Licht vormgeven met zelfgemaakte hulpmiddelen en kleurrijke motion blur creëren voor een scherpe actiefoto zijn de onverwachte technieken achter de portretten van Elizabeth 'Libby' Clegg MBE door sportfotograaf Samo Vidic. De foto's zijn in-camera gemaakt met achterste-gordijnsynchronisatie.
Visueel gehandicapte hardloper Libby, medaillewinnares tijdens de Paralympische Spelen, komt uit voor Groot-Brittannië. Op de Paralympische Spelen in Rio in 2016 verbrak ze het wereldrecord in de halve finale op de 100 m T11 voordat ze gouden medailles won op de 100 m T11 en 200 m T11. Ze won ook zilver op de 100 m T12 tijdens de Paralympische Spelen van Londen in 2012 en de Paralympische Spelen van Peking in 2008, en ze heeft verschillende medailles gewonnen tijdens wereldkampioenschappen en de Gemenebestspelen. Voor de actiefoto van Libby wilde Canon Ambassador Samo een dynamisch beeld waarop de snelheid van een 100 meter sprint te zien is.
Samo wilde een ongebruikelijk motion blur-effect waarbij Libby scherp op de foto staat en een kleurrijk spoor achter zich heeft en gebruikte een lange sluitertijd van 0,3 seconden en activeerde de flitser aan het einde van de belichting. Deze techniek staat bekend als achterste-gordijnsynchronisatie. "Zonder flitser zie je alleen de motion blur, dus aan het einde van de belichting gebruik je de flitser om de bewegingen van de atleet te bevriezen", legt Samo uit.
Om de roze gloed in de foto te krijgen, plaatste hij een LED-paneel met een roze filter in een prullenbak achter Libby - gericht op haar rug. "De vorm van de prullenbak richtte het licht op Libby in plaats van het overal naar toe te schijnen", legt hij uit. "Daarna plaatste ik twee lichtlijnen achter het startblok, één aan elke kant, plus een octabox met een raster vóór het onderwerp."
Samo heeft de actiefoto gemaakt met zijn robuuste werkpaard, de Canon EOS 5D Mark IV. "Wat ik heel erg fijn vind, is dat je een hele shoot kunt doen met Live View zonder dat de accu's vervangen hoeven te worden", zegt hij. Wat betreft het uithoudingsvermogen van de atleet: Libby hoefde gelukkig niet heel snel te rennen. "In de foto kun je niet zien of ze snel of langzaam is en ik heb haar gezegd dat ze het rustig aan kon doen. Daar was ze wel blij mee."
Samo wilde met het portret van Libby op een creatieve manier haar verhaal vertellen en kwam op het idee om een dunne streep licht over haar ogen te laten lopen. Maar zonder toegang tot een vlag (een verlichtingsapparaat dat wordt gebruikt voor bewegende en stilstaande opnamen) bleek de techniek moeilijker dan verwacht.
"Er zijn speciale hulpmiddelen om licht naar je hand te zetten die deze effecten geven, maar ze zijn nogal specialistisch en het bleek onmogelijk om er op tijd een te vinden voor de shoot", aldus Samo. "De verhuurbedrijven hadden er geen beschikbaar en ik heb zelfs contact opgenomen met de fabriek van de fabrikant van mijn verlichtingsapparatuur, maar zonder succes!"
Maar toen kwam hij op een idee. "Ik kocht wat zwart cinefoil (een mat zwart materiaal van aluminium dat licht absorbeert) en begon daar thuis mee te experimenteren op mijn zoon", gaat hij verder. "Door een dunne strook in het folie te knippen (ongeveer een centimeter breed en vijf centimeter lang) en de folie voor mijn flitser te hangen, kon ik al het licht blokkeren behalve een streep op het gezicht van het onderwerp."
Samo plaatste Libby op een atletiekbaan met haar startblokken en hardloopschoenen in de achtergrond om een portret van de omgeving te kunnen maken dat echt een verhaal vertelde. Hij zette een spotlight op de startblokken en schoenen en zorgde ervoor dat er genoeg licht was om het gezicht en lichaam van Libby te definiëren. Hij richtte een studioflitser op het startblok en gebruikte een kleine achtergrondverlichting om de contouren van de schouder, nek en het haar van Libby uit te lichten. Ondertussen was de flitser, die met cinefoil was aangepast, voor Libby gezet om haar ogen te verlichten.
Ik was 'tethered' aan het opnemen zodat ik kon controleren of de lichten een contour vormden om het lichaam van Libby.
Samo heeft het portret van Libby gemaakt met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief en was onder de indruk van de kwaliteit van de bestanden, zelfs bij ISO1600. "De ISO was voordat ik aan deze shoot begon ingesteld op 1600 en die heb ik niet veranderd", zegt hij. "Ik was 'tethered' aan het opnemen zodat ik kon controleren of de lichten het lichaam van Libby omlijnden en de beelden zagen er op het scherm bij ISO1600 heel goed uit."
Hij stelde ook het variangle touchscreen op de camera erg op prijs. "Het touchscreen maakte het zoveel makkelijker om van bovenaf een compositie voor de foto te maken", zegt hij. "Ik hoefde alleen maar het scherm te kantelen en het touchscreen werkte perfect. Libby was zo positief over de resultaten. Het was een geweldige shoot!"
Geschreven door
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro