Tips voor trouwfotografie: 7 veel voorkomende valkuilen en hoe je ze oplost

Ontdek hoe je veel voorkomende bekende en nieuwe valkuilen van trouwfotografen het hoofd biedt, met tips van Canon Ambassadors Fabio Mirulla en Carmen en Ingo.
Pasgetrouwd stel houdt een sterretje vast onder een paraplu in de regen.

Regen wordt door trouwfotografen vaak als de vijand gezien, maar Fabio Mirulla zet een hoosbui naar zijn hand in deze opvallende foto van een pasgetrouwd stel dat samen schuilt onder een paraplu. Een van de belangrijkste tips voor trouwfotografie van Fabio is om onverwachte omstandigheden te omarmen en jezelf te dwingen om creatief te denken. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/6.3 en ISO2500. © Fabio Mirulla

Trouwfotografie is een veeleisend, maar zeer dankbaar vak. Om te slagen moet je goed met mensen kunnen omgaan, creatief kunnen denken onder druk en ervoor zorgen dat je bedrijf opvalt in een markt met zware concurrentie.

Fabio Mirulla is een van de meest gevierde Italiaanse bruiloftfotografen op bijzondere bestemmingen. Hij werd in Toscane geboren en getogen en woont daar nog steeds, maar reist de hele wereld over naar bruiloften op spectaculaire locaties.

Het echtpaar Carmen en Ingomar Leitner uit Oostenrijk vormt een fotografieteam. De twee zijn sinds 2003 een paar en fotograferen al vanaf 2006 samen bruiloften overal in Europa.

We vroegen deze twee fotografiebedrijven om uit te leggen wat de grootste uitdagingen zijn waarmee ze te maken krijgen, en hoe ze die oplossen.

Portret van een pasgetrouwd stel dat door een korenveld loopt.

Carmen en Ingo fotograferen bruiloften overal in Europa en kunnen vaak niet persoonlijk kennis maken met een bruidspaar voor de bruiloft. In plaats daarvan zetten ze hun presentatietechnieken in om tijdens videogesprekken een goede indruk te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/1.8 en ISO100. © Carmen & Ingo Photography

1. Een bruiloft op afstand plannen

Als internationale trouwfotograaf kan het moeilijk zijn om persoonlijk kennis te maken met potentiële klanten, die soms op honderden kilometers afstand wonen. De door overheden opgelegde reisbeperkingen in 2020 betekenden dat fotografen de klanten soms helemaal niet persoonlijk konden ontmoeten. "We hebben altijd potentiële klanten gehad die ver weg wonen, waarbij een persoonlijke kennismaking voor de bruiloft niet mogelijk was," zeggen Carmen en Ingo. "We hebben misschien maar 5 - 10% van de stellen persoonlijk ontmoet tussen de boeking en de bruiloft zelf.

"Door de beperkingen van de afgelopen tijd is het nu nog belangrijker om jezelf online te verkopen en professioneel over te komen" zeggen de twee. "Als je een Skype- of Zoom-vergadering opzet, moet je ervoor zorgen dat je dat niet op een mobiel met slechte verlichting is. Voor gesprekken met klanten gebruiken we een goede Canon-camera met een goed opgezette verlichting en richten we de achtergrond mooi in. Als jouw computer of software niet wordt ondersteund door je camera, kan je een HDMI naar USB-converter gebruiken om professioneel over te komen."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

2. Omgaan met het onverwachte

Bruiloften worden maanden en soms zelfs jaren van te voren gepland, maar op de grote dag kunnen er onverwachte problemen de kop opsteken. "Slecht weer, slechte lichtomstandigheden, een onaantrekkelijke locatie: soms lijkt het of alles tegen zit. Maar dan zijn het niet de omstandigheden die het probleem zijn," zegt Fabio, “dat ben je zelf”. "Je moet niet mopperen dat je zou willen dat alles anders was, je moet het geheel fotograferen zoals het zich op dat moment afspeelt.

"Om bijzondere foto’s te maken, moet je op zoek gaan naar de mogelijkheden en bereid zijn om te experimenteren. Als je volgens een formule probeert te werken, binnen vooraf ingestelde grenzen, loop je soms de kans mis om iets bijzonders te creëren"

Foto uit een lage hoek van een pasgetrouwd stel dat over een stapel ballonnen springen. De ballonnen zien er veel groter uit omdat ze zo dichtbij de camera zijn.

Fabio heeft de grazende koeien op de achtergrond weggewerkt door vanaf de grond te fotograferen met het variangle scherm van de Canon EOS R. Door heel anders te denken heeft hij een leuk en sprookjesachtige foto kunnen creëren waarbij het lijkt alsof het pasgetrouwde stel over de gigantische ballonnen heen springt. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/16 en ISO2000. © Fabio Mirulla

3. Orde scheppen in de chaos

Op een trouwdag kunnen de hectische voorbereidingen, grote groepen mensen en drukke achtergronden het moeilijk maken om intieme foto’s te maken. "Het is essentieel dat je je onderwerp niet uit het oog verliest,” zegt Fabio. "Ik werk met Prime-lenzen van Canon, voornamelijk 35 mm en 85 mm, en wel om één belangrijke reden: ik word hierdoor gedwongen om me dichterbij of verder weg van mijn onderwerp te bewegen. Daardoor moet ik echt goed ‘kijken'.

"In een chaotische kamer vol mensen, bijvoorbeeld wanneer de bruid zich klaar maakt met mensen om haar heen, geeft deze beweging me de kans om mijn gezichtspunt te veranderen" zegt hij. "Als ik van positie verander, ontdek ik nieuwe, interessante gezichtspunten. Dat is buiten al even belangrijk. Als je in een stad bent, of op een locatie met een ingewikkelde achtergrond, kan je door je te verplaatsen, of van bovenaf of onderaf te fotograferen, het verschil maken. De variangle LCD-schermen van Canon zijn ideaal daarvoor."

Zwart-witfoto van een stel dat elkaar omarmt in een stal. Ze worden bekeken door de twee paarden in de stallen aan weerszijden.

Fabio houdt meer van kleinere bruiloften omdat de sfeer vaak intiemer is en er meer gelegenheid is om een relatie op te bouwen met het bruidspaar en de gasten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/5.6 en ISO1600. © Fabio Mirulla

4. Omgaan met de beperkingen van kleine bruiloften

Door lockdownbeperkingen was het aantal gasten op bruiloften de afgelopen tijd vaak klein, en soms waren er helemaal geen gasten. Hoe kan je daar je voordeel mee doen? "Ik heb bruiloften met 600 gasten gefotografeerd, soms zelfs meer, maar ik houd veel meer van kleinere en intiemere bruiloften, omdat ik dan als gast word behandeld”, zegt Fabrio. "Soms ben ik zelfs getuige geweest en heb de trouwakte ondertekend.

"Bij een kleine bruiloft kun je de mensen leren kennen, een relatie opbouwen en tijd met de mensen doorbrengen. Daardoor heb je vaak de kans om fantastische foto’s te maken. Onlangs nog heb ik een bruiloft gefotografeerd met maar zes mensen, en dat is een van de beste trouwseries in mijn hele carrière geworden: grappig en emotioneel. De liefde was zo sterk en de mensen hadden zoveel meer tijd voor elkaar. Je moet je geen zorgen maken over kleine bruiloften."

Pasgetrouwd stel omarmt elkaar, met de ogen gesloten en het voorhoofd tegen elkaar. De bruid draagt een bloemenkrans in het haar.

Intieme bruiloftfotografie: klein maar fijn

Pablo en Ana Laguia leggen uit waarom intieme bruiloften tegenwoordig een belangrijk deel van hun trouwfotografie uitmaken en wat de belangrijkste technieken zijn voor dergelijke intieme ceremonies.
Een pasgetrouwd stel omarmt elkaar bij zonsondergang, de sluier van de bruid wordt opgetild door de wind.

Carmen en Ingo combineren technisch kunnen met creativiteit, zoals te zien is in deze sfeervolle trouwfoto met tegenlicht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/2 en ISO160. © Carmen & Ingo Photography

Portret van achteren van een bruid aan een versierde tafel. Haar trouwjurk heeft een diep uitgesneden V aan de achterkant.

Als je bij weinig licht fotografeert, zoals tijdens de avondreceptie, helpen snelle objectieven je om bewegingen te bevriezen zonder dat je een te hoge ISO-instelling hoeft te gebruiken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.8 en ISO3200. © Carmen & Ingo Photography

5. Technische problemen

Carmen en Ingo houden van trouwfoto’s met tegenlicht, maar soms werkt de autofocus niet op je onderwerp als je tegen het licht in fotografeert. "De eenvoudige oplossingen daarvoor is om je hand op te tillen en zo het objectief te beschermen tegen de zon," zeggen ze. "Activeer de autofocus en vergrendel de focuspositie, en neem je hand dan weg net voordat je de foto maakt. Een andere mogelijkheid is om net even opzij te gaan staan zodat de persoon die je fotografeert de zon blokkeert. Zet de autofocus aan, vergrendel en stap dan weer terug om de compositie te maken."

Nog een veelvoorkomend probleem bij bepaalde bruiloftslocaties is om bij weinig licht te fotograferen. Dan kan het helpen om de juiste apparatuur te hebben. "Sommigen denken dat f/2.8 snel glas is, maar dat is het niet," gaan Carmen en Ingo verder. "Canon produceert schitterende f/1.4 en zelfs f/1.2 L-serie objectieven, maar als je daar het budget niet voor hebt, investeer dan in een Canon EF 85mm f/1.8 USM, Canon EF 50mm f/1.8 STM of Canon EF 35mm f/2 IS USM Prime-objectief. Minder duur glas, maar toch uitstekende kwaliteit."

Een stel in silhouet onder een eenrichtingsverkeersbord; een ander stel loopt op het trottoir, verlicht door straatlantaarns.

Waar je ook bent ter wereld, of in welke cultuur je ook fotografeert, volgens Fabio is het belangrijk om jezelf trouw te blijven en vast te houden aan je eigen aparte stijl van fotograferen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/4 en ISO8000. © Fabio Mirulla

Zelfportret van trouwfotografenduo Carmen en Ingo die elkaar omarmen in de zonsondergang.

Carmen en Ingo gebruiken downtime om te experimenteren met verschillende manieren van fotograferen. Ze nemen sfeervolle selfies op als onderdeel van hun marketingmateriaal om potentiële klanten te laten zien wat voor soort trouwfoto's zij kunnen creëren. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/1,4 en ISO160. © Carmen & Ingo Photography

6. Gebruik downtime goed

Toen de lockdownbeperkingen werden geïntroduceerd, adviseerden Carmen en Ingo veel klanten om hun trouwplannen een jaar of twee uit te stellen. Opeens hadden ze veel extra tijd en daar wilden ze zo goed mogelijk gebruik van maken. Daarom besloten ze hun marketingmateriaal te updaten.

"Als er gaten in je agenda vallen, is het belangrijk om creatief te blijven. Een zeer belangrijk aspect van het marketingproces is om je persoonlijkheid te tonen. Mensen kopen eigenlijk geen foto's, ze zijn op zoek naar iemand die hen helpt memorabele herinneringen te creëren. Daarom is het zo belangrijk dat je een relatie opbouwt. Een leuke extra van de Variangle schermen van veel Canon-camera’s is dat je ze om kan draaien voor interessante zelfportretten.

"We gingen met onze EOS R5 en EOS R6 met statieven de bergen in hier in Oostenrijk en experimenteerden met verschillende belichting. Het was ontzettend leuk om te doen. Het gaat niet alleen om oefenen met nieuwe dingen. Je kunt stilstaande beelden en video’s maken door de interactie met je camera aan te gaan, en op die manier materiaal creëren dat zeer effectief is in online marketing."

Een bruid opent een fles champagne met een zwaard in namiddaglicht. Haar kersverse man staat ernaast met zijn handen boven zijn hoofd.

Volgens Fabio is de sleutel van fantastische trouwfoto’s om nooit bang te zijn om iets anders te proberen. Door van een spiegelreflexcamera over te schakelen op een systeemcamera heeft hij nog meer mogelijkheden gekregen om met licht en schaduw te experimenteren. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief ingesteld op 1/2000 sec, f/2 en ISO200. © Fabio Mirulla

7. Een creatieve blokkade doorbreken

Iedereen die in een creatief beroep werkt, kan lijden aan gebrek aan inspiratie. "Trouwfotografie is een manier van leven," legt Fabio uit. "We hebben ontzettend veel geluk dat we dit soort werk kunnen doen. Maar soms stuit je op een creatieve blokkade en dat kan echt moeilijk zijn. Het voelt alsof je een stukje van jezelf kwijt bent.

"Als je op een bruiloft bent en je weet niet wat de volgende stap of de volgende foto zal zijn, dan ligt het antwoord altijd bij jezelf. Je kunt proberen te bedenken hoe je in het verleden problemen hebt opgelost, of je kunt iets heel anders proberen.

"Voor mij werkt het inspirerend om de manier waarop ik fotografeer af te wisselen, door bijvoorbeeld een systeemcamera te nemen in plaats van een spiegelreflexcamera. Dat is voor mij de natuurlijk evolutie van de fotografie. Met een systeemcamera zie je het beeld al voordat je de foto zelfs maar maakt. Dat is ongelooflijk en kan je helpen bij het vinden van creatieve ideeën. Je kunt met licht en schaduw spelen en iets prachtigs creëren. De systeemcamera’s van Canon zijn een bron van inspiratie."

Matthew Richards

Marketingtips van een professionele huwelijksfotograaf

Canon Ambassador Sanjay Jogia deelt zijn beste marketingtips voor huwelijksfotografen

De beste Canon-lenzen voor huwelijksfotografie

Huwelijksfotografen Julia Blumenthal en Gil Gropengießer en fotograaf voor bruiloften in het buitenland Fabio Mirulla onthullen hun favoriete lenzen.

Professioneel huwelijksfotograaf Sanjay Jogia over de kracht van print

Huwelijksfotograaf Sanjay Jogia vertelt hoe hij dankzij het printen van zijn eigen foto's op de Canon imagePROGRAF PRO-1000 meer omzet weet te genereren.

Hoe het intelligente autofocussysteem van Canon werkt

Ontdek hoe geavanceerde onderwerpdetectie en -tracking op basis van deep learning-AI "het praktisch onmogelijk maakt om een fotokans te missen".

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro