Canon EOS-1D X Mark II
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
ARTIKEL
Sportfotograaf Samo Vidic legde op een ijskoude winterdag wereldkampioen kajakken Peter Kauzer vast tijdens een spannende actieshoot op de Tacen-wildwaterbaan in Ljubljana, Slovenië. De Canon Ambassador gebruikte hiervoor geen actiecamera, maar bevestigde zijnCanon EOS-1D X-DSLR op de kajak om spectaculaire shots vast te leggen. Hij neemt ons mee achter de schermen en legt uit hoe de shoot in zijn werk ging.
Samo hoopte eigenlijk op een besneeuwde omgeving. "Ik stelde me een compleet witte achtergrond voor, waardoor ik met achtergrondverlichting een prachtig beeld kon creëren", vertelt hij over zijn plan. Het was koud, maar verder wilde het weer niet meewerken. "Volgens de weersvoorspelling zou het gaan sneeuwen. En om vier uur 's middags sneeuwde het inderdaad, maar bij aanvang van de shoot was het opgehouden. Na afloop van de shoot reed ik de snelweg op, en wat denk je? Het begon weer te sneeuwen. Het zat helaas niet mee."
De ontbrekende sneeuw was niet het enige dat de shoot lastig maakte. De Sloveense kajakker Peter was enorm toegewijd. Zo stelde hij zelfs voor om zijn handschoenen uit te trekken bij een temperatuur van rond het vriespunt, omdat dit beter was voor de foto's. Maar Samo was bang dat hij misschien wel te veel van hem vroeg. "Hij vertrok enkele dagen na de shoot op trainingskamp naar Australië, dus ik wilde niet dat hij ziek zou worden", aldus Samo. "Als de kou hem te veel werd, stopten we onmiddellijk. We hadden een kleine hut voor hem geregeld met een verwarming zodat hij zich een half uurtje kon [opwarmen] voordat we weer verder gingen.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat Peter voor elke willekeurige fotograaf deze ontberingen zou ondergaan, waarbij hij het risico liep om ziek te worden en zijn traingingsschema in gevaar te brengen. Maar Peter en Samo kennen elkaar al tien jaar en vertrouwen elkaar volledig. "Peter vertrouwt me als ik zeg dat de risico's het waard zijn", zegt Samo.
En dan waren er ook nog technische uitdagingen. Het zou makkelijker zijn geweest om een kleine actiecamera op de kajak te bevestigen, maar hiermee zou Samo niet de gewenste kwaliteit krijgen. "Als je dergelijke foto's op je telefoon bekijkt, zien ze er best aardig uit. Maar op een grote print zie je enorme verschillen tussen een goede en niet zo goede camera", legt hij uit. Samo koos voor een Canon EOS-1D X met eenCanon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. "Ik koos niet voor mijn 14mm- of 50mm-objectieven omdat ik wist dat ik met dit objectief mijn gewenste resultaat kon bereiken." Toen Samo later zijn foto's aan andere fotografen liet zien, konden ze niet geloven dat hij een zoom had gebruikt. De beelden waren namelijk zo ontzettend scherp.
"Ik stel vooraf scherp op Peters gezicht. Vervolgens zette ik het objectief in de handmatige stand en plakte ik de scherpstelring vast zodat deze niet kon bewegen", legt Samo uit. "Dit is heel normaal als je met camera's op afstand werkt. Ik heb de ring ook wel eens niet vastgeplakt, maar toen de atleet vervolgens de camera aanraakte en verplaatste, was geen enkele foto bruikbaar."
Voordat hij deCanon EOS-1D X op de kajak bevestigde, plaatste Samo de camera in een op maat gemaakte waterbestendige behuizing. Hij was echter bezorgd dat het radiosignaal zou worden verstoord, dus bevestigde hij de wireless transmitter apart met een stuk touw en bedekte het geheel met PVC-materiaal. Samo: "Het zag er niet heel erg professioneel uit, maar dat maakt niet uit. De apparatuur moet werken, dat is het belangrijkste."
Samo gebruikte een opstelling met drie lampen: een achtergrondlamp, een hoofdlamp gericht op Peter en een andere gericht op het water, terwijl Peter keer op keer een gebied van 10 tot 15 meter op de wildwaterbaan aflegde. Hoewel de camera prima kon worden bediend met de wireless transmitter, leverde het licht in eerste instantie problemen op.
Toen we eenmaal twee goede foto's hadden, was de druk eraf en konden we wat dingen uitproberen.
De hoge framerate van de Canon EOS-1D X kwam enorm van pas als er problemen waren met de transmitter, omdat Samo hiermee de kans op goede foto's tussen een paar missers vergrootte. Voor zijn laatste foto's gebruikte hij een belichting van 1/250 sec bij ISO400, f/7.1. In tegenstelling tot zijn vorige mountainbike-shoot gebruikte Samo geen tablet om de foto's op afstand te bekijken, maar bekeek hij de foto's op het LCD-scherm van zijn camera.
"Toen we eenmaal twee goede foto's hadden, was de druk eraf en konden we wat dingen uitproberen", zegt hij. Hij richtte de lens voornamelijk op Peter en zo min mogelijk op de omgeving, want die had weinig toegevoegde waarde. "Elke sport heeft bepaalde acties of bewegingen en ik bespreek de goede en slechte [lichaamsposities] met de atleet. Als hij de peddel niet in het water heeft, levert dat een saai beeld op. Ik wilde een foto van hem maken waarbij hij zijn arm boven zijn hoofd houdt, maar hij zijn gezicht niet bedekt."
Ondanks een aantal hindernissen, wist Samo toch 20 prachtige foto's te maken. Maar hij vindt het toch erg jammer dat er geen sneeuw viel. "In de foto's zie je veel opspattend water, dat is prachtig. Maar met sneeuw was ik zo veel blijer geweest", zegt hij.
Samo's advies voor het maken van kajakfoto's is om een duidelijk beeld van het resultaat in je hoofd te hebben. Samo: "Denk aan wat je precies wilt bereiken en probeer je plan uit te voeren, bij voorkeur in de zomer. Dat is eenvoudiger voor zowel de fotograaf als de atleet." "Je bent natuurlijk gesteld op je apparatuur, dus je moet voorzichtig te werk gaan als je in de buurt van water werkt. Test een aantal keer de camera in het met water met de behuizing om er zeker van te zijn dat deze waterdicht is. De behuizing is wat onhandig, maar de foto's zien er op grootformaat echt ongekend mooi uit."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
Een hoogwaardige ultragroothoekobjectief uit de L-serie met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.
Met zijn maximale diafragma van f/1.2 en ultrasonische autofocus is dit bliksemsnelle objectief perfect als je met weinig licht moet werken.
ARTIKEL
De in Slovenië geboren sportfotograaf legt uit hoe hij deze optische illusie creëert, met een emotioneel resultaat...
ARTIKEL
Fotograaf Marc Aspland van de Sunday Times vertelt hoe hij fascinerende beelden vastlegt.
ARTIKEL
Fotojournalist Ilvy Njiokiktjien heeft prijzen gewonnen voor haar fotografie in conflictgebieden, maar stond nu voor de uitdaging een spectaculaire waterballet vast te leggen.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro