Bevroren beeld: het fotograferen van trial-fietser Duncan Shaw op straat met de Canon Speedlite EL-1

Zie hoe de professionele flitser, het vlaggenschip van Canon, een trial-fietser op straat bijhoudt tijdens een veeleisende buitenopname.
Een actiefoto genomen met een Canon Speedlite EL-1, laat een stuntrijder zien die langs trappen omlaag fietst, waarbij opspattende waterdruppels door de flitser worden opgevangen.

"Ik ben nogal verknocht aan het fotograferen met een grotere uitrusting," onthult de Schotse actiesportfotograaf Dave Mackison. "Ik pak vaak studiolampen in die op batterijen werken, maar ik gebruik ze eigenlijk alleen in de laagste stand. De mogelijkheid om de Canon Speedlite EL-1 te gebruiken en licht te kunnen reizen op deze specifieke shoot vond ik revolutionair."

De shoot in kwestie was een driedaagse opdracht om zijn vriend Duncan Shaw te filmen, die zich professioneel bezighoudt met mountainbike en biketrial, en een wervelende rit maakte door de straten van Bristol in het zuidwesten van Engeland. Dit zou echter geen gewone fietsrit door de stad worden. In plaats van op de weg te blijven, zou Duncan fietsen, balanceren en springen op elementen die hij in de stedelijke omgeving tegenkwam- en de fotograaf moest hem hierbij bijhouden. Deze veeleisende actieopdracht was de eerste professionele shoot met de Canon Speedlite EL-1 en een uitstekende test voor de mogelijkheden van de flitser.

Dave is geen onbekende van dit soort snelle opnames, want hij begon zijn professionele carrière als fotograaf op de “Drop and Roll”-stuntshows die Duncan en zijn collega-fietser Danny MacAskill in 2014 hadden bedacht. "Ik kwam erbij door te helpen met een aantal van de bouwwerkzaamheden," legt Dave uit. "Maar bij onze eerste show in Zwitserland, hadden we geen fotograaf. Toen kocht ik dus op het laatste moment een camera en fotografeerde het evenement." Vanaf dat moment stroomden de opdrachten binnen en Dave mag nu Red Bull, Adidas en Santa Cruz Bicycles tot zijn terugkerende klanten rekenen.

Licht kunnen reizen en snel kunnen reageren zonder in te leveren op het lichtvermogen waren zeer belangrijke vereisten voor deze laatste klus. Dus in plaats van te fotograferen met zijn bestaande, zwaardere uitrusting gebruikte Dave een combinatie van twee Canon Speedlite EL-1 professionele flitsers en een Canon EOS R5.

A split image. Left, a photographer shooting with a Canon EOS R5 with Speedlite EL-1 flash in the hot-shoe; right: a stunt cyclist balances his bike on its rear wheel on an elevated handrail.

Flitsfotografie in de buitenlucht

De Canon Speedlite EL-1 is het vlaggenschip onder de flitsers van het Canon Speedlite-arsenaal en dankzij de geavanceerde wireless functies, het krachtige bereik en de professionele constructiekwaliteit is het de perfecte keuze voor flitsfotografie buiten. De flitser levert een snelle recyclingtijd van slechts 0,1-0,9 seconden, waardoor tot wel 170 full-power flitsen mogelijk zijn en is bovendien voorzien van een actief koelsysteem om oververhitting te voorkomen. Het is ook de eerste Canon Speedlite die wordt gevoed door een krachtige oplaadbare lithium-ionaccu.

"Voor de shoot was ik behoorlijk nerveus om hem te gebruiken, puur omdat ik niet bekend was met deze uitrusting”, bekent Dave. Maar binnen een paar uur was ik er volledig vertrouwd mee en kon ik de flitsers instellen op de manier zoals ik wilde.”

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een stuntrijder op een felgroene fiets balanceert op zijn voorwiel en wordt gefotografeerd met twee Canon Speedlite EL-1-flitsers.

Om energie te besparen en de recycletijd van de flitser te verkorten, gebruikte Dave de Continuous Shooting Priority (CSP)-modus van de Canon Speedlite EL-1. Hierdoor wordt de flitswaarde automatisch met één stop verlaagd, maar blijft het niveau van belichting gelijk door de ISO met één stop te verhogen.

De hand van een fotograaf past de instellingen aan op de achterkant van een Canon Speedlite EL-1 die is bevestigd aan een EOS R5-camera die hij in zijn andere hand houdt.

Zoals je van een professionele flitser zou verwachten, is de flitskop van een Canon Speedlite EL-1 zeer wendbaar. Hij kan 180° in beide richtingen draaien en 120° kantelen (vergeleken met de 90° van de Speedlite 600EX II-RT). De flitser heeft een brandpuntsafstand van 24-200 mm en kan met de afneembare diffuser worden uitgebreid tot 14 mm.

Sneller wireless instellen

De eenvoud waarmee de camera en Speedlites wireless met elkaar kunnen communiceren was voor Dave één van de hoogtepunten. "De Speedlite EL-1 heeft een geheel nieuwe interface, en de manier waarop je door alle instellingen navigeert maakt het zoveel eenvoudiger om te gebruiken.

A nectar-eating bat is photographed mid-flight as it approaches a liana woody vine.

Tropische vleermuizen vastleggen met Speedlite-flitsers

Heb je ooit flitsers gebruikt in het regenwoud? Christian Ziegler haalt fijne details op in zijn prachtige foto's met de Speedlite 430EX III-RT's.

"De beschrijvingen in het menu zijn allemaal superduidelijk, met voor de hand liggende termen als zender en ontvanger. We verloren weinig tijd, wat precies is wat je nodig hebt als je probeert om dingen snel en efficiënt voor elkaar te krijgen. Er is niets erger dan op een shoot te verschijnen en te veel tijd te moeten besteden aan het opstellen van dingen, omdat je uiteindelijk misschien een fotomoment mist."

Dave gebruikte meestal een Speedlite EL-1 op de flitsschoen van de EOS R5 en een andere gemonteerd op een lichtstandaard, waarbij de Speedlite op de camera fungeerde als de wireless zender. "We hebben op een nacht ook enkele portretten van Duncan in een parkeergarage gemaakt. Hierbij heb ik beide lichten op lichtstandaarden gebruikt, met een Speedlite Transmitter ST-E3-RT op de camera om ze te bedienen.”

De ingebouwde LED-modelleringslamp van de Speedlite EL-1 was een functie die Dave bijzonder nuttig vond bij het fotograferen van Duncan in het donker. "Er zijn in het verleden momenten geweest dat ik 's nachts fotografeerde op locaties waar geen straatverlichting was. Dan had ik moeite om scherp te stellen. De modelleringslamp bij de hand hebben heeft in dit opzicht echt geholpen. Het was licht genoeg om alles op te stellen en ik kon een idee krijgen hoe het eruit ging zien voordat we begonnen met fotograferen. Het kunnen aanpassen van de temperatuur en de helderheid van het licht is ook een erg fijne functie.”

Een stuntfietser springt van een stenen muurtje in een steeg en een reeks flitslichten bevriest hem halverwege de sprong.

Dankzij het nieuwe actieve koelsysteem kan de Speedlite EL-1 tot wel 170 keer flitsen op volledig vermogen. Bursts op hoge snelheid zijn mogelijk bij een lager vermogen, wat je helpt bij het vastleggen van scherpe foto's van snelbewegende onderwerpen. Gefotografeerd door Dave Mackison. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief en een Canon Speedlite EL-1, ingesteld op 1/640 sec, f/2.8 en ISO4000.

Een persoon met twee Canon Speedlite EL-1's, waarvan er één is bevestigd aan de flitsschoen van een Canon EOS R5.

Wireless synchroniseren met de Speedlite EL-1 is eenvoudig, aldus Dave. "Bij eerdere flitsers heb ik altijd veel moeten aanmodderen. De ingebouwde wireless radiozender en ontvanger hebben een werkbereik van ongeveer 30 meter en bieden wireless synchronisatie op het 2e gordijn (als zowel de zender als ontvanger Speedlite EL-1’s zijn).

Nieuwe oplaadbare Speedlite-accu

De Canon Speedlite EL-1 wordt gevoed door een oplaadbare en duurzame LP-EL lithium-ionaccu, die vanuit één keer opladen ongeveer 335 full-power flitsen levert. Als je het vermogen verlaagt kun je erop rekenen dat de LP-EL maar liefst 2.345 flitsen geeft voordat de accu volledig leeg is.

"Werken met een enkele lithium-ionaccu was velen malen beter dan het moeten aanmodderen met AA-batterijen," zegt Dave. "De levensduur van de accu was ook erg goed. Ik was verbaasd, want we vroegen veel van de accu's op deze shoot en we gebruikten ze de hele dag intensief. Na een hele dag fotograferen resteerde er nog een capaciteit van 75%, wat indrukwekkend was.

"Het feit dat de accu van de Speedlite EL-1 kan worden opgeladen met behulp van de Canon EOS R5-acculader is ook erg handig.”

Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, is de Speedlite EL-1 voorzien van een duidelijke accuniveau-indicator die de resterende capaciteit van de interne accu als percentage in het menu weergeeft, naast de bekende balken op de achterkant. "Dit was nuttig, omdat het een nauwkeuriger beeld gaf van hoeveel opnametijd we nog hadden” aldus Dave.

Een compositiefoto met zeven beelden van een fietser die een sprong maakt over een aantal stenen trappen.

Dave maakte uiteindelijk acht enkele fietsopnames en een paar reeksopnamen, waarbij meerdere foto's die snel achter elkaar werden genomen, werden samengevoegd. "Als je iets fotografeert dat behoorlijk stressvol is, is het erg belangrijk om te weten dat je de belichting snel kunt instellen en dat je erop kunt vertrouwen." Gefotografeerd door Dave Mackison.

A photographer's finger adjusts shooting settings on the touchscreen of a Canon EOS R5 with a Speedlite EL-1 in its hot-shoe.

Verfijnde controle en constructie van de L-serie

De verbeterde precisie is ook van toepassing op de stroomtoevoer van de Canon Speedlite EL-1-flitser. Bij een andere Canon Speedlite kan de handmatige flits-output variëren tussen volledig vermogen en 1/8192.

"Omdat ik vooral sportfotografie doe, is het terugbrengen van het vermogen tot 1/8192 niet iets wat ik veel zou gebruiken", legt Dave uit. "Ik gebruik altijd het volledig vermogen en om eerlijk te zijn is het licht behoorlijk helder bij mij. Maar als ik bijvoorbeeld binnen zou werken en er zou een close-up detail zijn dat slechts een klein beetje licht nodig had, dan zou het zeker een handige optie zijn.”

Betrouwbaarheid is net zo belangrijk als veelzijdigheid, en de Speedlite EL-1 is gebouwd om de dagelijkse eisen van professionele flitsfotografie aan te kunnen. De flitser is voorzien van een interne ventilator om bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen. Dit is een voordeel wanneer je meerdere malen achter elkaar moet flitsen, bijvoorbeeld wanneer je het snelle tempo van een stuntfietser moet bijhouden. De Speedlite EL-1 stelt ook een nieuwe norm wat betreft de constructie en biedt hetzelfde niveau van stof- en waterbestendigheid als de objectieven uit de Canon L-serie.

Het achterscherm van een Canon Speedlite EL-1.

De minimale recycletijd van de Canon Speedlite EL-1 is ongeveer 0,1-0,9 seconden, wat bijna gehalveerd kan worden tot 0,1-0,4 seconden als een Compact Battery Pack CP-E4N met Ni-MH-accu wordt aangesloten. CP-E4N verhoogt ook het aantal flitsen op volledig vermogen tot ongeveer 680.

Een hurkende man met een Canon EOS R5 en een Canon Speedlite EL-1 in zijn flitsschoen.

Dave stelt zijn Speedlites altijd in op de handmatige modus voor een volledige controle, maar vond de Flash Exposure Memory (FEM)-optie nuttig. "Je kunt de laatste E-TTL belichtingsinstelling op de Speedlite EL-1 opslaan, en dan overschakelen naar de handmatige modus om nog iets aan te passen. Het is een functie die ik mezelf zeker zie gebruiken.”

"Ik heb eerder gewerkt met flitsers die verkeerd of helemaal niet flitsten, maar de Speedlite EL-1 voelt als een stap voorwaarts voor wat betreft de manier waarop ze in elkaar zijn gezet," zegt Dave. "Ik ben zuinig op mijn uitrusting, maar soms kom je in situaties terecht waarbij het regent of je komt onder de modder en het stof te zitten bij het fotograferen van fietsers, zoals ik vaak doe. Een uitrusting hebben waarop je kunt vertrouwen en de wetenschap dat deze tegen een stootje kan, is dus echt een belangrijk element voor mij.”

Na afloop van de shoot bekent Dave dat de weerbestendigheid en het lichte gewicht van de professionele Canon Speedlite EL-1, het vlaggenschip onder de flitsers, hem hebben overtuigd om een set aan te schaffen. "Als je net als ik, de Speedlite EL-1 veel gaat gebruiken krijg je veel waar voor je voor geld. De studioflitsers die ik heb kosten meer dan € 2.000 per stuk, maar ze zijn totaal niet handig in gebruik. Ik fotografeer veel buiten in het veld en het kan zomaar zijn dat ik uiteindelijk ergens heuvelop moet lopen of mezelf in een lastige situatie breng. Het idee om twee grote studioflitsers en een zware camerabody mee te moeten nemen is niet aantrekkelijk.

"Maar op deze shoot had ik beide Speedlite EL-1's, de camera en alle objectieven in een kleine tas. Ik was niet gewend om rond te rennen met iets dat zo klein is, maar zoveel licht kan produceren."

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Vanuit het nest: macrofoto's van wilde honingbijen

Ontdek hoe wildlifefotograaf Ingo Arndt een EOS 5DS R en Canon Speedlites gebruikt om het geheime leven van bijen vast te leggen - in zijn eigen tuin.

Zo ontstaat een poederflitseffect

Sportfotograaf Samo Vidic laat zien hoe hij een boeiend portret maakte en dynamische actiefoto's nam terwijl hij aan een touw aan een klimmuur hing.

Kunstzinnige actiesportfoto's maken

Lorenz Holder vertelt hoe hij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens gebruikte om een foto te maken van een skateboarder in actie onder een geometrisch viaduct.

De vijf beste tips voor het maken van portretten van sportsterren

Van verlichting en achtergronden tot poses en rekwisieten, Canon-ambassadeur Andrey Golovanov deelt zijn beste tips en technieken voor het maken van sportportretten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro