ARTICLE

Vijf van de beste natuurfotografen ter wereld vertellen over hun meest uitdagende opname ooit

A seal emerges from the water on its back, one paw raised as if in greeting. Photo by Robert Marc Lehmann.
Robert Marc Lehmann heeft deze bekroonde foto gemaakt met een DSLR-camera en groothoekzoom in een onderwaterbehuizing. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-5D X Mark IV) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 16mm, 1/125 sec, f/22 en ISO250. © Robert Marc Lehmann

Natuurfotografen werken vaak op de meest onherbergzame locaties; in de gloeiende hitte of ijzige kou, of onder water met slecht zicht. En zelfs na uitgebreide voorbereiding op de shoot kunnen dieren frustrerend ongrijpbaar en soms zelfs gevaarlijk zijn, waardoor de fotografen moeten improviseren en het uiterste uit hun apparatuur moeten halen.

Hier vragen we vijf topfotografen naar de meest uitdagende natuuropnamen die ze ooit hebben gefotografeerd en hoe ze tot het perfecte plaatje zijn gekomen.

1. Zwemmen in open water - Robert Marc Lehmann

De meest uitdagende opname van natuurfotograaf en filmmaker Robert Marc Lehmann was wat ze 'a lucky shot' noemen; deze foto leverde hem in 2015 de titel van Photographer of the Year van het Duitse National Geographic op.

Hij fotografeerde in een gebied met ondiep water in de buurt van Heligoland, een klein eiland aan de noordwestkust van Duitsland, waar grijze zeehonden naartoe gaan om jongen te krijgen. Maar het vinden van de zeehonden was een uitdaging. "De enige manier om daar te komen is een zwemtocht van 2 km door sterke stromingen en grote golven," aldus Robert. "Het water is erg koud, de zeehonden zijn niet gewend aan mensen en het zicht is meestal slecht."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Maar op een dag, toen hij opnamen aan het maken was met zijn Canon EOS 5D Mark III en Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief in een onderwaterbehuizing met twee stroboscopen, kwam alles samen voor deze ene bijzondere opname (hoofdfoto).

"De zon ging onder en de zee was vlak en rustig." "Een vrouwtje lag op zo'n 50 meter van mij af te slapen. Ik heb er twee uur over gedaan om geleidelijk aan dichter bij haar in de buurt te komen. Toen ik heel dichtbij was, leek ze naar de camera te zwaaien terwijl de zon het wateroppervlak raakte. Ik drukte de sluiter in, keek naar het beeld op de achterkant van de camera en dacht: “Wauw, dat is hem.”

Robert meldde zich aan bij een Duitse National Geographic-wedstrijd. "Een paar weken later kreeg ik een telefoontje dat ik Photographer of the Year van [het Duitse] National Geographic was geworden", zegt hij. "Ik was erg trots dat ik met deze foto, die is gemaakt in het deel van Duitsland waar ik woon, heb gewonnen."

Onlangs was Robert de eerste fotograaf die opnamen maakte met het nieuwe RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief in combinatie met de nieuwe Canon EOS R5. Met zijn 5-stops IS, razendsnelle AF voor het volgen van dieren en een handige bedieningsring is dit volgens hem "het perfecte instrument voor natuurfotografen". Dankzij de vrijwel geruisloze werking en het grote bereik van de RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM vormt dit objectief een geweldige aanvulling op iedere uitrusting van natuurfotografen. "Ik denk dat het een game-changer wordt", voegt Robert toe.

A pack of African wild dogs hunting in the Kalahari Desert. Photo by Marina Cano.
Dankzij de snelle framerates van de Canon EOS-1D X Mark III (16 fps met volledige AF/AE-tracking en 20 fps met AF/AE-tracking in Live View) kon Marina Cano Afrikaanse wilde honden in actie fotograferen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/8 en ISO2500. © Marina Cano

2. Een hartverscheurende opname - Marina Cano

Canon-ambassadeur Marina Cano is een bekroonde Spaanse natuurfotograaf die zich gedurende haar 10-jarige carrière heeft gespecialiseerd in het fotograferen van wilde dieren in Afrika. Voor Marina vormt de emotionele impact van het fotograferen van wilde dieren de grootste uitdaging. Haar zwaarste momenten beleefde ze tijdens een shoot in de Kalahari-woestijn in Zuid-Afrika met de Canon EOS-1D X Mark III. Ze volgde een roedel Afrikaanse wilde honden, ook wel hyenahonden genoemd.

"We wachtten tot ze uit hun middagdutje ontwaakten om vroeg in de avond op jacht te gaan", vertelt ze. "Ze doden niet als leeuwen, die hun prooi verstikken... ze beginnen gewoon te eten. Eén keer was het echt heel moeilijk. Hoewel ik erop was voorbereid, was de prooi in dit geval iets wat ik niet had verwacht.

"Ik zag de jonge spiesbok, omringd door al deze wilde honden, en de moeder die haar jong probeerde te beschermen, maar dat niet kon. Het was gewoon afschuwelijk. Dat was mijn meest uitdagende moment bij het fotograferen van wilde dieren."

Marina accepteert dat deze situaties een onvermijdelijk onderdeel van de natuur zijn, en dus ook van natuurfotografie. "Je kunt niets doen, je kunt alleen maar toekijken." "In mijn werk draait alles om emoties. Ik denk dat dit komt omdat ik zelf zo gevoelig ben. Ik moet soms sterker dan mijn emoties zijn om foto's te kunnen maken van de dingen die gebeuren."

An underwater shot of a shoal of sardines, with two sharks circling close by. Photo by Nadia Aly.
Nadia Aly neemt meerdere camera's en objectieven mee tijdens haar onderwateropnamen, zodat ze zich snel kan aanpassen aan veranderende omgevingen om fenomenen als deze sardinetrek vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/200 sec, f/8 en ISO200. © Nadia Aly

3. Comfort opgeofferd voor fantastische foto's van de sardinetrek - Nadia Aly

Elk jaar trekken miljoenen sardines langs de oostkust van Zuid-Afrika. Het is verbluffend te zien hoe deze vissen een voedselbron voor dolfijnen, walvissen, haaien en zeevogels worden. Maar voor het fotograferen van deze sardinetrek is uithoudingsvermogen een vereiste. En je moet ook bereid zijn alle comfort over boord te gooien, aldus Nadia Aly, een natuurfotograaf die gespecialiseerd is in onderwaterleven.

"Ik heb dit zo'n zes of zeven jaar achter elkaar minstens één maand lang gedaan,” vertelt Nadia. "Als je 's ochtends opstaat, is het maar 5°C. Er is geen toilet aan boord en je moet zo'n 8 tot 10 uur op de boot zitten. Er is geen schaduw, maar dat moet je maar gewoon verdragen. Want als er wat gebeurt, dan is dat het mooiste dat er in de oceaan te zien is."

De hoofdcamera van Nadia is een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. Maar ze gebruikt ook een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. "Ik gebruik meerdere combinaties omdat je geen tijd hebt om te wisselen," vervolgt ze.

"In het water kun je in een dieper gedeelte terechtkomen waar je maar 10 meter zicht hebt. Soms beweeg je met de dolfijnen mee waarna je plotseling maar weer één meter zicht hebt. Je begrijpt de situatie en je omgeving pas echt als je er midden in zit. Je moet snel te werk gaan en je moet weten hoe je de camera moet gebruiken."

A young Samburu girl, Naltwasha, wears a bright robe. She is kneeling and handing some branches to the elephant Shaba. Photo by Georgina Goodwin.
Georgina Goodwin gebruikte een zoomobjectief met beeldstabilisatie om dit magische moment vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 24mm, 1/1600 sec, f/4.5 en ISO400. © Georgina Goodwin
Three wild honeybees drink water, their tongues creating not even a ripple in their reflections.

Het leven van honingbijen gefotografeerd door Ingo Arndt

Ontdek hoe Ingo Arndt met zijn foto's niet eerder vertoond gedrag van honingbijen heeft vastgelegd.

4. Het meisje en de olifant - Georgina Goodwin

Voormalig Canon Ambassador Georgina Goodwin is een onafhankelijke documentairefotograaf die opereert vanuit Kenia. Haar meest uitdagende natuuropname vond plaats in 2017, toen ze de hoofdafbeelding fotografeerde voor My Africa, de virtual-reality 3D-film van Conservation International.

"Ik moest een teder moment vastleggen tussen Naltwasha, een Samburu-meisje die de hoofdrol in de film speelt, en een verweesde babyolifant met de naam Shaba", vertelt Georgina. "Babyolifanten zijn erg zwaar en snel, en kunnen onvoorspelbaar zijn. En het meisje was nog nooit zo dicht in de buurt van een olifant geweest en ze was doodsbang."

Georgina gebruikte haar Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/1.4 IS USM-objectief. "Met deze body en dit objectief wist ik dat ik de beste kans had om het moment vast te leggen." "De shoot vond plaats op onherbergzaam terrein en de lucht was erg droog en heet, ondanks de zware regenwolken boven ons hoofd. Ik moest langzaam te werk gaan om geconcentreerd en kalm te blijven, zodat ik snel kon reageren als het juiste moment zich aandiende."

Shaba liet zich langzaam lokken met een paar takken, waarna Georgina foto's begon te maken. "Toen dreven de donkere wolken uiteen. Precies op het moment dat het meisje en de olifant elkaar waren genaderd, scheen er een zonnestraal door de wolken. En toen haar hand de slurf van het olifantje aanraakte, wist ik dat dit hét moment was." "Ik heb mijn ogen op ze gericht gehouden en ben foto's blijven maken. Toen ik mijn camera neerlegde, was ik opgelucht en ontzettend blij dat ik mijn perfecte plaatje had geschoten."

A plump capercaillie bird, surrounded by her recently hatched chicks. Photo by Markus Varesvuo.
Dankzij de veilige afstand van zijn objectief uit de 600mm L-serie en 1.4x extender kon Markus Varesvuo deze foto maken van kuikens die na vier dagen uit het ei komen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief) en een Canon Extender 1.4x III ingesteld op 840mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO2500. © Markus Varesvuo

5. Les in volharding - Markus Varesvuo

Hoewel je zou verwachten dat fotograferen van snelbewegende vogels in actie een van de lastigste dingen voor een vogelspecialist zou zijn, was de meest uitdagende shoot van de in Finland gevestigde fotograaf Markus Varesvuo het fotograferen van kuikens vanwege de pure volharding die hij hierbij moest tonen.

Markus, die een aantal belangrijke prijzen met zijn vogelfotografie heeft gewonnen en diverse boeken heeft gepubliceerd, had net zijn schuilplaats opgezet in Oost-Finland, nabij de Russische grens, om het nest van een auerhoen te observeren die haar eieren zat uit te broeden. Hij wist dat hij waarschijnlijk lang zou moeten wachten op het juiste fotomoment, maar wilde dieren gedragen zich vaak niet zoals je zou verwachten.

"Toen ik na een uur door mijn objectief keek, was het vrouwtje al met de kuikens gevlogen. Mijn eerste kans had ik gemist." Maar hij vond nog een auerhoennest, zet zijn schuilplaats weer op en ging geleidelijk aan steeds dichterbij zitten.

Hij fotografeerde met zijn Canon EOS-1D X met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender 1.4x III. Dit gaf hem een brandpuntsafstand van 840 mm, die essentieel was om een bepaalde afstand tot het nest te bewaren, zodat de vogel niet zou worden lastiggevallen.

Tijdens het wachten in de schuilplaats sliep Markus misschien maar drie tot vijf uur per dag, maar uiteindelijk werd hij beloond met opnamen van de babyvogels. "Ik zat ongeveer vier dagen verscholen te wachten tot de kuikens uit het ei kwamen en dat leek wel een eeuwigheid." "Ik was dan ook dolblij met de foto."

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan