FASHION

"Het voelt als de toekomst."

Fashionfotograaf Ian Hippolyte vertelt hoe zijn overstap naar de EOS R System-systeemcamera's van Canon zijn liefde voor fotografie weer aanwakkerde.
Een portret van danser, kunstenaar en muzikant Tyrone Isaac-Stuart, die tegen een donkere achtergrond staat. Gefotografeerd met een Canon EOS R5.

Fashionfotograaf Ian Hippolyte is vooral in zijn nopjes met de mogelijkheden die de gezichts- en oogdetectie van de Canon EOS R5 hem bieden. "Ik was vooral erg onder de indruk van de mogelijkheid om ogen en gezichten te volgen. Het maakt mijn leven zoveel makkelijker." Deze foto van danser, kunstenaar en muzikant Tyrone Isaac-Stuart werd gemaakt met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/4 sec, f/8 en ISO160. © Ian Hippolyte

Werken met de nieuwste technologie heeft zo zijn voordelen. Door de nieuwste innovaties nauwlettend te volgen, kun je creatieve manieren van werken ontdekken. Zo kun je je breder oriënteren en je technieken ontwikkelen. Met nieuwe apparatuur kun je sneller je doelen bereiken en het makkelijker maken om dingen te doen die voorheen ondenkbaar waren.

Ian Hippolyte, een fashionfotograaf uit Londen, probeert al zijn hele carrière om met de nieuwste technologie te werken. Als kind was hij altijd al op zoek naar de nieuwste producten om zijn allereerste video's te verbeteren. Zijn moderne insteek heeft hem geen windeieren gelegd, zoals blijkt uit zijn meer dan 80.000 YouTube-volgers.

De belangrijkste overstap die hij heeft gemaakt, is van Canon-spiegelreflexcamera's naar de EOS R System-systeemcamera's van Canon, maar hij geeft toe dat het makkelijker was dan hij dacht. "De stap van spiegelreflexcamera's naar systeemcamera's leek in eerste instantie een grote. Maar toen ik eenmaal met de systeemcamera aan de slag ging, bleek het allemaal wel mee te vallen", zegt Ian. "Het voelde allemaal heel vertrouwd. Ik werk al jaren met Canon, dus het was een logische keuze om ook een systeemcamera van Canon te gebruiken. De overgang verliep echt moeiteloos."

Ian werkte voorheen met de Canon EOS 5D Mark IV in combinatie met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, maar zijn recente ervaring met de Canon EOS R5 en de Canon RF 28-70mm F2L USM maakte dermate veel indruk dat hij definitief overstapte op systeemcamera's.

"Het voelt als de toekomst. Het voelt nieuw", zegt hij. "De body is compacter, dus hij voelt minder log om vast te houden. Maar dan is er ook nog de beeldkwaliteit. Ik wist dat die geweldig zou zijn en dat de kleuren rijk, levendig en levensecht zouden zijn."

Fashion photographer Ian Hippolyte stands in front of a panelled wall.

Laat je creativiteit de vrije loop

Het EOS R System mag dan wel vertrouwd aanvoelen, maar er zijn een aantal belangrijke aanpassingen waarmee de camera's zich onderscheiden. Een van de meeste indrukwekkende is het Dual Pixel CMOS-autofocussysteem. Zo heeft de EOS R5 maar liefst 5940 instelbare AF-posities in vrijwel het volledige frame. De gezichts- en oogdetectie geeft portret- en fashionfotografen bovendien een mate van autonomie die voorheen ondenkbaar was.

"Het volgen van ogen en gezichten heeft mijn manier van werken volledig veranderd", vertelt Ian. "Ik kan sneller werken en me echt op mijn onderwerp concentreren, in plaats van op welk scherpstelpunt ik moet gebruiken. Ik houd me bezig met het onderwerp en laat de camera hun bewegingen volgen. De mogelijkheid om ogen te volgen en ze enorm scherp vast te leggen is zo belangrijk, vooral bij fashionfotografie, waar modellen constant lopen, springen of anderszins in beweging zijn."

De gezichts- en oogdetectie helpt ook bij portretten met geringe scherptediepte waar nauwkeurig scherpstellen allesbepalend is. Een ander kenmerk dat net zo belangrijk is voor Ian, is de 5-assige in-body beeldstabilisatie (IBIS) van de Canon EOS R5, die zowel in de studio als op locatie heel veel waarde toevoegt.

"Ik ben vaak in studio's te vinden, maar werk ook wel eens op locatie", vertelt hij. "Meestal fotografeer ik vanuit de hand, omdat een statief me te veel beperkt. Ik wil graag de flexibiliteit hebben om het onderwerp te volgen, dichterbij te komen, een stapje naar achteren te zetten of op de grond te gaan liggen. Ik ben veel in beweging tijdens het fotograferen en de beeldstabilisatie van de EOS R5 helpt me om alles echt haarscherp te krijgen."

Het Never Break Your Flow-logo van het EOS R System.

Jij staat centraal. Voor jou.

Het bekroonde EOS R System biedt een zeer intuïtieve benadering van fotografie en video, die naadloos met je samenwerkt zodat jij je kunt blijven concentreren op je onderwerp en je vakgebied.
Een close-up van het gezicht van een model waarin de mond, de neus en het linkeroog zijn gekadreerd. Gefotografeerd met een Canon EOS R5.

Ian is vooral gek op fashionfotografie door de samenwerking met anderen die nodig is om verbluffende beelden te maken. "Het zit 'm in de vindingrijkheid", zegt hij. "Stylisten, kappers, visagisten, decorontwerpers, het model en ikzelf... Het feit dat we al deze mensen met verschillende talenten kunnen samenbrengen om als team iets moois te maken, dat is wat me zo aantrekt aan fashionfotografie." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/8 en ISO200. © Ian Hippolyte

Een portret van een bewegend model in donkerblauwe kleding tegen een witte achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS R5.

Soms draait het om de kleding, soms draait het om de make-up of het haar. Wat het onderwerp ook is, Ian stelt dat een goed fashionportret in de essentie draait om het "vertellen van een verhaal en het overbrengen van emotie". "En dat kun je op zoveel manieren doen. Of je onderwerp er nu heel sterk of kwetsbaar uitziet, het heeft iets moois als je een bepaalde kant van iemand kunt laten zien." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 59 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO320. © Ian Hippolyte

Ruime keuze aan objectieven

Doordat Ian is overgestapt op systeemcamera's, kan hij nu ook kiezen uit het assortiment RF-objectieven, terwijl hij ook gewoon zijn EF-objectieven kan blijven gebruiken. "Ik heb zowel de RF- als de EF-objectieven met de vattingadapter EF-EOS R gebruikt en de kwaliteit van beide objectieven is geweldig. Sommige mensen hebben hun bedenkingen bij het gebruik van de adapter omdat deze de snelheid waarop de camera met het objectief communiceert zou beïnvloeden, maar ik heb daar niets van gemerkt. Ik vind het erg prettig werken."

Hij vervolgt: "Ik werk graag met de RF 28-70mm F2L USM. De mogelijkheid om met een f/2 diafragma te werken met die brandpuntsafstand is echt geweldig. Die geringe scherptediepte zie je niet op veel zoomobjectieven. Ik werk sowieso graag met zoomobjectieven omdat ik er sneller mee kan werken en niet steeds van objectief hoef te wisselen.

"Vooral als je met modellen werkt wil je niet steeds moeten stoppen om iets aan te passen. Je wilt je kunnen concentreren op het onderwerp en op wat je probeert vast te leggen. Dus de flexibiliteit om in en uit te zoomen komt dan echt van pas."

Een zwart-witportret van een persoon in witte kleding die zijn hoofd op zijn hand laat rusten. Voor hem ligt een saxofoon. Gefotografeerd met een Canon EOS R5.

Wat betreft camera's weet Ian precies wat hij wil. "Wanneer je foto's van mensen maakt, wil je een band met ze opbouwen", vertelt hij. "Daarom wil ik een camera waarbij ik niet te veel hoef na te denken over wat de camera doet. De camera hoeft me alleen maar de beste kwaliteit te geven en betrouwbaar en consistent te zijn. De camera moet me in staat stellen om een band op te bouwen met de onderwerpen, zodat ik de foto's kan maken die ik voor ogen heb." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 55 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO200. © Ian Hippolyte

Grotere bestanden, meer opties

De full-frame CMOS-sensor van de Canon EOS R5 legt beeldbestanden vast met enorm veel gegevens. Het EOS R System in combinatie met de DIGIC X-beeldprocessor biedt niet alleen gedetailleerde en scherpe beelden, maar geeft je ook meer mogelijkheden voor nabewerking. De 45MP-beelden die kunnen worden vastgelegd, bieden een scala aan mogelijkheden waarmee Ian direct aan de slag is gegaan.

"Een camera met zo'n hoge resolutie komt erg goed van pas, omdat het me de flexibiliteit geeft om bij te snijden als dat nodig is", vertelt hij. "Soms weet je niet helemaal zeker hoe de foto gebruikt gaat worden, dus kun je beter voor een wat grotere hoek kiezen. Dat geeft je later meer opties. Om de foto te kunnen bijsnijden, heb je echter wel de juiste beeldkwaliteit nodig. Alleen zo kun je er close-ups of zelfs een heel gedetailleerde foto van maken. Dit is iets waar de EOS R5 en zijn hogere resolutie wat mij betreft echt in uitblonken."

Van foto naar video

Ians overstap op systeemcamera's vertoont gelijkenissen met zijn eerste stappen op het gebied van fotografie als tiener. Hij ruilde zijn videocamera toen in voor de ogenschijnlijke eindeloze mogelijkheden van spiegelreflexcamera's, en in het bijzonder de Canon EOS 600D (nu opgevolgd door de Canon EOS 850D), in een poging om betere video's te maken. We zijn nu 10 jaar verder en hoewel de videomogelijkheden van de Canon EOS R5, waaronder filmische 12-bits 8K RAW-video, deze overstap aanzienlijk groter maken, bieden ze wel dezelfde hybride flexibiliteit.

"Ik focus me vooral op fotografie, maar ik word soms ook wel eens gevraagd om video's te maken omdat klanten alles uit een shoot willen halen", zegt Ian. "Dus dat ik beide met dezelfde uitrusting kan doen, is heel voordelig. Met een camera zoals de EOS R5 kan ik fantastische foto's maken, maar ook 4K- en zelfs 8K-video. Dat is echt heel fijn.

"Ik kan bovendien met klanten werken die ik vroeger links moest laten liggen. Zo heb ik bijvoorbeeld voor muzikanten eerst persfoto's gemaakt en daarna een livesessie opgenomen waarin ze hun instrumenten bespelen. Ik werk dan gewoon vanuit de hand of bevestig de camera op een gimbal."

Ian Hippolyte is een getalenteerde fotograaf die altijd innovatief te werk is gegaan om zijn grenzen op het gebied van fotografie te verleggen. Maar het EOS R System heeft hem nog iets veel waardevollers gegeven. "De systeemcamera's en de EOS R5 in het bijzonder hebben mijn liefde voor fotografie opnieuw aangewakkerd", zegt hij. "Ik kijk ernaar uit om de nieuwe Canon-apparatuur en -functies te gebruiken. Functies zoals het AF-systeem hebben mijn werk zoveel makkelijker gemaakt. Ik ga met veel plezier weer de set op of de studio in om verder te gaan met fotograferen."

Een met rood licht verlicht model tegen een zwarte achtergrond

Fashion en flitsen: vijf tips voor dramatische beelden

High-fashionfotograaf Ian Hippolyte laat zien hoe je met belichting drama en diepte aan je foto's kunt toevoegen.
Mark Alexander

De uitrusting van Ian Hippolyte

De essentiële kit waarmee professionele fashionfotografen werken

Fashionfotograaf Ian Hippolyte houdt een Canon EOS R5-camera voor zijn oog.

Camera

Canon EOS R5

De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. "De EOS R5 is perfect voor mij vanwege de geweldige beeldkwaliteit in een compacte body", zegt Ian. "De autofocus is zo geavanceerd en werkt fantastisch in alle opnameomstandigheden."

Lenzen

Canon RF 28-70mm F2L USM

Een geavanceerd zoomobjectief uit de L-serie met supersnel f/2 diafragma voor uitzonderlijke beeldkwaliteit. Ian zegt: "Met dit objectief kan ik bij weinig licht werken en heb ik de flexibiliteit om groothoekfoto's te maken of juist in te zoomen."

Canon RF 100mm F2.8L MARCO IS USM

Een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen. "Een objectief waarmee je heel goed dichtbij kunt komen en foto's van make-up kunt maken", aldus Ian.

Accessoires

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro