Canon EOS C700 FF
Canon's nieuwste generatie full-frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
De nieuwe Sumire Prime-objectieven met PL-vatting van Canon zijn speciaal ontworpen om hoogwaardige cinema-camera's te voorzien van een zachtere, warmere en meer filmische uitstraling. De Britse filmmaker Tania Freimuth is een cinematograaf die niet kon wachten om de nieuwe reeks full-frame cinema prime-objectieven te gebruiken. Zij gebruikt altijd camera's met PL-vatting voor haar korte films en documentaires.
Zij kreeg de opdracht om een beeldende korte film te maken in een van de meest uitdagende omgevingen: een schaars verlicht restaurant bij avond, om zo de Sumire Primes goed uit te kunnen testen.
De romantiek van het witte doek heeft Tania altijd al aangetrokken. Nadat ze jarenlang van alles had gefilmd om de rekeningen te kunnen betalen - van nieuws en documentaires tot bedrijfsfilms - heeft ze kortgeleden na aandringen van haar collega's eindelijk toegegeven aan haar droom om fictie te filmen. "Ik ben opnieuw verliefd geworden op het maken van films en op de bioscoop," zegt ze. En met succes: een van haar korte films leverde haar een nominatie op tijdens het door BAFTA erkende Underwire Film Festival.
Met een klein team en geen mogelijkheid om opnieuw te filmen, had Tania maar één kans om het goed te doen. Voor de meeste opnamen heeft ze gekozen voor wat ze kent, een 85mm prime-objectief - in dit geval was dat het nieuwe Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief op een full-frame Canon EOS C700 FF-body.
"Ik houd meer van lange objectieven," aldus Tania. "Objectieven hebben niet alleen effect op de mensen die je ziet, maar ook op je locatie. En zo heb ik ontdekt dat de Canon CN-E85mm T1.3 FP X een goed objectief is voor de onderwerpen die ik wil filmen."
Tania heeft ook het CN-E35mm T1.5 FP X-objectief gebruikt voor enkele bredere opnames en het CN-E14mm T3.1 FP X-objectief geprobeerd voor één lang shot. "Voor drama kies ik meestal een middellang teleobjectief,” zegt ze, “maar ik gebruik ook groothoekobjectieven omdat je de camera niet constant wilt bewegen om een bredere opname te maken.”
Enkele van deze voordelen zijn minimale focus breathing bij scherpstelling op grote afstand, nauwkeurige kleuren van het gehele spectrum, fantastische controle over overstraling en subtiele bokeh. Bovendien is het objectief sneller te verwisselen dankzij een consistent formaat en een consistente focusafstand.
"Het hangt er allemaal van af hoe het licht reageert als het op het objectief valt. Je wil niet dat het licht een scherpe lijn vormt, het moet om een onderwerp heen vallen," zegt Tania. "Hoe het objectief het licht opvangt, is een belangrijk element in de keuze van een objectief."
Tania nam de film op met een Canon EOS C700 FF en de Sumire Prime-objectieven wijd open. Hoewel er volgens Tania niet veel licht was, bleek de sensor zo goed te zijn dat ze alsnog ND-filters moesten gebruiken. “Tot ergernis van mijn camera-assistent!” zegt ze.
"Het shot waarbij ik op grote afstand moest scherpstellen was van de jongen die vanuit de groentewinkel naar voren loopt om de dame de wijnzaak in te laten. Dat is een vrij lastig shot, omdat hij zo'n vijf meter van haar af stond. De scherpstelling versprong in één keer naar voren, naar haar, en toen weer terug naar de jongen terwijl hij naar haar toe loopt. Dat shot hebben we genomen met het Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief wijd open. Het is een snelle scherpstelling, maar ik heb geen frameverschuiving. Al het materiaal buiten is ook met de hand opgenomen."
Goede scherpstelling is ook van cruciaal belang als er close-ups worden gemaakt, zoals een shot uit Tania’s film met een roos op een bord. Voor alle binnenscènes is de camera op een statief geplaatst, waarbij het ideaal was dat je het CN-E85mm T1.3 FP X-objectief op korte afstand scherp kunt stellen. We hadden daardoor geen speciaal macro-objectief nodig.
Omdat er bij de scène in het restaurant gebruik werd gemaakt van zacht licht en er geen felle lichtbronnen waren, was er totaal geen natuurlijke overstraling. Dus paste Tania een trucje toe om toch wat dromerige overstraling toe te voegen: ze hing kerstlichtjes voor het objectief. "Voor overstraling heb je een felle lichtbron nodig," zegt ze. "En soms heb je iets op de voorgrond nodig. Ik moest gewoon iets bedenken, dus ik gebruikte de lichtjes en was erg blij met het resultaat."
Tania geeft ook toe dat ze vaak filters en netten gebruikt om haar films een onderscheidende look te geven, maar dankzij de unieke kenmerken van de Sumire Prime objectieven heeft ze verder niets uit de kast hoeven halen om het gewenste resultaat voor haar film te bereiken: een overweldigende bioscoopuitstraling met de sfeer van het grote witte doek, prachtige huidtinten en een groot dynamisch bereik.
Voor Tania is dit het begin van een lange en gelukkige samenwerking met de Sumire Prime-objectieven. "Ik ga zeker opnieuw met de Canon Sumire Primes werken," zegt ze. "Ik denk dat ze heel goed passen bij het soort films dat ik maak."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals beelden vastleggen
Canon's nieuwste generatie full-frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met uitzonderlijk mooie bokeh en indrukwekkende prestaties bij weinig licht. "Een goed, solide objectief voor wat ik film," zegt Tania.
Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met snelle diafragma's en nauwkeurige handmatige bediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie.
Een superbreed objectief in de reeks Sumire Prime cinema-objectieven, met een speciaal ontworpen filmische look die de textuurpatronen subtiel aanpast voor een aangename bokeh met superieure expressiviteit.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro