Ballet boeit het grote publiek al heel lang vanwege de betoverende combinatie van beweging, muziek en het verhaal dat wordt verteld. Traditionele theateromgevingen kunnen echter overweldigend of ontoegankelijk zijn voor veel mensen met neurodiversiteit. Maar stel dat je de manier waarop ballet wordt ervaren kunt herdefiniëren door gebruik te maken van de kracht van virtual reality?
Clive Booth, wiens werk zich toespitst op sfeervolle fashion-, beauty- en portretfotografie, werkt graag in de kunst en heeft een passie voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Hij was dan ook de ideale filmmaker voor een ambitieus virtual reality-project met de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens. Zijn doel was om een meeslepende voorstelling van Het zwanenmeer op te nemen voor de Freefall Dance Company, het zustergezelschap van het Birmingham Royal Ballet voor dansers met neurodiversiteit, die ook zou worden getoond aan duizend leerlingen op zes verschillende scholen. "Het idee was om een neurodivergent publiek dichter bij de dansers te brengen," legt Clive uit. "Dat zijn jongeren en volwassenen die normaal gesproken niet naar live theater zouden kunnen gaan kijken."
VR-ballet naar een nieuw publiek brengen met een dubbele fisheye-lens
Samenwerken om een visie tot leven te brengen
Clive had al eerder samengewerkt met het Birmingham Royal Ballet, maar de introductie van de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens bood nieuwe mogelijkheden voor VR en het vertellen van meeslepende verhalen. Dit was een kans voor Clive om zijn decennialange ervaring in te zetten voor een opwindende, nieuwe technologie en iets te creëren dat van essentieel belang is. "Ik dacht meteen: wow, wat kan ik met deze lens?"
Tom Rogers, de creatieve digitale producer van het Birmingham Royal Ballet, voegde een belangrijke dimensie toe aan hun creatieve samenwerking. Hij danst al 18 jaar bij het gezelschap en herkende meteen de creatieve mogelijkheden van het filmen van een live show in VR.
"Clive en ik hebben het idee van meeslepende verhalen omarmd," legt Tom uit. "Het is volstrekt logisch omdat je het publiek samen met ons in de ruimte plaatst. Er gebeurt altijd heel veel achter de schermen, dus als we iemand op het podium kunnen zetten, met onze dansers in de coulissen, krijgt de kijker een unieke ingang. Het is best een emotionele ervaring."
Canon voorzag Clive van de dubbele fisheye VR-lens, een Canon EOS R5 C, en de andere tools uit het EOS VR SYSTEM die hij nodig had om een van zijn meest complexe reportages tot nu toe te maken. "Zoals met alle goede samenwerkingen is het eindresultaat een soort samensmelting van ieders inbreng in dit prachtige, pure verhaal", voegt hij eraan toe.
Heb je Canon-apparatuur?
De uitrusting onder de knie krijgen
Zoals voor veel creators — en kijkers — is VR ook voor Clive nieuw. Voordat hij aan het project begon, werkte hij gedurende zes maanden samen met het productteam van Canon om te ontdekken wat er allemaal mogelijk was, hoe hij problemen kon oplossen, zoals opnamen zo kadreren dat de filmmaker niet in de scène zit, en hoe hij de uiteindelijke bestanden kon bewerken.
De EOS VR Utility-software van Canon speelde een belangrijke rol in dit proces. Het vereenvoudigt je workflow dankzij de automatische verwerking van compatibele RAW-videobestanden die zijn gemaakt met bijvoorbeeld een Canon EOS R5 C. Na de verwerking kun je eenvoudige aanpassingen doorvoeren, zoals witbalans, ISO en helderheid, voordat je de bestanden exporteert in verschillende resoluties, klaar voor verdere bewerking. EOS VR Utility is echt "de lijm die alles bij elkaar brengt", voegt Clive toe.
Om te leren filmen in VR moet je begrijpen hoe het menselijk oog en de hersenen beweging waarnemen. "Bij minder dan 60 frames per seconde (fps) kan het menselijk oog zien of de beweging niet vloeiend is," legt Clive uit. "Maar bij meer dan 60 fps kunnen we het menselijk brein laten denken dat dit de werkelijkheid is. Canon leverde me de geüpdatete EOS VR Utility, waardoor ik RAW-bestanden kon verwerken die met 60 fps waren opgenomen op mijn Canon EOS R5 C en waarmee ik prachtige, vloeiende bewegingen van de dansers kon maken."
De omgeving met weinig licht in het theater bracht zo zijn eigen uitdagingen mee. De EOS R5 C gaf Clive ISO's van 800 en 3200 als basis. Hij probeerde het zo veel mogelijk op ISO 800 te houden, maar er waren momenten dat hij backstage en in de coulissen filmde en dan moest hij tot ISO 3200 gaan. De uitstekende ruisreductie van de camera in combinatie met het gebruik van een plug-in in Adobe Premiere Pro verminderde de ruis echter drastisch in de nabewerking, wat resulteerde in heldere opnamen met veel scherptediepte.
Clive zegt dat de EOS R5 C zonder twijfel zijn favoriete camera is voor het maken van VR-content. "Ik haal werkelijk alles uit die camera wat erin zit," zegt hij. "Er zijn niet veel camera's die 50 minuten non-stop 12-bits 8K Cinema RAW Light met 60 fps kunnen opnemen. Die camera is feilloos.
"Voordat Canon de RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens op de markt bracht, had ik twee camera's en lenzen samen moeten voegen om de afstanden tussen de optica precies goed te krijgen om stereoscopische VR-content te kunnen maken," voegt Clive toe. "En dat is iets waar ik als filmmaker niet aan gedacht zou hebben om mee te werken. Maar nu is deze mogelijkheid er met één lens, één camera, één bestand. Het heeft het maken van videocontent en meeslepende verhalen enorm vereenvoudigd. Voor het eerst denk ik dat VR toegankelijk is geworden."
Er was ook een leercurve voor Regan, die bekent dat ze terug moest naar de basis om te leren hoe ze haar bewegingen en handposities moest aanpassen voor VR. "Het grootste verschil was dat ik voor VR meer voor- en achterwaartse bewegingen zou kunnen gebruiken dan alleen zijwaartse, omdat je de mogelijkheid hebt om een breder scala aan bewegingen vast te leggen," legt ze uit. "Meestal dans je in grote groepen maar omdat het over mijn reis ging, danste ik alleen, dus om dat goed over te brengen, moest ik eraan denken om dezelfde diepgang van bewegingen te gebruiken die je gewoonlijk voor een solo gebruikt."
Het opnemen van meeslepende 3D VR-video's
Neem een kijkje achter de schermen bij het filmen van Het zwanenmeer in virtual reality:
Het belang van geluid
Meeslepende audio was cruciaal voor het succes van het verhaal. Clive moest het geluid "vastzetten" aan de omgeving, dus gebruikte hij een ambisonic microfoon bestaande uit vier directionele microfoons om wat hij noemt een "geluidsbubbel" te creëren. "Als er hier bijvoorbeeld een vleugel staat, kan ik die in één oor horen," legt hij uit. "Als ik mijn hoofd beweeg, hoor ik hem in het andere oor."
De geluidsbubbel [spatial audio] nam op wat er overal om de camera heen te horen was, maar ook Regan werd geïnterviewd terwijl ze een microfoon droeg. Als je de film met een headset bekijkt, kun je Regan zien en de ambisonic audio horen, maar Clive kreeg ook een zuivere voice-over die hij in de scènes zonder Regan kon afspelen om het verhaal voort te zetten.
Ondanks de uitbreiding naar nieuwe technologisch geavanceerde platforms en het verplaatsen van terabytes aan gegevens in het proces, zegt Clive dat er een bevrijdende eenvoud schuilt in het filmen in VR. "Het gaat om één camera, één lens, een statief en een microfoon, en dat is het zo'n beetje," zegt hij. "Het is heel toegankelijk."
Maar voor Clive was het leukste aspect van dit project dat hij de middelen kreeg om de volgende generatie te inspireren. "Het werken aan betekenisvolle projecten is in deze fase van mijn carrière erg belangrijk voor me," legt hij uit. "Net als veel mensen wil ook ik een nalatenschap achterlaten, dus ik vind het geweldig om ballet naar jonge en neurodiverse mensen te kunnen brengen. Maar dat is nog niet alles. Het verhaal gaat over de uitdagingen die een ballerina tegenkomt en de manier waarop ze met die uitdagingen omgaat. Andere jongeren kunnen naar hun eigen leven kijken en naar de uitdagingen waar ze voor staan en hopelijk van Regan leren."
- Adobe en Premiere Pro zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.