Glooiende heuvels die baden in goud zonlicht, vergezichten van water onder een roze lucht, ruige kustlijnen met bloeiende planten: het zijn de typische landschapsfoto's die we allemaal kennen, gemaakt tijdens omstandigheden die fotografen en hun slimme zonlichtapps beschouwen als het ideale moment voor een foto. Maar wat als je op een plek woont waar het gouden uur extreem snel voorbij is en je het grootste deel van de dag fel licht hebt? Of waar de lucht bewolkt is en ijs het belangrijkste kenmerk is in de meeste scènes?
Tegenpolen: de uitdagingen en mogelijkheden bij het maken van landschapsfoto's onder moeilijke omstandigheden
De Keniaanse landschaps- en wildlifefotograaf Clement Kiragu en de op IJsland woonachtige landschaps- en avonturenfotograaf Ása Steinars maken allebei foto's van de dramatische landschappen van hun thuisland en hebben zich daarmee weten te onderscheiden. De soms extreme omstandigheden waaronder ze werken zorgen weleens voor problemen. Zo is Ása eens gestrand in de hooglanden van IJsland toen ze werd verrast door een sneeuwstorm en haar voertuig kwam vast te zitten, waardoor ze geen kant op kon. "Een leider van een excursie zag gelukkig mijn sporen in de sneeuw en heeft mijn leven gered", zegt ze.
Clement heeft vooral te vrezen van grote katten en andere dieren wanneer hij foto's maakt van de dramatische horizonnen in het Maasai Mara National Reserve. "Na een paar dagen in de bush raken de leeuwen gewend aan mijn aanwezigheid en doen ze wel eens een dutje in de schaduw van mijn auto", verzekert hij.
Ása en Canon Ambassador Clement begonnen hun carrière allebei in een heel ander veld. Ása studeerde engineering en Clement werkte als artdirector voor een reclamebureau. Door op verschillende manieren foto's te maken van hun omgeving, hebben ze allebei hun carrière een andere wending gegeven en zich naar de top gewerkt.
Heb je Canon-apparatuur?
Hier geven ze tips over het fotograferen van landschappen onder extreme omstandigheden, vertellen ze hoe ze op creatieve manieren en met hun Canon-camera's problemen oplossen, en onthullen ze waarom dit type fotografie uiteindelijk de moeite waard is.
1. Maak het beste van de omstandigheden
Clement zegt: "Bij het fotograferen van wildlife is het belangrijk dat je de omgeving goed kent, maar bij landschappen is dat niet anders. Kenia is zo'n divers land. Je kunt 's ochtends aan het strand liggen en 's middags de Grote Trek bewonderen. Als ik de omgeving ken, weet ik hoe ik me moet voorbereiden op alle omstandigheden en op welke tijdstippen ik het beste foto's kan maken. Net zoals alle landschapsfotografen wacht ik op het gouden uur en maak ik foto's in de handmatige modus, zodat ik mijn instellingen kan aanpassen aan het veranderende licht."
Ása zegt: "Mijn foto's zien er vaak echt authentiek IJslands uit, omdat ik het volledige spectrum aan weersomstandigheden laat zien. Anderen fotograferen liever niet als het pijpenstelen regent of als het erg zonnig is, maar in de loop van de tijd heb ik leren omgaan met omstandigheden die misschien niet ideaal lijken voor fotografie. Daarmee kan ik me nu onderscheiden. Ik maak me niet zo veel zorgen over mijn Canon-apparatuur, wat het weer ook is. Mijn ervaring met extreme omstandigheden heeft me geleerd dat ik kan vertrouwen op de weerbestendige afdichting."
2. Haal alles uit je Canon-apparatuur
Clement zegt: "Ik heb drie camera's: een Canon EOS R5, een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EOS 5D Mark III [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV]. Vanwege het hogere aantal Megapixel gebruik ik voor landschapsfoto's de EOS R5 in combinatie met het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief [via een Canon EOS R-vattingadapter]. Ik werk veel in de Maasai Mara. Tijdens het bepalen van de compositie voor een landschapsfoto wil er nog wel eens een interessant dier in het beeld lopen. Met dit zoomobjectief kan ik de compositie gelukkig eenvoudig aanpassen. Dankzij de beeldstabilisatie in zowel mijn EOS R5 als het 24-105mm-objectief ben ik nog flexibeler en kan ik gewoon vanuit de hand fotograferen.
"Mensen denken vaak dat je een berg apparatuur nodig hebt. Ik leg ze dan uit dat een objectief als het penseel van een schilder is: het maakt niet uit hoeveel je er hebt, maar hoe je ze gebruikt. Ik maak vooral wildlifefoto's, maar ik hou ook van landschappen omdat ze context bij de dieren geven. Met dit objectief kan ik alle kanten op."
Ása zegt: "Nog niet zo lang geleden nam ik altijd mijn Canon EOS-1D X Mark II mee de bergen in op zoek naar mooie plekken om te fotograferen. De Canon EOS R5 is compacter maar geeft me toch de kwaliteit die ik wil. Het is prettig om met een lichtere camera op pad te gaan die toch tegen een stootje kan. Ik neem altijd twee objectieven mee: de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, omdat ik er zo veel in één beeld mee kan vangen, en mijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, omdat ik met telefoto's een heel andere look kan creëren. Of ik nu mensen, wildlife of interessante onderwerpen op de voorgrond in de natuur fotografeer, de compressie van de achtergrond met deze 70-200mm maakt de scènes zo ongelooflijk veel boeiender."
3. Weinig licht zorgt voor sfeervolle landschapsfoto's
Ása zegt: "Ik neem altijd een statief mee voor zelfportretten, maar ik kan het ook gebruiken voor foto's met lange sluitertijden van watervallen of het noorderlicht. Ik heb vanuit de hand superscherpe foto's van het noorderlicht gemaakt toen het licht erg sterk was, maar dankzij de optie om de sluitersnelheid te verlengen en meer licht binnen te laten, kan ik ook mooie foto's maken als het licht zwakker is. De goede prestaties van de EOS R5 bij weinig licht komen hier echt goed van pas. Ik kan een veel hogere ISO gebruiken zonder dat er ruis ontstaat."
Clement zegt: "Bij foto's van een zonsondergang pas ik vooraf altijd direct de witbalans aan. In de schaduwmodus worden de kleuren veel krachtiger, dieper en meer oranje. Ik houd mijn ISO altijd op 100 en begin met een diafragma van f/7 voor een mooie scherptediepte, maar niet al te gering. Zo kan ik nog steeds alle details in de omgeving vastleggen. Ik begin met een korte sluitersnelheid, maar verleng deze zodra het donker wordt. Bij zonsopkomst is het juist andersom. Ik begin dus met een sluitersnelheid van bijvoorbeeld 1/200 sec en verleng deze naarmate het zonlicht sterker wordt."
Landschappen als bron van inkomsten
4. Leg onverwachte composities vast
Ása zegt: "Pure landschapsfoto's vallen op wanneer er unieke omstandigheden zijn in IJsland. Deze winter sneeuwde het bijvoorbeeld op de zwarte stranden, wat heel zeldzaam is. Ik was erg gefocust om dit tafereel vast te leggen omdat het zo uniek is. Het contrast tussen het zwarte zand en de witte sneeuw was werkelijk prachtig. Daarnaast probeerde ik zelf echt op te gaan in het landschap om het persoonlijker te maken. Zo kan de kijker zich nog beter voorstellen hoe het voelt om daar zelf te staan."
Clement zegt: "Als ik een landschapsfoto ga maken, zoek ik altijd naar de leidende lijnen die van de voorgrond naar de achtergrond lopen. Ik wil mijn foto's een driedimensionaal gevoel geven. Ik probeer daarom een onderwerp te vinden dat ik op een creatieve manier op de voorgrond kan vastleggen en iets bijzonders op de achtergrond. De leidende lijnen gebruik ik om die beide elementen bij elkaar te brengen voor een krachtige compositie."
5. Leer omgaan met de lastige omstandigheden
Clement zegt: "Het weer in Kenia is niet zo extreem als in IJsland, maar het kan 's ochtends wel erg koud zijn en het wordt snel warm zodra de zon opkomt. Ik zit zo veel in auto's in nationale parken waarin het echt enorm heet wordt en alles wordt bedekt onder een laag stof, of we de deuren nou dicht hebben of niet.
"Maar wat dacht je van al die vliegen die op je objectief gaan zitten of rond je hoofd zoemen terwijl je je focust op de Grote Trek. En ook het spotten van dieren die zich camoufleren tussen het hoge gras kan een uitdaging zijn. Grote katten kunnen zich goed schuilhouden, maar met de Canon EOS R5 is het me toch gelukt om ze vast te leggen. De oogdetectie-AF is echt ongekend, zelfs tussen het hoge gras vindt-ie ze keer op keer."
Ása zegt: "Ik pep mezelf vaak op in de auto voordat ik naar buiten ga, maar stiekem vind ik de omstandigheden geweldig. In de kou voel ik me springlevend. En aan het eind van de dag, als het weer het uiterste van me heeft gevraagd, voel ik echt alsof ik iets heb bereikt.
"Wat voor weer het ook is, ik vertrouw op de EOS R5. In IJsland kun je niet gaan zitten wachten tot de zon gaat schijnen. De sfeer van een storm vind ik bovendien geweldig. Ik trek er dus in weer en wind op uit en tot nu toe heeft de weerbestendige afdichting van de EOS R5 me nog nooit teleurgesteld. De camera is al zo vaak nat geworden. Als op een stormachtige dag de regen van de zijkant komt, gebruik ik de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, omdat deze een grote zonnekap heeft. Dat werkt echt goed. Het biedt bescherming tegen de regen zodat het objectief droog blijft en er geen druppels op de lens komen."
De apparatuur van Ása Steinars en Clement Kiragu
De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken
Camera's
Canon EOS R5
Een professionele full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. Ása en Clement gebruiken deze camera allebei voor het maken van landschapsfoto's. "Ik vertrouw op EOS R5 ongeacht de weersomstandigheden", zegt Ása. "Ik ben nog nooit teleurgesteld."
Canon EOS-1D X Mark III
Ása en Clement gebruiken ook allebei versies van deze spiegelreflexcamera. Dit is de ultieme creatieve camera met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Clement zegt: "Deze camera gebruik ik voor wildlifefotografie. Hij is echt razendsnel! Elke foto is raak."
Canon EOS 5D Mark IV
De opvolger van de Canon EOS 5D Mark III die Clement gebruikt, is prachtig vormgegeven en een uitstekende allrounder. "De EOS 5D Mark III is mijn back-upcamera", zegt Clement. "Ik heb nog nooit een back-up hoeven gebruiken, maar het is toch prettig voor het geval er iets misgaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje."
Lenzen
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Ása gebruikt dit professionele 24-70mm-zoomobjectief uit de L-serie met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Clement gebruikt dit lichte en veelzijdige 24-105mm f/4-zoomobjectief uit de L-serie met snelle, stille autofocus en 5-stops beeldstabilisatie.
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Ása is fan van deze nieuwe versie van de klassieke brede zoom, die geweldige scherpte biedt over het gehele zoombereik.
Canon EF 17-40mm f/4L USM
Een ultragroothoekzoomobjectief dat uitstekende beeldkwaliteit en een constant grootste diafragma biedt. "Ik gebruik dit objectief voor architectuur- en landschapsfotografie", zegt Clement.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
De nieuwste versie van het favoriete objectief van zowel Clement als Ása is snel, flexibel en geschikt voor elke soort opdracht. Ása zegt: "Of ik nu mensen, wildlife of interessante onderwerpen op de voorgrond in de natuur fotografeer, de compressie van de achtergrond met deze 70-200mm maakt de scènes zo ongelooflijk veel boeiender."
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Ása en Clement gebruiken allebei deze professionele zoom uit de L-serie voor wildlife- en sportfotografie. De Image Stabilizer en ASC-coating zorgen voor superieure scherpte.
Canon EF 24mm f/1.4L II USM
Ása werkt met dit professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie. Het snelle diafragma van f/1.4 is ideaal om te fotograferen bij weinig licht.
Canon EF 50 mm f/1.2L
Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. Ása en Clement gebruiken dit objectief allebei. "Ik gebruik dit objectief vooral voor portretten", zegt Clement. "Je krijgt er een prachtige bokeh mee."
Accessoires
Canon Extender EF 2x III
Ása gebruikt deze professionele extender om de brandpuntsafstand van haar objectieven te verdubbelen.
Canon-vattingadapter EF-EOS R
Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt. Fotografen die al een collectie EF-S- of EF-objectieven bezitten, kunnen investeren in het EOS R System en er zeker van zijn dat de objectieven naar verwachting presteren.