Terwijl de wereld in de ban van The Beatles was, stond één vrouw langs de zijlijn. Cynthia Powell was John Lennons eerste vrouw. De jonge vrouw uit The Wirral, Engeland, werd verliefd op de musicus voordat ze beiden werden overweldigd door een nieuw soort roem. Hoewel Johns relatie met Yoko Ono goed is gedocumenteerd, zijn de liefde, het verlies en de opoffering van zijn eerste huwelijk minder bekend.
Biografisch drama Cyn moet daar verandering in brengen. De korte film is gebaseerd op haar autobiografie met de veelzeggende naam John en doorbreekt de door mannen gedomineerde traditie; deze film vertelt het verhaal door Cynthia's ogen. In het Liverpool van de jaren ‘50 zien we de onstuimige begindagen van haar relatie, hun huwelijk, de komst van zoon Julian en de uiteenvallende relatie tussen Cynthia en John tegen de achtergrond van het enorme succes van de band.
Voor filmmaakster Tania Freimuth bood dit project opnieuw de kans om samen te werken met regisseur en schrijver Ben Desmond. Eerder maakten ze samen de film Pitfall uit 2017 die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nu konden ze Cynthia haar welverdiende stem in de geschiedenis van rock-'n-roll geven.
Liefde, verlies en opoffering: Sumire Prime-objectieven vertellen het verhaal van Cynthia Lennon
Nadat ze afstudeerde van de filmschool in Manchester met wat prijzengeld, legde Tania zich toe op muziekclips voor MTV. De meeste bekendheid vergaarde ze in 1991 met de hit Can You Dig It? van The Mock Turtles. Ze is begonnen als loader, heeft een aantal jaar ervaring in de reclame-industrie opgedaan, voordat ze zich wist op te werken tot dramafilms. Nu maakt ze indiefilms en als lid van BAFTA voelt Tania zich vaak aangetrokken tot verhalen waarin de vrouw centraal staat.
In Cyn ging het erom om Cynthia's kant van het verhaal te vertellen. "Iedereen kent John uiteraard", zegt Tania. "Vrouwen spelen vaak tweede viool, denk ik. Daar zie je langzaam een kentering in, maar onbewust hebben we nog steeds vooroordelen en hoe de maatschappij daarmee omgaat. Het is dus net zo goed een verhaal van nu als van toen."
Hier deelt Tania hoe de objectieven uit de Canon Sumire Prime-serie en de Canon EOS C500 Mark II haar hielpen om Cyn te realiseren.
Heb je Canon-apparatuur?
Een leeg doek
Met een schat aan materiaal en het interessante onderwerp moesten we eerst bepalen wat we wilden vertellen. "Bij zo'n korte film is het lastig om een balans te vinden, zonder dat het drama in de relatie de overhand zou krijgen", vertelt Tania. "We moesten de krenten uit de pap halen om dat traject vast te leggen. Hun relatie kende turbulente tijden, maar er waren ook mooie momenten."
Tijdens de productie werd het team geconfronteerd met de coronacrisis. Hierdoor was het onmogelijk om in Liverpool op locatie te filmen. "Opeens bevond ik me voor een leeg doek, een witte studio", herinnert Tania zich. "Dat was iets nieuws, want normaal werk ik altijd op locatie."
In de setting van een witte studio moest Tania de film Cyn compleet anders aanpakken. Aangezien ze oorspronkelijk anamorf wilde filmen, had ze voor de full-frame Canon EOS C500 Mark II gekozen, maar met een ander tijdschema was dit minder praktisch en overwoog ze andere opties voor objectieven. "Ik wist dat ik full-framebeeld wilde, dus had ik m'n zinnen gezet op de Sumire Primes, waar ik wel wat ervaring mee heb", laat ze weten. "Samen met het full-frameformaat hielpen ze me te creëren wat ik wilde qua licht, kleur en sfeer."
Een andere sfeer met Sumire Primes
Met voornamelijk inferieuren bij daglicht moest ik een nauwgezet lichtplan samenstellen om van scène tot scène een andere sfeer neer te zetten. "Ik wilde dat de kleurtemperatuur de emotionele ontwikkeling van het verhaal volgde", legt Tania uit. "Eerst is alles koek en ei, mooi warm en zacht, gaat vervolgens naar zeer neutraal, wat daarna koeler wordt, harder en met meer blauw. Samen met het lichtplan dat ik met mijn gaffer had gemaakt, wist ik dat dit haalbaar was met deze objectieven."
Deze drie diverse looks vallen samen met de drie fasen van de relatie van Cynthia en John: de begindagen vol liefde, de verkilling en de uiteindelijke breuk. Om de wisselende emoties van het stel vast te leggen, speelde Tania subtiel met de snelle diafragma's van de drie Sumire Prime-objectieven – een Canon CN-E35mm T1.5 FP X, CN-E50mm T1.3 FP X en CN-E85mm T1.3 FP X – om drie heel verschillende sferen in beeld te brengen.
"Meestal halen Sumire Primes een opening tot wel T1.3 of T1.5, waarop ze heel zachte resultaten geven", verklaart Tania. "De scherptediepte wordt heel gering, maar op het grote formaat krijg je 'blooming' en huidtinten worden heel zacht. Gecombineerd met de belichting die ik voor ogen had, creëer je zo een heel romantische, rooskleurige sfeer. Voor het eerste deel van de film gebruikte ik een open diafragma."
"Naarmate je het diafragma meer sluit, wordt het beeld scherper en krijg je een hoger contrast. Dit hoeft niet veel te zijn. Vanaf T2.8 wordt het al scherper. Tegen de tijd dat we ons meer naar buiten gingen richten (tegen het einde van de film), zaten we op T2.8 tot T4 voor het harde realisme die ik wilde bereiken."
De energie in die eerste fase van de relatie werd in de eerste scènes nagebootst door vanuit de hand te filmen. Daarna werd de camera op een statief en ook op rails gemonteerd. "De dynamiek veranderde", vertelt Tania. "Tegen het eind is er veel meer actie; ze staan nooit stil."
Het full-framegezichtsveld van de EOS C500 Mark II
Vanaf het begin wist Tania dat ze full-frame wilde filmen, haar favoriete formaat toen ze nog fotografe was. "Ik deed voor het eerst in lange tijd een fotoproject op 35mm voor mezelf en dat was een eurekamoment", herinnert ze zich. "Ik kreeg veel meer inzicht in de kaders, de verhouding met de objectieven en de afstand tot het onderwerp. Het voelde goed, dus daarmee wilde ik verder aan de slag."
De full-framesensor van de Canon EOS C500 Mark II gaf Tania het bereik, de visie en de afstand waar ze zo van houdt in haar portfolio. "Je kunt voor groter gaan, met meer close-ups, en dat komt op mij intiemer over", aldus Tania. "Aangezien de film heel persoonlijk is en we in een kleine studio werkten, wilde ik geen groothoekobjectieven gebruiken. Ik wilde 50mm en hoger, zodat ik veel met scherptediepte kon werken. Het grote formaat gaf me ook meer bereik. De set was prachtig en de cast geweldig. Ik wilde niet dat de scherptediepte zo gering was dat je daar niks meer van zou kunnen zien."
Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh
Met de Canon EOS C500 Mark II kon Tania ook filmen in Cinema RAW Light in Canon Log 2. "Dit betekende dat ik de grootste kleurruimte uit de camera kon halen, in de bitrate die naar mijn mening paste", zegt ze. "De bestanden zijn niet zo groot als RAW-bestanden, wat de workflow ten goede kwam met mensen die thuiswerkten. Filmen in Log 2 gaf ons de meeste beeldgegevens voor deze klasse."
Met Cyn hoopt het team Cynthia haar rechtmatige plaats in het verhaal van The Beatles te hebben gegeven. "Ergens is ze doodgewoon", weet Tania. "Het moet een enorme uitdaging zijn geweest om van een rustig leven naar alle roem te gaan. Dat was echt iets nieuws in die tijd. Het moet haar leven drastisch en onverwacht hebben veranderd."
Gerelateerde artikelen
Sumire Prime cine-objectieven: de uitdaging bij weinig licht
Filmmaker Tania Freimuth heeft Canon's nieuwe cine-prime-objectieven met PL-vatting uitgebreid getest tijdens een uitdagende opnamesessie. Wat vond ze ervan?
Hoe voelt het om een vrouwelijke filmmaker te zijn?
Regisseur Ashleigh Jadee en filmmakers Carys Kaiser en Heather Hughes vertellen waarom de toekomst er rooskleuriger uitziet voor vrouwen die in de filmindustrie willen werken.
Films maken na de lockdown: meningen uit het veld
Filmmakers, DoP's en producers delen hoe de pandemie hun werk heeft beïnvloed – en hoe ze de toekomst van de industrie zien.
Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers
Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.