Er wordt vaak aangenomen dat fotografen social media moeten gebruiken om een publiek te bereiken en succesvol te zijn. Het gebruik van social media is zonder enige twijfel een geweldige manier om jezelf te profileren en je werk bij mogelijke werkgevers onder de aandacht te brengen. Maar er kleven ook bekende nadelen aan. Voor mensen die heel vaak posten op social media, kan het een verslaving worden en slecht zijn voor hun mentale gezondheid. Ze kunnen erdoor worden blootgesteld aan buitensporige kritiek of zelfs aan misbruik. Bovendien betekent veel volgers hebben niet dat je dan automatisch ook veel betaalde opdrachten krijgt.
Zelfs bij succesvolle fotografen lopen de meningen over social media en de mate waarin je deze gebruikt sterk uiteen. De meeste van hen maken er tot op zeker hoogte gebruik van, maar sommige gebruiken liever andere manieren om een publiek te bereiken en opdrachten binnen te halen.
Evely Duis is een fashionfotograaf en Canon Ambassador en haar stijlvolle portretten stralen glamour uit. Ze maakt haar werk in een studio in Nederland, maar dankzij social media heeft ze een wereldwijde aanwezigheid en werk gedaan voor prominente internationale merken.
Fotojournalist Jérôme Gence, ook een Canon Ambassador, hanteert echter een andere benadering. Zijn fotoverhalen zijn verschenen in publicaties zoals National Geographic en Le Monde, maar hij maakt geen gebruik van social media voor zijn eigen werk.
De verschillende houdingen van Evely en Jérôme ten aanzien van social media laten zien dat er geen uniforme manier is om het maken en delen van je foto's en video's te benaderen. Hier bespreken ze de voor- en nadelen van social media voor werkende fotografen.
Een leven online: de voor- en nadelen van het gebruik van social media om je content te promoten
Het leven op social media
Jérôme zegt dat hij begrijpt dat creatievelingen social media gebruiken, maar dat hij er zelf gewoon niet graag gebruik van maakt. "We vragen Content Marketing Managers ook niet om hun werk op social media te zetten, dus waarom zou een fotograaf dat dan wel moeten doen?", zegt hij. "Er is altijd marketing die zegt dat 'alles mogelijk is als je maar een account hebt'. Dat geldt niet voor iedereen."
Evely denkt daar heel anders over. Hoewel ze de voor- en nadelen van social media terdege begrijpt, gebruikt ze social media als sinds haar 13e en ze zegt dat, voor haar, de voordelen groter zijn dan de nadelen. Ze legt uit dat, in professioneel opzicht, social media haar niet alleen in contact hebben gebracht brengen met andere mensen, maar haar ook hebben geholpen om op haar eigen manier een bedrijf op te bouwen. "Ik woon in een heel klein dorp, ver weg van de modebranche in Amsterdam", legt ze uit. "Mijn klanten moeten naar mijn studio reizen, maar dankzij social media kan ik mijn werk overal laten zien."
Tijdens een presentatie voor het Canon Student Development Programme vroeg Lars Lindemann, Director of Photography bij het tijdschrift GEO, zich af of je überhaupt zou moeten proberen succes te behalen zonder social media. "Ik denk dat dat nog steeds mogelijk is, maar het is zo'n stuk gemakkelijker [met social media], helemaal als je ergens gevestigd bent waar je niet altijd een connectie hebt met de belangrijkste centra van onze sector."
Contacten leggen
Evely gebruikt vooral Instagram en TikTok om haar werk te laten zien, maar werkt ook met LinkedIn voor presentaties en evenementen. Elk van deze platforms richt zich op een ander deel van haar publiek.
Ze vertelt dat Instagram en LinkedIn vooral onmisbaar zijn geweest om meer werk te vinden, ideeën op te doen voor toekomstige projecten en contacten te leggen in verschillende delen van de sector.
Ze maakt niet alleen mode- en beautyfoto's voor merken, maar ook portretten van gewone mensen. "Mijn werk is het maken van beelden", zegt ze. "Soms is dat met modellen en soms met mensen die bijvoorbeeld mooie foto's voor hun website willen." Deze werkportretten blijken erg gewild te zijn op LinkedIn – en als klanten hun nieuwe foto delen en het label Evely daaraan toevoegen, dan is dat natuurlijk geweldige gratis reclame voor haar services.
Jérôme daarentegen kreeg zijn eerste grote opdracht na een portfolioreview van 15 minuten met een belangrijke foto-editor tijdens Visa pour l'Image in 2019, en hij geeft nog steeds de voorkeur aan persoonlijk contact bij het benaderen van publicaties met zijn werk. Hij houdt er ook van om foto-editors te verrassen met werk dat ze nergens online hebben gezien.
"Foto-editors krijgen zoveel foto's en die hebben heel vaak hetzelfde onderwerp", vertelt hij. "Ik wil graag kunnen zeggen 'Ik heb dingen die jullie nog nooit hebben gezien. Ik wil jullie dingen laten zien waar ik versteld van stond toen ik ze fotografeerde'."
Heb je Canon-apparatuur?
Lars wijst er echter op dat social media voor hem een nuttig hulpmiddel zijn om potentiële fotografen te bereiken. "Ik promoot het werk dat we doen bij GEO, niet bij onze lezers, maar om fotografen te vertellen wat wij doen. Social media zijn een manier om bij te houden wat voor GEO interessant is om te publiceren."
Als Lars op Instagram een fotograaf ziet die hij goed vindt, is dat pas de eerste stap in het opbouwen van een relatie. "Ik doe navraag, bekijk hun website en als ik de persoon nog nooit heb ontmoet, wil ik een gesprek met ze hebben – en niet alleen via e-mail."
Jérôme geeft toe dat werken zonder social media tot wat moeilijkheden heeft geleid, vooral wat betreft toegang tot de mensen die hij wil fotograferen voor de verhalen die hij wil vastleggen. "Als ik mensen vraag om toegang, is het eerste wat ze zeggen 'Wat is je Instagram-account?' En als ik dan zeg dat ik geen Instagram-account hebt, kunnen ze hun oren niet geloven."
De manier om dit te voorkomen, zegt hij, is duidelijke communicatie met de mensen over wie hij zijn verhalen maakt. "Ik leg ze stap voor stap uit hoe ik werk. Ik breng tijd met ze door, probeer inzicht te krijgen in hun leven, en zij voelen zich daardoor geraakt."
Wel of niet gebruiken?
Social media zijn een waardevol hulpmiddel zijn voor Evely, maar ze is zich ook terdege bewust van de nadelen van social media, die soms technisch zijn. "Ik heb een haat-liefdeverhouding met het Instagram-algoritme", vertelt ze. "Soms krijg ik heel veel volgers en op andere momenten lijkt het wel alsof niemand mijn content ziet."
Er zijn ook persoonlijke nadelen: net zoals de meeste vrouwen online, heeft ze te maken gehad met ongewenste aandacht van onbekenden. Ze gaat daarmee om door die mensen te blokkeren en niet op hun opmerkingen in te gaan. "Het is geen haat, maar meer een verkeerde vorm van bewondering", zegt ze.
Hoe verandert sociale media de filmwereld?
Jérôme maakt zich daarentegen zorgen dat de eindeloze zoektocht naar likes en shares een negatief effect zou kunnen hebben op het moreel van nieuwe fotografen. "Sommige studenten die ik ken, vinden dat ze gefaald hebben als ze geen positieve reactie krijgen", legt hij uit. "Ze hebben een goede foto gepost en vertellen me dat die maar drie of vier likes heeft gekregen. Maar er gebeuren zoveel dingen bij social media – het algoritme, mensen scrollen zo snel – dat het niet echt om je talent gaat."
Zijn oplossing is om mensen, en vooral jonge fotografen, aan te moedigen om andere manieren te gebruiken om hun werk te laten zien, zoals evenementen waarbij portfolioreviews worden aangeboden. "Het kan echt helpen om naar een evenement te gaan en een editor te zoeken", zegt hij. "Je kunt echt heel goed advies krijgen. Het feit dat mensen die tot de top in de sector behoren naar mijn foto's kijken - ik vind dat echt geweldig."
Social media benutten
Hoewel het promoten van zijn werk en het krijgen van opdrachten zonder social media niet gemakkelijk is geweest, geeft Jérôme er toch de voorkeur aan boven de alternatieven. "Eerlijk gezegd denk ik dat het moeilijker is om op social media te zijn", zegt hij. "Je moet voortdurende posten om in de running te blijven, en je moet je aanpassen aan je publiek en reageren op commentaar. Ik heb daar geen zin in. Ik maak liever op een ouderwetse manier een modern verhaal."
Evely zou echter op geen enkele andere manier willen werken. "Voor mij begon het allemaal met social media, dus het is voor mij heel natuurlijk om mijn werk online te zetten", vertelt ze. Voor haar gaat het allemaal om bruggen slaan naar andere mensen, banden opbouwen die haar zowel in haar werk als haar sociale leven ten goede komen.
"Ik zoek meer klanten online", voegt ze toe. "Ik kijk bijvoorbeeld naar het werk van een sieradenmerk en denk dan 'Oh, ze hadden betere foto's kunnen hebben' en neem dan contact met hen op. Of ik vind andere fotografen van mijn leeftijd of die op hetzelfde gebied werken. Het is cool om ze te vragen samen tijd door te brengen, of een shoot te doen of gewoon samen een kop koffie te drinken."
Lars raadt fotografen aan zich te concentreren op hun content in plaats van op hun profiel. "Het is niet het ontwerp, hoe je de posts ordent of hoe vaak je iets post. Het gaat om de kwaliteit van het visuele werk", zegt hij.
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven, maar hoe en hoeveel we ze gebruiken is een persoonlijke beslissing. Er zijn maar weinig fotografen die ze helemaal niet gebruiken, maar die benadering kan goed werken, zoals Jérôme laat zien. Voor de overgrote meerderheid die social media gebruikt, is het belangrijk om precies dat goede evenwicht te vinden waarbij je ze kunt gebruiken om je carrière een boost te geven zonder dat een negatief effect op je dagelijkse leven heeft.
Gerelateerde artikelen
Pitchen voor opdrachten: inzichten uit de branche
Het kan lastig zijn om carrière te maken in de fotografiewereld, maar deze zeven tips van experts kunnen je helpen om een goede pitch neer te zetten en die opdracht binnen te halen.
Van concept tot nabewerking: hoe je een fashionshoot plant en uitvoert
Canon Ambassador Evely Duis begeleidt de opkomende professional Killian Jouffroy bij zijn eerste professionele fashionshoot.
Vijf tips voor documentairefotografie van Jérôme Gence
Zijn verhalen over de impact van nieuwe technologie hebben hem tot een zeer gewilde documentairefotograaf gemaakt. Jérôme Gence geeft zijn beste tips.
De beste camera's en objectieven van Canon voor YouTube
Ontdek welke Cinema EOS- en R System-videoapparatuur onmisbaar zijn voor succes op social media.