Hoewel de wereld om ons heen steeds drukker lijkt te worden, legt Harrison Brown juist de plekken vast die mensen enorm klein doen lijken: van zijn Schotse geboortegrond tot in de verste uithoeken van Oost-Azië. Het levert hem volgers op van over de hele wereld. "Ik wil een bepaalde emotie teweegbrengen", zegt de video- en fotograaf die meer dan 91.500 volgers heeft op TikTok en enkele duizenden abonnees op YouTube.
De wereld over reizen klinkt heel aantrekkelijk, maar voor Harrison begon het allemaal gewoon dicht bij huis, in Schotland. "Ik wilde mensen inspireren om eropuit te trekken", zegt hij. Dit leverde hem zijn eerste successen op. In de loop der jaren heeft hij zijn werkgebied uitgebreid en is hij verder gaan reizen, mede dankzij zijn werk voor merken.
"Het afgelopen jaar was ik zo'n acht maanden op reis. De rest van de tijd was ik in het Verenigd Koninkrijk mijn content aan het bewerken", zegt Harrison.
Veel mensen dromen ervan om de wereld over te reizen en content te maken en daar ook nog eens betaald voor te krijgen. Maar het is Harrison allesbehalve komen aanwaaien. "Ik wilde video- en fotografie studeren, maar ik werd bij vijf verschillende universiteiten afgewezen", zegt hij. "Daarom besloot ik het mezelf te leren. Ik was vooral bezig met foto's, maar na een tijd realiseerde ik me dat ik video's eigenlijk interessanter vond."
REIZEN
Cinematische reisvideo’s en fotografie in het gouden uur
Omdat hij geen formele opleiding had, gebruikte Harrison het internet om zijn vaardigheden te verbeteren. "Als je de basiskennis eenmaal hebt, is het daarna aan jezelf. Je moet veel oefenen en dingen uittesten, en zeker in het begin zal veel van je content niet al te best zijn." Maar dat is niet het enige. Ook het opbouwen van een band met andere contentcreators heeft zijn ontwikkeling tot professioneel foto- en videograaf bevorderd. "Ik heb enkele geweldige, getalenteerde mensen ontmoet die je direct kunnen vertellen wat je fout doet. Het kost veel meer tijd als je het zelf zou moeten uitvogelen."
Canon sprak met Harrison voor de Canon Learning-serie op YouTube om meer te weten te komen over hoe hij zijn hybride content maakt.
Canon Learning-serie op YouTube
Bekende locaties, nieuwe composities
Harrison trekt graag naar afgelegen plekken waar hij alleen kan zijn met zijn camera. Als reisfotograaf kom je vaak op drukbezochte locaties, maar vroeg in de ochtend kun je de grote menigten ontlopen.
"Een goede plek voor mij is een stille plek", vertelt Harrison. "Dat is een van de redenen waarom ik zo vroeg opsta of de hele nacht opblijf om naar bepaalde plekken te gaan. Waar je ook gaat, toeristen zijn tegenwoordig overal. Dat is niet per se slecht, maar als je vroeg opstaat, heb je de plek min of meer voor jezelf." En dat is niet het enige voordeel: "Midden op de dag is het licht ook lang niet zo goed."
Om originele foto's te maken op bekende plekken, moet je creatief te werk gaan. "Trek je niet te veel aan van content van anderen, anders ga je dingen kopiëren of nadoen. Dat gaat ten koste van je eigen creativiteit", adviseert Harrison. "Er zijn altijd de bekende composities die iedereen vastlegt. Ik kijk juist hoe ik daar mijn eigen draai aan kan geven, bijvoorbeeld door een onderwerp toe te voegen of de regel van derden te gebruiken voor nieuwe composities."
Bij video's kun je de content volgens Harrison ook op een andere manier origineel maken. "Kleurgradatie is een van de belangrijkste aspecten in video- en fotografie", zegt Harrison. "Je kunt een compleet unieke look creëren die de basis vormt voor je video. In reisvideo's en -foto's hebben blauwgroene en oranje tinten vaak de overhand." Harrison probeert een unieke look te creëren, maar wel een die natuurgetrouw is. "Een natuurlijke kleurgradatie maakt je content visueel aantrekkelijk."
Uitrusting voor een hybride workflow
De apparatuur van Harrison speelt een belangrijke rol bij het verwezenlijken van zijn stijl. Hij werkt met een Canon EOS R5, waarmee hij foto's met 45 Megapixel met maximaal 20 fps en 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor kan vastleggen. "Je moet goed nadenken over waar je de camera precies voor wilt gebruiken", vertelt Harrison. "Ik wist dat ik een goede hybride camera wilde en omdat ik voor steeds grotere merken werkte, wilde ik ook producten van de hoogste kwaliteit."
Waarom koos Harrison voor de Canon EOS R5? "De 4K met 120 fps (slow motion) was doorslaggevend voor mij. Ik film graag in slow motion om de scènes extra kracht bij te zetten. Toen ik eens in Noorwegen was, was er een enorme storm op komst. Ik filmde het water en de wind die het zand deed opstuiven in slow motion. Dat zag er heel dramatisch uit."
De 45 Megapixel sensor van de Canon EOS R5 beschikt ook over Dual Pixel CMOS AF II. "Autofocus is cruciaal, als je niet kunt zien wat je nu eigenlijk aan het filmen bent", zegt Harrison. "Als je de camera voor je houdt, kun je niet handmatig scherpstellen. Je moet erop vertrouwen dat de camera scherpstelt op je gezicht. Deze hoogwaardige autofocus maakt het een stuk makkelijker."
Ten slotte speelde ook de beeldstabilisatie een rol. "Stabilisatie is heel belangrijk omdat ik veel vanuit de hand film", legt Harrison uit. "Ik gebruik ook weleens een gimbal, maar die kun je niet overal mee naartoe nemen." De IBIS van de Canon EOS R5 biedt tot 5-stops beeldstabilisatie en tot 8-stops in combinatie met bepaalde RF-objectieven. "Als je dat tijdens de nabewerking gebruikt en misschien nog wat extra stabilisatie toevoegt, krijg je heel vloeiende beelden zonder een gimbal."
Verder heeft Harrison in zijn cameratas ook een statief, reserveaccu's, een drone, twee CFexpress-kaarten – "voor het geval er een stukgaat" – en SSD’s (harde schijven). "Ik neem altijd een SSD en een laptop mee zodat ik elke dag alles kan synchroniseren", vertelt Harrison.
De drie-eenheid van RF-objectieven
Het zijn niet alleen de Canon EOS R5-functies die belangrijk zijn in deze hybride uitrusting. Het eerste objectief dat Harrison kocht was de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. "Daarna kocht ik de RF 24-70mm F2.8L IS USM en vervolgens de RF 70-200mm F2.8L IS USM. Mensen in de camerawereld noemen deze drie objectieven ook wel de Trinity, of de drie-eenheid", legt hij uit. "Ik vind de RF-objectieven, vooral die met een groter diafragma, de beste investering."
De Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM is waarschijnlijk het objectief dat Harrison het meest gebruikt wanneer hij op reis is. "Je wilt de hele scène vastleggen. Ik ga graag systematisch te werk: eerst maak ik alle groothoekopnamen bij zonsopkomst of -ondergang, daarna maak ik de gedetailleerdere opnamen met de 70-200 mm of 24-70 mm. En als je specifiek voor social media filmt, kun je met een brandpuntsafstand van 15-35 mm veel makkelijker bijsnijden tot een portretformaat."
Moeten fotografen vaardigheden op het gebied van video leren?
De hybride workflow van Harrison
Harrison noemt zichzelf een videograaf die foto's maakt. Hij begint altijd met filmen. "Maar daarnaast maak ik ook altijd een aantal foto's van een scène", zegt hij.
"Ik besteed zo'n 80% van mijn tijd aan video en 20% aan foto's. Voor mij draait het bij video’s om snelheid en scherpstelling", zegt hij. "De instellingen van de Canon EOS R5 zijn heel eenvoudig te gebruiken en in een handomdraai kan ik schakelen tussen video en foto."
Met de aanpasbare modi voor allerlei soorten opnamen kun je snel en eenvoudig aan de slag met lange sluitertijden, nachtopnames, landschapsinstellingen, astrofotografie en portretten. "Je kunt zo eenvoudig schakelen tussen modi. Het is een van de redenen waarom ik de Canon EOS R5 gebruik tijdens mijn reizen. Het scheelt ook een hoop tijd", zegt Harrison. "Je kunt alvast verschillende framerates instellen: 24 fps, 50 fps, 120 fps 4K…" Door je camera zo in te stellen, wordt het een stuk makkelijker om hybride te werken.
Als de opnamen erop zitten, moet je natuurlijk nog wel met de grote bestanden aan de slag. En dat kunnen er best veel zijn. "Op reis maak ik voor elke dag een map waar ik de bestanden in bewaar. Die verdeel ik dan weer onder op basis van wat er die dag is gebeurd", zegt Harrison. "Vervolgens maak ik ook aparte mappen voor foto's en video's, zodat het onderscheid duidelijk is."
Om zijn mooiste opnamen eenvoudig terug te vinden, voegt hij een kleurcode toe aan de beste dagen, zodat hij deze als eerste kan bewerken.
Succes komt niet vanzelf
Harrison snapt dat het allemaal wat overweldigend kan klinken, maar je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Mensen zijn volgens hem lang niet zo kritisch als je denkt. Dat is iets wat hij graag zelf had geweten toen hij begon. "Het kan best spannend zijn om jezelf te filmen of om een foto die je hebt gemaakt te uploaden. Maar de kans is groot dat mensen je gewoon steunen zonder kritiek te spuien. Wees niet verlegen. Als dit is wat je wilt, ga er dan voor. Het is heel belangrijk om nieuwe dingen te proberen en dat zal niet altijd gelijk lukken. Daar leer je uiteindelijk alleen maar van. De fout die veel mensen maken, is dat ze het überhaupt nooit proberen."
Harrison is zich volledig bewust van de realiteit van reizen: uitputting, slechte accommodatie, voedselvergiftiging en wat al niet allemaal. Maar er is iets belangrijkers wat hem drijft. "Wat mij inspireert, is het idee dat ik mensen iets kan geven, iets wat ze blij maakt."
Bekijk de afspeellijst van de Canon Europe Learning-serie op YouTube voor meer inspiratie en advies van contentcreators.
Gerelateerde artikelen
-
TECHNIEKEN
Contentcreators delen hun do's en don'ts voor succes
Drie contentcreators vertellen wat je wel en niet moet doen om meer online volgers te krijgen.
-
ARTIKEL
Reisfotografie: dit is de beste Canon-apparatuur
Wat zijn de beste camera's en objectieven voor reisfotografie? Canon Ambassadors Ulla Lohmann en Jérôme Gence vertellen over hun onmisbare apparatuur.
-
UITRUSTING
De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen
Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?
-
FASHION
Video's en foto's maken: 5 mythen ontkracht
Canon-ambassadeur Javier Cortés vertelt waarom het maken van video's en foto's gemakkelijker is dan je denkt, en deelt tips voor beginnende filmmakers.