Een nieuw perspectief: ultrabreed fotograferen met de Canon RF 10-20mm F4L IS STM

Reisfotograaf en documentairemaker Joel Santos ziet de Faeröer vanuit een nieuwe hoek met een baanbrekend ultragroothoekobjectief.
Joel Santos houdt een Canon-camera met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief vast terwijl hij uit het raam van een helikopter kijkt.

Joel Santos vloog in een helikopter over de uitgestrekte landschappen van de Faeröer en maakte foto's en video's van bovenaf met zijn Canon EOS R5 en het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief. "Ik heb vanuit de helikopter en uit het raam gefotografeerd. En een helikopter niet stabiel tijdens het vliegen, er is veel beweging", legt hij uit. "De beelden zijn heel mooi, wat weer laat zien dat de stabilisatie in het objectief heel goed werkt, samen met de IBIS. De vertekening is veel beheerster." Hij voegt het objectief graag toe aan zijn uitrusting en zegt: "Ik ben het EOS R System gaan gebruiken voor de objectieven."

Reisfotograaf en Canon Ambassador Joel Santos kent spectaculaire landschappen als geen ander. Met zijn werk heeft Joel al veel gemeenschappen ter wereld vastgelegd, van arendjagers in Mongolië tot zoutmijnwerkers in Ethiopië, waarbij hij vaak een groothoek gebruikt om portretten met omgeving vast te leggen. Daardoor worden zijn onderwerpen het middelpunt van hun wereld, wat context geeft bij hun verhalen.

Toen Joel aan het einde van de zomer een filmreis maakte naar de Faeröer, een autonome eilandengroep van 18 rotsachtige vulkanische eilanden tussen IJsland en Noorwegen, nam hij iets bijzonders met zich mee: een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief, het breedste AF zoomobjectief ter wereld voor full-frame camera's1. Door de brandpuntsafstand die begint bij een overweldigende ultragroothoek van 10 mm kon Joel geheel nieuwe perspectieven ontdekken in dit prachtige landschap door dicht bij zijn onderwerpen te komen en tegelijkertijd de omgeving in het frame te passen.

Dit objectief is minder dan de helft van het gewicht van zijn EF-voorganger en is voorzien van toonaangevende beeldstabilisatie voor scherpere randen bij foto's en stabielere video's, waardoor het perfect is voor afgelegen locaties die voor Joel de kern vormen van zijn carrière. Joel legt hier uit waarom dit objectief een aanvulling is op de RF-serie en waarom het een plek verdient in zijn uitrusting.

Een foto van bovenaf van de wenteltrap van Poço Iniciático, ofwel initiatieput, in Portugal. Gefotografeerd door Joel Santos met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief.

Joel probeerde het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief uit toen hij de Poço Iniciático, ofwel initiatieput, fotografeerde bij de grote villa van Quinta da Regaleira in Sintra, Portugal. Met de ultragroothoek kon Joel een uniek perspectief vastleggen van de wenteltrap die afdaalt in de duisternis. "Normaal is het zelfs met een 16 mm heel moeilijk om het hele bouwwerk vast te leggen", zegt hij. "Je moet de camera met de hand vasthouden en omdat het donker is de sluitertijd verlengen, en dan krijg je het probleem van cameratrilling. Ik kon deze foto maken doordat dit objectief zo breed en gestabiliseerd is, in combinatie met de In-Body Image Stabilisation (IBIS) van de EOS R5." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm f/F4L IS STM-objectief, ingesteld op 10mm, 1/15 sec, f/5.6 en ISO 400. © Joel Santos

Veenpluis in een weide waait in de wind met vervaagde heuvels op de achtergrond. Gefotografeerd door Joel Santos met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief.

"De wind waaide zo hard dat ik de plant tegen moest houden, zodat ‘ie niet zo hard bewoog", vertelt Joel. “Ik kon erop scherpstellen en tegelijkertijd zie je de hele bergketen erachter." Dit biedt een cruciaal extra detail vanuit een documentair perspectief. "Ik wil niet alleen laten zien hoe mooi het veenpluis is, want dat kan ik overal in de wereld doen. Ik wil dat mensen begrijpen dat deze plant in de Faeröer staat. Met dit objectief kun je context in je foto's en video's verwerken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief, ingesteld op 20mm, 1/500 sec, f/6,3 en ISO 125. © Joel Santos

De Faeröer vanuit een nieuw perspectief

Na een paar testopnamen te hebben gemaakt van een beroemde wenteltrap in Sintra, Portugal, in de buurt van zijn woonplaats Lissabon, reisde Joel af naar de Faeröer om de eindeloze horizon te verkennen met het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief. Hij werd meteen aangetrokken door de draagbaarheid - het objectief weegt maar 570 g. "De Faeröer zijn niet hetzelfde als de Noordpool, maar het waait er hard, dus het is niet de makkelijkste plek om te fotograferen", zegt hij. "Gewicht is voor mij erg belangrijk. Ik moest meestal een wandeltocht maken naar de locaties, dus het was fijn dat ik dit objectief mee kon nemen samen met mijn vaste uitrusting, en wist dat ik hiermee iets compleet anders kon bereiken dan met de andere objectieven."

Zijn uitrusting bestond uit zijn Canon EOS R5, drones, een aantal objectieven, waaronder zijn voorheen grootste groothoek Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, zijn favoriete Canon RF 28-70mm F2L USM en zijn Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. "Dit objectief is veel breder dan de RF 15-35mm F2.8L IS USM, het groothoekobjectief dat ik het meest gebruik", zegt Joel. "Op papier ziet het verschil tussen 15 mm en 10 mm er niet heel bijzonder uit, maar 5 mm bij groothoek is echt veel." Zo veel zelfs dat je bij de ultragroothoek van 10 mm van het objectief een opnamegebied krijgt dat twee keer zo groot is als de 16 mm brandpuntsafstand van Joels eerste groothoekobjectief.

"Meestal zien mensen de ultragroothoeken als manier om veel in het frame te laten passen," zegt Joel, die in Portugal vaak ziet dat mensen ze gebruiken om kerken in beeld te krijgen wanneer ze vanuit een smalle straat fotograferen. "Ik gebruik het objectief niet op die manier." In plaats daarvan heeft hij voornamelijk geëxperimenteerd met de korte minimale scherpstelafstand van de RF 10-20mm F4L IS STM. "Je kunt ergens bijna bovenop zitten en er toch nog op scherpstellen", voegt hij toe. "Als je dat met een teleobjectief doet, moeten onderwerpen minstens een tot drie meter verderop staan. Maar met het ultrabrede objectief is het alsof je een macro-objectief gebruikt."

In het uitgestrekte landschap van de Faeröer koos Joel een kleine veenpluisplant als zijn onderwerp. Het lukte hem om dit met de hand tegen te houden in de wind, scherp te stellen en ook nog de bergen op de achtergrond vast te leggen. "Je kunt iets heel dichtbij houden en het ontzettend groot laten lijken", legt hij uit. "Tegelijkertijd kun je doordat de beeldhoek zo breed is een heel landschap in je frame passen. Met zo'n extreme hoek kun je dichtbij scherpstellen en toch nog context op de achtergrond zien." Groter gaan dan de extreme 10 mm biedt nog meer verschillende perspectieven. "Je kunt de standaard 16 mm gebruiken, zoals je eerder op het Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief had, of je hebt de mogelijkheid om voor extreem te kiezen en alle mogelijkheden te benutten.”

Een persoon loopt over de weg naar een hut met een meer ernaast, terwijl een waterval langs een heuvel naar beneden stroomt op de Faeröer. Gefotografeerd door Joel Santos met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief.

Joel ziet het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief als een perfecte aanvulling op zijn andere EOS R System-objectieven, waarmee fotografen iets nieuws leren door wat breder te fotograferen en hun oogpunt te veranderen. "Wanneer je je verplaatst, verandert de relatie tussen de objecten in je compositie. De relatie, de grootte, de afstand en de afmetingen zijn helemaal anders en dat kun je bereiken met zo'n objectief." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm f/F4L IS STM-objectief, ingesteld op 20mm, 1/125 sec, f/13 en ISO 125. © Joel Santos

Gestabiliseerd en zonder vertekening

Het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief biedt niet alleen het meest extreme groothoekbeeld, het heeft ook 5-stops beeldstabilisatie en de optica verminderen vertekening. "Het is echt een fantastisch objectief, want het gaat veel verder dan wat we normaal als ultragroothoek zien", zegt Joel. "Het is in elk opzicht een lichter en beter objectief.

"Wat optisch zo ongelofelijk is, is dat dit soort ultragroothoekobjectieven normaal gesproken heel veel vertekening hebben", zegt hij, waarbij hij de RF 10-20mm F4L IS STM vergelijkt met die andere extreme ultragroothoekobjectieven: fisheyes. "Het probleem van het fisheye-objectief is dat het natuurlijk horizontaal is wanneer de horizon in het midden van het frame staat. Maar wanneer je de camera kantelt, wordt de horizon een boog. Met dit objectief gebeurt dat niet. Het is nog steeds een horizontale lijn en dat is optisch echt ongelofelijk."

Het viel Joel ook op dat hij bij elk soort licht kon fotograferen zonder overstraling of reflecties. "Ik fotografeer vaak bij zijlicht en bij groothoekobjectieven weerkaatst licht vaak tussen de optische elementen, waardoor het vervelende overstraling creëert en je contrast verliest", legt hij uit. "In dit geval was het zo ontzettend goed beheerst, het was ongelofelijk." Onder de kap worden objectiefcoatings gecombineerd om reflecties van lichtbronnen te verminderen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Naast foto's heeft Joel ook video-opnamen gemaakt met het RF 10-20mm F4L IS STM-objectief en hij ontdekte dat de 5-stops beeldstabilisatie bij video-opnamen compenseert voor beweging aan de randen zonder dat het invloed heeft op de brandpuntsafstand. De nieuwe gecoördineerde randbesturing IS compenseert voor beweging van het perspectief aan de randen van het frame, terwijl het optische ontwerp van het objectief de chromatische aberratie vermindert die vaak optreedt bij ultrabrede objectieven.

"Je vraagt je misschien af waarom je stabilisatie in dit objectief zou verwerken, omdat het zo breed is en het zo'n korte brandpuntsafstand heeft, dus de cameratrilling is waarschijnlijk niet te zien in de uiteindelijke opname", zegt Joel. "Maar voor mij is het echt een uitkomst, want ik doe het grootste deel van mijn werk op afgelegen locaties en soms moet ik ver wandelen. Het is geweldig dat ik met dit objectief zonder statief vanuit de hand kan fotograferen op een halve seconde, een seconde, of meer."

Rotsen torenen uit boven een meer, met op de achtergrond heuvels en een bewolkte lucht. Gefotografeerd door Joel Santos met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief.

"Wanneer mensen zo'n soort objectief gaan gebruiken, vinden ze misschien dat alles zo klein is in het beeld", zegt Joel, die objecten op de voorgrond plaatst van veel van zijn groothoekopnamen, zoals deze rotspartij boven de fjorden van de Faeröer. "Doordat de beeldhoek zo extreem is, ziet iets wat er met eigen ogen middelgroot uitziet, zoals een rots, er op de camera heel klein uit. Als een zandkorrel, zo extreem is het." Hij zegt dat het tijd kost om te wennen aan het feit dat er zoveel meer in het beeld past. "Probeer het uit en je komt geweldige hoeken om mee te werken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief, ingesteld op 10mm, 1/160 sec, f/13 en ISO 100. © Joel Santos

Joel Santos maakt een selfie met een Canon-camera en een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief, achter hem zijn een meer en heuvels zichtbaar.

"Een licht, gestabiliseerd, goed gemaakt objectief betekent alles voor mij, voor wat ik doe en leuk vind", zegt Joel, die hier de ultragroothoek van het lichtgewicht RF 10-20mm F4L IS STM-objectief laat zien in een selfie aan het water op de Faeröer. Dit objectief is duurzaam, water- en stofbestendig en gemaakt voor zware omstandigheden. "Je moet op de locatie komen om de beelden te kunnen maken, dus dat is soms belangrijker dan de hele uitrusting hebben. Soms moet je kiezen wat je wel en niet mee kunt nemen. Waar ik fotografeer, moet ik water meenemen. Dus elke 300 g die ik weg kan laten laat, betekent meer ruimte voor water. Apparatuur die ik mee kan nemen zonder in te leveren op de rest, is heel belangrijk." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm f/F4L IS STM-objectief, ingesteld op 10mm, 1/40 sec, f/13 en ISO 100. © Joel Santos

Experimenteren en compositiebalans

De unieke brandpuntsafstand van het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief zou je niet moeten beperken in het fotograferen in bepaalde omstandigheden, en Joel moedigt gebruikers aan alle vooroordelen over groothoekobjectieven te laten varen. "Mensen plaatsen objectieven graag in categorieën: Dit objectief is voor portretten, dit objectief is voor landschappen enzovoorts", zegt hij. "Zo zie ik het niet en zo zou dit objectief ook niet gezien moeten worden. We hebben het hier over hoeveel meer je in een frame kunt verwerken en hoeveel dichter je bij een onderwerp kunt komen. Je kunt dichter bij en breder fotograferen dan je eerder kon. Dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden."

Het grotere frame van ultragroothoekfotografie kan je in het begin misschien afschrikken. "Toen ik 18 jaar geleden voor het eerst een groothoek probeerde, een van 16 mm, voelde ik me een beetje verloren omdat er ineens heel veel in het frame paste, terwijl ik zo gewend was aan fotograferen met 24-70 mm en 70-200 mm", legt Joel uit. Je kunt de neiging hebben om simpelweg meer in het frame te willen passen, maar Joel doet juist het tegenovergestelde. "Met dit objectief is het makkelijk om veel in je frame te verwerken, waardoor je compositie rommelig wordt. Voor veel mensen bestaat de compositie uit dingen die je in het frame kunt passen en hoe die in relatie staan tot elkaar, maar voor mij gaat het bij compositie om de vraag wat ik uit het frame kan halen om het simpeler, opvallender en boeiender te maken."

Zachte wolken boven een rotsachtige bergketen met hier en daar bevroren grond, in de oranje gloed van de zonsondergang in de verte.

De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

Landschapsfotografen Valtteri Hirvonen en Radomir Jakubowski praten over hun favoriete objectieven voor het maken van prachtige opnamen van landschappen. Hierbij geven ze opties voor alle prijsklassen, brandpuntsafstanden en technische mogelijkheden.
Een foto vanuit een lage hoek van een paard in de wei en een grijze lucht. Gefotografeerd door Joel Santos met een Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief.

"Met het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief kun je het perspectief veranderen, creatiever zijn en heb je meer oplossingen op elke mogelijke manier", zegt Joel, die een paard vastlegde vanuit een lage hoek met een extreme brandpuntsafstand van 10 mm. "Net als elk nieuwe apparaat werkt het anders dan de apparaten die je al hebt, dus hoe meer je ermee experimenteert, hoe beter. Dit is een extreme hoek, meer dan je met de meeste actiecamera's zou krijgen, zonder de ronde vertekening. En het is niet gecorrigeerd via software, het is gewoon optische techniek. Dat is toch geweldig." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 10-20mm f/F4L IS STM-objectief, ingesteld op 10mm, 1/200 sec, f/6.3 en ISO 125. © Joel Santos

"Als je een hele bergketen in je frame wil passen dan kan dat en daar is de Canon RF 10-20mm F4L IS STM ook voor gemaakt", zegt Joel. "Maar als je de voorgrond in je foto's belangrijk vindt en als je met de schaal wil spelen, dan kun je een kleine plas water omtoveren in een gigantisch meer of een steen veranderen in een rots. Je moet gewoon dichterbij komen en je hoek verlagen." Dit zorgt voor steeds een unieke esthetiek. "Dit soort objectief biedt nieuwe mogelijkheden, zelfs op gewone locaties. Je moet gewoon het perspectief ermee veranderen. Dat is mijn belangrijkste tip.

"Ik denk dat mensen die van fotografie houden graag een uitdaging aangaan en mogelijkheden zoeken om iets anders te doen. Dit is daar het objectief voor, er is heel veel ruimte om iets nieuws te creëren. Ik gebruik het heel vaak, zowel op professioneel gebied als voor de lol.”

Lucy Fulford
  1. Gebaseerd op Canon-onderzoek op het gebied van full-frame objectieven met automatische scherpstelling, met uitzondering van fisheye-objectieven, van 11 oktober 2023

De uitrusting van Joel Santos

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Een hand tilt een camera uit een kitbag waar nog twee andere objectieven in zitten.

Camera

Canon EOS R5

Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. "De body is natuurlijk heel belangrijk, want daar zit de sensor", zegt Joel, die de mogelijkheden voor 45 Megapixel foto's, 8K-video's en IBIS van zijn EOS R System-camera erg waardeert.

Lenzen

Canon RF 10-20mm F4L IS STM

Met de nieuwe ultragroothoek kan Joel weidse landschappen vastleggen en tegelijkertijd juist dichter bij zijn onderwerpen komen. "Met dit objectief kun je het perspectief veranderen om creatiever te zijn", zegt Joel.

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Joel ziet de voorheen grootste groothoek van Canon als een aanvulling op het Canon RF 10-20mm F4L IS STM-objectief, omdat deze verschillende creatieve resultaten biedt met het f/2.8 diafragma. "Het betekent twee keer zoveel licht, dus het betekent ook dat ik de achtergrond meer kan vervagen voor dezelfde brandpuntsafstand", legt Joel uit. "Creatief gezien kan dat een groot verschil betekenen voor het eindresultaat."

Canon RF 28-70mm F2L USM

Een geavanceerd zoomobjectief uit de L-serie met supersnel f/2 diafragma voor uitzonderlijke beeldkwaliteit. "Mijn favoriet, beter dan alle objectieven die ik ooit hebt gebruikt", zegt Joel. "Het is niet het lichtste objectief, maar voor mij is het geweldig, want het is alsof ik meerdere Prime-objectieven in één heb."

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een compact, helder en gestabiliseerd objectief dat perfect is voor reis- en straatfotografie. "Ik neem altijd mijn vaste objectief van 35 mm mee, een heel discreet en compact objectief met macrofuncties", zegt Joel.

Canon RF 50mm F1.2L USM

"Met dit objectief kun je echt toveren. De manier waarop het licht opvangt en onderwerpen scheidt van de achtergrond is echt ongeëvenaard", zegt Joel. Het biedt ultieme scherpte en levert prachtige beelden bij weinig licht, waardoor het perfect is voor zijn portretfotografie en in donkere omstandigheden.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Een supercompacte hoogwaardige f/2.8 telezoom met 5-stops beeldstabilisatie. "We krijgen legendarische objectieven van Canon in de Trinity RF-objectieven", zegt Joel terwijl hij wijst op de verbeterde stabilisatie met de RF-vatting. "En nu krijgen we dezelfde voordelen met het ultragroothoekobjectief. Dat is echt geweldig."

Gerelateerde artikelen

Landschappen met focusstacking maken en printen

Zo maakt Chris Ceaser volledig scherpe landschapsprints met een EOS R5, focusstacking en imagePROGRAF PRO-printers.

Een nieuw perspectief op landschapsfotografie

Drie totaal verschillende fotografen laten zien hoe je jouw landschapsfoto's kunt laten opvallen door het inzetten van ongebruikelijke hoeken, vreemde locaties en creatieve technieken.

De beste camera's en objectieven voor landschappen

Natuurfotograaf en Canon Ambassador Radomir Jakubowski legt uit hoe hij zijn creatieve mogelijkheden kon uitbreiden met de Canon EOS R System.

Ontdek creatieve infraroodfotografie

Professioneel fotograaf David Clapp vertelt hoe hij nauwkeurige controle houdt over zijn surrealistische infraroodfoto’s.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro