Cinema RAW Light uitgelegd

Ontdek hoe Cinema RAW Light van Canon RAW toegankelijker maakt dankzij kleinere bestanden en vereenvoudigde processen – en zie het in actie op de EOS R5 C en EOS C200.
Een ballerina in een zwierige gele jurk en sluier poseert op een berg met uitzicht op een vallei. De ene helft van het beeld is de Canon Log-versie, de andere helft is de versie na kleurcorrectie.

Met de Cinema RAW Light-indeling van Canon, die werd geïntroduceerd met de release van de Canon EOS C200 en die ook beschikbaar is op de EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III, EOS R5 C en EOS C70 (dankzij een firmware-update), zijn de bestanden kleiner zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.

Steeds meer filmmakers zien het licht, namelijk Cinema RAW Light, de door Canon ontwikkelde compacte RAW-bestandsindeling die creatievelingen in staat stelt resultaten te bereiken die eenvoudigweg niet mogelijk zijn met andere codecs.

Filmen in RAW geeft je meer opties in de postproductie, maar de bestandsindeling was altijd lastig om mee te werken. Dankzij Canon Cinema RAW Light, geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200-videocamera, is het gebruik van RAW sneller en eenvoudiger dan ooit.

RAW-opnamen zorgen voor optimale controle over de beeldkwaliteit en maken het mogelijk om later in de nabewerking creatieve en technische beslissingen te nemen. Vroeger ging die flexibiliteit met grote bestanden gepaard, waardoor de opslag en overdracht van 4K RAW-bestanden op locatie en in de montagesuite een uitdaging was.

Canon's Cinema RAW Light-indeling ruimt dit probleem grotendeels uit de weg: beduidend kleinere bestanden met behoud van de beeldkwaliteit en mogelijkheden voor grading en compositie. De Canon EOS C500 Mark II, Canon EOS C300 Mark III, Canon EOS R5 C en Canon EOS C70 beschikken over de Cinema RAW Light-indeling, waarmee filmmakers het grootste dynamische bereik van de camerasensor kunnen verwezenlijken in een bestand dat circa een derde tot een vijfde van de grootte van een normaal Cinema RAW-bestand heeft.

"RAW schrikt veel mensen af, omdat ze denken dat daar moeilijk mee te werken is, maar dat is niet zo", zegt reclamefilmmaker Brett Danton, een bekeerling van de Cinema RAW Light-bestandsindeling. Zijn gedachten worden gedeeld door Ollie Kenchington, die een bekroonde productiefirma voor bedrijfsfilms exploiteert en een van 's werelds bekendste experts is op het gebied van colorgrading. "Vanuit het gezichtspunt van een colorist is Cinema RAW Light een fantastische codec om mee te werken: het bevat zoveel informatie. Maar het is ook een codec met een zeer lage CPU-belasting, wat betekent dat het heel gemakkelijk kan worden afgespeeld. Deze twee dingen zijn een soort heilige graal: heel veel informatie, maar licht genoeg om te editen op een laptop."

De Canon EOS C500 Mark II bevat een DIGIC DV 7-beeldprocessor waarmee Cinema RAW Light intern met 5.9K kan worden opgenomen en tot 2.1 Gbps kan worden opgenomen met CFexpress 2.0 Type B-kaarten. Met dezelfde kaarten komt de interne opname van de Canon EOS C300 Mark III neer op ongeveer 64 minuten 12-bits of 10-bits DCI 4K met 1 Gbps op een kaart van 512 GB.

De Canon EOS R5 C bevat drie nieuwe Cinema RAW Light-opnameopties, en dankzij een firmware-upgrade uit maart 2022 voor de Canon EOS C70 kunnen filmmakers Cinema RAW Light gebruiken om optimaal te profiteren van de baanbrekende DGO-sensor (Dual Gain Output) van de camera. De EOS C300 Mark III beschikt ook over een DGO-sensor en ondersteunt drie Cinema RAW Light-modi. Benut alle mogelijkheden van de EOS C500 Mark II dankzij een firmware-update in 2024, met gloednieuwe schaalbare interne 12-bits Cinema RAW Light LT-, ST- en HQ-opnameopties die beschikbaar zijn voor full-frame, 4:3-, 6:5-, Super 35mm- en Super 16mm-sensormodi.

Efficiënte RAW-opname is nu ook mogelijk op andere apparatuur dan camera's uit Canon's Cinema EOS-serie, via een nieuwe compressiemethode, genaamd RAW Light. RAW Light werd toegevoegd aan de Canon EOS R5 en de EOS-1D X Mark III met firmware-update 1.3.0.

"RAW Light biedt veel van de voordelen van filmen in Cinema RAW Light, zoals de kleinere bestanden, grotere bitdieptes en de mogelijkheid om dingen zoals de Log-curve bij de postproductie te veranderen", vertelt Aron Randhawa, productspecialist bij Canon Europe. "Postproductie is nu belangrijker dan ooit en Canon is echt toonaangevend wanneer het erom gaat gebruikers de hoogste kwaliteit te bieden met de beeldsensors van hun camera's."

Hoe kun je dus optimaal profiteren van de creatieve mogelijkheden die opname in RAW biedt? Hier laten Brett, Ollie en Aron zien hoe eenvoudig het is om Cinema RAW Light in een standaard opname- en colorgradingworkflow op te nemen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Voordelen van Cinema RAW Light

Canon Log 2 biedt een dynamisch bereik van maximaal 16+ stops en minimaliseert het verlies van details in de donkerste en lichtste delen van het beeld. Het zorgt voor een veelzijdige basis voor correcties, maar Cinema RAW Light biedt meer opties in de postproductie. Net als Cinema RAW Light begint Log-beeldmateriaal als onbewerkte sensorgegevens, maar de gammacurve en verwerkingsparameters worden op het moment van vastleggen ook vastgelegd. Dat gebeurt niet met een Cinema RAW Light-bestand (.CRM). Het is in feite helemaal geen filmbestand, maar gewoon een container voor al die onbewerkte sensorgegevens. Het moet worden uitgepakt, debayered en gewijzigd in software vóór export naar diverse mogelijke indelingen die geschikt zijn voor verwerking in populaire nabewerkingspakketten.

De verwerking van een Cinema RAW Light-bestand moet dus in software en niet in de camera worden afgehandeld. Daardoor zijn diverse parameters nog aan te passen lang nadat het beeldmateriaal is opgenomen. Zo kun je de helderheid, witbalans en scherpte aanpassen in Canon's Cinema RAW Development-software. Ook kun je aan het geëxporteerde bestand een andere kleurruimte en ander gamma toewijzen dan op het moment van opname in de camera was ingesteld – zo kun je bijvoorbeeld Log 2 toepassen (met compatibele software) om de maximale 16+ stops van het dynamische bereik te kunnen verwezenlijken.

"Dat je tijdens de postproductie zonder kwaliteitsverlies kunt schakelen tussen Canon Log 2 en 3 is een groot voordeel van de Cinema RAW Light-indeling", vertelt Aron. "Als je buitenopnamen met fel licht hebt die meer geschikt zijn voor Canon Log 3 en andere opnamen met weinig licht of veel contrast die juist geschikter zijn voor Canon Log 2, dan kun je bij de postproductie gewoon tussen die twee schakelen."

Een Jaguar F-PACE staat geparkeerd bij een meer. De ene helft van het beeld is de Canon Log-versie, de andere helft is de versie na kleurcorrectie.

Bij de Cinema RAW Light-indeling worden bestanden gemaakt met de grootte van ongeveer 1/3 tot 1/5 van een Cinema RAW-bestand, geproduceerd door camera's zoals de Canon EOS C700, terwijl de bewerkingsmogelijkheden indrukwekkend blijven.

De grote hoeveelheid informatie die wordt vastgelegd in Cinema RAW Light is een duidelijk voordeel ten opzichte van sterk gecomprimeerde indelingen. "Dankzij Cinema RAW Light kunnen filmmakers profiteren van alle mogelijkheden van de camera, omdat het RAW-bestand voldoet aan bekende workflows, maar met het extra voordeel om intern op te nemen op opnamemedia", zegt Aron.

In 4K opnemen met een bitdiepte van 10/12 bits en 1 Gbps produceert gegevensrijke bestanden die resultaten van hoge kwaliteit opleveren, zelfs na intensieve nabewerking. Met Cinema RAW Light kun je de look bereiken van RAW-bestanden met een fractie van de grootte. Zo wordt een RAW-workflow toegankelijker dan ooit tevoren.

"Het gaat er voor mij niet zozeer om dat het RAW is, maar meer om de opname zonder chroma-subsampling die je krijgt", zegt Ollie. "Je krijgt dus alle RGB 4:4:4-kleurinformatie, en dat is heel belangrijk voor bepaalde projecten."

Cinema RAW Light-kenmerken

  • Compact en licht
  • Drie nieuwe opties voor gegevenssnelheid op de Canon EOS R5 C, de Canon EOS C70 en de Canon EOS C500 Mark II: LT, ST en HQ
  • 10-/12-bits RAW
  • Tot 16 stops in dynamisch bereik na ontwikkeling in Canon Raw Development of andere compatibele software
  • Accurate kleurreproductie
  • Levert de natuurlijke kleurrespons van de camera

Een Canon EOS R5 C-camera met een externe recorder.

Naast Cinema RAW Light heeft de Canon EOS R5 C ook een optie HDMI RAW-uitvoer. "Hiermee wordt een 8K 10-bits RAW-uitvoer mogelijk die kan worden opgenomen in Apple ProRes met een Atomos Ninja V+ recorder, voor nog meer workflowmogelijkheden", aldus Aron Randhawa, productspecialist bij Canon Europe.

Twee handen houden een Canon EOS R5 C vast. Op het scherm van de camera wordt het menu voor de opname-indeling weergegeven.

"Met de introductie van Cinema RAW Light LT en HQ op de Canon EOS R5 C wordt echt duidelijk hoe schaalbaar de indeling is", zegt Aron enthousiast. "Het is bijna onvoorstelbaar voor hoeveel verschillende soorten workflows deze reeks opties kan worden gebruikt, op basis van de resolutie- en frameratevereisten voor een productie. Het maakt niet uit waar je bent op de RAW-gegevensschaal, je profiteert van een beeld zonder subsampling en met een ongelofelijk grote bitdiepte van 12 bits."

Maak kennis met 8K Cinema RAW Light

De introductie van de Canon EOS R5 C betekende dat filmmakers konden profiteren van de voordelen van een Cinema RAW Light-workflow in een compactere camera en met een resolutie van 8K. En dat is nog niet alles, want de EOS R5 C beschikt ook over een reeks verschillende Cinema RAW Light-indelingen: HQ (High Quality), ST (Standard) en LT (Light). "Alle drie de indelingen zijn 12-bits RAW, zonder chroma-subsampling", zegt Aron. "Het enige verschil is de gegevenssnelheid."

Zoals Aron al vertelde, heeft Canon drie verschillende versies van Cinema RAW Light geïntroduceerd om filmmakers meer flexibiliteit te geven. "Voor veel mensen was opnemen in 8K/25p RAW met 2,6 Gbps met de originele Canon EOS R5 niet eenvoudig. Het gaat om erg veel gegevens die op je CFexpress-kaarten moeten worden opgeslagen en het vergt ook veel computervermogen om die te verwerken, en de projectbestanden worden vaak ook erg groot. Maar nu Canon LT met 1070 Mbps heeft geïntroduceerd in de EOS R5 C, wordt alles een stuk toegankelijker.

"De ST- en HQ-opties zijn bestemd voor mensen die geen concessies wil doen aan de beeldkwaliteit, en die beschikken over de professionele workflows die hogere bitsnelheden aankunnen. Ze kunnen nuttig zijn als beelden drastisch moeten worden bijgesneden of als er geavanceerde visuele effecten nodig zijn. Maar over het algemeen is het verschil in beeldkwaliteit tussen de drie indelingen vrij klein en bij eenvoudige opnamen, zoals een interview, zelfs bijna niet te zien met het blote oog."

Een filmbeeld van een veld met vier grote rechtopstaande stenen waarachter de zon opkomt.

Ollie Kenchington gebruikte de 8K Cinema RAW Light ST van de Canon EOS R5 C voor het maken van een korte film genaamd Standing Stones in Avebury in het Engelse Wiltshire. © Ollie Kenchington / korrofilms

Een filmbeeld van een veld met vier grote rechtopstaande stenen waarachter de zon opkomt. Op het beeld zijn kleurcorrecties toegepast, zodat de kleuren levendig zijn.

Deze twee foto's laten het resultaat voor en na de correcties door Ollie zien. © Ollie Kenchington / korrofilms

Ollie is het daarmee eens. "Het voelt alsof er iets meer duidelijkheid is bij ST vergeleken met LT, maar het is heel subtiel en ik denk niet dat iemand die geen kleurenspecialist is, het merkt", zegt hij. "Als ik aan een project zou werken waarbij kleur het belangrijkst was en we die volledige RGB nodig hadden, en we waren misschien van plan om bij de postproductie de scherpte te verbeteren, naast wat we normaal gesproken al zouden doen bij het ontwikkelen van RAW, dan denk ik dat ik bij bepaalde projecten zou kiezen voor ST. Maar LT is ook prima en als je een echt robuuste 4:4:4-codec wilt met veel kleurinformatie, en niet alleen maar extra gegevens wilt gebruiken die verder geen voordelen opleveren, dan is LT perfect."

De HQ-modus is alleen beschikbaar voor opnamen met Super 35mm en niet met Full Frame. Dit is vanwege de beperkingen van CFexpress 2.0 Type B-media. "Op die kaarten kun je betrouwbaar opnamen maken tot 2,6 Gbps, en we gaan niet hoger dan die snelheid", legt Aron. "We kunnen dus 8K 60p gebruiken met Cinema RAW Light LT, en als je Cinema RAW Light ST wilt gebruiken voor nog meer gegevens, dan kun je tot 8K 30p gaan. Als je besluit de gegevenssnelheid te verhogen met Cinema RAW Light HQ, dan ben je beperkt tot 5,9K en Super 35mm, maar je krijgt nog steeds uitzonderlijk veel gegevens voor professionele 4K-workflows."

Een Canon EOS C70-camera op een houten tafel, met op de achtergrond een pen, notitieblok en andere accessoires die allemaal onscherp worden weergegeven.

Tot de firmware-updates voor de Canon EOS C70, die gratis kunnen worden gedownload en geïnstalleerd, behoort de toevoeging van 4K Cinema RAW Light (CRL)-opnamen. De downloads zijn te vinden in het gedeelte met productondersteuning op de website van Canon.

Canon EOS C70 Cinema RAW Light-upgrade

Na een firmware-update aan het begin van 2022 is de Canon EOS C70 nu een camera waarmee Cinema RAW Light-opnamen kunnen worden gemaakt.

"Toen de EOS C70 op de markt werd gebracht, kon deze camera opnemen in 4:2:2 10-bits XF-AVC of HEVC", vertelt Aron. "Een van de verzoeken die Canon het vaakst heeft ontvangen van gebruikers van de EOS C70 is de mogelijkheid om RAW-opnamen te maken. En die mogelijkheid is er nu dankzij de drie verschillende versies van Cinema RAW Light."

Met de EOS C70 worden opnamen vastgelegd op UHS-II SD-kaarten in plaats van in de CFexpress 2.0 Type B-indeling die wordt gebruikt door de EOS R5 C en EOS C300 Mark III. Het is echter nog steeds mogelijk om 12-bits RAW-bestanden intern vast te leggen in plaats van op een externe recorder.

"Met Cinema RAW Light LT kun je met de EOS C70 12-bits 4K-opnamen maken tot 60 fps, terwijl met de ST-versie 4K-opnamen tot 30 fps mogelijk zijn", legt Aron uit. "Als je overstapt op de HQ-modus wordt het beeld bijgesneden tot Super 16mm, voor 2K tot 60 fps.

"Cinema RAW Light is een groot pluspunt van deze camera, omdat hiermee de mogelijkheden van de DGO-sensor enorm worden uitgebreid. Nu is 12-bits RAW mogelijk, terwijl het daarvoor ging om chroma-subsampling tot 4:2:2 10-bits. En als je daar dan ook nog het dynamische bereik van 16+ stops van de sensor bij optelt, denk ik dat een heleboel mensen al die extra kwaliteit erg op prijs zullen stellen."

Met zijn compacte formaat en RAW-mogelijkheden is de EOS C70 een veelzijdige optie voor producties die mobiliteit en flexibiliteit vergen bij de postproductie. Filmmakers die werken aan kleinere producties of die kleinere budgetten hebben, kunnen ook profiteren van de Cinema RAW Light-indeling met de nog draagbaardere EOS R5 C.

"Met deze camera kun je RAW-beelden opnemen met een resolutie van 3K tot wel 8K, en bovendien gebruikmaken van Cinema RAW Light LT, ST en HQ", zegt Aron. "Met sommige camera's, waaronder de EOS C70, kun je alleen schalen tot de hoogst mogelijke snelheid van de mediakaart. Op SD-kaarten kun je bijvoorbeeld met Cinema RAW Light beelden vastleggen met maximaal 645 Mbps, maar met de EOS R5 C kunnen we nu opnamen maken in RAW-indelingen met maar 138 Mbps en tot wel 2,6 Gbps. Dat is een ongelofelijk groot schaalbaarheidsbereik voor een 12-bits indeling."

Canon Log-voorinstellingen worden op de achterkant van het scherm weergegeven, zodat een groter dynamisch bereik beschikbaar is tijdens de postproductie.

Met Canon Log 3 wordt een logaritmische gammacurve toegepast op het beeld. Dat wil zeggen: een opname bevat meer kleurinformatie die je achteraf naar boven kunt halen voor een groter dynamisch bereik. © Canon

Cinema RAW Light-workflows

In samenwerking met haar partners biedt Canon nu interne ondersteuning van de Cinema RAW Light-bestandsindeling in een reeks populaire, niet-lineaire bewerkingssystemen (Non-Linear Editing Systems, NLE's). Dit betekent dat CRM-bestanden kunnen worden weergegeven, bewerkt en gecorrigeerd in software zonder dat een tussentijds bestand hoeft te worden aangemaakt, zodat tijd en schijfruimte worden bespaard.

"RAW-codecs zijn in veel opzichten allemaal hetzelfde en ze hebben allemaal vergelijkbare workflows bij de postproductie", zegt Ollie. "Maar op basis van mijn eigen ervaringen is Cinema RAW Light zeker een van de gemakkelijkste om af te spelen op computers die minder vermogen hebben.

"Ik sta er altijd een beetje van te kijken hoe goed hij reageert, als je je bedenkt dat het een RAW-codec is. Het lijkt bijna alsof je werkt met Apple ProRes 4444, een niet-RAW-codec met volledige resolutie voor RGB. Maar je kunt natuurlijk de ISO, de scherpte en de ruisonderdrukking aanpassen, gamma en versterking verhogen, en al die andere dingen die je kunt doen als onderdeel van de eerste correctie omdat je met een RAW-indeling werkt.

"Het is ook fantastisch dat er een interne proxy-opnameworkflow beschikbaar is in de Canon EOS C70 via een firmware-update. Hiermee wordt een bewerkingsprobleem opgelost, omdat je een XF-AVC-videobestand met halve resolutie krijgt dat is opgenomen met dezelfde tijdcode en dezelfde bestandsnaam als het Cinema RAW Light-bestand. Je kunt dus alle bewerkingen uitvoeren met de proxy en daarna gewoon overschakelen op het Cinema RAW Light-bestand als je al je correcties en ruisonderdrukking aan het einde wilt uitvoeren."

De achterkant van de Jaguar F-PACE tijdens een shoot met de Canon EOS C200. De ene helft van beeld is de Canon Log-versie, de andere helft is de versie na kleurcorrectie.

Cinema RAW Light was uitermate geschikt voor de Jaguar F-Pace SUV-commercial, met green screen, samengestelde VFX en HDR-afwerking. © Canon

In al deze indelingen is het mogelijk een veelzijdiger dynamisch bereik op te nemen via de sensor van de camera met behulp van Canon Log Gamma. Als Canon Log wordt toegepast in de camera, heeft het resulterende beeldmateriaal een laag contrast en lage verzadiging, maar bevat het meer kleurinformatie die je bij het nabewerken kunt gebruiken voor een groter dynamisch bereik.

Op dit moment zijn er drie Canon Log-gammacurves, die elk in een andere mate het dynamisch bereik uitbreiden. Met de EOS C200 kun je zowel de originele Canon Log als de Canon Log 3 toepassen in de camera. Canon Log 3 biedt de handigste combinatie van speelruimte en grading, met een vergelijkbare schaduwrespons als de originele Canon Log maar dan met 14 stops in het dynamische bereik.

Hoewel de EOS C200 Canon Log 2 niet rechtstreeks opneemt, kun je die wel toepassen als je een Cinema RAW Light-bestand verwerkt met compatibele software. Canon Log 2 is veeleisender wat belichting en correcties betreft, maar kan wel tot 16 stops aan speelruimte in het uitvoerbestand leveren.

Filmmaker Kevin Clerc staart geconcentreerd naar de achterkant van een Canon EOS R5 C-camera op een statief.

Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5

Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?
Een landschap met een meer, met bergen op de achtergrond. De ene helft van het beeld is de Canon Log-versie, de andere helft is de versie na kleurcorrectie.

Voor – laat zien hoe Cinema RAW Light het berglandschap voor de Jaguar F-Pace-commercial vastlegt.

Een CGI-hert staat naast een meer dat wordt omringd door bergen in een filmbeeld uit een commercial voor de Jaguar F-PACE.

Na – dezelfde opname na toevoeging van een VFX-hert en HDR-afwerking.

In het veld

Brett Danton was een van de eerste filmmakers die Cinema RAW Light gebruikte toen hij deze Jaguar F-PACE SUV-commercial opnam in Nieuw-Zeeland met prototypen van Canon EOS C200-camera's.

Het productieschema vereiste bezoeken aan meerdere locaties in korte tijd. Een mobiele installatie en ongecompliceerd gegevensbeheer hadden dan ook de hoogste prioriteit. Voor die combinatie zijn de grote hoeveelheden gegevens en kleinere RAW-bestanden van Cinema RAW Light bij uitstek geschikt. De mogelijkheid om RAW intern op te nemen op CFast™ 2.0-kaarten in de compacte EOS C200, bood Brett en zijn team de benodigde beeldkwaliteit en flexibiliteit. Bovendien konden ze dankzij de MP4-proxybestanden van de camera op locatie offline bewerkingen doorvoeren en deze bij terugkeer in het Verenigd Koninkrijk weer als RAW verder verwerken.

De opname vond plaats in uiteenlopende weersomstandigheden, maar het was essentieel dat de kleuren van het voertuig in elke opname accuraat werden weergegeven. Het grote dynamische bereik en de accurate reproductie dankzij Cinema RAW Light zorgden voor continuïteit in de verschillende scènes die in de volle zon, regen, sneeuw en mist werden opgenomen. Andere overwegingen betroffen green screen en samengestelde VFX, naast HDR-afwerking. Dit alles was gebaat bij de brede kleurruimte en bitdiepte van Cinema RAW Light.

De opname aan het begin van de commercial laat mooi zien waar Cinema RAW Light goed in is. Voor de combinatie van de zonsondergang met hoog contrast en een VFX-hert waren zowel een uitgebreid dynamisch bereik als gedetailleerd bestand nodig om de originele beeldkwaliteit te waarborgen. Cinema RAW Light zorgde voor beide, zodat Brett, met de gemakken van de montagesuite, kon beslissen of Canon Log 2 of Canon Log 3 meer schaduwdetails zou produceren.

Het was qua dynamisch bereik niet bepaald eenvoudig om de details in het interieur van de donkere auto met de heldere, besneeuwde bergtoppen als achtergrond in één opname vast te leggen. Brett wijst erop dat zijn kleurspecialist normaliter een tweegangs grading zou moeten toepassen voor een dergelijke scène – één keer voor het interieur en één keer voor het exterieur – en deze dan compileren in Flame, de software voor visuele 3D-effecten. Opnemen in Cinema RAW Light geeft je de optie om de onbewerkte sensorgegevens te bewerken, zoals de helderheid verfijnen en het dynamische bereik uitbreiden van het uitvoerbestand voordat grading plaatsvindt. Zo is voor het geheel maar één gang nodig.

RAW zal uiteraard niet in elke situatie nodig zijn. En zelfs de vereiste extra verwerking voor Canon Log kan een stap te ver zijn wanneer klanten snel over het resultaat willen beschikken. Maar wanneer beeldkwaliteit ertoe doet en HDR en workflows met veel VFX vereist zijn, biedt Cinema RAW Light de perfect basis om vanuit te werken.

PRO-SHOOTING-CINEMA-RAW-LIGHT-4K

Filmen in Cinema RAW Light

Omdat er geen externe recorders nodig zijn, is het proces van filmen grotendeels hetzelfde als bij een gecomprimeerde codec, hoewel Brett in Cinema RAW Light anders belicht. "Bij RAW wil ik zoveel mogelijk informatie vastleggen in plaats van te proberen te belichten voor een vooraf vastgestelde look. Wat de uiteindelijk look wordt, beslissen we bij de postproductie," zegt hij.

"Als je filmt voor een HDR-eindproduct, wil je zorgen dat de hoge lichten niet clippen. Als je een onderwerp hebt met veel contrast, moet je nog steeds beslissen waar je de schaduwpartijen wilt plaatsen. Idealiter wil je met RAW de schaduwpartijen een beetje hoger plaatsen en niet helemaal onderin laten vallen, want dan kan er ruis komen. Ik gebruik mijn golfvorm om te controleren of ik geen hoge lichten in het helderste deel van het beeld heb laten clippen en kijk vervolgens of daardoor veel belangrijke dingen in het donkere gebied worden geplaatst. Zo ja, dan zou ik de hoge lichten nog iets meer laten clippen."

Ollie moedigt filmmakers aan om altijd een kleurenkaart te filmen en te zorgen dat de witbalans in elke opname goed is. "Mensen denken misschien dat het met RAW niet uitmaakt of de belichting en kleur goed zijn, maar het is wel nuttige informatie," zegt hij.

Een belangrijk voordeel van filmen in Cinema RAW Light is dat de bestandsgrootte klein genoeg is om te kunnen editen. Brett genereert nog steeds proxybestanden – een exacte kopie van het beeldmateriaal in een kleinere bestandsgrootte – maar gebruikt deze meestal voor klanten om ze op een set te bekijken. "Toen de Canon EOS C200 uitkwam, hebben we een proxyworkflow uitgevoerd en deze bestanden ge-edit", zegt hij. "Nu gebruik ik alleen proxy's om te uploaden als voorlopig voorbeeld met een LUT erop, zodat klanten het materiaal alvast kunnen bekijken."

Computerschermen en monitors die zijn opgesteld voor een video-editingworkflow.

In het verleden hebben filmmakers werken met RAW-beeldmateriaal vermeden, omdat de grote bestanden moeilijk te verwerken zijn, maar filmen in Cinema RAW Light produceert kleinere bestanden die veel gemakkelijker in een opname- en colorgradingworkflow kunnen worden opgenomen. © Ollie Kenchington

Een close-up van het gezicht van vrouw.

Ollie is een groot fan van de flexibiliteit die de codec hem biedt als het gaat om het aanpassen van kleurruimte en gamma. © Ollie Kenchington

Verbeterde rekenkracht

Om optimaal profijt te hebben van filmen in Cinema RAW Light, heb je extra opslagruimte, schermen met een hogere resolutie en krachtige hardware nodig, maar de technologie op het gebied van geheugen, opslag, computergraphics en processors verbetert constant. "De CFast- en CFexpress-geheugenkaarten zijn ongelooflijk robuust en snel, zodat alles heel snel wordt gedownload," aldus Brett. "Het is het beste om de software en bestanden op twee aparte, snelle schijven onder te brengen. Ik sla de RAW-opnamen op een snelle SSD Thunderbolt 3 externe schijf op en gebruik in mijn laptop een SSD. Als het beeldmateriaal niet soepel wordt afgespeeld, is meestal de externe schijf de bottleneck."

"Je kunt er heel eenvoudig doorheen scrubben, en dat is best verbazingwekkend," voegt Ollie toe. "We hebben een bestand dat vol kleurinformatie zit, dat zeer rijk is aan gegevens, en toch licht genoeg om te knippen en mee te werken – zelfs op een laptop. Er zullen niet veel systemen zijn die problemen ondervinden. Toen ik een demonstratie deed met de Canon DP-V3120 [een 31-inch 4K HDR professioneel referentiescherm], een ongelooflijke monitor, werd het hele ding aangedreven door mijn 16-inch MacBook Pro. Het is ronduit verbijsterend om te bedenken dat we met deze bestanden op een laptop kunnen werken. Het opent allerlei mogelijkheden."

Een foto van een Canon EOS C300 Mark III tegen een donkere achtergrond, met twee buizen die fel wit licht uitstralen.

De Canon EOS C300 Mark III kan Cinema RAW Light in 4K opnemen met maximaal 1 Gbps. Het is een door Netflix goedgekeurde camera, samen met de Canon EOS C500 Mark II en EOS C70 (en andere), waarbij Netflix Cinema RAW Light specificeert als de voorkeursopname-indeling voor deze drie camera's. © Brett Danton

Editingworkflow

De Cinema RAW Development-software van Canon kan worden gebruikt om Cinema RAW Light-bestanden te converteren naar een codec die door een reeks niet-lineaire editingsystemen (NLE's) kan worden gelezen. Beeldmateriaal kan ook rechtstreeks in Adobe Premiere Pro en DaVinci Resolve worden geopend en plug-ins zorgen voor compatibiliteit met Final Cut Pro X 10.4 van Apple (met behulp van de Canon RAW Plugin voor Final Cut Pro X) en Media Composer van Avid Technology (via de Canon RAW Plugin voor Avid Media Access).

"Wat betreft knippen en editen en de gradinggereedschappen die je gebruikt voor de kleur, verschilt Cinema RAW Light niet van andere bestanden," zegt Ollie. "Er is geen specifieke workflow. De verschillende softwarepakketten presenteren de RAW-gereedschappen net iets anders. Er is geen gamma op de RAW-opname toegepast, dus je kunt deze instellen op Rec.709, Canon Log 3, Log 2 of Log."

"Al deze opties zouden verwarrend kunnen zijn voor de minder ervaren filmmaker – vooral als je beeldmateriaal van verschillende camera's mixt – maar juist dan zie je het voordeel van een volledige Canon Cinema RAW Light-workflow", voegt Brett eraan toe. "Je hebt dezelfde types RAW in meerdere Canon-camera's, dus je hebt consistentie en je weet dat je die bestanden bij elkaar kunt brengen."

Marcus Hawkins & Adam Duckworth

Gerelateerde artikelen

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Ontdek de professionele Cine Prime-, Zoom- en Servo-objectieven die toonaangevende optische technologieën en innovatief design samenbrengen

Full-frame vs. Super 35mm

Welk sensorgrootte moet een filmmaker kiezen? Om je te helpen bij je keuze, legt DoP Ian Murray uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de twee typen videocamera's.

Heb je een gimbal nodig?

Filmmakers Francesca Tosarelli en Ulla Lohmann verkennen de creatieve mogelijkheden de videostabilisatie-technologieën van Canon bieden.

Op zoek naar perfectie: een autoreclame filmen met de Canon EOS C500 Mark II

Filmmaker Brett Danton vertelt hoe de nieuwe Canon EOS C500 Mark II een doorbraak was op zijn shoot van de Jaguar F-PACE.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro