De in Londen gevestigde fotograaf en creative director Ejiro Dafé hanteert een ongebruikelijke aanpak voor zijn opdrachten: hij fotografeert uitsluitend met één 50mm-objectief.
Zijn fotografische reis met het 50mm-objectief begon toen hij nog een berooide student was: "Ik volgde een opleiding Reclame en gaf mijn studielening uit aan een Canon EOS 5D Mark III [nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV] zodat ik mijn eigen reclamecampagnes zou kunnen fotograferen. Ik werd ook gegrepen door fotojournalistiek, en de fotografen tegen wie ik opkeek, gebruikten allemaal prime-objectieven. Dus kocht ik het betaalbare kleine Canon EF 50mm f/1.8 II-objectief [nu opgevolgd door de Canon EF 50mm f/1.8 STM] en bezocht andere landen om verhalen op straat te fotograferen.
"Ik was niet van plan om lang met dit objectief te blijven werken, maar na verloop van tijd raakte ik gewend aan de beeldhoek. Ik hield ervan hoe sterk het bereik overeenkwam met mijn eigen gezichtsveld en het fotograferen met dit objectief werd iets wat ik instinctmatig deed – ik kon ergens naar kijken en wist van tevoren hoe de opname eruit zou komen te zien. Dat gaf mij het vertrouwen om zelfs nog meer te gaan fotograferen."
Toen Ejiro meer betaalde opdrachten kreeg, schafte hij als upgrade de Canon EF 50mm f/1.4 USM aan, later gevolgd door het Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. Zijn ervaring met en enthousiasme voor deze brandpuntsafstand maakte hem bij uitstek geschikt om als eerste professional de Canon RF 50mm F1.8 STM te gaan gebruiken, het meest lichtgewicht en betaalbare standaardobjectief in de RF-serie.
Grenzeloze creativiteit: toptips voor fotografie met een 50mm-objectief
Het compacte zakformaat van de Canon RF 50mm F1.8 STM (gewicht 160g, lengte 40,5mm), met zijn heldere, grote maximale diafragma van f/1.8 voor creatieve scherptediepte en nagenoeg geluidloze STM-autofocustechnologie, maken van deze camera een discrete keuze, ideaal voor straatfotografie, spontane portretten en video.
Ondanks de betaalbare prijs van dit objectief presteert hij ook goed bij weinig licht, en is het de ideale partner voor een Canon EOS RP of Canon EOS R6. De elementen en coatings van dit objectief zorgen ervoor dat opnamen scherp zijn tot aan de randen van het beeld, met superieure beeldkwaliteit en kleuren.
Hier deelt Ejiro de resultaten van zijn eerste opnamesessie met de Canon RF 50mm F1.8 STM en geeft zijn tips voor meer creativiteit in fotografie met een 50mm-objectief.
1. Maak eens een tijdje alleen opnamen met een 50mm-objectief
Door jezelf een tijd lang te beperken tot één brandpuntsafstand, in plaats van er af en toe eens mee te werken, raak je vanzelf vertrouwd met de beeldhoek van dit objectief en werk je instinctiever op het moment dat je een beeld moet framen. Als gevolg van het exclusieve gebruik van een 50mm-objectief gebeurt er iets bijzonders, legt Ejiro uit: "Wanneer ik me rond het onderwerp beweeg, kan ik het bijna in mijn benen voelen wanneer ik me op precies de goede plaats bevind, zonder dat ik door de zoeker hoef te kijken."
Hij vervolgt: "Met een 50mm-objectief kun je natuurlijk mooie groothoekopnamen en strakkere portretten en close-ups maken. Als je genoeg ruimte hebt om je in te bewegen, is het een heel veelzijdige brandpuntsafstand, maar het kan wat uitdagender zijn om er in een kleine kamer mee te werken. Dat op zich zorgt er aan de andere kant wel voor dat je echt nadenkt over elk element binnen de foto en over hoe deze elementen met elkaar samenwerken. Het verscherpte mijn compositietechnieken toen ik net begon en het maakte me uiterst gevoelig voor alles in het shot."
2. Ga helemaal op in de actie
"Iets wat ik altijd erg fijn vond aan de brandpuntsafstand van 50mm is dat het je dwingt om betrokken te zijn bij je onderwerp en de momenten te ervaren die je wilt vastleggen. Daarbij maakt het niet uit of dat een redactionele sessie is met een model dat staat te poseren, straatfotografie of zelfs sport," aldus Ejiro. Hoewel 50mm-objectieven zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM niet speciaal zijn ontworpen voor snelle actiesporten, heeft Ejiro er zelfs dans- en voetbalfoto's voor bekende merken mee genomen.
Hij voegt toe dat wat sommigen misschien beschouwen als een nadeel, hij juist ziet als een voordeel. Bijvoorbeeld: "Bij straatfotografie vind ik het leuk dat als je iets ziet aan de overkant van de straat, je meestal eerst de straat moet oversteken om vrij dichtbij te komen. Je kunt niet gewoon vanaf een veilige afstand inzoomen." Deze aanpak houdt in dat hij zich op een intiemere manier tot zijn onderwerp verhoudt, iets wat je terugziet in de framing en details van zijn foto's. Het compacte formaat van de Canon RF 50mm F1.8 STM maakt het gemakkelijk om spontaan te volgen wat zich aandient.
Heb je Canon-apparatuur?
3. Speel met hoeken
Een prime-objectief stimuleert je om moeite te doen voor een opname; je verfijnt je composities namelijk door de camera te bewegen. Daardoor blijf je in vorm – zowel fysiek als op creatief vlak. "Als je mij ziet fotograferen, zie je me over de vloer rollen of in elkaar gevouwen in een hoek gemanoeuvreerd," legt Ejiro uit. "Ik beweeg altijd alle kanten op. Door mijn lichaam steeds te draaien en te verplaatsen probeer ik de beste hoeken te vinden.
"Soms hoef ik de camera niet eens voor mijn ogen te houden. Omdat ik zo vertrouwd ben met de brandpuntsafstand, weet ik wat ik in mijn frame kan krijgen. Daarom kan ik de camera in deze ongebruikelijke posities houden en omlaag buigen naar of bewegen rondom het onderwerp dat ik op dat moment fotografeer, om een perspectief te bereiken dat mensen normaal gesproken niet zien. Het is niet dat fotografie op ooghoogte saai is – je kunt dat altijd interessant maken – maar als je ziet wat werkt vanuit andere hoeken kun je dingen op een nieuwe en spannende manier vastleggen."
Natuurlijk betekenen de variangle touchscreens op EOS R-systeemcamera's zoals de Canon EOS RP en Canon EOS R6 dat je je Canon RF 50mm F1.8 STM-objectief in krappe en ongebruikelijke hoeken en hoogtes kunt manoeuvreren zonder dat je jezelf in al te veel bochten hoeft te wringen.
4. Wissel af tussen groothoek en close-up
Als je één prime-objectief gebruikt, geeft dat een samenhangende kwaliteit aan een verzameling werken. Maar door manieren te vinden om variatie toe te voegen, zorg je ervoor dat je oeuvre niet saai overkomt.
"Mijn aanpak hangt af van het onderwerp en de locatie, maar meestal begin ik vrij globaal met een eerste groothoekopname, waarna ik als het ware op jacht ga naar wat ik fotografeer, om het vanuit zoveel mogelijk verschillende gezichtspunten en hoeken te fotograferen. Als ik met een model werk, vraag ik haar om rond te lopen, zodat een algemene compositie kan vormen en ik die framing bijna als een begrenzing of limiet kan toepassen. Daarna kom ik een paar passen dichterbij en werk ik vanaf dat punt verder door naar binnen toe.
De beste Canon-objectieven voor portretfotografie
"Ik maak graag een veelomvattende groothoekopname waarin je alles in de context kunt zien, maar ik hou ook heel erg van intieme foto's. Met de Canon RF 50mm F1.8 STM kun je scherpstellen [tot 0,3m], dus je kunt vrij dicht boven op je onderwerp gaan zitten en zo bijna abstracte foto's creëren. Dit type foto werkt vooral goed bij dansers, waar de kijker niet per se hoeft te weten hoe de omgeving eruit ziet, vanwege de beweging en de hoeken en de aantrekkelijke vormen binnen de compositie."
5. Houd je hele opstelling eenvoudig
Om het discrete en manoeuvreerbare voordeel te behouden van een objectief zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM, loont het de moeite om de rest van je uitrusting terug te brengen tot het strikte minimum, adviseert Ejiro. "Te veel keuze kan ertoe leiden dat je te veel over dingen blijft nadenken," aldus Ejiro. "Zelfs een zoomobjectief uit een standaarduitrusting biedt zo'n grote diversiteit aan brandpuntsafstanden dat het je soms kan vertragen."
Dankzij het heldere objectief met het grote diafragma van de Canon RF 50mm F1.8 STM hoef je niet per se een flitser te gebruiken wanneer je fotografeert bij weinig licht, waar Ejiro enthousiast over is. Hoewel uit zijn portfolio wel blijkt dat hij in staat is om het licht om hem heen te duiden, wil hij van belichting geen nodeloos ingewikkelde zaak maken. "Ik maak niet vaak gebruik van kunstlicht. Het leidt mij te veel af als je allerlei zaken precies kunt regelen. Ik werk liever met het omgevingslicht dat voorhanden is en zie dat dan als een uitdaging waar je het beste van maakt.
"Ook al is het maar het gebruik van de beschikbare lampen bij weinig belichte situaties binnenshuis; dat ziet er volgens mij nog altijd beter uit dan het resultaat dat je krijgt met grote bounce studiolampen. Trouwens, werken met natuurlijk licht is ook leuker."
Gerelateerde artikelen
Canon RF versus EF-objectieven: wat moet je kiezen?
Voor reisfotograaf Joel Santos maakt het Canon EOS R-systeem een groot verschil, maar het combineren van RF- en EF-objectieven vergroot zijn creatieve horizon. Hieronder staat hoe...
Tijd voor reflectie: zelfportrettips
Compositie, verlichting, rekwisieten... maak kennis met de kunst van zelfportretfotografie met portretprofessionals Wanda Martin en Marina Karpiy.
10 tips voor beginnende fashionfotografen
Van belichting tot compositie: ontdek insidertips waarmee je je fashionfoto's naar een professioneel niveau tilt.
Langzaam reizen en wilde avonturen met de RF 70-200MM F4L IS USM
Dolfijnen, rotsachtige kustlijnen en portretten vol persoonlijkheid – hoe Lucia Griggi de ruige wildernis van de Binnen-Hebriden vastlegde met de RF 70-200MM F4L IS USM.