze creëren."
Ashleigh houdt net als Heather ook van oude films en muziekvideo's. "Ik gebruik een scène of bepaald gedenkwaardig deel ervan en maak dat na in mijn werk", zegt ze. "Soms, als het meer om het vertellen van een verhaal gaat, gebruik ik persoonlijke ervaringen."
Wat vind je van de 'Women Who Photo & Film'-campagne?
"De campagne belicht de vele verschillende ervaringen van vrouwen", zegt Carys. "Het laat zien dat vrouwen niet alleen op bruiloften werken – ze doen alles."
"Ik ga al sinds het begin naar The Photography Show", zegt Heather. "Elk jaar opnieuw vond ik het heel inspirerend, want aan het begin van mijn carrière wist ik niet echt wat voor soort foto's of video's ik wilde maken."
Ashleigh zegt dat dit soort initiatieven echt belangrijk zijn, omdat de industrie nog altijd grotendeels uit mannen bestaat. "Ik vind dat we altijd vertegenwoordiging nodig hebben bij alles, of dat nu ras, geslacht of wat dan ook is. Als je iemand ziet in een beroep dat je zelf graag wilt uitoefenen, kan het zoveel mensen inspireren om niet langer aan zichzelf te twijfelen en die eerste stap naar hun doel te zetten."
Vrouwelijke filmmakers: doorbreken in de filmwereld
Heb je zelf ook de gevolgen ondervonden van vooroordelen over vrouwen in de filmindustrie?
Toen Carys voor het eerst met drones begon te werken, werd ze niet altijd serieus genomen. "Iemand zei tegen me: 'Het is te ingewikkeld. Dat kan je niet.' Toen drong het tot me door dat eigenlijk alle beroepen waarin ik werk overwegend door mannen worden uitgeoefend – fotograaf, videograaf, filmmaker, redacteur, drone-operator.
"Maar volgens mij is het tij aan het keren. Ik was er niet op uit om een rolmodel voor vrouwen te zijn, het gebeurde gewoon. Maar als ik iemand kan inspireren om met een drone te vliegen, man of vrouw, dan is dat prima."
"De industrie bestaat voornamelijk uit mannen, vooral bij broadcasting", zegt Heather. "Ik gebruik een broadcastcamera, deels zodat ik op hetzelfde niveau [als mannen] kon praten. Er zijn mannen die meteen technische praatjes hebben en sommige vrouwen voelen zich daardoor geïntimideerd."
Wat zit er in je kitbag?
Heather gebruikt een Canon XF705 voor haar opnamen. "Het is een echte videocamera", zegt ze. "Als ik mensen interview, gebruik ik de Canon XF705. De autofocus is ongelooflijk. Het is net een studio-opstelling – het werkt vlekkeloos."
Carys heeft de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C500 Mark II gebruikt tijdens haar werk voor tv. "Die hebben, in tegenstelling tot tv-camera's van andere fabrikanten, een uitgebreide kleurfunctionaliteit", zegt ze. "Alle huidskleuren zien er echt goed uit op Canon."
Welk advies zou je geven aan diegenen die net beginnen met films maken of die overstappen van foto's naar films?
Carys, die zowel foto's als video's heeft gemaakt, spoort mensen aan om zelfverzekerd te zijn. "Als je goed kaders kunt vinden voor foto's, heb je niet veel meer nodig voor video's. Leer de regels en overtreed ze dan om je eigen stijl te creëren."
In het begin zijn veel jonge filmmakers geneigd om gratis te werken om publiciteit te krijgen en contacten te leggen in de industrie, maar Carys geeft het advies hier voorzichtig mee te zijn. "Doe jezelf niet tekort. Ik heb mezelf lange tijd ondergewaardeerd, maar ben uiteindelijk financieel voor mezelf opgekomen. Ik voel me nu niet alleen beter over wat ik doe, maar de mensen waarderen me ook meer."
Heather moedigt beginners aan om niet op te geven. "Ik besefte niet hoeveel ups en downs er zouden zijn – hoe moeilijk het zou zijn om die contacten te leggen. Je moet een vrij dikke huid kweken. Maar vergeet niet om naar jezelf te blijven luisteren en voor ogen te houden wat je wilt bereiken."
Ashleigh's advies voor degenen die net komen kijken in de industrie is om te netwerken, mensen te ontmoeten en te werken aan je zelfvertrouwen. "Het gaat allemaal om relaties", zegt ze. "Ik was altijd heel verlegen en had weinig zelfvertrouwen, waardoor ik niet op dingen afstapte."
Ze adviseert ambitieuze regisseurs om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. "Je moet mensenkennis hebben en weten hoe je op de set moet handelen, want iedereen kijkt naar je. Richt je naast je werk in opdracht ook op projecten waar je gepassioneerd over bent. Dat zal helpen om te laten zien wat voor soort regisseur je bent."
Wat was tot nu toe het hoogtepunt van je carrière?
"Ik ben altijd enthousiast over elke klus die ik doe", zegt Carys. "Ik was onlangs aan het filmen met Heather Small, Alexandra Burke en David Grant voor Songs of Praise – Gospel Singer of the Year, maar vandaag was extra leuk omdat ik een man met een strijkplank op een heuvel filmde. Ik vind het gewoon de beste baan ter wereld – dat is voor mij het hoogtepunt."
"Het hoogtepunt is de kameraadschap die ik voel met andere filmmakers", zegt Heather. "Ik heb een groep gelijkgestemden gevonden en het is leuk en de mensen zijn geweldig."
"Het regisseren van de digitale Out-of-Home-stukken voor de kerstcampagne van H&M in 2018 was een absoluut hoogtepunt", zegt Ashleigh. "Het was waanzinnig, want ik zag het terug in mijn lokale winkelcentrum in Westfield en op grote reclameborden en in Oxford Street. Een ander hoogtepunt is waarschijnlijk mijn eerste videoshoot, want toen dacht ik: 'ik wil me elke keer dat ik ga werken zo voelen'."