ARTIKEL
Elizabeth Kreutz over het fotograferen van een intens gevecht van Manny Pacquiao
Sportfotografe Elizabeth Kreutz vertelt hoe ze het drama van grote boksmomenten vastlegt, binnen en buiten de ring.
ARTIKEL
Wie haar op school vroeg wat ze later wilde worden, kreeg van Maja Hitij het antwoord dat ze ervan droomde fotograaf te zijn op de grootste sportevenementen ter wereld. Nu is ze 33 jaar oud en full-time fotograaf in het Europese team van Getty Images. Haar specialisatie: sport.
Zelf is ze ook erg sportief: Maja loopt marathons en gaat elke dag voor en na het werk sporten. Ze moet haar conditie wel op peil houden, want haar baan is fysiek veeleisend: haar werkdagen zijn lang en voor elke foto opnieuw de juiste positie zoeken, is uitputtend. "Fotograaf zijn op belangrijke sportevenementen is een droom die uitkomt, maar het kan ook enorm intens zijn," vertelt ze. "Ik ga ook wel eens boulderen om kracht op te bouwen. Als je minder dan 90 kg weegt, duwen anderen je gewoon opzij."
Maja studeerde journalistiek in haar thuisland Slovenië. Tijdens haar studie werd duidelijk dat fotografie haar passie was. "Ik besefte dat je als journalist de manier moet zoeken waarop je jezelf het best kunt uitdrukken. Op de radio, op video... Voor mij was dat fotografie."
Als journalist moet je de manier zoeken waarop je jezelf het best kunt uitdrukken. Voor mij was dat fotografie.
Eerst concentreerde ze zich op harde nieuwsfeiten. Ze leerde de kneepjes van het vak bij vooraanstaande agentschappen: in 2008 reisde ze naar Jeruzalem om een jaar lang stage te lopen bij Associated Press, daarna werkte ze twee jaar bij DPA, een Duitse nieuwsorganisatie in Berlijn. Ze heeft wereldwijd gewerkt aan uiteenlopende verhalen, zoals de Egyptische verkiezingen, de vluchtelingencrisis in Griekenland, het leven in de Gazastrook en binnenlandse zaken in Duitsland.
Maja ging in 2016 aan de slag bij Getty en was het voorbije jaar vanuit Düsseldorf actief als sportfotograaf voor het bedrijf. Dat past perfect bij haar manier van werken, want ze houdt ervan werk te delen met het team. "Soms krijg je minder interessante opdrachten, maar er zijn ook opdrachten die ik erg fascinerend vind. Die tweedeling moet je aanvaarden. Deze manier van werken dwingt je er hoe dan ook toe om in elke situatie het beste van jezelf te geven. Dat is erg belangrijk."
Volgens haar geeft haar achtergrond als fotojournalist haar een uniek perspectief op sportjournalistiek. "Mijn foto’s bij sportevenementen zijn net iets anders omdat ik ook zie wat er gebeurt naast de actie. Ik bekijk alles door de ogen van een journalist. Dat is belangrijk in de sportwereld: ik zie het verhaal vanuit een menselijk perspectief."
Maja is altijd op zoek naar het grotere verhaal. "Getty staat open voor praktisch alles wat je wilt doen. Als je een situatie wilt uitpluizen, zoeken zij een manier om je verhaal te publiceren. Ik doe graag langere journalistieke projecten over nieuwsfeiten. Maar ik ben ook het soort mens dat hoort dat er ergens een bom is ontploft en daar meteen naartoe moet. Niet zonder naar het kantoor te bellen voor ik vertrek, natuurlijk!"
"Ik vertel graag minder bekende verhalen, zoals het project dat ik in 2015 samen met een bevriende journalist deed over palmolie in Sierra Leone." Die reeks ging over de invloed die de komst van een multinational in palmolie had op de plaatselijke bewoners in het West-Afrikaanse land. Terwijl er regenwouden met de grond gelijk werden gemaakt om palmolieplantages aan te leggen, fotografeerde Maja de plantagewerkers, het productieproces en de dorpsbewoners die weigerden het land van hun voorouders weg te geven.
Voor haar project 'Lost Generation' richtte Maja haar camera op Syrische vluchtelingenkinderen in Libanon. De meeste van hen gaan niet meer naar school en worden uitgebuit als goedkope werkkrachten, die lange dagen werken in velden, boerderijen, winkels en op straat.
Dat soort werk maakt iets in haar los. Maja hoopt dit in de toekomst nog vaak te kunnen doen: "Als ik iets zie gebeuren en het doet iets met me, dan wil ik daar zijn," zegt ze. "Dat gevoel krijg ik bij de vluchtelingencrisis in Slovenië. Ik ben nog steeds kwaad op mezelf omdat ik daar zo laat bij was. Toen ik freelance werkte, stelde ik het idee voor aan redacteurs, maar zij stuurden me er niet naartoe. Ik was zo boos vanbinnen."
Als je als fotojournalist iets ziet wat je echt kwaad maakt, moet je ernaartoe.
Sindsdien heeft Maja haar thuisland doorkruist om de problemen te documenteren van migranten die de grens oversteken. Haar foto's tonen families in tijdelijke hutten, mensen die rivieren oversteken en geduldig in de rij staan om in een bus te worden geleid, onder het wakende oog van de Sloveense politie. "Als je als fotojournalist iets ziet dat je echt kwaad maakt, moet je ernaartoe."
Neem een kijkje op de productpagina van de EOS 5D Mark III voor meer informatie.
Geschreven door
ARTIKEL
Sportfotografe Elizabeth Kreutz vertelt hoe ze het drama van grote boksmomenten vastlegt, binnen en buiten de ring.
ARTIKEL
Fotograaf Marc Aspland van de Sunday Times vertelt hoe hij fascinerende beelden vastlegt.
ARTIKEL
De Director of Photography praat over haar passie voor verhalen, het empathisch neerzetten van personages en het belang van voet bij stuk houden.
ARTIKEL
De laatste aflevering van onze serie over vrouwelijke fotografen gaat over muziekfotograaf Christie Goodwin die weigert zich te laten beperken door de verwachtingen van anderen.
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.