ARTIKEL

Kies je pose:
Buitengewone vogelportretten van Tim Flach

A grey crowned crane with its wings raised.
Dierenfotograaf Tim Flach heeft zijn aandacht gevestigd op vogels en maakt opvallende, glossy portretten waarbij elke soort volledig tot zijn recht komt, zoals deze afbeelding van een grijze kroonkraan. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, 1/200 sec, f/18 en ISO100. © Tim Flach

De fotografie van dieren van Tim Flach is uniek. Hij werkt meestal in een studio en maakt foto's die het buitengewone benadrukken. Hij laat ons zelfs bekende dieren in een geheel nieuw licht zien. Zijn beelden zijn niet alleen prachtig verlicht en zeer gedetailleerd, ze helpen ons ook om een emotionele band met de dieren te vormen, vaak door het benadrukken van menselijke verschijningsvormen of uitdrukkingen.

Tot nu toe heeft Tim vier fotoboeken van dieren gepubliceerd. Het eerste boek, Equus (2008), stond in het teken van paarden en werd opgevolgd door zijn studie van honden in Dogs Gods (2010). Daarna verschenen er boeken die een breed scala aan dieren lieten zien: More Than Human (2012), waarin hij “de relaties tussen menselijke en niet-menselijke dieren wilde belichten” en Endangered (2017), dat zich richtte op bedreigde diersoorten.

Tim werkt momenteel aan een nieuw project waarbij hij vogels fotografeert, van zeldzame en exotische exemplaren tot alledaagse vogels. De opnamen zijn volledig gemaakt met apparatuur van Canon en bevatten een selectie van soorten die Tim bijzonder spectaculair of intrigerend vindt, van de grijze kroonkraan tot de pimpelmees. Hij is van plan om in 2021 een boek van het project uit te brengen.

In dit exclusieve interview onthult Tim de technieken die hij gebruikt, waarom hij dieren fascinerend vindt om te fotograferen, de 'gecontroleerde chaos' van zijn studio en zijn doelen voor zijn lopende vogelproject.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Je hebt vier boeken over dieren gemaakt. Wat trekt je aan om ze te fotograferen?

"Het kan soms moeilijk zijn om een mens te begrijpen, maar het begrijpen van een dier lijkt nog verder van ons af te staan. Dat heeft me altijd geïntrigeerd. Ik handel in beelden, dus de vraag is hoe we betekenis aan die beelden ontlenen, in relatie tot ons begrip van wat die dieren voor ons betekenen.

"Ik ben geïnteresseerd in hoe antropomorfisme kan worden gebruikt in portretten van dieren - het idee om iets dat we als menselijk zien in de dierenwereld te verbinden met onze wereld. Ik denk dat dit een krachtig hulpmiddel is voor communicators. Nu moeten we ons meer dan ooit afvragen hoe we ons verbinden met mensen en hoe we ervoor zorgen dat ze de natuur belangrijk vinden."



Wat is je doel bij het maken van foto's voor een boekproject?

"Ik ben geïnteresseerd in manieren om mensen te betrekken bij de natuur. Je moet het echt in een paar seconden doen; je moet mensen uitdagen of verrassen, of ze van beeld naar beeld laten bewegen. Het kan zijn dat een foto onduidelijk is, zodat je niet helemaal weet waar je naar kijkt. Als fotograaf moet je de kijker blijven sturen naar dingen die volgens jou interessant zijn."

A close-up portrait of a vibrant blue tit.
Door het close-upportret van Tim van een pimpelmees lijkt de kleine tuinvogel groot en intimiderend. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM-objectief, 1/200 sec, f/20 en ISO400. © Tim Flach
A brown and white speckled Jacobin pigeon.
De gespikkelde Jacobin-duif is beroemd om zijn gevederde kap. Tim hoopt dat het benadrukken van de menselijke kwaliteiten van de vogels onze betrokkenheid bij de natuur zal vergroten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, 1/160 sec, f/20 en ISO250. © Tim Flach

Hoe is je huidige project over vogels tot stand gekomen?

"Ik werk samen met onderzoekers die de soorten beelden onderzoeken die zeer waarschijnlijk de aandacht van mensen zullen trekken en waar mensen emotioneel op zullen reageren. Ik ben geïnteresseerd in het dierenportret en dus besloot ik om niet op locatie te gaan, wat ik normaal gesproken doe voor mijn projecten, maar om me te concentreren op vogels als onderwerp zonder een achtergrond die me zou kunnen afleiden.

"In de traditie van de ornitholoog en Britse vogelliefhebber John Gould en de Amerikaanse ornitholoog en illustrator John James Audubon wilde ik echt onderzoeken hoe ik de vogels persoonlijkheid en karakter kon geven, om zo gestileerde beelden te creëren die echt passen bij de soorten. Ik heb bijvoorbeeld bij heel kleine vogel zoals een pimpelmees een close-upportret van zijn kopje gemaakt."



Hoe zorg je ervoor dat de vogels geen stress ervaren?

"Ik fotografeer in wezen vogels die in gevangenschap zijn gefokt. Soms ga ik naar de plek waar ze worden gehouden, maar de meeste vogels zijn gefotografeerd in mijn studio. Ik heb een mobiele volière gebouwd die zo is ontworpen dat de vogels me niet kunnen zien. Ik heb ook een draaitafel geïnstalleerd die erg goed werkt. De vogels zitten op een zitstok die ronddraait en ze lijken dat helemaal niet erg te vinden. Hierdoor kan ik foto's maken van vogels met meer gestileerde verlichting dan tot nu toe misschien mogelijk was. Ik heb voornamelijk studioverlichting gebruikt, maar bij een aantal grotere vogels heb ik natuurlijk licht gebruikt. Ik vind daglicht erg mooi. Het is dus fijn om de combinatie te hebben."

An owl swooping low onto the snowy ground.

Roofvogels die in de schemering zijn gefotografeerd met de EOS-1D X Mark III van Canon

Hoe presteert Canon's voornaamste actiecamera bij het fotograferen van snel bewegende vogels bij extreem weinig licht? Wildlifefotograaf Markus Varesvuo zoekt het uit.

Welke camerabody en objectieven gebruik je?

"Ik heb alles op de Canon EOS 5DS gefotografeerd vanwege de resolutie van 50,6 Megapixel. Bij dieren kan ik de uitsnijding niet altijd vooraf bepalen, bijvoorbeeld als ze aan het vliegen zijn. De bestandsgrootte is daarom erg belangrijk. Zelfs bij statische onderwerpen moet ik een foto soms bijsnijden voor het gewenste resultaat. Ik heb voornamelijk drie objectieven gebruikt: een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, een Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM en een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x."

Hoe lang duurt het om elke vogel te fotograferen?

"Ik heb weleens vijf verschillende soorten per dag gefotografeerd, maar andere nemen meer tijd in beslag. Met kolibries bijvoorbeeld moesten we voor slechts drie foto's letterlijk honderden opnamen maken. Eén vogel die ik voor het project wil fotograferen is een saterhoen, ook wel de gehoornde fazant genoemd. De vogel heeft een keelzak met een schitterende kleur. Ik heb dagen gewacht tot er een te zien was in België, maar dat gebeurde niet. Deze bijzondere vogel is zo verrassend dat ik er waarschijnlijk nog een paar dagen op zal wachten, dus dat is bijna een week op één foto."

A pink Major Mitchell's cockatoo with its crest of feathers raised.
Deze opname van een exotische toekan die midden op de dag is gemaakt, toont de helderheid van zijn snavel en ook de gekartelde rand die hij gebruikt om zijn voedsel te verscheuren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, 1/200 sec, f/20 en ISO200. © Tim Flach
A portrait of a toucan with a bright orange beak.
Deze felgekleurde Inka-kaketoe ziet er bijna uit alsof hij lacht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, 1/200 sec, f/18 en ISO200. © Tim Flach

Je hebt een aantal van je foto's van dieren beschreven als 'gecontroleerde chaos'. Is daar sprake van bij het fotograferen van vogels?

"Ja, en ik denk dat je dat moet accepteren. Het enige wat je kunt doen is het podium creëren waarop iets zou kunnen gebeuren. Zoals ze zeggen; als je niet gaat vissen, vang je niets. Dus als je de ingrediënten samenvoegt, gebeurt er hopelijk iets dat je niet kunt verklaren. Ik denk dat je de meeste voldoening haalt uit datgene wat je verrast."



Ben je ook verbaasd over de manier waarop het algehele project zich ontwikkelt?

"Het is heel intrigerend als je een opbouw van bepaalde type foto's in een boek aantreft. Ik ben begonnen met het maken van een serie portretten van kleine vogels, maar dit was niet iets wat ik dacht dat ik zou doen aan het begin van het project. Ik dacht dat ik veel grote roofvogels zou gaan vastleggen, en ik heb ze wel, maar niet heel veel. De vogels die interessantere foto's hebben opgeleverd, waren niet de vogels die ik in gedachten had toen ik begon."



Wat wil je bereiken met je vogelproject?

"Dit was nooit bedoeld als een veldboek of een encyclopedie. Ik hoop dat ik enkele van de structuren en vormen van deze vogels zo heb gedistilleerd dat het in de smaak valt bij textiel- en modeontwerpers . Ik hoop dat het een ongebruikelijk groot bereik zal hebben voor een vogelboek.

"Er zijn 10.800 vogelsoorten en ik neem er in totaal maar ongeveer 80 op. Ik doe dus alleen een visuele verkenning van enkele vogelsoorten. Ik hoop dat mensen door dat gevoel van verwondering te geven zullen nadenken over de situatie van de vogels. En door ze karakter en persoonlijkheid te geven krijgt dit boek een nog grotere emotionele lading dan eerdere projecten."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Tim Flach

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon EOS 5DS camera.

Camera

Canon EOS 5DS

Combineer snel, intuïtief DSLR-gebruik met een resolutie van 50,6 Megapixel en leg de unieke details van elk moment perfect vast. "De bestandsgrootte is een groot pluspunt," zegt Tim.

Objectieven

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Deze veelzijdige lens biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp.

Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM

Met dit teleobjectief is het mogelijk levensgrote close-ups te maken op nog grotere afstand om het onderwerp niet te verstoren.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. Een 4-stops beeldstabilisator zorgt voor haarscherpe beelden en intuïtieve knoppen bieden verbeterde handzaamheid.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan