Fossielen op film: terug in de tijd met de veelzijdige Sumire Primes

Filmmaker Clemens Majunke vertelt hoe hij met Canon Sumire Prime-objectieven de vintage filmlook creëerde voor de korte film Sea Dragon die zich in 1812 afspeelt.
Een cameraploeg filmt twee acteurs voor de zee: een victoriaanse heer met hoge hoed en cape leunt voorover en praat met een meisje.

Sea Dragon laat zien hoe de jonge Mary Anning het eerste fossiel van de Ichthyosaurus vindt op de kliffen langs de Engelse kust. "We streefden een mooie gepolijste look na, maar wilden ook de sfeer van die tijd in beeld brengen", aldus filmmaker Clemens Majunke, die uitlegt waarom hij voor Sumire Prime-objectieven koos. © Christopher Baker

Toen een twaalfjarig meisje de eerste dinosaurusfossielen vond op de kliffen langs het Engelse Kanaal, geloofde niemand haar. Twee eeuwen laten is Mary Anning een gevierd pionier op het gebied van paleontologie. "Dit was baanbrekend en veranderde de manier waarop we naar de wereld keken", zegt de Duitse filmmaker Clemens Majunke, die het verhaal verfilmde en koos voor Canon Sumire Prime-objectieven om de vintage look te creëren die daarbij paste.

Sea Dragon is een korte film die zich afspeelt in 1812 en gaat over de beginnende paleontologe die het skelet opgraaft van een Ichthyosaurus, die door wetenschappers aanvankelijk werd afgedaan als de resten van een krokodil. In de film draait het vooral om Mary en haar broer Joseph, die inbreken in een landhuis om haar mysterieuze vondst terug te halen van een louche plaatselijke veilingmeester.

Clemens' portfolio beslaat documentaires, tv-series voor Warner Bros., Bavaria Film en ITV, en reclames voor merken als Nike, Porsche en Mercedes-Benz. De regisseur van de film, James Morgan, haalde hem bij het project. "Zodra ik hoorde waar het over ging, ging ik er helemaal in op", bekent Clemens. "Eerst schonk niemand veel aandacht aan Mary's ontdekking, omdat ze een jong meisje was van lage komaf. Pas na haar dood verwierf ze respect."

Sea Dragon wordt gefinancierd door een educatieve liefdadigheidsinstelling en zal worden vertoond op scholen in het Verenigd Koninkrijk om basisschoolkinderen, vooral meisjes, te stimuleren een carrière in de wetenschap te overwegen. Voor zijn opnamen langs de Britse kust en in een landhuis met kaarslicht koos Clemens voor de Sumire Prime-objectieven van Canon vanwege hun bioscoopstijl.

Vintage look, moderne prestaties

Het productieteam wilde de sfeer van de previctoriaanse tijd van de film vastleggen zonder in te boeten op detail en verfijnde weergave die de objectieven en camera's van vandaag mogelijk maken. Vintage objectieven kwamen niet geschikt, omdat ze niet altijd de resolutievereisten van 4K en 8K kunnen leveren. Maar Clemens wist dat de Sumire Prime-serie objectieven van Canon de artistieke look konden produceren die de film nodig had.

Sumire Prime-objectieven zijn gemaakt om een filmlook te creëren, waarbij fijne bokeh wordt gecombineerd met een fluweelzacht effect voor subtiele huidtinten. "Ze hebben een uniek karakter dat je niet terugziet bij andere moderne objectieven", aldus Clemens. "Ik heb de vintage Canon K35 cinema-objectieven altijd geweldig gevonden, maar voor zulke verhalen heb je net wat meer consistentie nodig. We hadden moderne objectieven nodig die het goed zouden doen in elk scenario en een snelle, vlekkeloze workflow mogelijk maakten."

"De Sumire Primes leveren geweldige details zonder ooit te scherp te zijn. Kleuren worden heel natuurlijk, haast schilderachtig weergegeven, met fantastische huidtinten als resultaat. Ze produceren een subtiele gloed in de hooglichten, maar we kregen geen problemen met overstraling of contrastverlies bij veel tegenlicht."

Tijdens de shoot van vijf dagen werkte Clemens vooral met het CN-E35mm T1.5 FP X- en CN-E85mm T1.3 FP X-objectief. "Ze doen het gewoon fantastisch bij grotere sensors en bieden een fijn gezichtsveld", vertelt hij. De heldere maximale T-stop maakte ook echt het verschil tijdens de opnamen in het slecht belichte interieur van het historische landhuis in de film.

"In de tijd waarin de film zich afspeelt waren er geen kunstmatige lichtbronnen behalve kaarsen en olielampen", legt Clemens uit. "Die look probeerden we na te bootsen door de scènes zo min mogelijk te verlichten, zodat de kaarsen de grootste lichtbron waren. De Sumire Primes hielpen ons daar goed bij. Ze geven een mooie lichtkrans rond het kaarslicht, wat de algemene sfeer ten goede komt."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Clemens Majunke filmt de salon van een weelderig victoriaans landhuis met een Sumire Prime-objectief.

"Ik vond het geweldig om een compact en licht objectief te gebruiken waarmee je makkelijk in de krappe kelders op locatie kon werken en die zou helpen bij de gimbal-opnamen", zegt Clemens. Alle objectieven in de serie hebben dezelfde warme kleurtint, waardoor het makkelijker is om dezelfde kleurbalans te behouden wanneer je van objectief wisselt. © Christopher Baker

Kiara Holley-Paliano als Mary Anning in regencystijl in een landhuis met kaarsen aan één kant.

Kiara Holley-Paliano speelt de jonge Mary Anning. "Vanwege de periode en de historische locatie waar Sea Dragon zich afspeelt, was ik op zoek naar een iets zachtere, schilderachtige look", legt Clemens uit. Hij zegt dat de Sumire Prime-objectieven die hij gebruikte tussen T2.0 en T2.8 fantastisch presteerden, "met een geweldige balans tussen zacht contrast en hoge resolutie."

Subtiele weergave van huidtinten

Nog een reden waarom Clemens van de Sumire Prime-objectieven houdt, is dat hij ermee in twee verschillende stijlen kan filmen. "Zodra je ze verder openzet dan ongeveer T2.8, komt het schilderachtige karakter van het objectief echt naar voren", zegt hij. "En net vóór T8 krijg je een heel helder, scherp beeld."

"Voor veel close-ups en portretten zet ik het objectief graag iets meer open om de huid nog zachter te laten lijken en om een mooi halo rond de fijne details en het haar te krijgen. Dat geeft echt een heel mooie look. Bij een groothoekopname met veel details of actie sluit ik het objectief wat meer voor een rijker beeld."

Een van de kenmerkende eigenschappen van Sumire Primes is de manier waarop onscherpe gebieden worden weergegeven. Objecten die buiten de scherptediepte vallen, lijken onduidelijker dan wanneer ze worden vastgelegd met het vergelijkbare Cine Prime-objectief, waardoor het onderwerp waarop scherp wordt gesteld naar voren springt. Ook de bokeh is iets anders, vooral naar de rand van het kader toe, dankzij de iris met 11 lamellen in elk objectief. "Het voelt heel natuurlijk aan," overdenkt Clemens. "Het is vloeiend en geeft een mooi verloop. Onscherpe lichten krijgen ook een mooi, rond effect."

Sumire Prime-objectieven uittesten bij weinig licht

Filmmaakster Tania Freimuth heeft de Sumire Prime cinema-objectieven met PL-vatting van Canon uitgebreid getest tijdens een uitdagende opname bij weinig licht. Ontdek wat ze ervan vond.
Clemens Majunke filmt met een Sumire Prime-objectief in een kamer met haardvuur en kaarslicht.

Sumire Prime-objectieven hebben een PL-vatting, waarmee ze compatibel zijn met full-frame en Super 35mm-camera's, maar je kunt er ook een EF-vatting op zetten om ze te combineren met Cinema EOS-camera's. De EOS C300 Mark III en EOS C500 Mark II bieden beide ondersteuning voor optionele verwisselbare objectiefvattingen, zodat je afhankelijk van het project een PL-vatting kunt gebruiken. © Christopher Baker

De cameraploeg van Sea Dragon bevestigt een Sumire Prime-objectief aan een camera op een strand.

Clemens begon met video's voor enkele bekende merken en stapte daarna over naar dramaseries. Hij werkte zich op van loader en camera-assistent. "Ontwikkelingen in de technologie hebben het makkelijker gemaakt om filmmaker te worden; er zijn gewoon geen grenzen meer", zegt hij. © Christopher Baker

Full-frame opnamen

Na Sea Dragon te hebben gefilmd heeft Clemens Sumire Primes gebruikt voor een aantal andere projecten, waaronder een korte film over geestelijke gezondheid. Hierbij moesten veel nachtopnamen worden gemaakt. "Ik houd van de sombere look die de objectieven creëren als je ze 's nachts wijd open zet", laat hij weten. "Het helpt echt om een ander soort realiteit te creëren."

Voor deze meer recente shoot combineerde Clemens de Sumire Primes met een Canon EOS C500 Mark II en hij was onder de indruk van de combinatie. "Het is een mooie balans tussen detail en scherpte, en het is een heel compact, licht geheel dat ik kan gebruiken met een gimbal, vanuit de hand of gemonteerd op een auto", zegt Clemens. "Het is nog steeds niet makkelijk om objectieven te vinden die compatibel zijn met alle nieuwe full-frame sensors. Door Sumire Primes te gebruiken hoef ik me geen zorgen te maken over vignettering."

Clemens was benieuwd hoe Sumire Prime-objectieven het zouden doen in een meer eigentijds scenario en heeft ze ook gebruikt voor een reclame. Hier kreeg hij de opdracht om een "donker-futuristische neon"-look te creëren. "Ik heb ze deze keer wat meer gesloten gehouden. Dat deden ze perfect; nog steeds heldere beelden en mooi contrast."

Dat is wat Sumire Primes zo geweldig maakt: hun unieke optische ontwerp maakt ze enorm veelzijdig. Zet ze verder open en je krijgt een prachtig expressief resultaat. Sluit ze meer voor een strakke, moderne look. Je zou kunnen zeggen dat het de perfecte objectieven zijn om de manier waarop je de wereld ziet te veranderen.

Marcus Hawkins

Clemens Majunkes uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals hun films maken

Een Sumire Prime CN-E35mm T1.5 FP X-objectief wordt op een camera in een gimbal gezet.

Camera's

Canon EOS C500 Mark II

Met een 5,9K full-frame sensor verpakt in een nieuw ontwikkelde, compacte en betrouwbare Cinema EOS-body, biedt deze camera nieuwe inspiratie en veel flexibiliteit voor alle cinematografen. "Een heel compact, licht geheel dat ik kan gebruiken met een gimbal, vanuit de hand of gemonteerd op een auto", zegt Clemens.

Lenzen

CN-E35mm T1.5 FP X

Een Sumire Prime cinema-objectief met snel diafragma en nauwkeurige handmatige controle die textuurpatronen subtiel aanpast voor een aangename bokeh met superieure expressiviteit. "De Sumire Primes leveren geweldige details zonder ooit te scherp te zijn", aldus Clemens.

CN-E85mm T1.3 FP X

Een Sumire Prime cinema-objectief ontwikkeld voor verfijnde en subtiele weergave, met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie. Clemens: "Ze hebben een uniek karakter dat je niet terugziet bij andere moderne objectieven."

Gerelateerde artikelen

Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

De Prime-objectieven van bioscoopkwaliteit die de nieuwste digitale camera's met hoge resolutie uit de Cinema EOS-serie een natuurlijkere uitstraling geven.

Cyn filmen met Canon Sumire Primes

Filmmaakster Tania Freimuth legt uit hoe de Sumire Prime-objectieven van Canon John Lennons eerste vrouw Cynthia uit zijn schaduw hielpen komen.

De Canon-apparatuur die de barrières voor filmmakers vermindert

Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.

Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers

Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro