ARTIKEL
Huwelijksfotografie met de Canon EOS 5D Mark III
Young Photographer Dasha Starr leerde van de professionele fotografen/mentoren van Factoria182 hoe ze het beste foto's van een bijzondere bruiloft kan maken.
ARTIKEL
Op welke objectieven vertrouwen professionals als het gaat om huwelijksfotografie-apparatuur? Het fotograferen van een bruiloft met slechts drie prime-objectieven en zonder zoom lijkt voor veel bruidsfotografen misschien een tegenovergesteld effect te hebben - want je moet nu eenmaal snel en slim te werk moet gaan om alle unieke momenten vast te leggen - maar het is de favoriete aanpak van voormailg Canon Ambassador Marina Karpiy.
Marina staat bekend om haar opbeurende, natuurlijke en informele foto's. Haar huwelijksfotografie-uitrusting bestaat uit drie Canon L-serie prime-objectieven: de Canon EF 35mm f/1.4L II USM, de Canon EF 50mm f/1.2L USM en de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM.
De huwelijksfotografe, die is gevestigd in Oekraïne en Georgië, weerlegt het idee dat prime-objectieven haar afremmen op de grote dag. "Ik heb twee camera's, dus ik heb snel toegang tot twee brandpuntsafstanden", zegt ze. "Ik gebruik een schouderriem waardoor ik comfortabel kan werken."
Als je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat opnamen maakt – of langer, afhankelijk van het geloof of de culturele achtergrond van de mensen die gaan trouwen – kun je al door een kleine toename van het gewicht van je huwelijksfotografie-uitrusting uitgeput raken. Hoewel zoomobjectieven geschikt zijn voor een reeks brandpuntsafstanden, wegen de Canon L-serie prime-objectieven van Marina elk minder dan 1 kg (lichter dan veel high-end zoomobjectieven) waardoor ze ideaal zijn om langere tijd vanuit de hand opnamen te maken.
Alle drie de objectieven die Marina gebruikt hebben een extreem groot diafragma, wat haar de esthetische kwaliteit biedt die ze het meest waardeert in een objectief: "Ik hou ervan om met het grootste diafragma te fotograferen, niet alleen omdat het meer licht binnenlaat, maar ook vanwege mijn liefde voor bokeh," zegt ze. "De bokeh creëert diepte."
Bij het fotograferen met f/1.4 of f/1.2 verliest de achtergrond snel de scherpte, waardoor er grote bokeh ontstaat die je niet kunt namaken met objectieven met een kleiner diafragma, zoals f/2.8, dat vaak op professionele zoomobjectieven wordt gebruikt.
Dit zijn de drie objectieven uit de L-serie van Canon die Marina niet kan missen in haar huwelijksfotografie-uitrusting.
Het onverwachte portretobjectief
"Van de drie objectieven gebruik ik de Canon EF 35mm f/1.4L II USM waarschijnlijk het meest," zegt Marina. "Ik hou ervan om er portretten mee te maken, ook al wordt het niet beschouwd als een portretobjectief. Het creëert een gevoel van intimiteit."
Ze houdt ervan om grotere portretten van pasgetrouwde stellen te maken met de Canon EF 35mm f/1.4L II USM en vervolgens dichterbij te komen voor close-ups. "Zulke portretten worden ongelooflijk sfeervol," zegt ze. Door eerst breed te fotograferen en meer van de omgeving op te nemen, kan Marina een sfeerbeeld en context geven. Naarmate ze dichterbij komt en nog steeds met hetzelfde objectief fotografeert, kan ze de uitdrukkingen en bijzondere momenten van het koppel vastleggen. De Canon EF 35mm f/1.4L II USM is ideaal voor het maken van een reeks opnamen, omdat het een grote zichthoek en een minimale brandpuntsafstand van 0,28 m heeft, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over het verlies van scherpte als je dichterbij komt.
Het vastleggen van een intiem en romantisch portret is moeilijk als je uitrusting veel geluid maakt. Dankzij de ringvormige USM autofocus is de Canon EF 35mm f/1.4L II USM bijna geruisloos tijdens het aanpassen, waardoor hij ideaal is voor stille momenten tijdens de ceremonie, of wanneer je met je onderwerpen moet communiceren. "Dit is waarschijnlijk mijn favoriete en het meest veelzijdige objectief," zegt Marina.
Het professionele 85mm-objectief met IS
De Canon EF 85mm f/1.4L IS USM weegt 950 gram en is daarmee misschien wel de zwaarste van de drie objectieven, maar heeft een 4-stops Image Stabilizer (IS) om camerabewegingen te helpen voorkomen. Dus of je nu fotografeert in een hotelkamer met weinig licht of in een kerk, je krijgt vier keer zoveel bewegingsruimte als het op de sluitertijd aankomt. Als je de duimregels voor de sluitertijd aanhoudt, is de langste belichtingstijd op een 85mm-objectief normaal gesproken ongeveer 1/100 sec. Door vier extra stops toe te voegen, kan dit wel 1/10 sec. worden terwijl onscherpte door trillingen toch wordt voorkomen.
"De 85 mm is de koning van de portretobjectieven", zegt Marina. "Ik begin altijd de ochtend van een bruiloft te fotograferen met dit objectief. Ik fotografeer hoe de bruid zich voorbereidt en ga dan verder met de details. Close-up portretten met dit objectief brengen de emoties veel beter over."
Het is niet alleen de perspectiefcompressie die Marina leuk vindt: ze kan ook van verder weg fotograferen. Ze blijft onopgemerkt en kan toch dicht bij de actie komen. "Dit objectief stelt me in staat om bijna onzichtbaar te worden en het proces van een afstand te bekijken, waardoor ik belangrijke unieke momenten kan vangen", zegt ze.
De mid-range meester
Hoewel de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM het standaardobjectief is voor Marina voor strakke portretten, gebruikt ze de Canon EF 50mm f/1.2L USM voor close-ups van koppels en landschapsopnamen. De keuze voor een 50mm prime-objectief in plaats van een zoomobjectief voor middellange opnamen heeft verschillende voordelen. De Canon EF 50mm f/1.2L USM weegt slechts 580 gram, zo'n 225 gram minder dan een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, wat het makkelijker maakt om de camera mee te nemen tijdens lange opnamedagen. De 50mm laat ook twee en een halve stop meer licht door dan de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, wat een groot voordeel is bij het fotograferen bij weinig licht en wanneer je een geringere scherptediepte wilt bereiken.
Een van de dingen die Marina zo leuk vindt aan de Canon EF 50mm f/1.2L USM is dat de Super Spectra-coating de overstraling oplost bij het maken van foto's in direct zonlicht, waardoor een fantastische helderheid wordt gecreëerd op portretten bij tegenlicht. "Ik plaats het stelletje met hun rug naar de ondergaande zon gericht," zegt ze. Zo kan ik de prachtige, natuurlijke lichte delen vastleggen, die nog eens extra worden benadrukt zonder het gebruik van een objectiefkap, om een luchtig, zonnig effect te produceren in mijn foto's."
De Canon EF 50mm f/1.2L USM is niet het enige objectief met een professionele coating. Naast Super Spectra heeft de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM een Air Sphere Coating, die de interne reflecties en overstraling drastisch vermindert. En de Canon EF 35mm f/1.4L II USM is voorzien van Blue Spectrum Refractive-optiek om chromatische aberratie te corrigeren.
Aan degenen zich een extra halve of volledige stop licht niet kunnen permitteren, stelt Marina voor om te kiezen voor andere EF-objectieven die iets minder kosten, ondanks de ongeëvenaarde beeldkwaliteit. In plaats van de Canon EF 50mm f/1.2L USM en de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM, raadt ze de lichtgewicht Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 35mm f/2 IS USM en Canon EF 85mm f/1.8 USM aan, die nog steeds geweldige bokeh produceren.
Maar de drie prime-objectieven uit de L-serie van Canon in haar huwelijksfotografie-uitrusting bieden Marina de flexibiliteit die ze nodig heeft om al haar opdrachten uit te voeren, met hun verbeterde optische helderheid, grote diafragma's en superieure coatings op de objectieven. "Ik gebruik deze drie objectieven niet alleen voor huwelijksfoto's, maar ook voor allerlei portretwerk", zegt ze. "Ik gebruik de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM uitsluitend voor solo- en close-upportretfoto's, terwijl de Canon EF 35mm f/1.4L II USM en de Canon EF 50mm f/1.2L USM perfect zijn voor familiefoto's. Ik vind het ook leuk om kinderportretten te maken met de EF 35mm f/1.4L II USM. Maar over het algemeen vind ik ze alle drie geweldig, omdat ze snel en scherp zijn."
Geschreven door
ARTIKEL
Young Photographer Dasha Starr leerde van de professionele fotografen/mentoren van Factoria182 hoe ze het beste foto's van een bijzondere bruiloft kan maken.
ARTIKEL
Voormalig Canon Ambassador Markus Morawetz verklapt zijn geheim voor spontane huwelijksfoto's met de Canon EOS 5D Mark IV en Canon EOS R.
ARTIKEL
Documentaire-huwelijksfotografe Lyndsey Goddard vertelt hoe ze onzichtbaar blijft om de meest memorabele momenten te fotograferen.
ARTIKEL
Canon-ambassadeur Sanjay Jogia deelt zijn beste marketingtips voor huwelijksfotografen
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro