ARTIKEL
Eerste shoot met Canon EOS C300 Mark III
Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.
Een complete set objectieven met afgestemde kleuren waarmee een filmmaker de nieuwste cameratechnologie kan gebruiken, wordt snel een essentieel onderdeel van het arsenaal van elke moderne DoP.
Met een enorme vraag naar een bioscoopachtige uitstraling in alles van speelfilms, dramaseries en documentaires tot commercials en muziekvideo's — plus de druk om het meteen goed te krijgen en de tijd die nodig is om te graderen tot een minimum te beperken, is het essentieel om de juiste objectieven te kiezen.
Canon reageert op deze vraag met een serie full-frame Cine Prime-objectieven, de Sumire Prime-serie. Afhankelijk van het model variëren de objectieven van 14mm tot 135mm, met snelle grootste diafragma’s van T1.3 tot T3.1. De objectieven zijn ontworpen om een zachtere, meer filmische uitstraling te creëren en tegelijkertijd dezelfde uniforme warme kleurtoon te behouden als bij de andere EOS Cinema-objectieven van Canon. De Sumire Prime-serie heeft ook een iets warmere weergave, waardoor huidtinten goed uitkomen. De Sumire Prime-objectieven worden allemaal geleverd met een verwisselbare PL-vatting (die bij geautoriseerde servicecentra kan worden vervangen door een EF-vatting) en hebben een diafragma met 11 lamellen voor een zachtere en rondere bokeh – een belangrijke wens van veel hedendaagse filmmakers.
De Sumire Prime-objectieven met PL-vatting zijn ideaal voor de nieuwste typen camera's met grote sensoren van verscheidene belangrijke fabrikanten, maar ze vormen een perfecte match met de Cinema EOS-serie van Canon. De Canon EOS C700 FF wordt nu vergezeld door de full-frame Canon EOS C500 Mark II, de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C200 Super 35mm-camera's, die allemaal niet alleen de unieke look en beeldkwaliteit van de Sumire Prime-objectieven gebruiken, maar ook de nieuwste Dual Pixel AF-technologie.
De Sumire Prime-objectieven van Canon zijn door een reeks getalenteerde cinematografen in de praktijk getest, waarbij verschillende opnamen zijn gemaakt, van korte films tot en met grootschalige commerciële producties.
De in Los Angeles gevestigde cinematograaf Steve Holleran was een van de eersten die de Canon EOS C300 Mark III testte en de Super 35mm-camera in combinatie met Sumire Prime-objectieven gebruikte om een dynamische balletserie te filmen in een vliegtuigkerkhof in de Mojavewoestijn in Californië.
Reclamemaker Brett Danton mengde beeldmateriaal van de Sumire-serie met Canon EF- en Canon CN-E Prime-objectieven bij het maken van een reclamespotje vol actie voor luxe autofabrikant Jaguar met een Canon EOS C500 Mark II.
Tania Freimuth, een Britse filmmaker, testte de prestaties van de Sumire Prime-objectieven bij weinig licht. Ze filmde donkere scènes in het oosten van Londen, zowel in een restaurant als op donkere buitenlocaties. De echte uitdaging was om de huidtinten nauwkeurig en vloeiend vast te leggen.
De bekroonde Duitse cameraregisseur Hans von Sonntag maakte een korte film op het eiland Tenerife. De moeilijkste factor waarmee hij te maken kreeg was fel, meedogenloos zonlicht. Daardoor kon hij goed testen hoe de Sumire Prime-objectieven omgaan met overstraling en huidtinten.
De Nederlandse filmmaker Freek Zonderland, een van de jonge en getalenteerde creatievelingen van de laatste generatie, kreeg de opdracht om het verhaal van een professioneel atleet te vertellen. In zijn film was het van cruciaal belang dat de snelheid van het onderwerp goed werd vastgelegd.
Op de set van een luxe autoreclame moest Brett Danton vrijwel elke techniek gebruiken die een filmmaker nodig heeft om actie te kunnen vastleggen, van luchtopnamen met een grote drone tot snelle panning en supersnelle auto-tracking opnamen met een camerawagen waar een grote Russische arm op was gemonteerd.
De opvallendste opnamen waren die van de Jaguar gefilmd vanuit de bewegende camerawagen, met de Canon EOS C500 Mark II en een Canon CN-E35mm T1.5 FP X-objectief. "De Sumire Prime-objectieven zorgen voor een filmische uitstraling en geven mooie overstraling", legt Brett uit. "Door een Sumire te gebruiken voor het maken van opnamen van de auto die bij zonsondergang naar de kijker toe komt rijden met de koplampen aan, wordt het beeld verzacht. De hooglichten van het metaalwerk glinsteren en de koplampen geven overstraling."
Hoewel de Sumire Prime-objectieven handmatig moeten worden scherpgesteld, bevatten ze het innovatieve Dual Pixel AF-systeem van Canon dat een visuele weergave kan geven voor of een onderwerp scherp is — iets waarop Brett al snel ging vertrouwen. "Ik gebruikte de focus assist, nog een handig hulpmiddel in je arsenaal", zegt hij.
Toen Steve Holleran de opdracht kreeg om de nieuwe Canon EOS C300 Mark III uit te proberen, combineerde hij de camera al snel met Sumire Prime-objectieven om Boneyard Ballet te filmen. Hij beschrijft dit als een "magische reis van een ballerina die door een verlaten 747 jumbojet danst in een vliegtuigkerkhof … een visuele ode aan de kunst van het vliegen — zowel menselijk als mechanisch."
De shoot was een vol contrasten: fel zonlicht in de woestijn en het glimmende metaal van de vliegtuigen buiten, en vervolgens omstandigheden met weinig licht in een van de afgedankte vliegtuigen. De brede maximale diafragma's van de Sumire-objectieven, samen met de ronde iris met 11 lamellen voor een zachte bokeh, gaven de film een heel bijzondere uitstraling.
"Het beeld was precies in balans, niet te scherp, niet te zacht", zegt Steve. "Het zag er precies zo uit als hoe ik het voor me zag. Dat is voor mij cinematografisch — en daarom houd ik van Canon-objectieven." Hij gebruikte alle zeven objectieven uit de Sumire Prime-serie, maar richtte zich vooral op de brandpuntsafstanden van 14 mm en 35 mm "om te profiteren van de omvang van de 747 en het enorme kerkhof".
Elke cameraregisseur zal bevestigen dat het bij het uitkiezen van het juiste objectief niet alleen draait om het kiezen van het objectief met de hoogste resolutie en het hoogste contrast. Dergelijke objectieven kunnen een film er steriel en minder natuurlijk uit laten zien.
Een set vintage objectieven kan zorgen voor dezelfde uitstraling, maar er komen risico's kijken bij het gebruik van analoge cine-objectieven die geschikt zijn gemaakt voor digitale camera’s. Dit komt door het verschil in optische kwaliteit en kleuren binnen het assortiment objectieven en door eventuele problemen met de bediening. En omdat veel van de objectieven niet gemaakt zijn voor de resolutie van moderne digitale camera’s, of omdat hun beeldcirkel niet groot genoeg is voor de full-frame beeldsensoren van 35mm of groter, zijn ze verre van ideaal.
De Sumire Prime-objectieven worden allemaal geleverd met een verwisselbare PL-vatting die is ontworpen voor hoogwaardige cinema-camera's met PL-vatting. Het nieuwe optische ontwerp geeft een vloeiend vervagingseffect en een mooie onscherpe achtergrond (wanneer er met een groter diafragma wordt gefilmd) voor de driedimensionaliteit van een echte bioscoopervaring.
Zoals Hans von Sonntag zei na het filmen met de CN-E35mm T1.5 FP X: "De objectieven zorgen voor een echte vintage uitstraling, maar het is vintage in 2020, in hoge resolutie. Alles is scherp, maar als je met volledig open diafragma filmt, gedraagt het objectief zich als een vintage objectief met de overstraling van een vintage objectief. Alleen ziet het er oneindig veel beter uit."
Om het werk van cameraregisseurs makkelijker te maken, biedt het Sumire Prime-assortiment dezelfde verminderde focus breathing als Canon's Cine Prime-objectieven met EF-vatting en worden ze handmatig bediend, zodat de scherpstelling nauwkeurig kan worden aangepast. Gebruikers hoeven niet langer de positie van de apparatuur te veranderen als ze de objectieven verwisselen, omdat de objectieven allemaal een focusrotatie van 300 graden bieden.
De PL-vatting van de Sumire Prime-objectieven kan bij geautoriseerde Canon-servicecentra worden vervangen door een EF-vatting. De objectieven zijn compatibel met alle Canon Cinema EOS full frame- en Super 35mm 4K-camera’s, met inbegrip van de Canon EOS C700 FF, Canon EOS C500 Mark II, Canon EOS C300 Mark III, Canon EOS C300 Mark II en Canon EOS C200.
De voordelen van de Sumire Prime-serie zijn het meest duidelijk bij gebruik met de nieuwste Canon Cinema EOS-camera's. Naast alle mechanische details, zoals de consistente 300-graden-focusrotatie, een diameter van 114 mm aan de voorzijde die 105mm-filters gebruikt, geen focus breathing en een consistente, warme uitstraling over het hele bereik, zijn de Sumire-objectieven ontworpen om samen te werken met het Canon Dual Pixel CMOS AF-systeem. Dit geeft een visuele richtlijn over of het beeld scherp is en een indicatie van hoe de focusring moet worden gedraaid om het scherp te stellen — een krachtig hulpmiddel voor cameramensen of focustrekkers op afstand. Filmmakers kunnen een zachte, filmische look creëren dankzij de krachtige, optische techniek. Sumire Prime-objectieven geven een klassieke bioscoopuitstraling, maar in een modern jasje.
Geschreven door
ARTIKEL
Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.
ARTIKEL
Filmmaker Brett Danton vertelt hoe de nieuwe Canon EOS C500 Mark II een doorbraak was op zijn shoot van de Jaguar F-PACE.
ARTIKEL
De DOP van Altered Carbon onthult hoe hij de visueel verbluffende cyberpunkserie filmde met een arsenaal aan Canon-cine-primes.
ARTIKEL
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro