Canon Ambassador Richard Walch maakt zijn eigen, aangepaste fotoprints op zijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer om relaties op te bouwen met klanten en zakelijke kansen te creëren. © Richard Walch
Als tiener droomde Richard Walch ervan om de wereld over te reizen als professioneel snowboarder. Helaas kwam die droom niet uit, maar in plaats daarvan wist hij zijn twee grote passies te combineren en werd hij wintersport- en reclamefotograaf. Hij heeft voor verschillende cliënten gewerkt, waaronder Red Bull, Apple, Audi en BMW, en diverse prijzen gewonnen voor zijn werk. Als onderdeel van zijn werk maakt hij zijn eigen fotoprints, die zijn visitekaartje vormen en waarmee hij opvalt tussen andere fotografen. Het helpt hem klanten te behouden en nieuwe klanten te werven.
Hoewel hij door de jaren heen een trouwe klantenkring heeft opgebouwd, is het volgens hem sinds de pandemie lastiger geworden om goede relaties met klanten op te bouwen en te behouden, aangezien er minder persoonlijk contact is. Hij vertelt: "Fotografen strijden, net als iedereen, om een kleiner aantal opdrachten, maar mijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer geeft me een voorsprong."
"Nadat ik een shoot heb gedaan voor een cliënt, maak ik graag een mooie print. Die lijst ik in en geef ik als geschenk. Het verkopen van prints hoort niet bij mijn dagelijkse werkzaamheden, maar het geven van een zelfgemaakte print op groot formaat zorgt voor een persoonlijke touch. Op die manier zeg je: 'Bedankt voor de opdracht. Ik heb genoten van onze samenwerking.' Daarmee ontwikkel je een hechte relatie en behoud je je klanten. Als ik klanten na elke opdracht een nieuwe print geef, bouwen ze uiteindelijk hun eigen persoonlijke collectie op."