Hoe vertel je een verhaal in een fractie van een seconde?

Vijf internationaal vermaarde fotografen leggen uit hoe je met één opvallende foto een verhaal kunt vertellen en emotie kunt overbrengen. Ook delen ze hun favoriete technieken om vluchtige momenten vast te leggen.
Een foto van bovenaf van groepjes mensen die op een plein staan. Door de lange belichting zijn de mensen vervaagd en ontstaan lange schaduwen op de grond.

"Ik vind dat elke foto een verhaal vertelt", zegt documentairefotograaf Laura El-Tantawy. "Het vertelt een verhaal aan de maker, dat betrekking heeft op diens eigen beleving en eigen geschiedenis, maar ook hoe deze een bepaald moment heeft ervaren. En het vertelt weer een ander verhaal aan de kijker." Deze foto, The Square I Remember, komt uit Laura's project In the Shadow of the Pyramids, dat liep van 2005 tot 2014. Gefotografeerd met een Canon EOS 400D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 850D) en een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 55mm, 1/3 sec, f/7.1 en ISO800. © Laura El-Tantawy

Fotografen hebben een krachtig hulpmiddel in handen waarmee ze momentopnamen kunnen vastleggen. Het concept van het vertellen van een verhaal in enkele milliseconden is allesbehalve nieuw. Maar het vermogen om binnen een enkel frame meerdere verhalen te vertellen, emotie uit te drukken en geschiedenis vast te leggen, is een vaardigheid waaraan fotografen soms jaren schaven.

Dus hoe doen professionele fotografen dat? In aanloop naar de Redline Challenge van 2022, met als thema A Split Second Story, spraken we met vijf Canon Ambassadors met verschillende specialisaties om hun kijk op storytelling te bespreken en erachter te komen hoe ze in één foto de strekking van een verhaal kunnen vastleggen.

Het werk van documentairefotograaf Laura El-Tantawy, geboren in het Verenigd Koninkrijk als dochter van Egyptische ouders, vertelt vooral verhalen over identiteit en het gevoel erbij te horen. Helen Bartlett is een van de meest respecteerde familiefotografen van het Verenigd Koninkrijk. Ze maakt zwart-witfoto's in natuurlijke omgevingen om haar onderwerpen de ruimte te geven om hun vertaal te vertellen. De Keniaanse wildlifefotograaf Clement Kiragu staat bekend om zijn bijzondere foto's. Hij gelooft dat hij dieren een stem kan geven en met fotografie hun verhalen kan vertellen. De Pool Marcin Kin heeft de wereld rondgereisd om de complexiteit van extreme sporten vast te leggen. De laatste Ambassador die haar kijk op storytelling via foto's met ons deelt is de Zuid-Afrikaanse fotojournalist Gulshan Khan. Ze vraagt aandacht voor de problemen die ze in haar omgeving ziet, zoals plasticvervuiling, toegang tot water, veilige huisvesting en genderkwesties.

Laura El-Tantawy

Laura weet als geen ander hoe ze met één foto een verhaal kan vertellen. Doordat ze opgroeide tussen twee culturen, voelde ze zich aangetrokken tot onderwerpen als gemeenschap en identiteit, die ze vaak tot uitdrukking bracht met abstracte en impressionistische foto's. Door deze krachtige thema's in haar werk ziet Laura het vertellen van verhalen meer als een emotioneel concept.

De bovenstaande foto van mensen op het Tahrirplein maakte Laura terwijl ze over de straten van Caïro uitkeek. Het was periode van politieke onrust en ze zag hoe vreemden zich koppels of kleine groepjes verzamelden. "Ik wilde uitdrukken wat ik voor mijn ogen zag gebeuren. Het gevoel van euforie, bijna alsof je aan het dromen bent. Ik voelde wat er aan het gebeuren was op dat moment en liet me leiden door de gebeurtenissen om me heen", zegt ze.

Laura vertelt graag verhalen met één foto door te experimenteren met lage sluitersnelheden. "Het is een manier waarmee ik instinctief op dingen kan reageren. Het legt visuele nadruk op de tussenliggende momenten en vertraagt de tijd. Je legt de scène vast op een manier die niet overeenkomt met wat je ogen werkelijk zien, maar geeft je een idee van wat je ogen zouden hebben gezien."

Laura's advies voor fotografen die een verhaal willen vertellen met een lange sluitertijd is om vastberaden te zijn en je te laten leiden door het proces. "Als je er bewust voor kiest, zie je al snel wat voor moois lange sluitertijden te bieden hebben en de mogelijkheden die ze bieden om de wereld vast te leggen", aldus Laura.

Op de vraag wat haar helpt bij het vertellen van verhalen, antwoordt ze: "Wat mij intrigeert in fotografie is niet zozeer het beantwoorden van vragen. Misschien komt dat omdat wanneer ik met mijn camera de wereld rondtrek juist eerder vragen stel dan antwoorden krijg."

Het logo van de Canon Redline Challenge.

De Redline Challenge

Kom meer te weten over het thema van dit jaar, A Split Second Story, en hoe je je foto's kunt insturen.
Een motorcrosser doet een wheelie door een modderpoel op een bospad. Het water spat op achter de motor.

Fotograaf van extreme sporten Marcin Kin werkte met deze motorcrosser om het verhaal van hard enduro te vertellen. Hij gebruikte het water om te laten zien hoe snel de motor wel niet ging. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/8000 sec, f/2.8 en ISO200. © Marcin Kin

Marcin Kin

Marcin staat bekend om zijn kenmerkende foto's van extreme sporten. Wanneer hij een verhaal wil vertellen, zoekt hij naar unieke manieren om de snelheid van de sport te laten zien, bijvoorbeeld met water, modder of stofwolken. Marcin zegt: "Voor mij is de perfecte foto een foto waar je niet over hoeft te praten. Je hoeft er alleen maar naar te kijken om alle antwoorden te krijgen. Dat is een goede foto."

Hij vindt de bovenstaande foto zo mooi, omdat deze zoveel over de sport zegt. "Hard enduro is enorm technisch. Het is erg pittig en de snelheid maakt het riskant. Je moet weten wat je motor en je lichaam kunnen", zegt hij.

Marcin adviseert fotografen die het verhaal achter een sport willen vastleggen om er zo veel mogelijk over te weten te komen. Zo weet je wat je kunt verwachten. Een camera en objectief met beeldstabilisatie komen volgens hem ook heel erg van pas. Marcin stelt voor om het vastleggen van beweging te oefenen door bijvoorbeeld langs de kant van de weg foto's te maken. Hij kiest de kortst mogelijke sluitertijd en het grootst mogelijke diafragma van het objectief, en stelt vervolgens de ISO in op 6400 of hoger.

Een zwart-witfoto van een kind dat in het water springt en zijn armen omhoog doet. Door het opspattende water lijkt het alsof het kind vleugels heeft.

"Ga op zoek naar actie, naar reactie, naar echte momenten en leg het dan zo goed mogelijk vast", zegt familiefotograaf Helen Bartlett. Helen gebruikte een korte sluitertijd. Hierdoor lijkt het alsof het water dat van de armen druppelt een vleugel vormt. De donkere achtergrond geeft een gevoel van ruimte, van afstand. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), ingesteld op 1/8000 sec, f/3.5 en ISO2000. © Helen Bartlett

Helen Bartlett

Helen haalt haar inspiratie uit de overtuiging dat elke familie haar eigen unieke energie heeft. Ze fotografeert op locatie en legt vluchtige momenten en emotie vast. Volgens Helen kun je op vele verschillende manieren verhalen vertellen: "Een verhaal kan een actie zijn, een interactie, een relatie tussen mensen. Een verhaal kan een belangrijk moment zijn, of juist het tegenovergestelde. Het kan een kind zijn dat een tegen een bal trapt, iemand die in de lucht springt of een blik tussen twee mensen."

Over haar foto van het jongetje in het zwembad zegt Helen: "Ik vind deze foto zo mooi omdat het de essentie van jeugdigheid laat zien. Hij duikt op uit het zwembad en springt zijn toekomst tegemoet. Hij slaat zijn vleugels uit."

Helen maakt zwart-witfoto's omdat ze gelooft dat deze foto's op de lange termijn de beste kwaliteit bieden. "Ik denk dat het me de beste kans geeft om een foto te maken die lang meegaat", aldus Helen. "Ik wil een verhaal vertellen over mensen en met zwart-witfoto's ga je wat mij betreft echt terug naar de essentie van een foto. Er zijn geen afleidingen."

Helen raadt aan om voor het maken van een foto een band met je onderwerp op te bouwen. "Je moet een band scheppen met je onderwerp. Pas als ze zich openstellen, kun je hun verhaal vertellen. Door die verhalen op deze manier zichtbaar te maken, krijgen we een idee wie de persoon in de foto is."

Twee mensen dansen de salsa op een dansvloer op een dakterras. Ze worden bekeken door mensen die erachter en ernaast zitten.

"Je kunt verhalen vertellen met schaduwen en met licht", aldus fotojournalist Gulshan Khan. "Dat is echt de magie van het fotograaf-zijn en van fotografie: een minder voor de hand liggende aanpak gebruiken." Gulshan fotografeerde deze dansers tijdens hun routine op de Rooftop Salsa in Maboneng, Johannesburg, Zuid-Afrika. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/2.8 en ISO50. © Gulshan Khan voor The Washington Post

Gulshan Khan

Gulshan wordt geroemd omdat ze met haar foto's problemen op het gebied van sociale rechtvaardigheid en mensenrechten onder de aandacht brengt. Ze zoekt verhalen die nog geen stem hebben gekregen en gebruikt haar werk om deze problemen aan de kaak te stellen. "Storytelling is waar fotografie om draait. Achter elke foto zit een verhaal. De foto staat niet op zichzelf", zegt ze.

Dezelfde logica is van toepassing op de bovenstaande foto die Gulshan maakte van salsadansers in Johannesburg. "Het is zo'n levendige, prachtige gemeenschap", zegt ze. "Ik voorspelde dat dit hét moment zou zijn en ik wachtte erop. Ik was zo zeker omdat ik helemaal was opgegaan in de ambiance. Ik had plezier, genoot van de muziek, de bewegingen en het dansen."

Op de vraag wat voor advies ze zou geven om verhalen te vertellen met foto's, antwoordt Gulshan dat het vastleggen van een vluchtig moment meestal niet betekent dat je ergens maar korte tijd bent. "Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar om die vluchtige momenten vast te leggen, is geduld vaak het toverwoord. Weet waar je je bevindt, stel jezelf voor en praat met de mensen. Je moet opgaan in de omgeving zodat je klaar bent wanneer het moment daar is." Ze stelt ook voor dat fotografen zichzelf uitdagen door een foto te maken met verschillende lagen details. Het evenwicht en het perspectief moeten het publiek stimuleren om telkens wanneer ze naar de foto kijken iets nieuws te zien.

Een zwart-witfoto van een leeuw die schuilt in hoog gras.

Wildlifefotograaf Clement Kiragu gebruikte de oogdetectie-AF voor dieren van de Canon EOS R5 om dit unieke perspectief van de leeuw vast te leggen door het gras. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 40mm, 1/400 sec, f/7.1 en ISO200. © Clement Kiragu

Clement Kiragu

Clement staat bekend om zijn meeslepende wildlifefoto's waarbij dieren vaak worden vastgelegd in de zachte nevel van een zonsondergang. Hij maakt ook regelmatig zwart-witfoto's.

Voor Clement is storytelling met foto's een vorm van communicatie. "Als je in een nationaal park een troep leeuwen tegenkomt, leg je hun interacties vast. Elke soort heeft namelijk zo zijn eigen familiedynamiek."

Clement was vastberaden toen hij de leeuw in bovenstaande foto fotografeerde. "Grote katten zijn heel terughoudend. In deze foto zien en voelen we de mysterieuze kant van dit roofdier. Aan de blik in de ogen kun je zien dat het een zeer bijzonder beest is." De Canon EOS R5 speelde volgens Clement een cruciale rol in zijn proces. "Ik wilde vanuit een goede lage hoek fotograferen en met het variangle touchscreen kon ik de juiste compositie voor de foto kiezen."

Als je in een fractie van een seconde een verhaal wilt vertellen, is het volgens Clement cruciaal dat je je apparatuur door en door kent en dat je de korte sluitertijden gebruikt. Deze worden vaak gebruikt voor wildelifefotografie en stellen je in staat om zelfs de snelste bewegingen vast te leggen. Hij zegt ook dat je als fotograaf niet bang moet zijn om fouten te maken. "Als je te vroeg of te laat bent, kan die 'mislukte' foto soms ook weer een heel interessant verhaal vertellen."

Natuurfotografie vanuit een ander perspectief

Fotografen Clement Kiragu, Dafna Tal en Michel d'Oultremont over hoe je je kunt onderscheiden binnen het populaire wildlife- en natuurgenre.

Het vertellen van verhalen met foto's is een kunstvorm. Het vergt vaardigheden, oefening en doorzettingsvermogen om storytelling te perfectioneren. Zoals onze vijf professionele fotografen hebben laten zien, bestaat er niet één manier om een verhaal te vertellen. Iedereen pakt het anders aan. Gulshan heeft tot slot nog wat advies: "Ik zou fotografen vooral willen meegeven: ken jezelf, vertrouw op je gevoel, volg de juiste stappen en probeer jezelf te verbeteren. Ken de mensen om je heen en wees empathisch en bedachtzaam tijdens je werk. Ik geloof dat je met deze authenticiteit de mooiste foto's kunt maken."

Becky Ward

De 8 beste tips voor zwart-witfotografie

Leer betere zwart-witfoto's maken en ontdek welke Canon-camera het meest geschikt is voor zwart-witfotografie met deze tips van een expert.

Laura El-Tantawy over de blijvende betekenis van het Tahrir-plein

Laura El-Tantawy spreekt met Scott Anderson, kort voor publicatie van de nieuwe editie van haar boek uit 2015, In the Shadow of the Pyramids.

De voordelen van zwart-wit

Trouwfotograaf André Teixeira en wildlifefotograaf Clement Kiragu delen hun mening over waarom, wanneer en hoe je in zwart-wit moet fotograferen.

Candid Conversations: opnamen maken weg van de actie

Gevestigd fotojournalist Paolo Pellegrin en rijzende ster Ksenia Kuleshova praten over verhalen vertellen, technologische ontwikkelingen en het belang van de fotografiegemeenschap.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro