"Ik ben nogal verknocht aan het fotograferen met een grotere uitrusting," onthult de Schotse actiesportfotograaf Dave Mackison. "Ik pak vaak studiolampen in die op batterijen werken, maar ik gebruik ze eigenlijk alleen in de laagste stand. De mogelijkheid om de Canon Speedlite EL-1 te gebruiken en licht te kunnen reizen op deze specifieke shoot vond ik revolutionair."
De shoot in kwestie was een driedaagse opdracht om zijn vriend Duncan Shaw te filmen, die zich professioneel bezighoudt met mountainbike en biketrial, en een wervelende rit maakte door de straten van Bristol in het zuidwesten van Engeland. Dit zou echter geen gewone fietsrit door de stad worden. In plaats van op de weg te blijven, zou Duncan fietsen, balanceren en springen op elementen die hij in de stedelijke omgeving tegenkwam- en de fotograaf moest hem hierbij bijhouden. Deze veeleisende actieopdracht was de eerste professionele shoot met de Canon Speedlite EL-1 en een uitstekende test voor de mogelijkheden van de flitser.
Dave is geen onbekende van dit soort snelle opnames, want hij begon zijn professionele carrière als fotograaf op de “Drop and Roll”-stuntshows die Duncan en zijn collega-fietser Danny MacAskill in 2014 hadden bedacht. "Ik kwam erbij door te helpen met een aantal van de bouwwerkzaamheden," legt Dave uit. "Maar bij onze eerste show in Zwitserland, hadden we geen fotograaf. Toen kocht ik dus op het laatste moment een camera en fotografeerde het evenement." Vanaf dat moment stroomden de opdrachten binnen en Dave mag nu Red Bull, Adidas en Santa Cruz Bicycles tot zijn terugkerende klanten rekenen.
Licht kunnen reizen en snel kunnen reageren zonder in te leveren op het lichtvermogen waren zeer belangrijke vereisten voor deze laatste klus. Dus in plaats van te fotograferen met zijn bestaande, zwaardere uitrusting gebruikte Dave een combinatie van twee Canon Speedlite EL-1 professionele flitsers en een Canon EOS R5.
Bevroren beeld: het fotograferen van trial-fietser Duncan Shaw op straat met de Canon Speedlite EL-1
Flitsfotografie in de buitenlucht
De Canon Speedlite EL-1 is het vlaggenschip onder de flitsers van het Canon Speedlite-arsenaal en dankzij de geavanceerde wireless functies, het krachtige bereik en de professionele constructiekwaliteit is het de perfecte keuze voor flitsfotografie buiten. De flitser levert een snelle recyclingtijd van slechts 0,1-0,9 seconden, waardoor tot wel 170 full-power flitsen mogelijk zijn en is bovendien voorzien van een actief koelsysteem om oververhitting te voorkomen. Het is ook de eerste Canon Speedlite die wordt gevoed door een krachtige oplaadbare lithium-ionaccu.
"Voor de shoot was ik behoorlijk nerveus om hem te gebruiken, puur omdat ik niet bekend was met deze uitrusting”, bekent Dave. Maar binnen een paar uur was ik er volledig vertrouwd mee en kon ik de flitsers instellen op de manier zoals ik wilde.”
Heb je Canon-apparatuur?
Sneller wireless instellen
De eenvoud waarmee de camera en Speedlites wireless met elkaar kunnen communiceren was voor Dave één van de hoogtepunten. "De Speedlite EL-1 heeft een geheel nieuwe interface, en de manier waarop je door alle instellingen navigeert maakt het zoveel eenvoudiger om te gebruiken.
Tropische vleermuizen vastleggen met Speedlite-flitsers
"De beschrijvingen in het menu zijn allemaal superduidelijk, met voor de hand liggende termen als zender en ontvanger. We verloren weinig tijd, wat precies is wat je nodig hebt als je probeert om dingen snel en efficiënt voor elkaar te krijgen. Er is niets erger dan op een shoot te verschijnen en te veel tijd te moeten besteden aan het opstellen van dingen, omdat je uiteindelijk misschien een fotomoment mist."
Dave gebruikte meestal een Speedlite EL-1 op de flitsschoen van de EOS R5 en een andere gemonteerd op een lichtstandaard, waarbij de Speedlite op de camera fungeerde als de wireless zender. "We hebben op een nacht ook enkele portretten van Duncan in een parkeergarage gemaakt. Hierbij heb ik beide lichten op lichtstandaarden gebruikt, met een Speedlite Transmitter ST-E3-RT op de camera om ze te bedienen.”
De ingebouwde LED-modelleringslamp van de Speedlite EL-1 was een functie die Dave bijzonder nuttig vond bij het fotograferen van Duncan in het donker. "Er zijn in het verleden momenten geweest dat ik 's nachts fotografeerde op locaties waar geen straatverlichting was. Dan had ik moeite om scherp te stellen. De modelleringslamp bij de hand hebben heeft in dit opzicht echt geholpen. Het was licht genoeg om alles op te stellen en ik kon een idee krijgen hoe het eruit ging zien voordat we begonnen met fotograferen. Het kunnen aanpassen van de temperatuur en de helderheid van het licht is ook een erg fijne functie.”
Nieuwe oplaadbare Speedlite-accu
De Canon Speedlite EL-1 wordt gevoed door een oplaadbare en duurzame LP-EL lithium-ionaccu, die vanuit één keer opladen ongeveer 335 full-power flitsen levert. Als je het vermogen verlaagt kun je erop rekenen dat de LP-EL maar liefst 2.345 flitsen geeft voordat de accu volledig leeg is.
"Werken met een enkele lithium-ionaccu was velen malen beter dan het moeten aanmodderen met AA-batterijen," zegt Dave. "De levensduur van de accu was ook erg goed. Ik was verbaasd, want we vroegen veel van de accu's op deze shoot en we gebruikten ze de hele dag intensief. Na een hele dag fotograferen resteerde er nog een capaciteit van 75%, wat indrukwekkend was.
"Het feit dat de accu van de Speedlite EL-1 kan worden opgeladen met behulp van de Canon EOS R5-acculader is ook erg handig.”
Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, is de Speedlite EL-1 voorzien van een duidelijke accuniveau-indicator die de resterende capaciteit van de interne accu als percentage in het menu weergeeft, naast de bekende balken op de achterkant. "Dit was nuttig, omdat het een nauwkeuriger beeld gaf van hoeveel opnametijd we nog hadden” aldus Dave.
Verfijnde controle en constructie van de L-serie
De verbeterde precisie is ook van toepassing op de stroomtoevoer van de Canon Speedlite EL-1-flitser. Bij een andere Canon Speedlite kan de handmatige flits-output variëren tussen volledig vermogen en 1/8192.
"Omdat ik vooral sportfotografie doe, is het terugbrengen van het vermogen tot 1/8192 niet iets wat ik veel zou gebruiken", legt Dave uit. "Ik gebruik altijd het volledig vermogen en om eerlijk te zijn is het licht behoorlijk helder bij mij. Maar als ik bijvoorbeeld binnen zou werken en er zou een close-up detail zijn dat slechts een klein beetje licht nodig had, dan zou het zeker een handige optie zijn.”
Betrouwbaarheid is net zo belangrijk als veelzijdigheid, en de Speedlite EL-1 is gebouwd om de dagelijkse eisen van professionele flitsfotografie aan te kunnen. De flitser is voorzien van een interne ventilator om bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen. Dit is een voordeel wanneer je meerdere malen achter elkaar moet flitsen, bijvoorbeeld wanneer je het snelle tempo van een stuntfietser moet bijhouden. De Speedlite EL-1 stelt ook een nieuwe norm wat betreft de constructie en biedt hetzelfde niveau van stof- en waterbestendigheid als de objectieven uit de Canon L-serie.
"Ik heb eerder gewerkt met flitsers die verkeerd of helemaal niet flitsten, maar de Speedlite EL-1 voelt als een stap voorwaarts voor wat betreft de manier waarop ze in elkaar zijn gezet," zegt Dave. "Ik ben zuinig op mijn uitrusting, maar soms kom je in situaties terecht waarbij het regent of je komt onder de modder en het stof te zitten bij het fotograferen van fietsers, zoals ik vaak doe. Een uitrusting hebben waarop je kunt vertrouwen en de wetenschap dat deze tegen een stootje kan, is dus echt een belangrijk element voor mij.”
Na afloop van de shoot bekent Dave dat de weerbestendigheid en het lichte gewicht van de professionele Canon Speedlite EL-1, het vlaggenschip onder de flitsers, hem hebben overtuigd om een set aan te schaffen. "Als je net als ik, de Speedlite EL-1 veel gaat gebruiken krijg je veel waar voor je voor geld. De studioflitsers die ik heb kosten meer dan € 2.000 per stuk, maar ze zijn totaal niet handig in gebruik. Ik fotografeer veel buiten in het veld en het kan zomaar zijn dat ik uiteindelijk ergens heuvelop moet lopen of mezelf in een lastige situatie breng. Het idee om twee grote studioflitsers en een zware camerabody mee te moeten nemen is niet aantrekkelijk.
"Maar op deze shoot had ik beide Speedlite EL-1's, de camera en alle objectieven in een kleine tas. Ik was niet gewend om rond te rennen met iets dat zo klein is, maar zoveel licht kan produceren."