Een eilandavontuur: eerste shoot met de Canon RF 70-200MM F4L IS USM

Avonturenfotografe Lucia Griggi deelt haar reis door de dramatische Binnen-Hebriden, een groep eilanden voor de westkust van Schotland, met het nieuwe RF-objectief.
Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief.

Wildlife- en avontuurreisfotografe Lucia Griggi nam de compacte Canon RF 70-200MM F4L IS USM mee op reis langs de Schotse eilanden van de Binnen-Hebriden. "Hoewel dit objectief lichter is, is hij nog altijd van hoogwaardige kwaliteit – dat wist ik meteen toen ik dit objectief in mijn hand voelde," zegt Lucia. © Andrew Ford

Van de zonovergoten stranden van Fiji tot aan de bevroren wildernis van Antarctica heeft avonturenreis- en wildlifefotografe Lucia Griggi de wereld rondgereisd. Ze begon als surffotografe en meer recentelijk maakt ze wildlifeshoots in enkele van 's werelds meest dramatische landschappen. Zulke uiteenlopende omgevingen vragen om een robuuste en veelzijdige uitrusting – dus Lucia was de ideale professionele fotograaf om de mogelijkheden van de Canon RF 70-200MM F4L IS USM te testen.

Gewapend met de Canon RF 70-200MM F4L IS USM en een Canon EOS R6 in haar uitrusting ondernam Lucia een reis naar de Binnen-Hebriden, een groep eilanden voor de westkust van Schotland, om er de landschappen, de mensen en wildlife te fotograferen. Dankzij het lichte gewicht, het compacte ontwerp en de veelzijdigheid van de RF 70-200MM F4L IS USM kon zij een overvloed aan fotogelegenheden benutten die uniek zijn voor deze speciale eilanden.

Het perfecte objectief voor een avontuurlijke reis

Lucia's doel was het fotograferen van haar verkenningstocht te voet, per boot en per auto, waarbij spontaniteit onderweg voorop stond. Het avontuur leidde haar naar het eiland Mull, met zijn glooiende heuvels en gevarieerde zeeleven. Ze toerde ook per boot rond de kustlijn van Iona – waarbij ze de vogelklippen vastlegde en de lokale bewoners: zeehonden, dolfijnen en aalscholvers.

"De shoot bestond uit landschappen, wildlife en portretten," legt Lucia uit. "Ik vond het spannend want ik heb altijd een 70-200mm objectief in mijn uitrusting bij me gehad – dat is echt een standaard objectief. Ik was benieuwd hoe een opstelling die ik zou gebruiken op, bijvoorbeeld, mijn Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) eruit ging zien met het RF-objectief.

"Doordat het objectief zo licht is was hij heel veelzijdig – maar nog steeds van goede kwaliteit. Ik kon het objectief met één hand vasthouden, dus dat gaf me de flexibiliteit om vanuit posities te fotograferen die moeilijker zouden zijn geweest met een zwaarder objectief."

Een portret bij weinig licht van een vrouw die een kopje vasthoudt en naar haar metgezel lacht.

Dankzij de gecombineerde IS van zowel de camera als het objectief kon Lucia scherpe portretopnamen maken vanuit de hand, zelfs bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 112mm, 1/500 sec, f/4.5 en ISO1600. © Lucia Griggi

Een paar aalscholvers boven op een steile rots.

De Canon RF 70-200MM F4L IS USM is voorzien van een weerbestendige afdichting en een fluorcoating als bescherming tegen stof en water, wat hem ideaal geschikt maakt voor deze avontuurlijke shoot in de wilde natuur van de Binnen-Hebriden. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief ingesteld op 200mm, 1/1600 sec, f/4 en ISO800. © Lucia Griggi

Wendbaar blijven terwijl je vanuit de hand fotografeert

De high-speed communicatie tussen camera en objectief die mogelijk wordt gemaakt door de innovatieve RF-lensvatting betekent dat de 5-stops Optical Image Stabilizer (IS) in de Canon RF 70-200MM F4L IS USM samenwerkt met de in-body IS in de Canon EOS R6 om tot 7,5 stops aan gecombineerde IS te leveren. Dit zorgt voor een drastische beperking van beeldonscherpte als gevolg van camerabewegingen en levert scherpere beelden op.

Nu de camera en het objectief samenwerkten om camerabewegingen te corrigeren, kon Lucia voor nog langere belichtingstijden kiezen. Dit was vooral handig tijdens het fotograferen bij weinig licht, want nu kon ze vol vertrouwen vanuit de hand opnames maken – zelfs vanaf varende boten en bewegende steigers.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een otter komt net uit het water, en kijkt recht in de camera.

Dankzij de ongelooflijk stille autofocus van het objectief slaagde Lucia erin een schichtige otter te fotograferen. "Ik vroeg echt het uiterste van dit objectief en hij deed zijn werk goed," aldus Lucia. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/1250 sec, f/4 en ISO500. © Lucia Griggi

Een otter tuurt uit over met zeewier bezaaide rotsen.

Dankzij de lichtgewicht Canon RF 70-200MM F4L IS USM en de eye-trackingtechnologie in de Canon EOS R6 kon Lucia de otter volgen, met messcherpe resultaten. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 179mm, 1/1250 sec, f/4 en ISO500. © Lucia Griggi

De Canon RF 70-200MM F4L IS USM is ook voorzien van een weerbestendige afdichting en speciale coatings ter bescherming tegen stof en water, plus een hittebestendige verflaag om hard zonlicht te reflecteren. Dankzij deze duurzaamheid in alle weersomstandigheden kon Lucia een zeldzame ontmoeting met een otter vastleggen tijdens een wandeltocht door wetlands in de regen.

"De otter was echt een ongelooflijke, emotionele ervaring," verklaart Lucia. "Je brengt veel tijd wandelend door, waarbij je wildlife ziet of probeert op te sporen en je jezelf in de juiste positie manoeuvreert om wildlife te fotograferen. Ik heb veel tijd in Alaska doorgebracht om otters te fotograferen, of althans dat probeerde ik – maar ze houden zich goed schuil en met een 70-200mm objectief moet je er behoorlijk dicht bovenop zitten om een gedetailleerde opname te krijgen.

"Ik had een paar otters richting zee zien zwemmen, maar ik had het al min of meer opgegeven. Toen, op de terugweg van de wandeling, zag ik iets wat leek op zeewier. Ik rende naar beneden en zag een otter die als een speer naar de kustlijn toe rende."

Lucia had maar een paar seconden om zich klaar te maken voor haar opname van de met zeewier bedekte rotsen voordat de otter weer opdook, dus draagbaarheid van het objectief was superbelangrijk. "Als de otter me had gezien was hij niet meer teruggekomen aan land. Ik sprintte over de gladde rotsen en toen dook hij net naar beneden. Ik was gecamoufleerd op de rotsen en de otter zwom recht voor me omhoog. Het objectief was zo licht in gewicht dat ik hem met een hand kon vasthouden, dus ik hoefde me niet te bewegen. Als het objectief ook maar iets zwaarder was geweest, had ik er twee handen voor nodig gehad en zou ik de opname niet hebben kunnen maken. Het ging heel spontaan."

Twee zeehonden gaan rechtop zitten en tonen zich aan elkaar bij de waterkant in Antarctica.

Lucia Griggi: simpele schoonheid vastleggen zonder chaos

Reis- en wildlifefotografe Lucia Griggi over waarom Canon-Prime-telelenzen haar eerste keus zijn voor het fotograferen op extreme plekken.
Een dolfijn springt uit het water omhoog. Een boot die het beeld binnen komt varen, is nog net zichtbaar.

De Canon RF 70-200MM F4L IS USM is ontworpen voor stabiel filmen vanuit de hand en Lucia wist zelfs vanuit een bewegende boot scherpe beelden vast te leggen, zoals deze opspringende dolfijn. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief ingesteld op 70mm, 1/3200 sec, f/5.6 en ISO800. © Lucia Griggi

Stille, snelle autofocus

Dankzij de snelle, stille en precieze autofocus van de Dual Nano USM (ultrasone motoren) in de Canon RF 70-200MM F4L IS USM kon Lucia tijdens haar reis wildlife fotograferen in hun natuurlijke leefomgeving, zonder deze te verstoren. Deze nagenoeg geruisloze continue scherpstelling, gecombineerd met de eye-trackingfunctie van de stille Canon EOS R6, stelde Lucia in staat om scherpe tracking shots te maken van de zwemmende otter.

"Ik kon de otter horen ademen. Het was zo stil, met alleen mijzelf, de otter en het kalme water. Dat zijn de momenten die me altijd zullen bijblijven. Dat is wat me motiveert en waar ik het voor doe. Het objectief stelde snel scherp en doordat het zo stil was, lukte het me om dat shot te krijgen. De textuur van elk stukje van de otter was superscherp," zegt ze.

Een schipper kijkt naar een notitieboek.

Dichterbij scherpstellen tot op 0,6 m afstand maakte portretten en detailopnamen mogelijk tijdens een schommelende bootreis, geen ideale situatie om je objectieven te verwisselen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 91mm, 1/640 sec, f/5.6 en ISO200. © Lucia Griggi

Een man met blauwe handschoenen aan houdt een krab vast.

Lucia zegt dat ze deze opname niet had kunnen maken als ze het Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief niet had gebruikt. "Ik wilde dicht bij het onderwerp kunnen scherpstellen en de detailopname van de krab in de handen vastleggen," zegt Lucia. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 169 mm, 1/2000 sec, f/4.5 en ISO200. © Lucia Griggi

Portretten met korte scherpstelafstand

De van de oceaan bezeten fotografe brengt tot wel zes maanden aan één stuk door aan boord van expeditieschepen. Zo documenteert ze de laatste onontgonnen gebieden, van Siberië tot Antarctica, en ze is net zo vertrouwd met onderwaterfotografie als met fotografie aan land. Op het eiland Mull kreeg ze de kans om haar Canon RF 70-200MM F4L IS USM uit te testen, toen ze meerdere portretten maakte aan boord van een vissersboot. De bruikbaarheid van dit objectief bleek voor Lucia met name uit zijn veelzijdige brandpuntsafstand en de mogelijkheid om dichterbij scherp te stellen, tot op 0,6 m afstand.

"We zaten op het water met plaatselijke vissers van in de 80, die hun hele leven hebben gevist. Ik was eerst van plan om portretten te fotograferen vanaf de naastgelegen boot, maar toen draaide ik me om en zag een prachtig portret van de man die de boot bestuurde waarop ik zat. Het licht kwam erdoor en hij hield een notitieboek vast. Toen pakte hij spontaan een van de krabben op om me die te laten zien," vertelt Lucia.

"Zonder dit objectief zou ik dat shot hebben gemist. Als ik een groothoeklens had gehad, had ik er heel dicht bovenop moeten gaan staan, en dat zou niet hebben gewerkt. De Canon RF 70-200MM F4L IS USM is fantastisch voor dit soort opnames. Doordat ik dichterbij kon scherpstellen had ik geen ander objectief nodig."

Fotografe Lucia Griggi staat achter op een boot, haar camera in de hand, waarbij haar silhouet afsteekt tegen de ondergaande zon.

"Als fotograaf vertrouw ik op mijn apparatuur en moet ik er ook op kunnen vertrouwen. Ik heb de Canon RF 70-200MM F4L IS USM getest bij weinig licht, tegen zonsondergang en tegen de zon in en ik was er echt van onder de indruk," aldus Lucia. © Andrew Ford

Reis langzaam, reis licht

"Wat ik zo gaaf vind aan een expeditie is dat het, in mijn ogen, meer om de reis gaat dan om de bestemming," aldus Lucia. Om avonturen te beleven moet ze het wel langzamer aan doen, het landschap om haar heen in zich opnemen en gebruikmaken van verschillende vervoersmiddelen.

"Wanneer je wandelt, kun je kleine hoekjes bereiken of otters spotten! Wanneer je autorijdt, kun je onderweg stoppen en je landschapsopnamen maken. Het prettige aan het op deze manier reizen, is dat je de voortgang kunt zien van waar je naartoe gaat en het steeds iets veranderende klimaat of tijden van de dag kunt waarnemen.

"Toen ik terugvoer van Mull naar het vasteland, was het een fantastisch mooie avond. De lucht was bloedrood en het licht veranderde de heuvels in schaduwlagen." Wat maar weer eens bewijst dat wanneer je de reis in al zijn facetten omarmt en pauzeert om van het moment te genieten, de magie zich voor je ontvouwt.

Lorna Dockerill

De uitrusting van Lucia Griggi

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Een Canon EOS R6 met een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, op een landkaart van het eiland Iona.

Camera

Canon EOS R6

Wat je ook fotografeert, hoe je het ook fotografeert, met de EOS R6 kun je creatief zijn op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden.

Lens

Gerelateerde artikelen

Leg prachtige landschappen vast met teleobjectieven

Drie landschapsspecialisten vertellen waarom ze de groothoek hebben verruild voor teleobjectieven om unieke landschapsfoto's te maken.

Mijn zwaarste wildlifeshoot

Vijf topwildlifefotografen onthullen de verhalen achter hun meest uitdagende shoots en hoe ze er uiteindelijk in zijn geslaagd om de foto's te maken die ze wilden maken.

Luchtfotografie: volg de patronen

Luchtfotografe Lucia Griggi legt de abstractie van de wonderen der natuur vast door van bovenaf gletsjers, meren en vlechtende rivieren te fotograferen.

Wild at heart: waarop je moet letten bij een tele-objectief

De vijf tips van wildlife-fotograaf Marina Cano bij de keuze van een professioneel tele-objectief.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro