Full-frame systeemcamera vs. Full-frame DSLR: wat is het beste?

Actiefotograaf Richard Walch vergelijkt de functies van de topmodellen onder de full-frame camera's van Canon: de EOS R5 en de EOS-1D X Mark III.
Een zwart-witfoto van een bokser die een flinke klap uitdeelt.

De Duitse bokser Alem Begic deelt een flinke klap uit tijdens de training. De Canon EOS R5 combineert de indrukwekkende opnameresolutie van de EOS 5DS met de hoge opnamesnelheid van de Canon EOS-1D X Mark III. Daarmee is deze camera een echte topper voor actiesporten en heeft een vaste plek veroverd in de cameratas van Richard Walch. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 135mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO1000. © Richard Walch

Wat is beter, een traditionele full-frame DSLR of het full-frame Canon EOS R-systeem? Canon vroeg toonaangevend fotograaf van extreme sporten en Canon-ambassadeur Richard Walch om zijn full-frame vergelijking van Canon.

Richard Walch is een van de meest ervaren actiefotografen ter wereld. Hij gebruikt al meer dan 25 jaar professionele camera's van Canon. Richard staat bekend om zijn foto's van sneeuwsporten en de zeilsport, en hij werkt in de meest extreme gebieden aan snelle fotosessies waarbij het geen optie is om een foto te missen. Daarom kiest hij per opdracht voor de juiste camera.

"Voordat ik aan het werk ga, bepaal ik eerst wat voor mij het perfecte systeem is om mee te nemen", legt hij uit. "Voor een full-frame DSLR heeft Canon een enorm assortiment aan camera's en objectieven waaruit je kunt kiezen. Ik ben gek op de robuuste kwaliteit en de lange gebruiksduur van de accu's."

Actiefotograaf Richard Walch fotografeert skiërs vanuit een helikopter.

Richard is overgestapt van een EOS-1D X naar een EOS-1D X Mark II en gebruikt nu de opvolger EOS-1D X Mark III. Een van de sterke punten is volgens hem het vertrouwde gevoel van de DSLR, een cruciale factor wanneer je snelle actie wilt vastleggen.

Een Canon EOS-1D X Mark III, rustend op een rugzak. Op de besneeuwde vlakte op de achtergrond is een helikopter zichtbaar.

Na het testen van de Canon EOS-1D X Mark III onder de meest veeleisende omstandigheden, neemt Richard deze camera voortaan mee bij zijn opdrachten in expeditiestijl. © Richard Walch

Richard is een van de besten in zijn vak omdat hij altijd de grens van zijn kunnen opzoekt en zo zijn beelden naar een hoger niveau kan tillen. En voor sommige opdrachten wordt die grens momenteel bepaald door de nieuwe technologie in het Canon EOS R-systeem en de baanbrekende RF-objectieven.

"Ik ben afhankelijk van technologie. Ik zie het als ondersteuning voor wat ik met mijn foto's probeer te doen. De Canon EOS R5 heeft zeker een plekje in mijn tas veroverd en is geweldig om mee te werken", vertelt Richard. "Zodra je de specificaties hebt doorgenomen en de camera gaat gebruiken, besef je dat deze functies heeft die je creativiteit een boost kunnen geven.

"Spontaan gemaakte foto's zijn wat mij betreft de beste en de EOS R5 biedt een verbluffende full-frame kwaliteit en is ook nog eens bijzonder handzaam. Maar je mag niet vergeten dat Canon al 30 jaar aan de EOS DSLR-serie heeft gewerkt. EOS-camera's zijn zeer betrouwbaar en robuust. Dus ik kan nu kiezen."

Dus welke kiest hij? Wat is het verschil tussen full-frame DSLR's en het full-frame EOS-systeem? Welke voordelen biedt elk product vanuit zijn perspectief als expert, en wanneer zou hij de ene camera gebruiken in plaats van de andere?

Hoe kies je welke uitrusting je wilt gebruiken voor een shoot?

"Mijn belangrijkste overweging is hoeveel ruimte ik in de tas heb en hoeveel ik wil dragen. Wanneer je de Canon EOS R5 en de EOS-1D X Mark III met elkaar vergelijkt, zijn omvang en gewicht de opvallendste verschillen. De EOS R5 is een stuk kleiner en veel lichter.

"Voor een professionele fotograaf is de vertrouwdheid van de EOS-1D X Mark III zijn grootste kracht. Overstappen van een EOS-1D X naar een EOS-1D X Mark II en vervolgens naar een EOS-1D X Mark III kost geen enkele moeite. Je vingers weten alle knoppen blindelings te vinden. Door met een optische zoeker te werken, kun je op een zuivere en natuurlijke manier verbinding maken met het onderwerp. Je voelt het moment, je ziet de opname en maakt het beeld. Zo fotograferen we al tientallen jaren.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"De EOS-1D X Mark III is de meest robuuste in het rijtje Canon EOS-camera's en dankzij de lange accuduur kun je dagen achtereen blijven fotograferen. Wanneer ik een shoot in expeditiestijl heb of in extreme klimaten aan het werk ben, is de EOS-1D X Mark III nog altijd mijn eerste keuze.

"Als de locatie van de shoot niet te verafgelegen is en de omstandigheden niet te veeleisend zijn, ga ik voor de EOS R5 vanwege de superieure prestaties op alle vlakken. Het is een hele krachtige camera. Beide camera's halen 20 beelden per seconde, maar op de EOS R5 alleen via de elektronische sluiter. Wil je met hoge seriesnelheid in combinatie met flitser fotograferen, dan kan dat alleen met de EOS-1D X Mark III."

Een opname met meervoudige belichting van een skiër die een sprong vanaf een schans uitvoert, gezien van bovenaf.

Een opvallend beeld met meervoudige belichting van een skiër die een sprong maakt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/7.1 en ISO200. © Richard Walch

Een slackliner houdt met beide handen een brandende toorts boven zijn hoofd vast.

Het EOS R-systeem laat zijn uitzonderlijke mogelijkheden bij weinig licht zien op deze foto van iemand die aan het slacklinen is en daarbij alleen wordt verlicht door de zaklamp die hij bij zich draagt. Gefotografeerd met een EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/500 sec, f/3.5 en ISO1000. © Richard Walch

Wat zijn de grootste voordelen van EOS R-systeemcamera's ten opzichte van full-frame DSLR's, zoals de EOS 5D Mark IV?

"De prestaties van de EOS R5, EOS R6 en EOS R bij weinig licht zijn fenomenaal. Deze camera's kunnen in het donker zien! Dat is te danken aan de elektronische zoeker [EVF] en het LCD-scherm, maar ook aan de autofocus bij weinig licht, waardoor je kunt blijven fotograferen als het allang donker is.

"Bovendien kunnen de bedieningselementen bijna eindeloos worden aangepast, waardoor je heel snel en op jouw manier kunt fotograferen. De RF Lens Control Ring kan worden toegewezen aan vrijwel alles wat je maar wilt, zoals belichtingscompensatie of ISO.

"Foto's maken met een elektronische zoeker was een openbaring. Je krijgt echt waardering voor 'What You See Is What You Get' wat betreft belichting en scherptediepte. Je hoeft veel minder naar de achterkant van de camera te kijken om de scherpstelling en belichting te controleren. Het maakt het fotograferen veel sneller en je kunt je volledig concentreren op je onderwerp omdat er niets in de weg zit.

"Omdat de EOS R een systeemcamera is, heeft deze een volledig stille sluitermodus, waardoor je foto's kunt maken in situaties die voorheen erg lastig waren.

"Wanneer je het objectief verwisselt terwijl de camera is uitgeschakeld, wordt een sluiter van de EOS R5, EOS R6 en EOS R automatisch gesloten om de sensor te beschermen. Dit is ideaal voor het maken van foto's op plekken waar het stoffig is of sneeuw ligt."

Het achterwiel van een felgroene speedway-motor in actie.

Een opvallende high-speed close-up van een speedway-motor op de baan van AMC Haunstetten in Augsburg, Duitsland. Tijdens sommige opdrachten vindt Richard Walch het geringe gewicht en het compacte formaat van de Canon EOS R6 een ware uitkomst. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 500mm, 1/160 sec, f/7.1 en ISO100. © Richard Walch

Kent het fotograferen met een EOS R-systeemcamera nog nadelen?

"Als je overstapt van een Canon DSLR naar een nieuwe Canon DSLR, hoef je natuurlijk niets nieuws te leren. Bepaalde dingen zijn op een EOS R-systeemcamera anders en daar zul je aan moeten wennen. Maar als je jezelf verder wilt ontwikkelen, moet je het wat tijd geven.

"Systeemcamera's hebben in de regel meer accustroom nodig. Wil je zo lang mogelijk kunnen fotograferen, neem dan voor de zekerheid meer accu's mee of ga voor een klassieke DSLR.

"Een ander aspect van de systeemcamera waar je rekening mee moet houden, is de EVF. Als je enorm snelle actie vastlegt zoals bij motorsport en je trekt met de camera zijwaarts mee, is het beeld in de EVF een klein beetje vertraagd, zelfs bij de EOS R5 en EOS R6. Sommige fotografen vinden dat misschien een echt minpunt, maar voor anderen is het niet echt een probleem."

Hoe zit het met de keuze van een objectief?

"Canon heeft een enorm assortiment aan EF- en EF-S-objectieven voor DSLR's. Maar je kunt ze ook gebruiken op de EOS R-systeemcamera's met een reeks slimme EF-EOS R-vattingadapters. Dit zijn geen adapters die licht weghalen of de brandpuntsafstand veranderen, zoals een teleconverter. Dezelfde ingenieurs die de EF- en RF-objectieven hebben ontworpen, hebben ook deze adapters ontworpen. Ze hebben ervoor gezorgd dat de ervaring naadloos verloopt, zonder dat dit ten koste gaat van functionaliteit of kwaliteit.

"Ze hebben hem zelfs nog slimmer gemaakt met de adapter met Control Ring, die een nieuwe interface heeft voor EF- en EF-S-objectieven. Er is ook een vattingadapter met drop-in-filter, zodat je bijvoorbeeld variabele neutrale dichtheid of een circulair polariserend filter kunt gebruiken. Ik heb tijdens een safari de EOS R gebruikt met lange objectieven zoals de EF 600mm f/4L IS III USM en de EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x en dat was perfect. Je moet op de adapter vertrouwen."

Actiefotograaf Richard Walch fotografeert een bokser in zittende positie.

Dankzij de 5-assige in-body Image Stabilizer kan de EOS R5 objectieven zonder IS stabiliseren, zoals het hier afgebeelde Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief. © Elias Maria

Wat vond je van de nieuwe RF-objectieven?

"Het Canon EOS R-systeem heeft een grotere RF-vatting waarvoor objectieven kunnen worden ontworpen die voorheen niet mogelijk waren. En de kwaliteit van de objectieven is opzienbarend.

"Ik kreeg de kans om met een aantal van die RF-objectieven te fotograferen en mijn favoriet is toch wel de Canon RF 28-70mm F2L USM zoom. Dit is een objectief uit de L-serie met een fantastische kwaliteit die te danken is aan het ontwerp van de RF-vatting. Ik hou van de flexibiliteit en de scherptediepte die je krijgt wanneer je het diafragma helemaal opent tot f/2. Dat is gewoon magisch.

Wakesurfer Andy Schmahl rides a wave, illuminated by the the glow of an orange flare he is holding.

Wakesurfen met fakkels: testen van de Canon EOS-1D X Mark III

Weinig licht, snelle actie en veel water... fotograaf van extreme sporten, Richard Walch, onderwerpt de EOS-1D X Mark III aan zijn zwaarste beproeving tot nu toe.

"Het is redelijk zwaar, maar het kan drie prime-objectieven vervangen. Als je meestal een 28 mm, een 50 mm en een 85 mm-objectief meeneemt, kun je deze drie objectieven gewoon thuislaten en dit ene zoomobjectief gebruiken.

"Een trouwfotograaf kan bijvoorbeeld één camera en één zoom meenemen. Ze zijn daarmee sneller en kunnen volledig geruisloos werken.

"Als je op zoek bent naar klein en betaalbaar, dan is de combinatie van de compacte en lichte Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM en de RF 85mm F2 Macro IS STM onverslaanbaar. Dan is er natuurlijk nog de trinity van professionele zoomobjectieven – de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, RF 24-70mm F2.8L IS USM en RF 70-200mm F2.8L IS USM – die je kunt aanvullen met speciale objectieven zoals de extreem veelzijdige Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM.

"De serie van snelle RF-objectieven, zoals de Canon RF 50mm F1.2L USM, ondersteunt het feit dat het EOS R-systeem zo goed is bij weinig licht. Je kunt echt werken met de geringe scherptediepte. En het optische ontwerp is zo goed dat je ze echt wijd open kunt gebruiken. Je hoeft het diafragma niet te verkleinen om scherpe foto's te maken. Natuurlijk is de scherptediepte dan zo klein dat je een nauwkeurige autofocus nodig hebt."

Een opname op enige afstand van een slackliner, balancerend op een koord tussen rotskliffen en over kolkend water.

Richard gebruikte een EOS R om de Duitse slackline-atleten van One Inch Dreams aan de noordwestkust van Ierland te fotograferen. Elke manoeuvre was een levensgevaarlijke uitdaging en moest in één keer perfect zijn, dus Richard moest alles in een keer goed doen. Daarbij vertrouwde hij op de autofocus van de EOS R bij weinig licht zoals hier. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/5.6 en ISO640. © Richard Walch

Hoe verhoudt de automatische scherpstelling zich tot de concurrentie?

"De EOS-1D X Mark III heeft een ongelofelijk goed autofocussysteem dat geweldig is voor sport en actie, maar bij het ontwerp van de EOS R5 en EOS R6 legden de engineers de lat hoger om de autofocus nog beter te laten presteren. Het magische van deze twee camera's zit 'm in de oogdetectie die bij mensen maar ook bij dieren werkt. Het is echt ongelofelijk.

"Alle drie de camera's gebruiken geïntegreerde deep learning-AF-algoritmen die duizenden en duizenden verschillende foto's analyseren. Als de camera bijvoorbeeld snowboarders ziet, begrijpt de camera dat ze waarschijnlijk een helm en sneeuwbril dragen, weet die te herkennen en weet op welk deel scherpgesteld moet worden. De AF werkt dan nog steeds, zelfs wanneer de ogen schuil gaan achter de sneeuwbril. Wanneer de atleet zijn of haar hoofd draait, blijft de camera op de helm scherpgesteld. Dat is ongekende vooruitgang."

Renpaarden denderen dicht op elkaar gepakt over een besneeuwde racebaan.

Richard wordt geroemd om zijn gave om actie te kunnen vastleggen in lastige situaties, zoals bij deze foto van paardenraces die hij maakte onder zeer uitzonderlijke omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/2500 sec, f/4 en ISO250. © Richard Walch

Welk type camera is beter geschikt voor het maken van video's?

"Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, omdat elke camera zijn eigen voordelen heeft. Het is onvoorstelbaar dat een camera met de omvang van de EOS R5 video van 8K 12-bits RAW of 10-bits 4:2:2 intern kan vastleggen. Dat is nog nooit eerder vertoond. Maar de EOS-1D X Mark III is een grotere, robuustere camera. En de accucapaciteit ervan maakt het mogelijk om langere takes op te nemen in 4K RAW of 8-bits 4:2:2.

"Als je een film moet schieten in 4K met 120 fps, is de EOS R5 de enige camera die dit kan. De EOS-1D X Mark III en EOS R6 kunnen alleen in 4K filmen met maximaal 60 fps, en de EOS R en EOS 5D Mark IV halen 4K met maximaal 30 fps."

"Het maakt niet uit of een camera een systeemcamera is of een DSLR. Een verschil met de EOS-1D X Mark III is dat de EOS R5, EOS R6 en EOS R een variangle touchscreen hebben waarmee je heel eenvoudig foto's kunt maken vanuit verschillende hoeken. Ze zijn allemaal uitgerust met Dual Pixel CMOS AF voor een vloeiende en nauwkeurige scherpstelling tijdens het maken van video-opnamen. Maar het touchscreen met autofocus is eenvoudiger te bedienen op het kantelbare scherm van de EOS R.

"De EOS R5, EOS R6 en EOS-1D X Mark III zijn alle drie bijzonder krachtige camera's voor video vanwege hun geavanceerde autofocussysteem en touchscreens. Wanneer je op het scherm aan de achterkant tikt, stelt de camera automatisch scherp op het onderwerp en dat is enorm handig wanneer je in je eentje een film moet maken."

Wat is je ideale opstelling?

"Voordat de EOS R5 op de markt kwam, was het een EOS-1D X Mark II voor snelle sporten en een EOS R voor de afterparty's om bij weinig licht snel en discreet te kunnen fotograferen.

"Wanneer ik in de bergen ben en gewicht een grote rol speelt, bestaat mijn ideale uitrusting uit een EOS R5 met een extra battery grip zodat ik over iets meer accucapaciteit beschik. Verder neem ik de trinity-serie van professionele f/2.8 RF zooms mee. Bij portretshoots zorg ik dat ik de Canon RF 28-70mm F2L USM bij me heb en als ik echt gek wil doen, gaan de Canon RF 50mm F1.2L USM en RF 85mm F1.2L USM ook mee. Deze objectieven zijn een fantastische aanvulling.

"Als robuustheid en accuduur mijn topprioriteiten zijn, staat de EOS-1D X Mark III bij mij op nummer één. Maar de EOS R5 en EOS R6 zijn enorm krachtige camera's, zeker gezien hun formaat en gewicht. Als die aspecten doorslaggevend zijn en je wilt over de nieuwste technologie beschikken, dan is een van deze twee camera's de beste optie voor jou."

Adam Duckworth

De uitrusting van Richard Walch

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Camera's

Canon EOS R5

Een full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers. "Deze camera biedt een verbluffende full-frame kwaliteit, is bijzonder handzaam en heeft functies die je creativiteit een boost kunnen geven", vertelt Richard.

Canon EOS-1D X Mark III

Dankzij de zeer gevoelige 20,1 Megapixel full-frame CMOS-sensor, deep learning-AF-algoritmen en 5,5K RAW-video-opnamen levert de Canon EOS-1D X Mark III prestaties van wereldklasse. "Als het om actie op hoge snelheid gaat, is deze camera moeilijk te verslaan", zegt Richard. "De camera maakt foto's met 20 fps en bliksemsnelle autofocus, zodat je nooit een opname mist."

Lenzen

Canon RF 28-70mm F2L USM

Een 28-70mm f/2 lens die de beeldkwaliteit biedt die je van prime-lenzen verwacht. Met een supersnel, helder f/2-diafragma over het gehele zoombereik kun je fantastische resultaten krijgen bij weinig licht. "Een objectief uit de L-serie met een fantastische kwaliteit die mogelijk wordt gemaakt door het nieuwe ontwerp van de RF-vatting", zegt Richard.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Dit 70-200mm f/2.8 objectief beschikt over snelle, stille Nano USM-technologie en biedt fotografen en filmmakers een klein, licht objectief voor veeleisend, professioneel gebruik met 5-stops beeldstabilisatie.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Deze hoogwaardige ultragroothoekzoom met een constant maximaal diafragma van f/2.8, dubbelzijdige lenzen van gegoten glas (GMo) en een Advanced Air Sphere- en SubWavelength-coating zorgt voor een uitzonderlijk hoge beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.

Canon EF 11-24mm f/4L USM

Dit rectilineaire ultragroothoekzoomobjectief met minimale vertekening in het gehele, extreem grote zoombereik laat je de meest spectaculaire beelden vastleggen. En dankzij de L-serie-kwaliteit kun je ook in de meest barre weersomstandigheden foto's blijven maken.

Accessoires

Canon-vattingadapter EF-EOS R

De adapters van het EOS R-systeem zijn volledig compatibel met de serie EF- en EF-S-objectieven van Canon, zodat eigenaren van een Canon EOS R5, EOS R6 of EOS R die ook een EOS DSLR-camera hebben, al hun bestaande objectieven kunnen gebruiken. Richard zegt: "Het communicatieprotocol van zowel EF- als RF-objectieven is geïntegreerd in de EOS R-systeemcamera's, dus beide typen objectieven werken prima."

Gerelateerde artikelen

Eerste opnamen met de Canon EOS R5: de natuur tot in de kleinste details vastleggen

Ulla Lohmann en Robert Marc Lehmann vertellen hoe ze dankzij de 45MP-sensor en Eye-tracking AF van de Canon EOS R5 spectaculaire buitenopnamen hebben kunnen maken.

Canon EOS R5 versus EOS R6 – welke past bij jou?

Canon introduceert niet één maar twee baanbrekende full-frame systeemcamera's. Ontdek welke het best bij jou past. Een vergelijking van de EOS R5 en de EOS R6.

Roofvogels die zijn gefotografeerd in de schemering met de EOS-1D X Mark III

Hoe presteert Canon's voornaamste actiecamera bij het fotograferen van snel bewegende vogels bij extreem weinig licht? Wildlifefotograaf Markus Varesvuo zoekt het uit.

Onverschrokken koorddansers en de full-frame EOS R

Hangend aan een rots aan de Ierse kust stelt redactiefotograaf Richard Walch de EOS R op de proef

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro