Canon EOS M50
Ontdek de toekomst met de innovatieve technologie in deze coole, compacte en connected systeemcamera. "Dit is de perfecte camera als je wilt beginnen met vloggen", zegt Stef.
ARTIKEL
Nog niet zo lang geleden had je voor het maken van een wekelijks documentaireprogramma filmcrews, redacteurs en producenten nodig, nog afgezien van eigen uitzendfaciliteiten. Maar stervloggers Stefan en Hannah Michalak produceren hun succesvolle YouTube-video’s nu helemaal zelf, met behulp van vlogcamera’s, de opname- en editing-ervaring die ze met de tijd hebben opgedaan, en goed inzicht in hun kijkers.
Hun kanaal, The Michalaks, heeft inmiddels meer dan 270.000 abonnees, en hun meest succesvolle video is al meer dan 3 miljoen keer bekeken. Wat is het geheim van hun succes in de overvolle wereld van het vloggen? Welke vlogcamera’s en -objectieven gebruiken de Michalaks? Hoe filmen en bewerken ze hun video’s?
Toen ze net begonnen, gingen ze op pad met weinig meer dan een pocketcamera, om vervolgens de willekeurige clips die ze elke week filmden samen te voegen. Een wereld van verschil met hoe ze het nu doen. "We nemen vaak tot acht camera's, statieven en een drone mee en we maken eerst een script en doen onderzoek voordat we met de productie beginnen. Dat deden we in het begin niet. Onze missie is om iets te creëren dat qua productiewaarde vergelijkbaar is met film of tv."
De productiewaarde is dus belangrijk, maar Stef benadrukt dat dit niet betekent dat het allemaal enorm indrukwekkend moet zijn. "Sommige mensen denken dat het draait om bioscoopachtige beelden en prachtige montages, maar dat geldt alleen voor mensen die zelf geen ideeën hebben," zegt hij. "Zulke beelden beginnen kijkers inmiddels te vervelen; ze willen waarheid en eerlijkheid zien."
The Michalaks gaat dan ook over alles, van verhuizen tot doe-het-zelven, hun bruiloft en het krijgen van een baby. En zelfs over eventuele onenigheid.
"De enige manier waarop je dit werk echt kunt doen, is als je je volledig blootgeeft," zegt Stef. "Je kunt niets achterhouden, want iedereen verlangt naar de waarheid. En ze kunnen de waarheid in nuances zien, in momenten die je gewoon vastlegt, en dus niet regisseert."
Stefs passie voor het maken van films begon op 17-jarige leeftijd, toen hij zijn eerste videocamera kreeg en zijn eigen sketchvideo's ging opnemen met zijn beste vriend. Als werk ging hij beroemdheden interviewen voor een digitaal tijdschrift. Vervolgens zag hij hoe vloggen steeds populairder werd.
"Ik dacht dat ik met alles wat ik had geleerd zo zou kunnen overstappen," zegt hij. Maar dat was niet zo eenvoudig. "Het was een enorme strijd en financieel erg moeilijk - al twee jaar stroomde het geld weg en we waren bijna zo ver dat we het wilden opgeven. Maar toen kwam onze eerste merkdeal binnen, waarna een sneeuwbaleffect volgde."
Na zes jaar fulltime vloggen heeft Stef geleerd wat je ervoor moet doen. "Je moet er heel veel werk en toewijding in stoppen," zegt hij. "Er zijn veel dingen die ik niet zou filmen. Maar ik laat gekibbel met Hannah erin zitten, omdat dat grappig is. Voor het grootste deel geldt: de camera is er, je drukt op de knop en je legt gewoon iets authentieks vast. Als je dat tot leven brengt met kleurcorrectie en muziek, kun je het publiek er emotioneel bij betrekken, wat een krachtig ding is."
Voor The Michalaks wordt een grotere verscheidenheid aan creatieve opnamen gebruikt dan voor een doorsnee vlog. "De ene week kunnen het allemaal spontane opnamen zijn. Vaak praten we met elkaar en richten we ons niet eens tot de camera. Dat is echt iets nieuws," zegt hij. "Soms maken we een film van drie minuten, maar meestal duren de vlogs 20-30 minuten, wat voor YouTube het meest geschikt lijkt."
Je hebt geen professionele camera nodig om een succesvolle video op te nemen, zegt Stef, maar hij raadt wel een camera met kantelbaar scherm aan, "bijvoorbeeld een Canon PowerShot G7 X Mark II [nu opgevolgd door de Canon PowerShot G7 Mark III]". Voor de video’s van The Michalaks worden spontane opnamen, meestal gemaakt door Hannah met de Canon PowerShot G7 X Mark II, gecombineerd met meer geplande content, waardoor vaak meerdere camera's nodig zijn.
"Ik heb twee Canon EOS 5D Mark IV-body's en een Canon EOS R," legt Stef uit. "Voor sommige scènes stel ik alle drie camera's in een ruimte op om de gewenste opnamen te maken.
"De EOS R heeft mijn workflow radicaal veranderd," voegt hij eraan toe. "Het kantelbare variangle scherm is de beste uitvinding ooit, want ik kan zowel het beeldmateriaal bekijken als voor de camera staan. Mijn composities zijn stukken beter en het bewerken is eenvoudiger geworden, omdat ik nu kan zien wat ik film."
Het compacte formaat van de onopvallende EOS R bleek ook een voordeel te zijn. "Toen ik de Cinema-camera Canon EOS C200 gebruikte, kwamen er steeds mensen naar me toe die me vroegen of ik wel toestemming had om te filmen. Gebruik ik DSLR's en de Canon EOS R, dan word ik met rust gelaten. En de resultaten zijn van hoge kwaliteit. Daarom ben ik erg terughoudend geweest om op iets groters over te stappen."
Terwijl hij het punt herhaalt dat je niet noodzakelijkerwijs cinema-apparatuur nodig hebt om te gaan vloggen, onthult Stef dat hun favoriete kleine ’werkbeest’ de Canon EOS M50 is. "Hij is enorm makkelijk te gebruiken; je schakelt hem in, stelt in op filmstand, besteedt misschien een paar seconden om wat instellingen in het menu aan te passen, en dat is het, je kunt gaan filmen", zegt hij terwijl hij eraan toevoegt dat de video’s die de lichte systeemcamera produceert ‘absoluut een authentiek gevoel oproepen’.
Hoewel de EOS M50 een camera voor een wat bescheidener budget is, biedt hij volop functies zoals AF met gezichts-tracking, en 4K-video-opname, waardoor The Michalaks materiaal van hoge kwaliteit kunnen leveren.
Het mooiste vindt Stef het gebruik van de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter, waardoor hij zijn EF-objectieven op de EOS R-body kan bevestigen, en ook een ND-filter die zorgt voor de karakteristieke geringe scherptediepte waar hij van houdt.
Stef geeft nu de voorkeur aan het Canon EF 24mm f/1.4L II USM- en het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief. En omdat hij dezelfde objectieven op al zijn camera's kan gebruiken, is er geen kleurverschil tussen het beeldmateriaal van de EOS R en de EOS 5D Mark IV. Daardoor kost de nabewerking minder tijd. Het feit dat de twee cameramodellen dezelfde accu gebruiken en dezelfde vertrouwde EOS-bedieningselementen hebben, betekent ook dat hij naadloos tussen de camera's kan schakelen.
Hoewel de EOS R, EOS 5D Mark IV en EOS M50 alle opnamen kunnen maken in 4K, neemt Stef liever op in 1080p HD. Dat levert kleinere bestanden dan 4K, zodat hij niet veel geheugenkaarten of een externe recorder hoeft mee te nemen. Dat zou zijn bewegingsvrijheid belemmeren. Voor maximale details in hooglichten en schaduwen neemt hij bijna altijd op in Canon Log.
"Ik zou veel meer tijd willen besteden aan kleurcorrectie," voegt hij eraan toe, "maar dat is een van die dingen die veel tijd in beslag nemen. Ik moet zo efficiënt mogelijk omgaan met tijd en het proces zo snel mogelijk maken - en de kleuren zien er toch al fantastisch uit. Ik gebruik zo veel mogelijk natuurlijke belichting om een natuurlijke uitstraling te krijgen. We gebruiken maar zelden lampen. Ik probeer de natuurlijke belichting zo veel mogelijk te manipuleren, en daar helpt Canon Log echt bij."
Een andere technologie waar Stef volledig op vertrouwt, is Dual Pixel CMOS Autofocus, beschikbaar op de Canon EOS 5D Mark IV, de EOS R en de EOS M50. "Volgens puristen moet je altijd handmatig scherpstellen," zegt hij, "maar deze technologie is zo goed, dat ik dat nooit meer doe. En de eye-trackingfunctie maakt het nog beter. Ik ben verwend door de autofocus van Canon. Deze is fantastisch, vooral als je je voor de camera bevindt, met een kantelbaar scherm. Ik heb geen tijd om te gaan rommelen met de focus."
Stef is daarnaast een fan van slow motion. Hij maakt opnamen met maximaal 100 fps in 720p en schaalt ze vervolgens op naar Full HD. "Als dingen heel snel gebeuren, schakel ik er meestal op over," zegt hij.
Heeft Stef, als een van de meest succesvolle vloggers in Groot-Brittannië, advies voor beginnende filmmakers? "Je moet bepalen wat je wilt doen en dit vervolgens behandelen als een kunstvorm," zegt hij.
"En zorg ervoor dat het geluid in orde is," voegt hij eraan toe. "Ik neem altijd een draagbare Zoom H6-recorder mee en gebruik reversmicrofoons."
Stef concludeert dat hoewel je je opname- en bewerkingsvaardigheden zeker moet blijven perfectioneren om goede video’s te maken, de belangrijkste factor voor vlogsucces natuurlijk is dat je aansprekende content produceert. "Raak vertrouwd met het praten naar de camera", adviseert hij. "Het belangrijkste is dat je waarheid en eerlijkheid uitstraalt."
Bekijk voor meer tips over vloggen de Canon Connected-video van Richard Walch.
Geschreven door
De essentiële set waarmee professionals vlogs maken
Ontdek de toekomst met de innovatieve technologie in deze coole, compacte en connected systeemcamera. "Dit is de perfecte camera als je wilt beginnen met vloggen", zegt Stef.
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers. "Het heeft mijn workflow radicaal veranderd," zegt Stef. "Het kantelbare variangle scherm is de beste uitvinding aller tijden, omdat ik het beeldmateriaal kan bekijken terwijl ik mezelf film."
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname.
Deze compactcamera in zakformaat met grote sensor beschikt over een 1.0-type sensor, een helder f/1.8-2.8 Canon-objectief en superieure DIGIC 7-verwerking en biedt de creativiteit van een DSLR bij zowel foto's als Full HD-video's.
Het professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor opnamen bij weinig licht.
Ideaal voor gebruikers die een enkel objectief willen meenemen op locatie. Dit objectief levert verbluffende beeldkwaliteit met geavanceerde beeldstabilisatie.
De EOS R System-adapters zijn volledig compatibel met Canon EF- en EF-S-objectieven. De vattingadapter met drop-in filter biedt de mogelijkheid om drop-in filters te gebruiken. Het is dan niet nodig om filters voor een objectief te bevestigen, wat vooral handig is bij groothoekobjectieven met een groot voorste objectiefelement.
ARTIKEL
Is er meer werk voor mensen die zowel video's als foto's maken? Of moet je je specialiseren in één medium? Drie professionals geven hun mening.
ARTIKEL
Eye-tracking AF, Fv-modus, focusbracketing en meer: ontdek 8 briljante maar minder bekende functies van de EOS R5, EOS R6, EOS R en EOS RP.
ARTIKEL
Canon-ambassadeur Dafna Tal praat over het maken van videoportretten van mensen die reageren op geluiden van verschillende culturen en religies.
ARTIKEL
Drie toonaangevende bruiloftsvideografen laten zien waarom ze kiezen voor hun DSLR's, Cinema EOS-camera's en systeemcamera's van Canon.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro