SPORT EN ACTIE

Benader sportfotografie op een nieuwe manier met een groothoekobjectief

Tele-objectieven uit de L-serie zijn natuurlijk de onbetwiste kampioenen van de professionele sportfotografie, maar met een compact groothoekobjectief breng je een heel nieuw perspectief naar je portfolio. Actiespecialist Jakub Frey legt uit hoe hij met ultragroothoekfotografie zijn sportfoto's een dramatisch effect geeft.
Een persoon in een oranje kajak die door snelstromend water peddelt.

De Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM is een creatief groothoekobjectief voor sportfotografie, waarmee de kijker rechtstreeks bij de actie wordt betrokken wanneer hij dicht bij het onderwerp wordt gebruikt. De camera is gemaakt voor professioneel gebruik en voldeed perfect aan de eisen voor deze treffende foto van actiefotograaf Jakub Frey. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/1250 sec, f/3.2 en ISO100. © Jakub Frey

Groothoekobjectieven hebben al lang een vaste plaats in de uitrusting van professionele sportfotografen. Of het nu gaat om het vastleggen van epische opnamen van een winnende atleet die een stadionpubliek bedankt of voetballers die een goal vieren tijdens een voetbalwedstrijd, groothoek- en prime-lenzen worden dagelijks gebruikt om foto’s met dramatisch effect te maken en ze vervolgens aan te bieden aan persfotobureaus.

Maar wat heeft een groothoekobjectief nog meer te bieden voor sportfotografie? Welke creatieve mogelijkheden bieden groothoekobjectieven voor professionele sportfotografen? En hoe haal je het meeste uit het weidse beeld dat ultragroothoekobjectieven bieden zoals de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM of Canon RF 16mm F2.8 STM?

Actiefotograaf en Canon Ambassador Jakub Frey deelt zijn tips over het werken met deze groothoekobjectieven, voorzien van technische inzichten van Mike Burnhill, Senior Product Specialist bij Canon Europe.

Een persoon op een motorfiets rijdt over een bochtige asfaltweg.

Een groothoekobjectief met snel diafragma maakt het gemakkelijker om beweging vast te leggen, hoewel Jakub de ISO-waarde heeft verhoogd voor een kleiner diafragma en een grotere scherptediepte. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 30mm, 1/640 sec, f/4 en ISO800. © Jakub Frey

Wanneer is een groothoekobjectief perfect voor sportfotografie?

Als je dicht genoeg in de buurt van de actie kunt komen, of ten minste de mogelijkheid hebt om de camera op een goede positie op afstand te plaatsen, geeft een groothoekobjectief je een uniek perspectief dat geschikt is voor een groot aantal verschillende sporten, van minivoetbal tot Formule 1.

"Ik ben gespecialiseerd in wintersporten zoals snowboarden en alpineskiën", zegt Jakub, "maar in de zomer fotografeer ik ook veel mountainbiken en motorsport, en voor alle deze sporten gebruik ik groothoekobjectieven. Ik sta graag midden in de actie bij het fotograferen, en dat kan alleen met een groothoekobjectief."

De serie RF-objectieven van Canon biedt een selectie aan professionele groothoekobjectieven met snelle scherpstelling en snel diafragma, zodat je gemakkelijker het beslissende moment kunt vastleggen in veeleisende, uitdagende omstandigheden. De Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM bijvoorbeeld is een lichte, weerbestendige optie waarmee je goed de actie in een donkere basketbalarena kunt vastleggen, maar net zo goed dynamische close-ups kunt maken van skateboarders in de zon.

En dan zijn er natuurlijk de alleskunners, de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM en zijn EF-tegenhanger, de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, waarmee je een veelvoud aan verschillende opnamen kunt maken, van groothoekopnamen van de wedstrijdsetting, tot spelersportretten en openings- en slutingsceremoniën.

Nieuwe RF-groothoekobjectieven die sportfotografen zullen aanspreken, zijn onder andere de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM en de RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM. "Met de RF 24mm F1.8 MACRO IS STM heb je een compact objectief dat zoveel verschillende dingen kan", zegt Mike. "Hij heeft misschien geen weerbestendige afdichting, maar optisch gezien is hij fantastisch en heeft een supersnelle lichttransmissie die perfect is voor indoorsporten."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een close-up van een mountainbiker die een fietswiel inspecteert op een zonnige dag.

Jakub vond het lichte gewicht en het compacte formaat van de RF 16mm F2.8 STM een enorm voordeel bij het vastleggen van een mountainbikerace in de woestijn van Marokko. "Je kunt hem gewoon in je zak meenemen", zegt Jakub. "De groothoek-zoomobjectieven van de EF- en RF-serie kunnen hier niet mee concurreren. Ik vind de hoge mate van helderheid ook erg belangrijk voor het maken van mijn reportagefoto's. Ik zie dit objectief daarom als perfect geschikt voor uitdagende reizen." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/6.3 en ISO200. © Jakub Frey

Jakub heeft onlangs de Canon RF 16mm F2.8 STM getest bij het vastleggen van een spannende mountainbikerace in Marokko. "Ik zou de hele week foto's gaan maken van dit razendsnelle evenement waarbij mountainbikers elke dag ongeveer 100 km afleggen", zegt hij. "Na de race had ik nog negen dagen de tijd om verschillende opnamen te maken, waarbij ik twee dagen wou besteden aan het beklimmen van de Toubkal, de hoogste berg van Noord-Afrika.

"Ik had daarvoor kleine lichte apparatuur nodig en de RF 16mm F2.8 STM in combinatie met mijn EOS R5 bleek de perfecte keuze te zijn. Ik kon zo voor het nemen van mijn foto’s gemakkelijker door de smalle straten van Marokko bewegen, plus natuurlijk het gewichtsvoordeel dat ik had in de twee dagen dat ik de Toubkal beklom."

Een persoon die op een mountainbike rijdt op de voorgrond, met op de achtergrond een zich uitstrekkende woestijn.

Jakub maakt vaak groothoek-close-ups van mountainbikers op bergpaden. "Ik zit na de opname vaak vol stof, modder, zand of sneeuw", zegt hij. "Maar het belangrijkste is dat ik de atleet niet aanraak. Ze fietsen vaak dicht bij de rand en hebben zeker geen behoefte aan iemand of iets dat hun stuur raakt." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/5 en ISO125. © Jakub Frey

Tip 1: Kom dichterbij

Door dicht bij het onderwerp te komen met een groothoekobjectief kun je de kijker meenemen naar het hart van de actie. "Ik wil dat mijn foto’s je meenemen naar de plek waar het gebeurt, tussen het opwaaiende stof, de sneeuw en rollende stenen", zegt Jakub. "Ik wil ook dat kijkers de gezichtsuitdrukking van de atleet kunnen zien, met al hun zweetdruppels en de krassen die ze tijdens de race hebben opgelopen.

"Als ik zo dicht bij een atleet ben dat we elkaar bij wijze van spreken kunnen aanraken, maak ik foto's zonder door de zoeker te kijken en houd ik alleen de werkelijke afstand in de gaten. Het wordt dan een beetje een blinde opname, maar met wat oefening, geluk en een goed gekozen autofocus lukken de meeste foto's erg goed."

Een uitgestrekt woestijnlandschap met mountainbikers in de verte.

Hoewel de RF 16mm F2.8 STM niet weerbestendig is, had Jakub geen problemen tijdens het fotograferen in de woestijn, zelfs niet op bijzonder winderige dagen in de zandduinen. "Het objectief overleefde niet alleen de stoffige omgeving, maar slaagde er ook in om elke dag meer dan 1000 foto's te maken bij temperaturen rond 45 °C", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief ingesteld op 1/1000 sec, f/7.1 en ISO200. © Jakub Frey

Tip 2: Neem reinigingsmaterialen mee

Wanneer je midden in de actie staat met een groothoekobjectief, moet je erop zijn voorbereid dat er flink wat vuil, stof en zweet op je camera kan komen. Daarom is het belangrijk om wat doeken en borstels mee te nemen om je uitrusting schoon te kunnen maken.

Jakub zegt: "Ik maak me nooit zorgen over spetters en modder op mijn apparatuur. Ik kom zo dicht mogelijk bij de actie om het beste moment vast te leggen."

De objectieven uit de L-serie van Canon zijn speciaal gemaakt voor zware omstandigheden. "Neem bijvoorbeeld de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM", zegt Mike. "Hij heeft vier o-ringen en een fluorinecoating op het voorelement, zodat hij eenvoudig te reinigen is en in alle situaties blijft werken."

Een skiër in turkooizen kleding, staande aan de rand van een steile helling, met besneeuwde bergen op de achtergrond.

Aan de slag als sportfotograaf: professionele tips

Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.
Zes mountainbikers die in het midden van de foto rijden, omgeven door een woestijnlandschap.

Dankzij de compacte combinatie van de Canon EOS R5 en het RF 16mm F2.8 STM-objectief kon Jakub supersnel foto's maken van de wedstrijdmountainbikers en van het epische landschap waar ze doorheen reden, door uit het raam van een rijdende terreinwagen te leunen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/6.3 en ISO200. © Jakub Frey

Tip 3: Leg de lokale sfeer vast

Dicht bij de actie komen is één ding, maar door met een groothoekobjectief de lokale sfeer te laten zien, kun je je sportfoto's een nieuwe frisse look meegeven. De mogelijkheid om een kleine atleet te laten zien, verloren in een uitgestrekt landschap, is iets wat Jakub aanspreekt.

"Ik houd van foto’s waarin je kunt zien hoe krachtig en eindeloos de natuur is in vergelijking met de mens", legt hij uit. "Je kunt de gezichtsuitdrukking of emotie van de atleet niet zien in dit soort foto's, maar de foto's zorgen ervoor dat er vanzelf emoties in je opkomen, omdat je je gemakkelijk zelf kunt voorstellen in zo’n situatie."

Een uitzicht van onderaf terwijl een mountainbiker op een fiets springt met hoge boomtoppen op de achtergrond.

Jakub raadt aan gebruik te maken van de autofocus-functies van een systeemcamera zoals de EOS R5. "Ik vind deze technologie een van de belangrijkste, vooral in combinatie met groothoekobjectieven", zegt hij. "Het kan moeilijk zijn om bij snelle sporten de juiste compositie te vinden met een groothoekobjectief, maar wanneer de camera het onderwerp begint te volgen vanaf het moment dat het de zoeker binnenkomt, is de kans groot dat het een perfecte foto oplevert. Dankzij de autofocus op het volledige scherm heb je de tijd en ruimte om je op de compositie te richten." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15 mm, 1/250 sec, f/6.3 en ISO100. © Jakub Frey

Tip 4: Verander je gezichtspunt

Het maken van opnamen vanuit een lage of hoge positie met een groothoekobjectief kan de foto een dramatisch effect geven, vooral als de camera zich dicht bij het onderwerp bevindt, dat daardoor veel groter lijkt in vergelijking met de achtergrond. Als je van diep beneden fotografeert, kun je bijvoorbeeld de lengte van een atleet of de hoogte van een sprong nog een stuk uitvergroten.

"Een variangle-scherm komt in deze omstandigheden perfect uit, omdat je de juiste hoeken kunt proberen te krijgen zonder op de grond te hoeven liggen", aldus Mike. "Je kunt bepalen hoe je een dramatisch effect krijgt en je kunt de camera uit een comfortabele positie bedienen."

Twee mountainbikers in beweging in een frame gevormd door de takken van een boom

Als je niet te dicht bij het onderwerp kunt komen, zoek dan naar details op de voorgrond waarmee je een frame kunt vormen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/4 en ISO125. © Jakub Frey

Tip 5: Vind een natuurlijk frame

Groothoekobjectieven leggen een zo groot gedeelte van de scène vast dat er gemakkelijk afleiding in het frame kan bijkomen, en het onderwerp verloren dreigt te gaan in de foto. Maar door een natuurlijk frame te gebruiken voor de compositie van je sportopname, kun je de aandacht van de kijker naar de juiste plek leiden.

"Een populaire techniek is om een foto te maken met een camera die in principe op de grond is bevestigd, zodat er niet wordt scherpgesteld op het gebied dat zich het dichtst bij het objectief bevindt", zegt Jakub. "Je kunt natuurlijk hetzelfde resultaat krijgen door de camera aan het plafond, de muur of ergens anders aan te bevestigen. Ik maak gebruik van onscherpe objecten op de voorgrond, zoals takken, bloemen of een gat dat wordt gevormd door een object, waardoorheen je de scène kunt bekijken. Zo kun je de sfeer beter voelen."

Een mountainbiker springt omhoog het zonlicht in, omgeven door bossen.

"Wees niet bang om tegen de zon in te fotograferen met een groothoekobjectief", zegt Jakub. "Je kunt ook zelf een zon 'creëren' met een externe Speedlite, maar pas op, het is een verslavende techniek!" Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15 mm, 1/250 sec, f/5 en ISO160. © Jakub Frey

Tip 6: Let op de kleine details

Het zijn bij foto's gemaakt met groothoekobjectieven de kleine details die vaak een grote impact kunnen hebben. "Als ik in de winter fotografeer, geven sneeuwvlokken die naast het objectief vallen de foto een mooi lichtgevend effect," zegt Jakub. "Ik ga ook op zoek naar reflecties wanneer ik opnamen maak in de buurt van water, en zelfs wat kleine spatten kunnen perfect zijn om een onverwacht nieuw gezichtspunt te creëren.

"Ik speel ook graag met bewegingsonscherpte, een techniek die ik vaak gebruik bij het maken van motorsportfoto's van welke aard dan ook. Het helpt om de snelheid van het onderwerp te benadrukken en de aandacht te vestigen op het scherpstelpunt in het beeld. Je kunt ook veel plezier beleven aan meervoudige belichting, waarbij je opnamen combineert die zijn gemaakt met tele- én groothoekobjectieven."

In de wereld van de sportfotografie worden natuurlijk veel tele-objectieven gebruikt. Maar zoals het werk van Jakub laat zien, kun je met een groothoekobjectief in je uitrusting een scala aan verschillende opnamen maken, voor groothoekfoto’s vol dynamiek, drama en impact.

Marcus Hawkins

De uitrusting van Jakub Frey

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken

Een zwart-witfoto van Jakub Frey zittend aan de rand van een klif, naar achteren kijkend naar de camera.

Camera's

Canon EOS R5

Wat je ook fotografeert, hoe je het ook fotografeert, met de EOS R5 kun je je creativiteit de vrije loop laten als nooit tevoren. "Deze camera heeft mijn fotografieaanpak totaal veranderd", zegt Jakub. "Hij past perfect bij mij en geeft me precies wat ik van een camera verwacht: snelheid, nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en eenvoud. En dankzij de EOS R5 maak ik ook weer met veel plezier video's."

Canon EOS R6

De radicale EOS R6 beschikt over technologie waarmee je weer helemaal verliefd wordt op fotografie. Bekijk en fotografeer onderwerpen op compleet nieuwe manieren en voeg een nieuwe dimensie toe aan je visuele verhaal.

Lenzen

Canon RF 16mm F2.8 STM

Laat jezelf zien met dit snelle, betaalbare ultra-groothoekobjectief uit de RF-serie. Met 16 mm is deze full-frame prime ideaal voor vloggen, landschappen, architectuur, astrofotografie en nog veel meer.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Deze nieuwe versie van de klassieke brede zoom biedt geweldige scherpte over het gehele scherpstelbereik. Jakub vertelt: "Ik heb dit groothoekobjectief nu al zo lang, dat ik er een emotionele band mee heb. Ik heb hem gekocht toen ik in Alaska was en ik ben Canon Ambassador geworden dankzij de foto's die ik ermee heb gemaakt. Ik gebruik hem als ik echt midden in de actie wil zitten. Ik ben er een paar keer mee van de fiets gevallen, en ook van wat ski’s en motoren. Hij is ontzettend vaak vies geworden met modder, water, sneeuw en stof, maar hij werkt nog steeds."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit objectief uit de L-serie is een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Dit is het nieuwste EF-objectief dat ik aan mijn uitrusting heb toegevoegd, maar ik vraag me af hoe ik zo lang zonder heb gedaan. Ik gebruik dit objectief heel vaak", zegt Jakub. "Ik vind het fijn dat hij nog steeds vrij breed is, maar tegelijkertijd slechts een minimale vertekening van de werkelijkheid geeft. Het is het perfecte universele objectief."

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma, levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. "Ik heb dit objectief voor de lol gekocht, maar hij werkt totaal verslavend", zegt Jakub. "Ik moet mezelf vaak overtuigen om hem van de camera te halen en foto's te maken met andere objectieven. Als ik licht wil reizen, bijvoorbeeld als ik een motorrit met vrienden wil maken, neem ik soms alleen een camera en dit objectief mee. Ik houd ervan om foto's te maken in uitdagende lichtomstandigheden, dus het diafragma van f/1.2 komt goed van pas."

Accessoires

Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT

"De Speedlite EL-1 heeft, in combinatie met deze transmitter, mijn werk een stuk vereenvoudigd en verbeterd", zegt Jakub. "Ik heb tijdens mijn carrière bijna alle mogelijke combinaties van externe flitsers en wireless transmitters geprobeerd en het had bijna altijd een zeer negatief effect op de opname. Maar nu maak ik met plezier weer opnamen met externe flitsers."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro