Kronkelende geplaveide straatjes, stijlvolle oude panden, warm zonlicht dat door historische bogen valt. Dat was de scène waarin professioneel fotograaf en videograaf Jamie Ferguson met de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z de straten van Florence doorkruiste om het hybride objectief op de proef te stellen tijdens een snelle fashionshoot voor herenmode.
Jamie staat bekend om zijn speelse lifestylebeelden en heeft gewerkt voor merken als MR PORTER en Polo Ralph Lauren. In de fashionbranche is er steeds meer vraag naar aanvullende videocontent. Om hieraan te voldoen, heeft hij in de loop der tijd een hybride aanpak ontwikkeld. "Ik heb nu meer klanten die me vragen om foto's en video's op de set te maken en het is een interessante uitdaging om die werklast in goede banen te leiden", legt hij uit.
Ontdek Canon's eerste 24-105mm hybride objectief
De geavanceerde Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is een objectief dat op niets lijkt wat we eerder hebben gezien. Het breekt de regels van wat een zoomobjectief gewoonlijk kan dankzij het f/2.8-diafragma en de lange brandpuntsafstand, en biedt ongeëvenaarde prestaties voor hybride professionals. "In eerste instantie had ik weinig met video, omdat het in mijn ogen een andere discipline was", zegt Jamie. "Maar ik ben gaan inzien dat je vanwege de beweging zoveel meer mogelijkheden hebt om het verhaal dat je wilt vertellen vast te leggen."
Kyle Jones van creatief bureau Itch Media werkte samen met Jamie aan de shoot voor A love letter to Florence om beelden van achter de schermen vast te leggen. Met zijn tien jaar ervaring in cinematografie en videoproductie en zijn dynamische aanpak stelde Kyle het eerste 24-105mm hybride objectief van Canon daadwerkelijk op de proef. Hier bekijken we de belangrijkste functies en hoe deze fotografen en bureaus kunnen helpen hybride content in stijl vast te leggen.
Heb je Canon-apparatuur?
Bereik en goede prestaties bij weinig licht
De Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is een zoomobjectief met een groot diafragma en combineert de technische voordelen van zowel het RF 24-105mm F4L IS USM- als het RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief. Jamie herinnert zich nog goed hoe hij opnamen maakte van model Tommaso Capozzoli in een roeiclub en zich dankzij het objectief snel kon aanpassen aan de veranderende omstandigheden. "Van het ondergronds vastleggen van de boten bij weinig licht in een enorm krappe ruimte kon ik direct switchen naar de buitenlucht en Tommaso met de zoom op het water blijven volgen", zegt hij.
Kyle gebruikte het objectief met de Canon EOS C70 cinema-camera met RF-vatting en ontdekte dat het zoombereik ideaal was voor snelle BTS-crews. "Gewoonlijk zou je misschien van een 24-70mm naar een 70-200mm gaan om het telefotoaspect te krijgen", zegt hij. "Maar nu kwam alles uit één objectief en hoefden we geen beeldmateriaal te missen."
Comfort en controle
Cine- en foto-objectieven kunnen verschillende speciale bedieningselementen hebben, maar de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is ontworpen voor zowel foto's als video's. Het schakelen tussen de foto- en videomodus was volgens Jamie heel eenvoudig. "Toen ik bezig was met instellingen voor de ene modus en daarna terugschakelde, werden de instellingen behouden. Als je net als ik ervan houd om spontaan te werk te gaan en dan weer hier, dan weer daar momenten vastlegt, dan is dit ongelooflijk handig."
Net als veel RF-objectieven heeft de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z een bedieningsring met voelbare klik op de cilinder, waarmee je instellingen snel kunt wijzigen. "Wat ik het meest fantastisch vond aan het objectief was de aanpasbaarheid", zegt Jamie. "Ik stelde de bedieningsring in op 'witbalans' zodat ik een beeld onmiddellijk een koelere of warmere kleur kon geven."
Met de unieke irisring kon Jamie ook sluitertijden tijdens het filmen aanpassen en een aantal uitdagende filmovergangen realiseren. "In een bepaalde scène wilde ik Tommaso filmen terwijl hij vanaf de straat een restaurant binnenging. Met de irisring kon ik het diafragma soepel aanpassen zodat er een naadloze overgang ontstond", zegt hij.
De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen
Scherpe opnamen maken in de straten van de stad
Jamie, die eerst gebruiker was van de Canon EOS 5D-serie, maakt de overstap naar de EOS R System-camera's vanwege de voordelen van deze technologie voor zijn werk. In de drukke straten van Florence werkte de 5,5-stops Optical Image Stabilizer in de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z samen met de in-body beeldstabilisatie (IBIS) in Jamies Canon EOS R5 om tot 8-stops stabilisatie te komen. "Er is een bepaalde opname waarbij ik achter Tommaso loop op een geplaveide hellende straat", legt hij uit. "Ik was bang dat ik het beeld niet stabiel zou kunnen houden, maar de eerste opname was perfect." De autofocus bleef op Tommaso gericht, zelfs in drukke straten. "In een andere opname, waar hij het beeld inliep en vervolgens zijn hoofd draaide, was ik echt onder de indruk van hoe snel en soepel de autofocus hem wist te vinden."
De autofocus en ingebouwde stabilisatie hielpen ook Kyle's team bij het krijgen van de gewenste opnamen. "Ik vertrouwde de beeldstabilisatie genoeg om vanuit de hand te werken", zegt hij.
Experimenteren met de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2
Tijdens de productie gebruikte Jamie de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2 voor het eerst. "Dit is geweldige apparatuur die je in je achterzak kunt stoppen en in een paar seconden kunt bevestigen voor meer controle over de opnamen die je wilt maken", zegt hij. Hij maakt voornamelijk opnamen in run-and-gun-stijl vanuit de hand met zijn Canon EOS R5, en dankzij de Power Zoom Adapter PZ-E2 kon hij soepel in- en uitzoomen voor een professioneler resultaat.
"We gebruikten de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2 om te experimenteren met de parfocale mogelijkheden van het objectief", voegt hij eraan toe. "Doordat je iets scherp in beeld kunt krijgen en handmatig kunt in- en uitzoomen, kun je tableaus, vignetten en prachtige scènes creëren. Het was echt fantastisch dat ik zelf opnamen kon maken die ik normaal in de bioscoop zie, alsof ik een dolly zoom had gebruikt. Belangrijker nog, het voelde heel natuurlijk om het objectief vast te houden met de adapter eraan bevestigd." Een zoomselectiewiel op de Power Zoom Adapter PZ-E2 zorgt voor extra controle. "Dit betekende dat ik direct kon versnellen terwijl Tommaso aan het roeien was, of kon vertragen wanneer hij een ijsje at", zegt Jamie.
Kyle gebruikte de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2B met de 20-pins interface om aan te sluiten op de Canon Zoom Servo Grip ZSG-C10. Dit gaf hem de ruimte om te werken in ENG-stijl en daarnaast de mogelijkheid om de tuimelschakelaar voor variabele snelheid op de grip te gebruiken. "De automatische scherpstelling met servo-zoom was superscherp, snel en zuiver, en het objectief behoudt de scherpstelling terwijl je zoomt [elektronische parfocale scherpstelling]", legt hij uit.
Verbluffende beeldkwaliteit
De Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z heeft een iris met 11 lamellen, zoals die in premium cinema prime-objectieven met RF-vatting, die voor een natuurlijke ronde bokeh en zacht diffuse hooglichten zorgt. "Toen ik op het dakterras opnamen maakte bij zonsondergang, kreeg ik een heel zacht effect met Tommaso in tegenlicht”, zegt Jamie, die de visuele kwaliteit perfect vond voor een objectief voor fashionfotografie.
"Toen we bij de Ponte Vecchio waren, kon het objectief de warmte van de stenen en de prachtige bokeh op de achtergrond oppikken en tegelijkertijd Tommaso haarscherp in beeld krijgen op f/2.8", voegt hij eraan toe. Kyle merkte ook de visuele kwaliteit van de beelden van het objectief op. "Het heeft een hele mooie, organische overstraling met geweldige controle over het contrast, maar voelt ook heel warm en natuurlijk aan. Het heeft echt veel karakter. Met deze kwaliteit en functies bevind je je op de markt voor cine-objectieven zonder dat je een bedrag van vijf cijfers hoeft neer te tellen.”
Focus breathing (de kleine verandering in brandpuntsafstand bij het aanpassen van de focus) was ook minimaal. "Ik was echt met stomheid geslagen, en dat is wat een goede onderdrukking van focus breathing moet doen", voegt Kyle eraan toe. "Het was bijzonder om van bijna oneindig naar minimale scherpstelafstand te kunnen gaan zonder merkbare breathing."
Dankzij een combinatie van visuele en technische uitmuntendheid kunnen de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en de Power Zoom Adapter PZ-E2 creatieve en professionele deuren openen voor makers van hybride content, journalisten en productiebedrijven. "Het is erg moeilijk om geen clichés te gebruiken, maar het is een gamechanger, en dat zul je mij niet zo snel horen zeggen", zegt Jamie. "Dit objectief heeft een schat aan mogelijkheden geopend, die ik voor mijn gevoel nooit eerder tot mijn beschikking had."
Gerelateerde artikelen
De apparatuur van een fashionfotograaf
Fashionfotograaf Jaroslav Monchak vertelt over zijn favoriete Canon-camera’s en -objectieven voor het fotograferen van luxe fashion.
Een eerbetoon aan het Canon EOS R System (tot nu toe!)
Ontdek de mijlpalen van het systeem en ontdek hoe fotografen in de praktijk de grenzen verleggen met technologie.
Outdoor-fashionportretten met een Canon RF-objectief
Sascha Hüttenhain vertelt hoe het Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief hem heeft geholpen zijn creatieve portretideeën tot leven te brengen.
Van concept tot nabewerking: hoe je een fashionshoot plant en uitvoert
Canon Ambassador Evely Duis begeleidt de opkomende professional Killian Jouffroy bij zijn eerste professionele fashionshoot.