Canon EOS 5D Mark III
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
ARTIKEL
Sinds begin dit millennium is de moedige, avontuurlijke Franse fotojournalist Veronique de Viguerie gedreven om de menselijke waarheid achter het wereldnieuws te onthullen. Ze bouwde een opmerkelijke collectie werk op. Daarbij heeft ze zelfs een zelfmoordaanslag overleefd. Hier vertelt ze hoe ze met haar Canon-apparatuur opmerkelijke, vaak intieme foto's heeft gemaakt op turbulente plekken.
Veronique werd op 21-jarige leeftijd uitgezonden naar Afghanistan. Op stage in Groot-Brittannië fotografeerde ze militairen van de Britse Royal Air Force (RAF) voor de Lincolnshire Echo, het plaatselijke dagblad. "Bij mijn aankomst in Afghanistan was ik op slag verliefd op het land", vertelt ze. "Ik viel van de ene verbazing in de andere. Alsof ik terugreisde in de tijd: mannen met een tulband, vrouwen in boerka. Het was heel kleurig. Toen ik terugkwam in Groot-Brittannië, maakte ik mijn stage af. Ik nam al mijn spaargeld op en vroeg mijn grootmoeder om me geld te lenen voor een laptop. Ik ging terug."
Veronique was van plan om een paar maanden te blijven, maar was uiteindelijk drie jaar gestationeerd in Kaboel. In 2005 overleefde ze een zelfmoordaanslag in een plaatselijk internetcafé (de man naast haar werd gedood door een granaat). Ook bracht ze tijd door bij de Taliban, wat haar leven veranderde.
Momenteel documenteert Veronique haar soms controversiële onderwerpen met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EOS-1D X. De robuuste constructie van de camera is cruciaal, gezien de situaties en omstandigheden waarin ze werkt. "Mijn camera's hebben zandstormen doorstaan, en zware regenval in Myanmar", vertelt ze. "Ze vallen wel eens, soms zelfs de trap af, maar we werken nog steeds."
Om onthullende portretten vast te leggen van de onderwerpen die ze tegenkomt, heeft Veronique een collectie objectieven nodig die berekend zijn op allerlei omgevingen. Ze gebruikt vooral de Canon EF 40mm f/2.8 STM, de Canon EF 35mm f/1.4L II USM en de Canon EF 85mm f/1.8 IS USM.
"De 40 mm gebruik ik om zo dicht mogelijk bij de mensen en de actie te komen", vertelt ze. "Die is heel compact, betrouwbaar. Fantastisch voor opnamen tijdens een betoging of zo. Ik vind de 40 mm geschikt voor zulke actiefoto's."
"De 85 mm heeft een zeer groot diafragma. Dat werkt gemakkelijk bij weinig licht. En bij portretten is een geringe scherptediepte prima. Dan kun je spelen met een onscherpe achtergrond enzo."
"De 35 mm is ideaal voor fotoreportages – zeer snel in het gebruik, en de foto's ogen natuurlijk."
Canon's snelle autofocus, vooral bij weinig licht, is cruciaal voor het werk dat Veronique doet. "Ik had veel problemen met oudere camera's. Omdat mijn ogen niet zo goed zijn, leun ik sterk op de autofocus", vervolgt ze. "Als ik snel en discreet moet fotograferen, is de autofocus echt waardevol."
Veronique produceert veel verhalen samen met de Franse journaliste Manon Querouil, een vriendin en collega die ze leerde kennen in Kaboel. Aan seksisme valt helaas niet te ontkomen wanneer je naar turbulente streken reist, maar volgens Veronique kwam het ook wel eens van pas om vrouw en buitenstaander te zijn. "Ik denk echt dat het een voordeel is om vrouw te zijn. In veel landen ben je een soort derde sekse [anders dan plaatselijke vrouwen]. Je bent anders dan hun vrouwen en ook geen man, maar iets ertussen in dat geen bedreiging vormt."
"Je bent fascinerend, iets wat ze niet echt begrijpen. Je moet oppassen en afstand houden, maar om te werken en toegang te krijgen, is het een voordeel om vrouw te zijn."
Veronique wil ook vrouwen fotograferen in extreme situaties, zoals Rohingya-vrouwen in Myanmar, of vrouwelijke Afghaanse politieagenten en Koerdische vrouwen. "Ik waardeer mensen die op er op een gegeven moment genoeg van hadden, en voor zichzelf opkwamen", vertelt ze. "Ik vind het vreselijk wanneer vrouwen voortdurend worden gezien als passieve slachtoffers. Meestal klopt dat niet."
Om foto's te maken van mensen, zoals zij doet, heb je naast fotografische vaardigheden ook moed, een diplomatische houding en doorzettingsvermogen nodig. "Je moet je nooit laten afschepen", zegt Veronique. "Als je iets wilt, moet je het blijven proberen. Anders krijg je spijt."
"Je moet eerst mens zijn, en pas op de tweede plaats fotograaf. De camera biedt bescherming, maar mag geen barrière worden. Stel je niet anders op dan je zou doen zonder camera. En laat je als fotograaf ook niet anders behandelen. Met iedereen die je fotografeert moet er een basis van vertrouwen zijn. Vertrouwen is heel belangrijk."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.
Een veelzijdige, compacte en platte lens. Met een snel, grootste diafragma kun je foto's maken bij weinig licht en de scherptediepte regelen. STM biedt soepele, stille autofocus bij video-opnamen met compatibele camera's.
Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops beeldstabilisator die ideaal is voor handheld fotograferen bij weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren.
Door de korte brandpuntsafstand, het grote maximale diafragma en de snelle autofocus is dit een ideaal objectief voor elke portretfotograaf.
ARTIKEL
Canon-fotograaf Allison verruilde de nieuwsredacties van New York voor een leven als correspondent in India en Bangladesh, om verhalen over empowerment te maken.
ARTIKEL
Getty-fotografe Maja Hitij praat over de wereldwijde verhalen die haar fascineren en over de uitdagingen waarmee ze kampt bij het fotograferen van grote sportevenementen.
ARTIKEL
Bekende fotografen bespreken de toekomst van de sector en hun voorspelling kan best wel verrassend zijn...
ARTIKEL
Getty-fotografe Mimi Haddon vertelt hoe haar helden – en een kostuumverhuurder – de inspiratie vormden voor artistieke foto's in levendige kleuren.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro