ARTIKEL

Young Photographer: hoe je aan de slag kunt gaan in de reisfotografie, met Annapurna Mellor

A tuk tuk parked in front of a balcony overlooking the Italian city of Matera. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM.
Beroepsfotografe Annapurna Mellor reist per trein door Puglia in Zuid-Italië en deelt deskundig creatief en zakelijk advies met aanstormend fotograaf Henry Jay Kamara. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/200 sec, f/8 en ISO100. © Annapurna Mellor

Reisfotografie is van nature zelden statisch, maar het is mogelijk om op een korte reis de essentie van een bestemming vast te leggen. Voor de tweede Young Photographer-samenwerking tussen Getty Images en Canon, die bedoeld is om aanstormende beeldmakers onder de aandacht te brengen, lieten twee reisfotografen zien hoe ze alles uit een 24-uurs bliksembezoek aan Zuid-Italië probeerden te halen. Daarbij werd de veelzijdigheid van het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief optimaal benut.

De Britse reisfotografe Annapurna Mellor en aanstormend talent Henry Jay Kamara begonnen hun fotografiereis op een levendige vismarkt in Bari, een havenstad in Puglia, vol bruisende Italiaanse levendigheid en vers gevangen vis. Na het fotograferen van kaartende mannen, vissers en kleurrijke boten op zee, stapte het duo op een trein naar Matera om deze rustieke stad in beeld te brengen.

Reizen zit in Anna's bloed. Haar ouders vernoemden haar naar de bergketen Annapurna in Nepal, die ze bezochten toen ze de wereld rond fietsten. Ze groeide in verschillende plaatsen over de hele wereld op. Na de universiteit bracht ze een jaar door met reizen, schrijven en fotograferen. Ze werd door Getty Images gescout nadat het bureau haar blog had gevonden. Sindsdien heeft ze gefotografeerd voor grote namen in de reisfotografie, waaronder National Geographic, Lonely Planet en Intrepid Travel. Om nieuwe reisverhalen te stimuleren, heeft ze ROAM Magazine opgericht.

Een wereldwijde visie vormt ook de kern van Jays werk. Hij heeft een achtergrond in commerciële foto-opdrachten voor merken als Nike en Puma, maar zijn fotografische wedergeboorte vond plaats tijdens een spontane reis naar Sierra Leone om zijn familiegeschiedenis te ontdekken. Dit inspireerde hem om in zijn identiteit, zijn erfgoed en de Afrikaanse diaspora te duiken. Zijn werk weerspiegelt nu het persoonlijke verhaal waarop hij zich met zijn fotografie richt, met een groeiende interesse in reizen.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik houd van reisfotografie in die zin dat je moet proberen deel uit te maken van de gemeenschap om de essentie ervan te kunnen vastleggen", zegt Jay. "Als je ergens heengaat waar je nog nooit eerder bent geweest, is alles fris en spannend, dus ik heb mijn camera geen seconde neergelegd."

De gastronomie stond in Matera in het middelpunt van de belangstelling. Het tweetal maakte foto's van traditionele Italiaanse koks in een familierestaurant rond etenstijd en van bakkers in de oudste bakkerij van de stad. "Matera is beroemd om zijn brood, dus we hebben de mensen die de bakkerij runnen gefotografeerd", zegt Anna. "Het waren klassieke Italianen; allemaal lachend en blij. Ik heb een paar mooie, energieke portretten gemaakt."

Terwijl ze door de kronkelende straatjes struinden werd een mix gemaakt van straatfotografie, landschappen en de zonsopgang die het panorama van de stad verlichtte. "Matera voelt heel anders aan dan Bari, maar als verhaal werkt het prima omdat je twee verschillende kanten van Italië te zien krijgt", zegt Anna. "Matera is een heel traditionele plaats, Bari lijkt meer op een moderne stad en de vismarkt is een traditionele plek in een moderne stad."

The sun sets over a mountain and lake, turning the sky and water violet and blue.

De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

Deskundig advies van David Noton over de beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie.

Een veelzijdig werkpaard: de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Voor beide fotografen bleek het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief een echt werkpaard te zijn dat steeds voorziet in wat ze nodig hebben. "Dit objectief is enorm veelzijdig", zegt Anna. "Je kunt er portretten, landschappen en straattaferelen mee vastleggen. Het diafragma opent tot f/2.8. Ik gebruik dit objectief 90% van de tijd, want het is voor alles geschikt. Bij reisfotografie leg je echt uiteenlopende composities vast en dit objectief is de beste allrounder."

"Je probeert alleen de essentiële spullen mee te nemen", zegt Jay. "Met een objectief zoals een 24-70mm-objectief weet je dat je groothoekopnamen en goede portretten kunt maken zonder dat je van objectief hoeft te wisselen. Dat is ideaal, omdat je onderwerpen snel moet vastleggen."

Hij heeft het objectief grondig getest toen hij opnamen maakte van de snelle zonsopgang boven Matera vanaf een nabijgelegen berg, waarbij hij begon in een grot. "In de grotten heb ik met 24 mm foto's gemaakt die op de stad uitkijken", vervolgt hij. "Toen ik de grot uitkwam, wilde ik specifiekere composities van het stadslandschap vastleggen, dus zoomde ik bijvoorbeeld in tot 50 mm of 70 mm om een bepaald gebied vast te leggen."

Photographers Henry Jay Kamara and Annapurna Mellor in Italy.
Jay en Anna verkennen de kronkelige klinkerstraatjes van Matera in Italië. © Dan Dennison
Italian men in a travel street scene. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM.
"Je kunt portretten, landschappen en straattaferelen vastleggen met de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM", zegt Anna. "Bij reisfotografie leg je echt uiteenlopende composities vast en dit objectief is de beste allrounder." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/250 sec, f/3.5 en ISO100. © Annapurna Mellor

Een allrounder helpt ook als je met één camerabody werkt, wat Anna vaak doet. Ze zegt: "Mensen kunnen een beetje argwanend worden als je twee enorme camera's bij je hebt. Als reisfotograaf probeer ik de goede aspecten van een land te laten zien en niet de negatieve, maar mensen weten dat niet. Als je eruitziet als een journalist, zullen mensen eerder zeggen dat ze niet op de foto willen."

Vast brandpunt voor portretten, telezoom voor landschappen

Bij het maken van portretten of het vastleggen van details koos Jay voor een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief. "Portretfotografie is een van mijn favoriete bezigheden. Ik houd ervan om met mensen te praten en ze vast te leggen zoals ze zijn", zegt hij. "Het Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief was ongelooflijk scherp, met een grote speelruimte, waardoor ik veel dynamisch bereik kreeg om opnamen te bewerken."

Bovendien vormde het gebruik van de Canon EOS 6D Mark II-body een mooi evenwicht tussen gemak en kwaliteit. "Ik denk dat het gemak waarmee ik fantastische kwaliteitsopnamen kan maken zonder dat ik te veel hoef in te leveren op grootte en stevigheid, het belangrijkste voordeel van de 6D is", zegt hij.

Golden sun lights up the sandstone buildings of Matera. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens.
Anna gebruikte de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM om deze opname bij zonsopgang vast te leggen. Ze vindt het geweldig dat de schaduw over de onderste helft van de stad een beeld oplevert met "een contrast in licht, maar wel met alle lagen van de stad." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/200 sec, f/8 en ISO400. © Annapurna Mellor

Voor Anna bood de Canon EOS 5D Mark IV vergelijkbare kwaliteiten als haar gebruikelijke camerabody, een Canon EOS 5D Mark III, maar dan met extra voordelen. "Het dynamisch bereik is groter, zodat kleuren er beter uitzien", zegt ze. "Hij is scherper en werkt veel beter bij weinig licht. Ik kon al gewoon op het scherm zien dat er minder korreligheid was, zelfs toen ik in de bakkerij opnamen maakte bij ISO8000. Ik wilde snelle beelden van brood dat uit de oven wordt gehaald, maar ik wilde het licht niet verliezen, dus dat was echt handig."

Ze gebruikte het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief om details door de hele stad te fotograferen, onder meer bij zonsopgang. "Je krijgt het licht halverwege de foto en daarna schaduw. Een contrast in licht, maar toch met alle lagen van de stad", voegt Anna toe. "Je kunt in landschappen echt scherpe details krijgen en zelfs mensen door de smalle steegjes zien lopen, wat ik te gek vond."

De wereld voor anderen openen

Tijdens de shoot delen Anna en Jay hun kennis en kneepjes van het vak. "Jay is echt een ster in het maken van portretten: hij kan zien hoe het licht op de gezichten van mensen valt en hij weet de juiste uitdrukkingen te krijgen", zegt Anna.

"Ik hoop dat hij door de samenwerking met mij meer nadenkt over het samenstellen van een overkoepelend reisverhaal. Tijdschriften willen geen 20 portretten; ze willen er misschien drie of vier en daarnaast willen ze andere foto's die een sfeerbeeld geven. Als je een sterke portretfoto naast een landschap of detailopname plaatst, krijgt iemand een betere indruk van het gevoel van plaats. Dat is heel belangrijk bij reisfotografie."

A large sandstone church is lit at dusk, overlooking mountains. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Anna heeft Jay geleerd over de zakelijke kant van reisfotografie, bijvoorbeeld dat het bij opdrachten voor tijdschriften niet alleen nodig is om 'blikvangers' zoals deze vast te leggen, maar ook andere beelden die het verhaal van een plaats helpen vertellen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 55 mm, 1/60 sec, f/4.0 en ISO6400. © Annapurna Mellor

Jay zegt: "Wat voor mij echt interessant was aan dit project, was de relatie tussen mentor en leerling. Want ik wil echt leren, maar ik denk ook dat elke persoon altijd zowel mentor als leerling is. Anna heeft veel gedeeld over hoe ze is gekomen waar ze nu is; hoe ze haar werk in de juiste publicaties heeft gekregen en wat het belang is van een persoonlijke benadering als reisfotograaf. We hadden ook heel goede gesprekken over ons doel als fotograaf."

Voor Anna is dit doel duidelijk. "Reisfotografie kan het beeld dat een persoon heeft van een plaats veranderen. Het kan ertoe leiden dat iemand zijn overtuigingen over een cultuur of religie opnieuw tegen het licht houdt, of gewoon iemand inspireren om de wereld zelf te ervaren. Voor degenen die het voorrecht hebben om te reizen, is dit de belangrijkste manier waarop we over andere mensen leren. Voor iemand die het niet uit de eerste hand kan ervaren, kan fotografie de wereld openen."

A wicker basket of fresh fish in an Italian fish market. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Anna's foto's van Puglia's bloeiende eetcultuur helpen het karakter van de plaats te laten zien op een manier die een stadslandschap niet kan overbrengen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 39 mm, 1/1250 sec, f/2.8 en ISO100. © Annapurna Mellor
Artichokes in bundles are stacked up at a market. Photo by Annapurna Mellor with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Anna raadt aan om de kunst van verhalende fotografie te oefenen door je werk eerst aan kleine online publicaties aan te bieden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/400 sec, f/2.8 en ISO100. © Annapurna Mellor

Anna's tips voor reisfotografie

1. Vertel met je beelden een verhaal
"Wanneer je een verhaal wilt vertellen, moet je nadenken over hoe een beeld via Instagram of een tijdschriftpagina op een ander overkomt. Je moet nadenken over het gevoel van plaats: hoe voelt het om hier te zijn? Wat maakt deze plaats uniek? Je hebt een grote diversiteit aan foto's nodig: allereerst de blikvangers waar het artikel over gaat, maar daarnaast ook foto's die op zichzelf misschien niet zoveel voorstellen, maar die in combinatie met andere beelden een duidelijk verhaal vertellen."

2. Ken de fijne kneepjes van je apparatuur
"Wat je ook gebruikt, je draagt je apparatuur misschien wel maandenlang de wereld over. Je apparatuur moet dus licht en veelzijdig zijn. Gebruik een camera die supercomfortabel voelt en die je door en door kent, want bij reisfotografie moet je vaak snel foto's maken. Is je budget te klein voor én een hoogwaardig objectief, én een goede camerabody, kies er dan voor om te investeren in een hoogwaardig objectief. Ik vind het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief het beste objectief dat er te krijgen is; het ultieme objectief voor op reis. Een Canon EF 50 mm f/1.2L USM-objectief is klein, dus je hoeft niet veel extra mee te sjouwen voor situaties met weinig licht of als je een beter portret wilt maken."

3. Laat zien dat je verhalen kunt vertellen
"Reisfotografie is een uiterst concurrerende branche, dus je moet je werk in de publiciteit zien te krijgen en bij de juiste mensen onder de aandacht brengen. Zorg dat je een goede Instagram-collectie hebt en een portfolio waarin je je beste werk laat zien. Je kunt ook schrijven voor kleine online publicaties die ingezonden bijdragen accepteren, omdat dit je helpt om een verhaal op te bouwen. Als je een tijdschrift of merk je Instagram laat zien, laat je niet zien hoe je een verhaal kunt vertellen. Maar als je ze een verhaal laat zien, zegt dat meteen wat je voor hen kunt betekenen."

A man’s hands are seen as he holds them out. Photo by Henry Jay Kamara with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Jay is vooral geïnteresseerd in mensen fotograferen en verhalen vertellen. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 55 mm, 1/400 sec, f/8 en ISO3200. © Henry Jay Kamara

Jays tips voor reisfotografie

1. Stel je onderwerpen op hun gemak
"Zorg dat je weet waarom je een foto wilt maken. Als je onzeker bent, kan dit effect hebben op het onderwerp. Als je goed hebt nagedacht over waarom je een bepaalde foto wilt maken, kun je je onderwerp eenvoudiger op zijn gemak stellen. Daarna draait alles om je vermogen om te communiceren. Portretfotografie is voor 80% gesprekken, oogcontact en je relatie met het onderwerp. Technische fotografievaardigheden spelen eigenlijk maar voor 20% een rol. Sommige mensen raken snel enthousiast, anderen wat langzamer. Het belangrijkste is dat je ervoor openstaat om naar verschillende soorten mensen te luisteren."

2. Zoek de beelden die toeristen niet maken
"Als reisfotograaf moet je je best doen om de stad vast te leggen op een manier die uniek is. Het is altijd de moeite waard om vroeg op te staan voor een foto die de meeste toeristen normaal niet zullen maken, zoals van de zonsopgang. Je kunt ook druk op zoek zijn naar indrukwekkende beelden en dan ineens langs een deur lopen waar misschien wel een interessante boodschap op staat of waarvan de deurklink een bijzondere textuur heeft. Het is belangrijk om na te denken over zaken als kleur, licht en schaduwen."

3. Blijf trouw aan je eigen verhaal
"Laat je niet gek maken door wat anderen willen zien, anders word je onderdeel van een systeem waarin je dingen doet om te voldoen aan de doelen van iemand anders. Dat is niet hetzelfde als echt creëren. Mijn foto's begonnen pas uniek te worden toen ik naar Sierra Leone ging. Ik bezocht de dorpen waar mijn vader en moeder vandaan kwamen, begon me meer bewust te worden van mijn erfgoed en probeerde mijn diaspora te begrijpen. Ik denk dat de beste fotografen en de fotografen die het succesvolst zijn, fotografen zijn die hun perspectief in hun persoonlijke leven weten samen te brengen met het verhaal dat ze vertellen door hun fotografie."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Annapurna Mellor

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

On a table sits a Canon DSLR, two Canon lenses, a passport and travel diary.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Het dynamisch bereik is groter [dan bij de Mark III], zodat kleuren er beter uitzien", zegt ze. "Hij is scherper en werkt veel beter bij weinig licht."

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. Anna zegt: "Ik gebruik dit objectief 90% van de tijd, want het is voor alles geschikt."

Canon EF 50 mm f/1.2L USM

Een lens waarmee je nauwkeurige creatieve controle houdt over scherpstelling en scherptediepte. "Het Canon EF 50 mm f/1.2L USM-objectief is klein, dus je hoeft niet veel extra mee te sjouwen voor situaties met weinig licht of als je een beter portret wilt maken", aldus Anna.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

De EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is de meest gebruikte telezoomlens onder professionele fotografen. "Je kunt in landschappen echt scherpe details krijgen en zelfs mensen door de smalle steegjes zien lopen", zegt Anna.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan