Het social-medialandschap verandert doorlopend, maar er is één trend die in opmars is en nog geen tekenen van vertraging vertoont: de opkomst van reels. Deze korte video's, die in augustus 2020 voor het eerst verschenen, groeiden al snel uit tot een vast onderdeel van online platforms, waar contentcreators en bedrijven ze gebruiken voor reikwijdte en betrokkenheid, en om meer te kunnen zeggen dan ze met alleen afbeeldingen kunnen.
Maar niet alle reels zijn gelijk, en Laura Hannoun weet dit maar al te goed. De liefhebber van Franse fashion en brunches achter Les Paris de Laura heeft al meer dan 3,3 miljoen views en 75.000 likes voor haar populairste reel, en dat aantal neemt nog steeds toe. "Ik houd er niet van om me voor te doen als een serieuze vrouw die koffie drinkt, met een zonnebril en dat soort dingen", zegt ze, het stereotype van de verfijnde Franse dame vermijdend. In plaats daarvan staat haar feelgood-raster vol met luchtige content, waarin ze bijna altijd lacht terwijl ze over van alles en nog wat vertelt, van koffie tot croissants.
Het succes van Laura op social media begon met fotografie, maar het grootste deel van haar volgers heeft ze te danken aan haar reels. "Het was best wel moeilijk om te leren hoe je video's maakt, omdat ik ben begonnen met foto's", geeft ze toe. "Het duurde lang voordat ik voldoende had geleerd over video's, maar nu post ik er zeker één of twee per week. Reels zijn tegenwoordig erg belangrijk, om nieuwe mensen te bereiken als je dat wilt, maar ook om je account te ontwikkelen."
Maar wat kan Laura ons als erkend nieuweling op videogebied leren over het maken van pakkende reels? Hier lees je wat haar belangrijkste ingrediënten zijn voor succesvolle reels en video's voor social media.
TECHNIEKEN
Tips voor succesvolle reels en video's voor social media
1. Accepteer dat het niet perfect hoeft te zijn
Laura houdt van de authenticiteit van video en zal haar eten dus echt niet koud laten worden om die ene perfect opname te krijgen. Zelfs als ze in een restaurant eet om dit te beoordelen, wil ze vooral genieten. "Als je foto's maakt, zijn dingen als de vork en het servet perfect gepositioneerd," zegt ze. "Maar ik geniet er veel meer van als ik video's maak. Het mag meer leven en hoeft minder perfect te zijn. Je ziet dus inderdaad af en toe een stukje tas van een andere gast in de hoek van het beeld, en dat mag gewoon."
2. Luister naar het algoritme
Het algoritme verandert voortdurend. Daarom moet je goed opletten wat er werkt. "Elke keer als ik een reel maak met een bananenrecept, of dat nou bananenbrood is, of bananenmuffin of bananenpannenkoeken, werkt dit voor mij gewoon prima", vertelt Laura. "Ik heb zelfs een aantal keer meer dan een miljoen views gehad. Ik zou elke dag een recept met bananen kunnen maken om mijn account te laten groeien. Dat wil ik natuurlijk niet, maar het is wel grappig om te zien hoe dit werkt." En algoritmes kunnen ook andere voorkeuren hebben dan alleen voor het onderwerp. "Let ook op de aanbevolen muziek", vertelt Laura verder. "Gebruik de juiste nummers. Zo heb je een groter bereik en word je zichtbaarder."
Canon Learning-serie op YouTube
3. Gebruik reels en zet je ideeën op papier
Als Laura nadenkt over waar ze haar inspiratie vandaan haalt, geeft ze toe dat dit in de feeds van anderen is. "Je moet blijven scrollen en kijken", zegt ze. "Ik denk dat als je content wilt maken die werkt, je bijna elke dag video's moet bekijken, zodat je weet wat de trends zijn en welke muziek je kunt gebruiken." En om te voorkomen dat je dingen vergeet terwijl je tientallen video's bekijkt, moet je een lijst bijhouden met de ideeën die je hierdoor hebt opgedaan. "Als je die ideeën in je hoofd hebt, schrijf ze dan ook op. Bewaar niet alleen de video. Dan heb je een lijst waarmee je meteen aan de slag kunt."
4. Stel je coverafbeeldingen samen en zorg voor variatie
"Ik probeer in mijn feed zes afbeeldingen vooruit te werken, zodat ik zeker weet dat de algehele uitstraling van de feed klopt", legt Laura uit. "Als ik dan de uiteindelijke video heb, maak ik voor de publicatie de coverafbeelding in Adobe Photoshop Lightroom." Ze vertelt verder dat het belangrijk is om de verschillende aspecten van je merk te laten zien en je niet te richten op maar één ding: "Ik post niet elke dag dezelfde soort content, het zijn niet alleen recepten."
5. Maak je inhoud doorzoekbaar en toegankelijk
Deze afwisseling heeft als bijkomend voordeel dat je dan je hashtags kunt veranderen. "Verander je hashtags eens wat vaker," adviseert Laura. "Op sociale platforms werkt het niet als je elke dag dezelfde hashtags gebruikt."
Een andere tactische manier om te zorgen dat je inhoud vindbaar is, is via alt-tekst. "Veel mensen weten niet dat je de inhoud van een foto of video kunt beschrijven met een alt-omschrijving," legt Laura uit. "Hiermee kunnen visueel gehandicapten te weten komen wat voor content het is, maar het helpt ook heel goed bij Search Engine Optimisation (SEO)." Alt-tekst vertelt het algoritme waar je content over gaat, zodat mensen deze kunnen vinden via bijbehorende trefwoorden. "Dit moet je eigenlijk doen voor elke inhoud die je publiceert. Het is niet zichtbaar, maar het is toch een goede tip."
10 social-mediatips voor fotografen
6. Plaats je ondertitels correct
"De grootste fouten zie ik met ondertiteling", zegt Laura. "Als je deze op social media onder in de video plaatst, kun je ze niet lezen omdat daar ook al zoveel andere dingen staan." De ondertiteling valt weg achter je gebruikersnaam en bijschriften. Zet ze daarom wat hoger in de video, zodat ze niet worden afgedekt.
7. Kies voor de apparatuur die je controle en creatieve vrijheid geeft
Laura gebruikt meestal een Canon EOS R6, maar voor de Canon Europe Learning-serie kreeg ze de kans om de EOS R6 Mark II te proberen. Fotograferen van onderwerpen doet ze handmatig, maar als ze video wil opnemen, schakelt ze over op de automatische modi, omdat ze zich dan kan concentreren op de inhoud van haar opname. "De belichting verandert voortdurend en ik heb niet veel tijd om alle opnamen te maken die ik nodig heb. Daarom gebruik ik automatische modi," zegt ze. "Als je langzaam beweegt met de autofocus, krijg je geweldige resultaten."
Laura neemt haar video's verticaal op en snijdt ze tijdens de nabewerking niet bij, en dankzij het variangle-scherm van de EOS R6 heeft ze de controle en creatieve vrijheid om dit te doen. "Ik vind het echt geweldig dat ik het scherm kan bewegen", vertelt ze. "Als ik bijvoorbeeld opnamen maak van bovenaf, kan ik precies zien wat ik film. Dat is heel comfortabel."
8. Houd je video's kort en pakkend
"Ik heb het gevoel dat je tegenwoordig geen lange shots kunt hebben als je een mooie video wilt maken," zegt Laura, die altijd korte clips met snelle overgangen ertussen maakt. "Als ik de video bewerk, duurt elk shot maximaal ongeveer een seconde. Ik houd van dynamische video's."
9. Kies een snel objectief voor maximale belichting
Laura beschrijft haar 'look' als 'kleurrijk met goede vibes'. Haar favoriete objectief is daarom de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, met een brandpuntsafstand waarmee ze kan profiteren van een grote beeldhoek en snel diafragma van f/1.8, waardoor ze ook in een café met sfeerverlichting lichte en heldere beelden kan maken.
Als ze een objectief kiest, doet ze dit vooral op basis van de snelheid. "Ik wil er zeker van zijn dat ik voldoende licht heb. Daarom kies ik altijd een objectief dat veel licht opvangt. Ik weet niet altijd hoe het licht zal zijn en wil daarom geen risico's nemen. Ik wil het juiste objectief bij me hebben."
Iedereen die bereid is om tijd en moeite te investeren, kan leren om succesvolle reels en social video's te maken. Laura laat zien hoe je door het combineren van automatische instellingen en een gezonde dosis authenticiteit, plus het vermogen om imperfecties te omarmen, video's kunt maken waarmee je je volgers kunt boeien. Maar houd het vooral ook leuk voor jezelf. "Als we naar een restaurant gaan, gaan we als klant: we betalen. We willen niet pas gaan eten als de gerechten koud zijn", zegt ze nogmaals. "Ik probeer de perfecte timing te vinden om alles vast te leggen, maar ik geniet ook nog van het moment!"
Bekijk de afspeellijst voor de Canon Europe Learning-serie op YouTube voor meer inspiratie en advies van contentcreators.
- Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Gerelateerde artikelen
-
HYBRIDE
Een haiku-video maken
Contentcreator Alexandra Andreeva vertelt hoe ze een haiku-video over duurzame fashion maakte met de Canon EOS R8.
-
ARTIKEL
Hervormt sociale media de filmwereld?
Vier filmmakers bespreken de impact van sociale media op de filmwereld, van de kwaliteit van de content tot de technische vaardigheden die je op TikTok kunt leren.
-
ARTIKEL
Effectieve social-first-video – strategie en tips voor het maken van opnamen
Contentcreator Harry Seaton deelt zijn technieken voor het maken van video-opnamen voor sociale media en hij legt uit waarom de EOS C70 en EOS R5 zijn favoriete camera's hiervoor zijn.