UITRUSTING

Creatieve deuren openen: de uitrusting van Rosie Hardy voor creatieve portretfotografie

De contentcreator en fantasieportretfotograaf vertelt wat ze het belangrijkst vindt in haar uitrusting en waarom.
De glimlachende Rosie Hardy, fotograaf van creatieve portretten, houdt een Canon EOS R7 vast en kijkt naar het scherm aan de achterkant van de camera.

Rosie Hardy's uitrusting is veranderd sinds ze jaren geleden begon te fotograferen met een APS-C camera, maar door haar creatieve portretfoto's loopt een rode draad. "De drang om op een leuke manier creatief te zijn, heb ik altijd", vertelt ze. "Je hebt echt niet de perfecte apparatuur nodig om net zoveel plezier te hebben bij het fotograferen."

Rosie Hardy, fotograaf van creatieve portretten, plaatste zichzelf al in bovenaardse scènes lang voordat AI-kunst bestond. Rosie maakt al meer dan tien jaar eigenaardige fantasieportretten – en voor haar gaat het daarbij niet alleen om het resultaat maar ook om de manier waarop ze te werk gaat om tot dat resultaat te komen.

"Bijna al mijn werk is een soort emotionele catharsis voor me", zegt ze. Ze begon met haar 'visuele dagboek' in haar tienerjaren, toen bij haar alopecia werd vastgesteld en haar haren uitvielen. Ze vond troost in het maken van zelfportretten, die ze uploadde naar Flickr en waarmee ze uiteindelijk het op twee na meest gevolgde account op dit platform werd. Alleen NASA en het Witte Huis hadden meer volgers.

Tegenwoordig werkt ze als professioneel fotograaf – commercieel voor merken en privé voor bruiloften. Maar ze heeft ook nog steeds haar persoonlijke werk, en meer dan 180.000 volgers op haar socialmediakanalen plus bijna 6000 abonnees op YouTube. En deze creatievelingen willen graag meer te weten komen over de werkwijze die Rosie hanteert bij het maken van haar surrealistische en vaak sublieme foto's.

Hoewel ze een professioneel fotograaf is met jarenlange ervaring, beschrijft Rosie haar uitrusting nog steeds als 'eenvoudig' – en ze is niet vergeten waar het allemaal begon. "Ik begon met een APS-C-camera en moet tot mijn schande bekennen dat ik er pas na een jaar achterkwam dat je objectieven ook van een camera af kunt halen", vertelt ze. "Ik dacht dat je, als je een nieuw objectief wilde, een nieuwe camera moest kopen!"

Achter deze anekdote schuilt een belangrijke les. Het is Rosies stellige overtuiging dat je geen bergen geld nodig hebt om creatief te zijn en plezier te hebben. "Niet iedereen heeft meteen een enorm budget; niet iedereen kan het zich veroorloven om een set samen te stellen met allerlei interessante dingen", zegt ze. "Ik denk echt dat zelfvoorzienend zijn heel goed is voor beginnende fotografen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je foto's van jezelf maakt in plaats van modellen te gebruiken, of vrienden vraagt om de make-up te doen."

Na aanleiding van haar tutorials voor creatieve nabewerking voor de Canon Europe Learning Series, vroeg Canon aan Rosie wat haar favoriete uitrusting is.

Een vrouw in een witte jurk, met blote schouders. Het bovenste gedeelte van de jurk heeft veren. Ze heeft haar armen om zichzelf heen geslagen en kijkt omlaag en naar links, terwijl rond haar sneeuwvlokken omlaag lijken te dwarrelen. Foto door Rosie Hardy.

Rosie wil haar foto's graag een droomachtig en surrealistisch aanzien geven, maar zonder dat ze zo vergezocht zijn dat mensen zich niet in de situatie op de foto's kunnen inleven. Ze raadt aan zoveel mogelijk met de camera zelf te doen, en er zo voor te zorgen dat de foto's realistisch blijven. Gefotografeerd met een Canon EOS R7 met een Canon RF 50mm F1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/1.8 en ISO 100. © Rosie Hardy

Een vrouw in een lichtroze jurk ligt op een chaise longue. Haar arm rust op de leuning, met naast haar witte en roze bloemen. Foto door Rosie Hardy.

In de Canon Europe Learning Series heeft Rosie drie bewerkingstutorials gegeven. "Van de drie foto's en set-ups die we hebben gemaakt, waren dit mijn favoriete, met Sasha op de chaise longue omringd door bloemen", zegt ze. "Het resultaat was een heel mooie, sprookjesachtige foto, en het was leuk werk om hem bij de bewerking nog mooier te maken." Rosie bewerkte de foto met Canon's Digital Photo Professional-software. "Ik had de bloemen op de voorgrond gezet en er heel veel gebruikt," vertelt ze. "Het is de perfecte mate van bewerking en ik was heel tevreden met het resultaat." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/1.8 en ISO 100. © Rosie Hardy

Zoveel mogelijk doen met de camera zelf

Als je naar het surrealisme van Rosies foto's kijkt, denk je al snel dat die grotendeels tijdens de postproductie tot stand komt, maar ze ontkent dit met klem. "Het is belangrijk om zoveel mogelijk met de camera zelf te doen, ook al gaat het alleen maar om het fotograferen van verschillende elementen die je dan later samenvoegt", legt ze uit. "In het tijdperk van AI moet iets er echt realistisch uitzien."

Maar hoe zorg je ervoor dat het eruitziet als een foto? Om zoveel mogelijk met de camera zelf te doen, gebruikt Rosie een heleboel props. "Ik heb een berging met daarin enorme appels, een gigantisch stuk krijt", zegt ze. "Ik houd ook stockfoto's goed in de gaten. Soms vind ik een foto en bouw de shoot daar dan omheen. Je kunt de belichting afstemmen op de stockfoto."

Rosie gebruikt Canon's Digital Photo Professional-software (DPP) om compositiefoto's te maken van meerdere opnamen. "Je moet dezelfde belichting hebben, ze moeten zijn gemaakt met dezelfde camera, dezelfde brandpuntsafstand en dezelfde witbalans, zodat alles bij elkaar past en het eruitziet als een echte foto", legt ze uit. "Ik wil niet dat het zo fantasie-achtig is dat mensen ernaar kijken en dan afhaken omdat het niet aansluit bij hun belevingswereld."

Een man met een Canon-camera in zijn hand lacht en praat met een andere man.

Canon Learning-serie op YouTube

Van portretten tot wildlife en van flitsers tot nabewerking, werk aan je fotografie- en videovaardigheden met de nieuwste serie van Canon.
Fotograaf Rosie Hardy draagt een witte jurk en staat op één been voor een witte muur. Voor haar staat een Canon EOS R5 op een statief.

Nadat ze de overstap naar systeemcamera's had gemaakt, was trackingfocus de eerste grote verbetering die Rosie opviel. Voor dit soort foto's, die ze heeft gemaakt met de Canon EOS R5, vertrouwt ze erop dat de AF haar volgt terwijl ze het beeld in loopt.

Fotograaf Rosie Hardy kijkt naar een betoverd bos door een opening in een wit geverfde bakstenen muur, in een zelfportret dat is bewerkt met Canon Digital Photo Professional.

Rosie maakte foto's van haarzelf tegen een witte muur en daarna een zwarte achtergrond, en gebruikte vervolgens DPP om deze droomachtige, sprookjesachtige foto te maken waarin ze door een opening in de muur naar een betoverd bos kijkt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-objectief. © Rosie Hardy

Full-frame camera's van Canon

Rosies ervaringen op het gebied van fotograferen zijn in de loop van haar carrière volledig veranderd omdat er steeds meer mogelijk is met camera's. "Ik stelde de zelfontspanner van 10 seconden in en ging dan snel voor de camera staan in de hoop dat de focus klopte", zegt ze. "10 foto's kostten me 10 minuten, en het was heel moeilijk." Voorheen had ze een externe intervalometer nodig om de camera te bedienen en maakte ze achter elkaar foto's met hoge resolutie, maar met de introductie van de Canon EOS 5D Mark IV maakte de intervalometer deel uit van de camera. "Ik gebruik de intervalometer en de trackingfocus de hele tijd. Het feit dat je het beeld in kunt lopen in een baljurk en weet dat de camera je steeds en overal blijft volgen maakt het allemaal zo gemakkelijk."

Naast de EOS 5D Mark IV gebruikt Rosie de Canon EOS R5 en voor projecten heeft ze ook gewerkt met de EOS R6 en EOS R7. Rosie heeft vier vereisten wanneer ze haar uitrusting kiest: duurzaamheid, mogelijkheden bij weinig licht, betrouwbaarheid, en formaat en gewicht. "Ik ben altijd aan het fotografen als ik een dag niet hoef te werken", legt ze uit. "Ik ga er in weer en wind op uit. Ik heb dus iets nodig wat tegen een stootje kan. En daarvoor kan ik altijd vertrouwen op Canon-camera's."

Ze heeft ook cameraprestaties nodig waar ze op kan bouwen: "Alles moet feilloos functioneren, en dat betekent onder andere dat je moet beschikken over een zeer nauwkeurige autofocus. Niets is zo frustrerend als fotograferen met een zelfontspanner, jezelf vijf minuten lang voor schut zetten voor de mensen van wie je foto's maakt, en dan erachter komen dat al je foto's onscherp zijn."

Ten slotte zijn formaat en gewicht ook belangrijk bij haar camerakeuze. "Ik moet er gemakkelijk mee kunnen rondlopen. Als je een grote camera met je mee moet slepen als je een heuvel op gaat, wil je niet iets waaraan je je een breuk tilt", zegt ze. "Systeemcamera's zijn dan heel goed."

Rosie was ervan overtuigd dat er geen betere camera was dan de EOS 5D Mark IV – tot ze de EOS R5 uitprobeerde. "Het is echt een cadeautje om een camera te hebben die meteen aanvoelt als een verlengstuk van je hand", zegt ze. "Hij voelt aan als een verlengstuk van je geest en van wat je wilt creëren.

"De trackingfocus van de EOS R5 was het eerste wat me opviel en het was zo'n grote upgrade, en ook het gewicht van de camera en hoe gemakkelijk je ermee rond kunt lopen", vervolgt ze. "Het maakt fotograferen gewoon een stuk gemakkelijker en gestroomlijnder, zonder gevolgen voor de kwaliteit. In tegendeel: de kwaliteit is op alle fronten beter, en vooral bij weinig licht." Dit is belangrijk voor Rosie. "Ik vind het niet mooi om flitslicht of kunstlicht in mijn werk te hebben", zegt ze. En omdat ze bij natuurlijk licht fotografeert op allerlei locaties in het VK, van kastelen tot velden, moet ze er zeker van kunnen zijn dat haar camera zoveel mogelijk gegevens vastlegt bij het licht dat beschikbaar is.

Een eerbetoon aan het Canon EOS R System (tot nu toe!)

Vier de mijlpalen van het systeem en ontdek hoe fotografen de grenzen verleggen van wat er op locatie mogelijk is met de technologie.

En zijn er camera's voor een lagere prijs die ze kan aanraden? "Ik zou zeker de Canon EOS R7 aanraden. Die is fantastisch", zeg Rosie. "Hij heeft genoeg Megapixel en een goede resolutie bij weinig licht."

Presenter en contentcreator Tomi Adebayo en fotograaf Rosie Hardy zitten naast elkaar op een chaise longue, met een lichtroze baljurk over hun knieën gedrapeerd en naast hen aan beiden kanten bloemen.

Rosie sprak met presenter en contentcreator Tomi Adebayo over haar werkwijze bij deze shoot, waarvoor ze een Canon EOS R5 met een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief gebruikte. Het gesprek vond plaats in het kader van de Canon Europe Learning Series, die beschikbaar is op YouTube. Ze werd vooral aangetrokken door de witgekalkte muur in de studio en gebruikte deze romantische chaise longue als haar centrale prop, samen met een heleboel bloemen, die ze tijdens de postproductie heeft toegevoegd met DPP.

Canon-primeobjectieven

"Ik gebruik graag een diafragma van f/1.2 of f/1.4 omdat ik er een zwak voor heb om dingen er heel zacht te laten uitzien, met heel veel scherptediepte. Ik ben weg van prime-objectieven", zegt Rosie. "Wat de brandpuntsafstand betreft gaat mijn voorkeur uit naar een Canon 50mm [zoals de Canon RF 50mm F1.2L USM] of een Canon 35mm, hoewel ik de laatste tijd ook vaak een Canon RF 85mm F1.2L USM gebruik."

Fotografen met een kleiner budget raadt ze aan de Canon RF 50mm F1.8 STM te overwegen. "Ik heb jarenlang de EF-versie gebruikt. Voor iemand die hetzelfde soort foto's wil maken als die van mij, is een 50mm een heel goede keuze. Als je een APS-C-camera hebt, zorgt de kleinere sensor ervoor dat het bereik van het objectief groter wordt, dus je kunt dan terugvallen op een 35mm."

Statieven, ducttape en een ruimte vol met props

Rosie heeft ook betaalbare statieven in haar uitrusting – "Ik wil iets gemakkelijks als vervanging voor het geval ik hem van een klif laat vallen!" – plus ducttape, die ze in haar begindagen als fotograaf gebruikte om haar camera aan het plafond vast te plakken om foto's met een vogelperspectief te maken, en een heleboel props.

"We kunnen alleen al over de props een compleet interview doen", zegt ze lachend. "Ik heb door de jaren heen rondgeneusd op markten en in antiekwinkels, en allerlei spullen met een verhaal verzameld. Als ik zonder inspiratie zit, ga ik gewoon naar mijn berging en zie ik wel wat ik allemaal tegenkom."

Rosies behoefte om die mate van herkenbaarheid en realisme te behouden is ook terug te vinden in de props die ze kiest. "Ik denk niet dat ik het zo goed zou doen met iets als een zwaard dat bestaat uit slangen, om maar een voorbeeld te geven. Maar met een reusachtige theekop kan ik werken, omdat dat iets is wat mensen in het dagelijkse leven zien."

Het eenvoudig houden

"Of je nu een beginnende fotograaf of een expert bent, bij het samenstellen van je fotografie-uitrusting is het belangrijk om erover na te denken welke apparatuur je steeds weer zult gebruiken", zegt Rosie. "Het feit dat je een professional bent of ergens goed in bent, betekent niet dat je het moeilijk hoeft te maken. Je kunt een heel eenvoudige uitrusting gebruiken en daarmee fantastisch werk neerzetten."

Er zijn natuurlijk dingen waar je rekening mee moet houden, maar welke uitrusting je ook gebruikt, het gaat om de ideeën die je hebt. "Het belangrijkste is de visie die je tot leven wilt brengen, het verhaal dat je wilt vertellen", legt Rosie uit. "Zoek daarna een camera waarop je kunt vertrouwen, ga aan het werk en geniet ervan. In het ergste geval heb je een leuk verhaal om te vertellen en in het beste geval heb je een fantastische foto."

Bekijk de afspeellijst van de Canon Europe Learning-serie op YouTube voor meer inspiratie en advies van Rosie en andere contentcreators.

Emma-Lily Pendleton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro