De wereld in beweging: foto's, video's en hybride portretten maken met de EOS R5 C

Fotograaf en regisseur Tom Barnes vertelt waarom de combinatie van haarscherpe foto's en Cinema EOS-videofuncties op de EOS R5 C hem alles geeft wat hij nodig heeft.
Een man met baard zit in een schuur tussen gereedschap om manden mee te maken en kijkt recht in de camera. Een portret gemaakt met de Canon EOS R5 C door Tom Barnes.

Tom Barnes beschrijft zijn werk als "foto's en bewegende beelden maken van interessante mensen", zoals mandenmaker John Williamson, die we hier zien in zijn werkplaats in het Engelse Devon. Tom gebruikt de Canon EOS R5 C nu voor al zijn creatieve portretfotografie. "Ik kan echt alles met deze camera, wat ik ook wil doen", vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/160 sec, f/4 en ISO 100. © Tom Barnes

"Het was allemaal de schuld van Canon", vertelt fotograaf en regisseur Tom Barnes al lachend over de reden waarom hij begon met het maken van video's. "Echt waar!" Tom, die in het begin van zijn carrière veel toerende rockbands fotografeerde, maakt steeds meer video's en hybride portretten voor zijn zakelijke klanten. Het begon allemaal met de release van de eerste Canon EOS-camera met videofuncties in 2008.

"Ik was mee op de tour van een band in de VS en maakte video's op de Canon EOS 5D Mark II (inmiddels opgevolgd door de EOS 5D Mark IV)", herinnert hij zich. "Ik wist helemaal niets over sluiterhoeken, standaard ISO's, variabele ND's of dat soort dingen. Ik deed eigenlijk maar wat. Maar op dat moment realiseerde ik me dat ik de videokant ook serieuzer zou kunnen nemen."

Tom woont in het Verenigd Koninkrijk en werkt voor diverse klanten, van Lamborghini en The Sunday Times Magazine tot Channel 4. Je kunt wel stellen dat hij er enkele avontuurlijke jaren heeft opzitten, althans wat betreft het vinden van de juiste camera-apparatuur.

"Toen ik me realiseerde dat video een belangrijk onderdeel van mijn workflow zou worden, heb ik er alles aan gedaan om er goed in te worden", gaat hij verder. "Zo heb ik mezelf geleerd om video's te bewerken en heb ik de Canon EOS C200 gekocht toen deze werd uitgebracht. Lange tijd filmde ik op zowel de Canon EOS 5DS als de EOS C200, gevolgd door drie jaar waarin ik constant wisselde tussen verschillende andere cameramerken.

"Ik ben in die drie jaar negen keer van systeem veranderd, maar uiteindelijk kwam ik weer bij Canon uit. Toen de Canon EOS R5 werd uitgebracht, heb ik er direct een besteld, samen met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief. Ik dacht dat dit de camera was waar ik al die tijd naar had gezocht. Maar toen de Canon EOS R5 C uitkwam, realiseerde ik me dat dit echt dé camera was die ik altijd al wilde hebben."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een portret van Isla, een woestijnbuizerd, gemaakt met een Canon EOS R5 C door Tom Barnes.

Nadat hij voor een project een valkenier had gefotografeerd, maakte Tom een reeks studioportretten van roofvogels, zowel foto's als bewegende beelden. "Ik hoef helemaal niet meer na te denken over de scherpstelling bij het maken van foto's", zegt Tom. "Op de EOS R5 C heb ik Eye AF toegewezen aan knop 1 en Spot AF aan knop 5. Ik druk meestal op knop 1 en stel scherp op het oog dat het dichtst bij de camera is. Dit is echt een baanbrekende functie en als portretfotograaf is het denk ik de beste manier om de autofocus in te stellen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 172mm, 1/250 sec, f/6.4 en ISO 2000. © Tom Barnes

De ultieme camera voor foto's en video's

De combinatie van hoogwaardige fotoprestaties en Cinema EOS-videofuncties van de Canon EOS R5 C geeft Tom ongekend veel vrijheid bij zijn werk. "Dat is wat deze camera zo geweldig maakt", zegt hij enthousiast. "Kies je de fotostand, dan heb je eigenlijk gewoon een EOS R5, maar schakel over naar video en er gaat een wereld van mogelijkheden voor je open."

Tom was in eerste instantie van plan om zijn EOS R5 C en EOS R5 tegelijkertijd te gebruiken, maar de EOS R5 C was beter geschikt voor wat hij wilde bereiken. Daarom kocht hij een tweede exemplaar. "De tijdcode is echt een absolute voltreffer voor mij gebleken", zegt hij. "De tijdcodes zijn toegevoegd aan de opnamen, wat enorm uitkomst biedt tijdens het filmen en verwerken van een interview met meerdere camera's.

"Doordat de EOS R5 C een echte cinemacamera is, kan ik de sluiterhoek instellen op 180 en hoef ik er daarna niet meer over na te denken. Dat is echt heel erg nuttig voor opnamen met beweging. De regel van 180 graden zorgt ervoor dat ik niets hoef te doen aan de sluitertijd. Vervolgens is het een kwestie van filmen met mijn gekozen framerate en de belichting regelen met een variabel ND-filter. Wat een genot!"

In de video hieronder wordt het werk van een productiebedrijf uit Sheffield in beeld gebracht. Tom wilde het vakmanschap laten zien dat nodig is om de handgemaakte scharen te maken en met de EOS R5 C kon hij zelfs de kleinste details vastleggen.

Handcrafted scissors piled on metal supports next to a wooden table, in a still from a video shot on a Canon EOS R5 C by Tom Barnes.

Betrouwbare autofocus voor solo-opnamen

Tom zegt dat hij heel erg vertrouwt op de autofocus functies van de Canon EOS R5 C, zowel voor foto's als video's. De Dual Pixel CMOS AF-technologie van de camera biedt responsieve, nauwkeurige en betrouwbare focus-tracking met Eye AF en EOS iTR AF X. De camera gebruikt een geavanceerd deep-learning-algoritme om een onderwerp te volgen, zelfs als er maar één oog zichtbaar is, of wanneer een onderwerp van de camera weg kijkt.

"Wanneer ik een interview opneem, is de autofocus zo goed als onberispelijk, waardoor ik in mijn eentje met twee camera's kan werken", zegt hij. "De camera stelt direct scherp op de ogen, zonder oeverloos gezoek.

"Als je een B-roll maakt met veel mensen in de scène is het natuurlijk wel wat lastiger voor het AF-systeem en kiest het soms de verkeerde persoon. In die gevallen stel ik handmatig scherp. Maar meestal gebruik ik dus Eye AF, vooral als het een interview is of een scène met maar één persoon."

Langdurig opnemen

Als je voor je inkomen afhankelijk bent van een camera, is het belangrijk dat deze probleemloos werkt. De EOS R5 C is compact en licht, maar dankzij de body van magnesiumlegering en het actieve koelsysteem is het een duurzame camera voor dagelijks professioneel gebruik.

"Het ontwerp is echt van hoge kwaliteit", bevestigt Tom. "Er wordt nogal wat gevraagd van de camera's op de set, maar ik weet dat ze wel tegen een stootje kunnen.

"Ik gebruik één EOS R5 C met het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief voor mijn foto's, die heeft een tethering-accessoire aan de onderkant en een trigger. Maar de camera die ik gebruik voor de bewegende beelden zit in een harnas, op een rail, en heeft een V-lockadapter aan de achterkant waarop ik alles kan aansluiten. Als je alles goed aansluit, kun je hier de hele dag zonder problemen mee werken."

De ingebouwde koelingsventilator van de camera is een van de belangrijkste verschillen tussen de EOS R5 C en de EOS R5. Het maakt extra lange opnamen mogelijk, een functie die Tom veel gebruikt voor interviews. "Je hoort de ventilator alleen als je de camera tegen je oor houdt", zegt hij. "Als je het juist aanpakt en de mensen in je opnamen van een microfoon voorziet, zul je de ventilator nooit horen."

Een man staat in een werkplaats bij een werkbank en kijkt naar de helft van een schaar die hij vasthoudt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C door Tom Barnes.

Het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief is het werkpaard van Tom: "Het is waarschijnlijk de beste versie van een 24-70mm-objectief die ik ooit heb gebruikt", zegt hij. "Misschien zelfs wel het beste objectief dat ik ooit heb gebruikt, middelgrote objectieven meegerekend. Wat Canon heeft gedaan met RF-glas is werkelijk waar briljant." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/200 sec, f/4.5 en ISO 400. © Tom Barnes

Aanpasbare bediening voor jouw manier van werken

Als je instinctief weet waar alles zit, kan dat het verschil maken tussen het vastleggen of missen van een moment. De vertrouwde bediening en menu's van de Canon EOS R5 C vindt Tom dan ook erg prettig, maar hij prijst ook de mogelijkheid om knoppen zelf te kunnen aanpassen.

"Ik gebruik meestal enkele knoppen voor foto's en wijs videofuncties toe aan andere knoppen. Zo gebruik ik niet steeds dezelfde knop voor verschillende handelingen", legt hij uit. "Er zijn genoeg knoppen om dat te doen."

Tom benut ook de instelbare Control Ring op zijn Canon RF-objectieven. "Ik gebruik die voor belichtingscompensatie wanneer ik met Diafragmavoorkeuze werk en het is echt geweldig", zegt hij.

"Je kunt vrijwel elke functie toewijzen aan elke knop. Dat is een van de meest praktische voordelen van het overstappen op een systeemcamera. Je kunt eindelijk je camera instellen zoals jij dat wilt. Als ik mijn Control Ring bijvoorbeeld wil gebruiken om de ISO aan te passen, dan kan dat gewoon. Ik vind het te gek dat ik mijn apparatuur precies zo kan instellen dat alles perfect aansluit op mijn manier van werken."

Een mountainbiker en fiets vliegen ondersteboven door de lucht boven een rotsachtig woestijnlandschap.

Avontuurlijke sporten met de EOS R5 C

Hoe Keith Ladzinski avontuurlijke sporten op spectaculaire nieuwe manieren heeft gefilmd met de meest compacte Cinema EOS-camera van Canon: de EOS R5 C.
A still from a cinemagraph, shot by Tom Barnes on a Canon EOS R5 C, of Zola, an African spotted eagle-owl.

Cinemagraphs maken met de EOS R5 C

Een techniek die Tom gebruikt voor zowel zijn persoonlijke projecten als zijn commerciële opdrachten, als erom wordt gevraagd, is het maken van cinemagraphs. Een cinemagraph is in wezen een hybride afbeelding met een bewegend element binnen een fotoframe. Elke camera die video's en foto's kan maken, kan worden gebruikt om cinemagraphs te maken. Doordat Tom de Canon EOS R5 C voor al zijn opnamen kan gebruiken, bespaart hij tijd. "Dat is echt een enorm voordeel voor mij, vooral in mijn werk voor zakelijke klanten", zegt hij.

Je kunt cinemagraphs op verschillende manieren maken, maar Tom maakt ze handmatig in DaVinci Resolve*. "Het vergt wat voorbereiding", zegt hij. "Je moet de camera statisch maken. Voordat je een bewegend element introduceert, is het belangrijk om te weten wat de beweging precies is en het moment van vastleggen te bepalen. Je kunt het beste een moment kiezen met niet te veel beweging zodat het beeld er nog steeds natuurlijk uitziet na het bewerken."

De cinemagraph hierboven is van Zola, een Afrikaanse oehoe. "Ik maakte de video met 100 fps. Wanneer een uil met de ogen knippert, gaat dat namelijk enorm snel", zegt hij. "Voor korte video's gebruik ik meestal 25 of 50 fps, maar soms kies ik ook voor 120 fps."

Met een EOS R5 C kan Tom naadloze opnamen maken voor zijn cinemagraphs. "Ik kan bewegende beelden en foto's maken van vergelijkbare kwaliteit", zegt hij. "Ik kan overal dezelfde belichting gebruiken en vergelijkbare kleuren vastleggen. Dat scheelt tijdens de nabewerking een hoop werk om de juiste balans te vinden."

Het lijkt erop dat Tom met de EOS R5 C eindelijk ook zelf de balans heeft gevonden. Jarenlang probeerde hij verschillende video- en fotosystemen uit, maar "waarschijnlijk voor het allereerst" is hij echt content met zijn apparatuur.

"Ik kan deze camera gebruiken voor elke opdracht", gaat hij verder. "De 45MP-resolutie is de 'sweet spot' voor foto's en als ik bewegende beelden wil maken, kan ik met een druk op de knop aan de slag. Alles zit op de juiste plek en de beeldkwaliteit is briljant, zowel voor foto's als video's. Het is bijna de perfecte camera voor mij."

Marcus Hawkins

*DaVinci Resolve is een geregistreerd handelsmerk van Blackmagic Design Pty Ltd.

Gerelateerde artikelen

Een cinematografische reisfilm maken met de EOS R5 C

Hoe filmmaker Kevin Clerc vanuit een uniek perspectief Madeira in beeld bracht met Canon's volledig uitgeruste hybride camera.

Canon EOS R5 C versus de Canon EOS R5

Twee hoogwaardige 8K-camera's, maar wat zijn de verschillen ertussen? We hebbeneen expert gevraagd welke camera je het beste kunt gebruiken om jouw opnamen te maken.

Goedgekeurd door Netflix: Cinema EOS-camera's van Canon

Van de EOS R5 C tot de EOS C500 Mark II: ontdek hoe de Cinema EOS-serie voldoet aan de opnamenormen voor Netflix Originals.

Filmen in 8K en 4K met de EOS R5 C en EOS R5

Martin Bissig, Ivan D'Antonio en Kevin Clerc vertellen over hun ervaringen met het opnemen van full-frame video met de 8K-camera's van Canon.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro