ARTIKEL

Vijf stappen om van marketing voor huwelijksfotografie een succes te maken

A bride throws her arms up and her new husband looks up.
De huwelijksfotograaf Sanjay Jogia vertrouwt regelmatig op de framerate van 14 fps van de Canon EOS-1D X om momenten vast te leggen, zoals deze bruid die met confetti gooit. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 70-200m f/2.8L USM-objectief. © Sanjay Jogia

Toen Canon Ambassador Sanjay Jogia in 2007 een punt zette achter zijn carrière in de architectuur om professioneel huwelijksfotograaf in Londen te worden, was er betrekkelijk weinig concurrentie. Als je nu ‘huwelijksfotograaf’ in een zoekmachine typt, verschijnen er direct meer dan 400 miljoen resultaten. Dit geeft wel aan hoe verzadigd de markt tegenwoordig is en hoe cruciaal het nu is een strategisch marketingplan voor huwelijksfotografie te hebben.

Sanjay en zijn vrouw Roshni hebben de concurrentie achter zich gelaten door een hoogwaardig fotografiebedrijf op te zetten, Eye Jogia. Ondertussen hebben ze 30 SWPP- en 31 WPPI-awards op hun naam staan. Het echtpaar heeft hun merk opgebouwd met een kenmerkend repertoire van spontane, kleurrijke en emotionele huwelijksfoto's en opvallende marketingtechnieken.

Sanjay, een Canon Ambassador, deelt regelmatig zijn expertise via lezingen en workshops over de hele wereld. Hier legt hij uit hoe je marketing kunt gebruiken om je huwelijksfotografiebedrijf te laten groeien.

1. Stem je marketing voor huwelijksfotografie af op de doelgroep

"Je moet kiezen op wat voor soort bruiloften je je wilt richten. Hierdoor kun je je marketing bij trouwbladen gerichter afstemmen. Als je kiest voor een bepaald soort trouwblad, zul je dat type bruiden of die doelgroep aantrekken. Ga je joodse bruiloften doen? Indische bruiloften? Bruiloften in een kerk? Je moet hierin een keuze maken. Als je iedereen met je marketing wilt benaderen, ga je geheid op je gezicht.”

“De meeste van onze bruiloften zijn luxe Indische bruiloften. Daarom adverteren we in Indische trouwbladen. Daar zijn er een aantal van, maar we zijn echt op de markt gekomen door twee of drie. In deze magazines plaatsen we advertenties van een of twee volledige pagina's waardoor wij de hogere klasse domineren en impact hebben. Dit is duurder, maar als je naam wilt maken, maak dan naam. Zo eenvoudig is het.

"Wat adverteren betreft, moet je uniek zijn. We zijn onze advertenties altijd aan het herontwerpen om op te vallen. De beste manier hiervoor is door nadruk te leggen op bepaalde soorten beelden, het kleurenpalet om te gooien en het kleurenpalet harmonieus te houden. De kleuren moeten de aandacht van de mensen trekken maar geen pijn doen aan hun ogen. Ik heb advertenties gezien die niet heel aangenaam zijn om naar te kijken, omdat de beelden in de advertenties niet goed bij elkaar passen. Hier zit een psychologische techniek achter: de beelden moeten de ogen de pagina in leiden. Je wilt ervoor zorgen dat het zo gemakkelijk mogelijk is om naar jouw werk te kijken.”

A bride is lifted by four men.
Bij de groei van je huwelijksfotografiebedrijf gaat het om het nastreven van de best mogelijke kwaliteit. Sanjay prees de ‘ongelooflijke’ resolutie van de Canon EOS R5, iets wat vooral belangrijk is wanneer opnamen bestemd zijn om te worden geprint. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/2 en ISO1250. © Sanjay Jogia
Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

2. Leg via sociale media en op je website contact met mensen

"Sociale media zijn superbelangrijk. Het gebruik van Facebook en Instagram is een essentieel hulpmiddel voor huwelijksfotografen. De algoritmen voor deze websites zijn veranderd en live posts en Insta-stories worden nu rechtstreeks op de tijdlijnen van mensen geplaatst, waardoor het een goede manier is om jezelf te promoten. Er is nu een nieuwe generatie die fotografen via sociale media zoekt in plaats van via Google, omdat je meteen krijgt wat je wilt. Op Instagram kunnen mensen snel naar voorbeelden van ons werk kijken en ook wat mensen over ons zeggen. Dit kan hen naar onze website leiden waar ze meer van ons kunnen bekijken en een vragenformulier kunnen invullen.

"Er zijn veel manieren om op sociale media te worden gezien, maar interactie is de belangrijkste. Je moet niet gaan zitten wachten totdat mensen op jouw pagina komen. Je moet de interactie met nieuwe en oude klanten aangaan. Dat maakt een wereld van verschil. Je moet ervoor zorgen dat mensen het over jou en jouw werk hebben.”

"Wij hebben geen prijslijst op onze website staan. We bieden een starttarief zodat mensen een idee hebben van het kostenplaatje afhankelijk van hun behoeften. Een prijslijst kan heel eng zijn en mensen afschrikken, terwijl ze wel bellen bij enkel een starttarief. Hierdoor heeft Roshni de gelegenheid de dialoog aan te gaan met het paar, een context te bieden en de bruid en bruidegom te adviseren over wat ze moeten doen, waar ze naartoe moeten en waarnaar ze moeten kijken op basis van hun wensen. Ieder paar is uniek en er is steeds een ander prijskaartje nodig om aan hun wensen te voldoen."

A bride and groom hold each other's hands as they walk past the Vatican at night.
Toen hij vanwege de beperkingen door het coronavirus nog maar een paar bruiloften kon fotograferen, richtte Sanjay zich op het ontwikkelen van nieuwe marketingmogelijkheden voor huwelijksfotografie, zoals online videocontent en het streamen van evenementen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/3.2 en ISO400. © Sanjay Jogia

3. Denk in moeilijke tijden op de lange termijn als het om je marketing voor huwelijksfotografie gaat

"Toen de COVID-19-pandemie begon, was dat eng. Er heerste veel onzekerheid. We nemen tot 20 bruiloften per jaar aan, en in 2020 hebben we er maar twee kunnen fotograferen. Ik heb de tijd gebruikt om mijn website opnieuw te ontwerpen en te optimaliseren en actuele content toe te voegen, wat soms over het hoofd wordt gezien als je druk bent met je werk. Ik heb me ook gericht op nieuwe kansen. Lange tijd hield ik me bezig met de educatieve kant van mijn bedrijf, waarbij ik persoonlijke en groepsworkshops op beurzen gaf. Veel van deze zijn afgezegd of virtueel gedaan, dus heb ik me aangepast door videotutorials te maken. Dit is naast een inkomstenbron ook een marketingtool.

"Ik heb de tijd ook besteed aan het uitwerken van een idee dat ik meer dan tien jaar geleden had: het streamen van bruiloften. Hiervoor gebruiken we meerdere systeemcamera's van Canon op statieven, gemonteerd op klemmen of gimbals, waarbij een regisseur tussen de camera's wisselt om iets interactiefs en dynamisch te creëren. Ik wil dat ontwikkelen tot een platform, zoals een tv-kanaal, met een presentator. In de toekomst zullen bruiloften en andere evenementen door sommigen virtueel en door anderen persoonlijk worden bijgewoond. Ik kan deze streamingtechnologie ook gebruiken voor educatieve content op virtuele beurzen. Je moet op de lange termijn denken."

A close-up of the eyes of a bride looking at her husband-to-be.
De uitrusting van Sanjay bestaat uit diverse zoom- en prime-objectieven voor het vastleggen van verschillende elementen van de dag, van groepsfoto's tot details als trouwringen. Deze komen allemaal voor in de marketing voor zijn trouwfotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/1.8 en ISO800. © Sanjay Jogia

4. Benut de kracht van print om je profiel – en winst – te vergroten

"We printen onze foto's handmatig op een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer en stellen ze tentoon voor klanten in onze showroom in Londen. We verkopen onze collecties over het algemeen inclusief album. Veel mensen hebben hun foto's nog nooit professioneel laten printen. Als stellen langskomen voor advies, zeg ik altijd tegen hen: 'Je wordt niet enthousiast over een USB-stick, maar stel je voor dat ik een van je foto's zou printen en dreig deze te verscheuren, dan zou je dat verschrikkelijk vinden'.

"Het enige wat nodig is, is dat iemand zelf print ervaart om zich bewust te worden van de kracht ervan. Je hangt een print aan de muur, je ziet deze elke dag – een print heeft meer waarde. Een foto printen heeft iets definitiefs. Als mensen daar eenmaal bekend mee raken, krijgen ze er geen genoeg van. Als ze een album hebben, willen ze wanddecoraties, enzovoort."

A group of cheerful men throw their hands in the air; confetti surrounds the photo.
Print is een belangrijke tool in Sanjay's marketingstrategie voor trouwfotografie. Hij zegt dat wanneer zijn klanten zien hoe bijzonder prints kunnen zijn, ze graag bereid zijn de investering willen te doen. © Manjeet Matharoo

5. Onthoud dat mond-tot-mondreclame de beste marketing voor huwelijksfotografie is

"Marketing gaat niet alleen om betalen voor een podium of het gratis podium van sociale media gebruiken. Het gaat om echt goed werk leveren en mensen je laten aanbevelen. Wij hebben duurzame relaties met mensen die ons vol vertrouwen aanbevelen, omdat zij weten dat wij goed werk verrichten, ons aan ons woord houden, op de afgesproken tijd leveren en de beloofde [resultaten] leveren qua beelden en kwaliteit.”

"Wanneer een bruid en bruidegom uiteindelijk op zoek gaan naar een huwelijksfotograaf, zullen ze zich zeer waarschijnlijk tot sociale media wenden om te zien over wie hun familie en vrienden het hebben. Ze gaan om aanbevelingen vragen. Een bruiloft is een belangrijke aangelegenheid. Er kan van alles mis gaan. Als je kunt aantonen dat je de uitdagingen van een trouwdag aankan en een schitterende indruk achterlaat, werkt dat alleen maar in jouw voordeel.”

Geschreven door Kristine Clifford and Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Sanjay Jogia

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Wedding photographer Sanjay Jogia crouches down low on a beach, holding his Canon camera and long lens to his eye to photograph someone out of shot.

Camera's

Canon EOS R5

Maak sensationele foto's van 45 Megapixel met maximaal 20 fps of 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor. "Deze camera is een enorme sprong voorwaarts – de resolutie is ongelooflijk en het dynamische bereik is een grote stap vooruit," zegt Sanjay.

Canon EOS-1D X Mark III

De opvolger van de camera die Sanjay gebruikt, is de ultieme creatieve uitrusting voor uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. "Ik hou ervan hoe robuust hij is," zegt Sanjay. "Maar ik vind vooral de aanpassingsmogelijkheden en het feit dat hij snel is geweldig – hij doet wat ik wil, wanneer ik wil presteren. Dat is erg belangrijk. De camera is snel en intuïtief en net een verlengstuk van mijn ogen en handen. Hij is zo snel dat de coördinatie tussen oog en hand direct is."

Lenzen

Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

Een compact zoomobjectief uit de L-serie met een f/4-diafragma en beeldstabilisatie. "Ik begin met de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM en de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM," zegt Sanjay. "Naarmate de dag rustiger wordt en ik in een ritme kom, wissel ik tussen objectieven voor verschillende doeleinden. Je moet in het begin op veilig spelen, want er zijn overal mensen – de ene minuut op afstand, de volgende heel dichtbij."

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Een USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte. "De zoomobjectieven zijn uitstekende allrounders, maar de prime-objectieven zorgen voor visueel karakter," zegt Sanjay. “Voor een meer journalistieke stijl zijn mijn favorieten de Canon EF 24mm f/1.4L II USM en de Canon EF 50mm f/1.2L USM."

Canon EF 24mm f/1.4L II USM

Het professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor opnamen bij weinig licht. "Ik fotografeer over het algemeen op een vergelijkbare scherptediepte om het gevoel te behouden," zegt Sanjay. "Of ik nu een Canon EF 24mm f/1.4L II USM, een Canon EF 50mm f/1.2L USM of een Canon EF 85mm f/1.2L USM heb, ik gebruik tussen f/2.8 en f/4. Voor portretopnamen van stellen of bruidsfoto's gebruik ik meestal f/4.”

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

De klassieke brede zoom is de favoriet van velen. De nieuwe versie biedt geweldige scherpte over het gehele zoombereik. Sanjay zegt: "Het is een erg veelzijdig objectief ondanks het brandpuntbereik. Zolang het focuspunt zich ongeveer in het midden van het objectief bevindt, waar de vertekening slechts minimaal is, kan het zeer krachtige beelden creëren."

Canon EF 135mm f/2L USM

Een snel, licht, hoogwaardig teleobjectief dat ideaal is voor het vastleggen van binnensporten bij weinig licht en voor portretfotografie. "Ik gebruik dit objectief bij de receptie als er weinig licht is en ik op afstand moet fotograferen, maar de foto toch een zekere intimiteit wil meegeven," zegt Sanjay.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een 35 mm f/1.8-macro-objectief met snel diafragma voor groothoekperspectief, van dichtbij scherpstellen en Hybrid IS. "Ik gebruik meestal het macro-objectief voor foto's van de ringen en andere bruiloftsdetails," zegt Sanjay.

Canon RF 28-70mm F2L USM

Een supersnel en helder 28-70 mm f/2-objectief uit de L-serie voor adembenemende opnamen, zelfs bij weinig licht. "Ik vind dit objectief echt geweldig," zegt Sanjay. "Het is weliswaar groter en zwaarder, maar dat zie ik door de vingers omdat het verbluffend goed is. Het is zo scherp. Het is een van mijn favoriete objectieven aller tijden."

Canon RF 70-200 F2.8L IS USM

De RF 70-200mm F2.8L IS USM is onderdeel van het trio onmisbare zoomlenzen voor professionals, en is de perfecte partner voor nieuws, sport en reizen. Sanjay zegt: "Een fantastisch objectief, zo compact. Prachtig scherp, uitzonderlijke beeldkwaliteit, met drie stabilisatiemodi."

Canon RF 50mm F1.2L USM

Een 50mm f/1.2 Prime-objectief voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht. "Dit is het scherpste objectief dat ik ooit heb gebruikt," zegt Sanjay.

Canon RF 85mm F1.2L USM

De RF 85mm F1.2L USM biedt ongeëvenaarde scherpte voor portretten, superieure prestaties bij weinig licht en creatieve mogelijkheden. "Ik zou dit eerder gebruiken voor portretten, dan voor fotojournalistiek," zegt Sanjay.

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten. "Een echt goed objectief – met scherpte van rand tot rand en zonder chromatische aberratie," zegt Sanjay.

Printer

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Print je foto's in indrukwekkende kwaliteit met een 12-inktensysteem dat prints maakt tot A2-formaat. "Dit apparaat is ongelooflijk consistent in het hele beeld," zegt Sanjay. "Het kan een breed kleurengamma aan en reproduceert de details van je foto's natuurgetrouw."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan