Voor bruidsfotografie heb je nogal wat nodig: betrouwbaarheid, een snelle autofocus, krachtige mogelijkheden bij weinig licht en duurzaamheid. Maar boven alles moet de apparatuur een verlengstuk van je hand worden. Apparatuur waarmee je de vluchtige momenten van geluk, gelach en tranen kunt vastleggen voordat ze in een oogwenk weer voorbij zijn. Je krijgt namelijk geen tweede kans.
"Het is een voorrecht dat ik de meest intieme getuige mag zijn van de grote dag van stellen", zegt Alison Bounce, die al meer dan tien jaar werkt als bruidsfotograaf en honderden plechtigheden heeft vastgelegd. "Het gevoel dat mensen je vertrouwen, is geweldig. Je volgt het stel de hele dag van dichtbij en ziet alles. Alles draait om liefde en dat maakt me heel blij."
Maar Alison legt meer dan alleen de grote dag van stellen vast. Haar portfolio zit vol creatieve magie: een bruid die boven een heg uit lijkt te zweven, het silhouet van een bruidegom dat uit de schaduw treedt, een komische foto van een lepel die als schoenlepel wordt gebruikt. Ze vertelt het verhaal van de dag, maar brengt daarnaast ook de vreugdevolle momenten in beeld die meestal worden gemist. Momenten die je zo wel een leven lang bijblijven. Ze gebruikt geen geheime props achter de schermen. "Ik heb er helemaal geen", stelt ze resoluut. Ze probeert vooral elke kans die zich aandient direct te grijpen. En dat betekent: foto's maken, foto's maken en nog eens foto's maken, en niet alleen op de dag van een bruiloft. "Je moet je ogen trainen", zegt Alison. "Om het licht te zien, om het stel te zien. Je moet dag in dag uit foto's maken."
Ze gebruikt dan wel geen props, maar om de mooie momenten vast te leggen moet de apparatuur die Alison zorgvuldig heeft gekozen wel betrouwbaar, duurzaam en nauwkeurig zijn. Voor de Canon Learning Series op YouTube spraken we met Alison om erachter te komen welke apparatuur ze gebruikt en waarom.
BRUILOFTEN
Liefde door de lens: de uitrusting van een bruidsfotograaf
De Canon EOS R5-systeemcamera
"De apparatuur die je kiest, moet prettig zijn voor jou en passen bij het werk dat je doet", vertelt Alison. Bij bruidsfotografie moet je de balans vinden tussen gewicht en prestaties. Alison heeft altijd met Canon-camera's gewerkt. "Mijn eerste stappen in fotografie zette ik met een Canon EOS 550D, niet bepaald een professionele camera. Daarna kocht ik een EOS 6D." De menu's en indelingen zijn ondanks de upgrades nog steeds herkenbaar voor haar.
Onlangs is Alison overgestapt van de EOS 5D Mark IV op de EOS R5. "Ik was gek op de EOS 5D Mark IV, omdat ik er mijn fotografie mee naar een hoger niveau kon tillen." Met geruisloze full-framefoto's van 45 Megapixel bij 20 fps en volledige autofocus-tracking levert de EOS R5-systeemcamera de snelheid en nauwkeurigheid die nodig zijn voor bruidsfotografie. Daarnaast heeft de camera ook een groot dynamisch bereik, selecteerbare AF-posities in bijna 100% van het beeld en een autofocus met gezichts- en oogdetectie op basis van kunstmatige intelligentie met deep-learning. En dat allemaal in een body van 738 gram.
"Ik gebruik vooral de oogtracking", zegt Alison. "Als de bruid of bruidegom tijdens de plechtigheid de zaal binnenkomt, kun je de tracking vastzetten op de ogen, zodat ze worden gevolgd en je ze altijd scherp in beeld hebt. Dat maakt het zoveel makkelijker." De andere functie waarop ze vertrouwt is de stille sluiter, en dan vooral tijdens de plechtigheid. "Ik wil discreet en onzichtbaar zijn. Met de stille sluiter kan ik foto's maken en me verplaatsen zonder mensen af te leiden van waar het om draait."
De overstap naar een systeemcamera heeft zowel qua prestaties als gewicht voordelen voor Alison, maar het biedt haar ook gemoedsrust. "Je kunt rechtstreeks in de zoeker zien hoe je foto eruitziet en de scherpstelling en belichting bekijken. Zo bespaar je tijd en kun je erop vertrouwen dat je het moment vastlegt met de EOS R5. Dat is wel zo prettig."
Canon Learning Series op YouTube
Canon-primeobjectieven
Wat betreft objectieven geeft Alison de voorkeur aan primes. "Ik zie dat veel fotografen grote zoomobjectieven gebruiken om mooie portretten te maken. En ja, je kunt er geweldige portretten mee maken, maar voor een bruiloft zijn ze te zwaar", zegt ze. "Met een kleiner objectief kun je ook prachtige portretten maken."
Je moet kwaliteit en gebruiksgemak tegen elkaar afwegen. "Probeer de balans te vinden tussen prestaties en comfort. Op zo'n dag heb je twee camera's en twee objectieven, en dat weegt nogal wat."
Alison gebruikt twee primeobjectieven die ze meestal om haar schouders hangt: een groothoekobjectief voor contextuele foto's om de ene, een portretobjectief om de andere. "Ik draag de Canon RF 16mm F2.8 STM om mijn rechterschouder en de Canon RF 50mm F1.2L USM om de linker", zegt ze. "Mijn uitrusting is niet te zwaar, dus dat werkt prima."
Maar er is nog een reden waarom Alison primes gebruikt voor bruiloften. Ze legt uit: "Ik wil in de buurt van het bruidspaar blijven. Met een zoomobjectief zou ik eerder geneigd zijn om in mijn comfortzone te blijven en me niet te verplaatsen. Primes dwingen je als het ware om de scène te betreden en het moment vast te leggen."
Alison raadt fotografen die nog niet in twee objectieven kunnen investeren aan om een prime met meer flexibiliteit te kiezen. "Als ik er één zou moeten kiezen, zou dat een 35 mm zijn, omdat deze flexibeler is. Je kunt er zowel portretten als reportages mee maken."
Ze hanteert meestal een reportagestijl en het creatieve element is afhankelijk van de situatie. Portretten zijn de uitzondering. Hiervoor gebruikt Alison graag filters bij het fotograferen voor een creatief effect. Soms bevestigt ze daarom losse objectieffilters op compatibele objectieven, maar veel vaker improviseert ze met voorwerpen die ze op locatie vindt, zoals glazen, cd's of kroonluchters. "Je kunt tijdens de portretsessie iets speciaals voor het stel maken. Je kunt echt van alles gebruiken om creatief te zijn, bijvoorbeeld door voorwerpen heen fotograferen."
De beste Canon-objectieven voor bruidsfotografie
Canon Speedlites
"Ik leer nog steeds van alles", zegt Alison. Pas vijf jaar geleden begon ze Canon Speedlites te gebruiken, soms met diffusers of rasters om het licht vorm te geven. "Ik besloot mezelf uit te dagen. Het was in het begin heel erg moeilijk, maar nu kan ik hier tijdens het feest en de voorbereiding eenvoudig op terugvallen. Ik gebruik ze ook om portretten van het stel te maken, eigenlijk voor van alles."
Alison heeft er nu in totaal vier, waaronder twee Canon Speedlite EL-1-flitsers, maar ze gebruikt ze niet zomaar voor elke bruiloft. Ze zegt: "Ze zorgen ervoor dat ik creatiever kan zijn, maar ik probeer elke bruiloft iets anders te doen."
Alison is op de grote dag op alles voorbereid, zelfs met haar kleine uitrusting. Een extra batterij en soms een laptop, "maar meer ook niet". Een aantal dingen zijn belangrijk, welke apparatuur je ook kiest: "Gebruik een camera voor bruidsfotografie waar je al vaker prettig mee hebt gewerkt. De grootste fout die je kunt maken, is een dag van tevoren een camera kopen en zonder dat je 'm hebt gebruikt hiermee de bruiloft fotograferen."
Je kunt nog zulke goede apparatuur hebben, maar het is cruciaal om bij de les te blijven. Honger en dorst leiden je af, vooral op een warme zomerse dag, en dan mis je misschien onverwachte momenten. Alison neemt daarom altijd een fles water en wat te eten mee. Zo blijft ze op lange en drukke dagen gehydrateerd en, nog belangrijker, gefocust.
"Ik wil tijdens de bruiloft nergens om vragen, omdat ik het moment niet wil verstoren. Ik regel het liever zelf", zegt ze. Zo kan Alison zich volledig concentreren op het fotograferen van de momenten die zich op elk moment ontvouwen. "Op zo'n dag weet je nooit wat er gaat gebeuren. Dat vind ik erg leuk", zegt ze. Dat is wat haar werk als bruidsfotograaf zo interessant maakt: "Ik ben gek op de adrenaline en laat dingen graag op zijn beloop."
Bekijk ook eens de Canon Europe Learning Series-afspeellijst op YouTube voor meer inspiratie en advies van contentcreators.
De uitrusting van Alison Bounce
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera
Canon EOS R5
Met de EOS R5 maak je in een handomdraai sensationele foto's van 45 Megapixel met maximaal 20 fps of filmische 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor. De geavanceerde AF maakt gebruik van kunstmatige intelligentie met deep-learning, waarmee Alison op belangrijke momenten de autofocus kan vastzetten op haar onderwerpen, zoals de bruid of bruidegom die naar het altaar loopt.
Lenzen
Canon RF 16mm F2.8 STM
Deze lichte en supercompacte 16mm full-frame prime biedt een scherp en helder ultragroothoekperspectief en inspireert je creativiteit bij elke gelegenheid. Het objectief weegt slechts 165 gram en is slechts 40,2 mm lang. Dankzij de verfijnde STM-objectiefmotor, stille scherpstelling en prachtige vloeiende beelden is het de perfecte keuze om comfortabel subtiele bruidsfoto's mee te maken.
Canon RF 50mm F1.2L USM
Het grootste diafragma van f/1.2 is het grootste van de Canon EOS-serie. Hiermee kunnen fotografen foto's maken met een zeer geringe scherptediepte, wat een goede manier is om op een bruiloft de nadruk te leggen op een onderwerp tegen een complexe achtergrond.
Accessoires
Canon Speedlite EL-1
De Speedlite EL-1 biedt krachtige prestaties en betrouwbaarheid, voor die unieke momenten wanneer je je onderwerp niet kunt vragen om het opnieuw te doen. De oplaadbare accu biedt tot 2345 flitsen met één acculading, waardoor deze ideaal is voor een lange huwelijksdag, van de geloften tot de dans.
Gerelateerde artikelen
-
BRUILOFTEN
De beste Canon-camera's voor het maken van trouwvideo's en -foto's
Vooraanstaande trouwvideografen, -fotografen en Canon-experts onthullen de beste camera's van Canon voor trouwvideografie en -fotografie.
-
ARTIKEL
Hoe een flitser je reportage kan verbeteren
Canon Ambassador Fabio Mirulla legt uit hoe zijn innovatieve flitstechnieken voor bruidsfotografie ook kunnen worden gebruikt voor fotojournalisme.
-
ARTIKEL
Trouwfotografie: de uitdaging aangaan
Trouwfotografen Fabio Mirulla en Carmen en Ingo leggen uit hoe je problemen, lockdown en beperkingen omzet in creatieve mogelijkheden.