De wildernis getemd met haar lens
Wilde dieren doen niet op commando wat je wilt. Lucia moet telkens snel denken en handelen, en om dat te kunnen doen moet ze de variabelen onder controle houden waar ze maar kan. "Prima bij portretten van wilde dieren, maar wat als een roofdier aanvalt? Wat doe je als een zeeluipaard op het punt staat een groep stormbandpinguïns te bespringen?" In die beslissende momenten is het essentieel dat Lucia intuïtief met haar kit kan werken.
Om deze reden kiest ze ervoor om te fotograferen met vaste brandpuntsafstanden met de Prime-lenzen van Canon. "Als ik fotografeer met Prime-telelenzen heb ik misschien niet de flexibiliteit om in of uit te zoomen op de situatie, maar het geeft mijn oog wel focus", zegt ze. "Ik zie graag meteen het kader en breng vervolgens wat ik nodig heb in de zoeker. Als het niet past, dan is het niet mijn foto."
Artistieke visie is wat een geweldige foto onderscheidt van een goede, en de jaren die Lucia heeft doorgebracht te midden van de golven op Hawaï en tussen de pinguïns op Antarctica hebben haar artistieke visie verfijnd. Haar meest opvallende wildlifefoto's brengen subtiel het drama van het landschap over, terwijl ze hun onderwerp in alle kracht en schoonheid in beeld brengen.
Om dit effect te bereiken is Lucia afhankelijk van de mogelijkheid om bij weinig licht te kunnen fotograferen. Daarom is haar voorkeurslens "een telelens met een diafragma van f/2.8, omdat ik afhankelijk ben van snelheid. Ik haal graag het licht weg rond mijn onderwerp door te onderbelichten en breng het vervolgens weer terug. Ik gebruik stroken natuurlijk licht om delen van mijn onderwerp uit te lichten om emotie vast te leggen."