ARTIKEL

Hoe de lockdown een revolutie in productie op afstand teweegbracht

Filmmakers Alan Griswold en Richard da Costa vertellen over de innovatieve oplossingen waarmee ze tijdens de wereldwijde lockdown producties konden laten doorgaan. Is productie op afstand een blijvertje?
Twee presentatoren zitten op tuinstoelen in een gerestaureerde schuit die als productieset wordt gebruikt.

In het afgelopen jaar zijn we allemaal anders gaan werken. In de filmindustrie wereldwijd werden producties stopgezet vanwege lockdowns. Door de nieuwe situatie moesten productiemaatschappijen en filmmakers wereldwijd innovatieve, creatieve manieren vinden om veilig en volgens de maatregelen te werken.

"De grond zakte onder onze voeten weg", zegt Richard da Costa, directeur van productiebedrijf Floating Harbour Films in Bristol, Engeland. "In de eerste paar maanden wist niemand echt wat te doen."

Doordat het vastleggen van internationale en live-evenementen volledig stil was gevallen, legde Richard zich toe op virtuele evenementen. Zo produceerde hij voor het Wildscreen Festival een virtueel festival van een week over wildlife-films met grote namen als regisseur James Cameron, tv-maker Sir David Attenborough en milieu-activiste Greta Thunberg.

Een andere filmmaker die producties niet meer kon maken zoals hij gewend was, was Alan Griswold, director of photography en eigenaar van het productiebedrijf Monkey Deux uit Los Angeles. Dit bedrijf produceert de populaire serie Our Star Wars Stories voor Lucasfilm en Disney.

"Een van de belangrijkste factoren bij het produceren van films, is het grote aantal mensen dat erbij betrokken is", legt Alan uit. "Het idee dat mensen niet bij elkaar konden zijn, was een grote schok voor de industrie." Voor Alan was een oplossing voor opnemen op afstand met Canon EOS R-camera's en Canon's EOS Utility-software cruciaal om zijn serie te blijven maken.

In dit artikel leggen de twee filmmakers uit hoe ze bleven filmen, hoe de filmindustrie is veranderd en waarom sommige vormen van werken op afstand mogelijk blijvend zijn.

Heeft COVID-19 videoproductie voor altijd veranderd? Beluister het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Filmmaker Alan Griswold zit naast een Canon Cinema EOS-camera die op een statief staat.

Een bioscoopachtige stijl is altijd belangrijk geweest voor Alan Griswold en zijn bedrijf Monkey Deux, dat waar mogelijk gebruikmaakt van Canon Cinema EOS-camera's en Cine Prime-objectieven. Het eerste seizoen van Our Star Wars Stories werd opgenomen op twee Canon EOS C200-videocamera's en een Canon EOS R-camera. Toen de serie op afstand werd opgenomen, werden alleen EOS R-camera's gebruikt. © Alan Griswold / Monkey Deux

Een diagram van een opstelling voor werken op afstand die met krijt op een bord is getekend.

Bij de overstap naar een productie op afstand waren er volgens Alan twee even belangrijke vereisten. "Ten eerste moesten we zeker weten dat de camera's zo solide mogelijk waren wat betreft de productie, zodat we erop konden vertrouwen dat ze en het hele systeem zo goed mogelijk werkten. Ten tweede wilden we gebruiksgemak. Uiteindelijk gaf EOS Utility me die mate van controle." Foto: het workflowontwerp voor Alans opnamen op afstand. © Alan Griswold / Monkey Deux

Our Star Wars Stories: nieuwe hoop

Our Star Wars Stories is een originele digitale serie waarin presentator Jordan Hembrough authentieke verhalen van fans belicht die geïnspireerd zijn geraakt door het sterrenstelsel ver, ver weg. De serie wordt gestreamd op de Star Wars-website en aan 3,5 miljoen YouTube-abonnees.

"Our Star Wars Stories is een van mijn favoriete projecten", zegt Alan. Het was eigenlijk een roadshow, waarin een kleine crew van vier mensen in een busje door de Verenigde Staten reed om interviews te filmen bij fans thuis. Alan maakte de eerste twee seizoenen met twee Canon EOS C200-videocamera's en een Canon EOS R-camera, waarbij hij Lucasfilm de Cinema RAW Light-codec aanraadde. Bij de tweede serie kwam er een derde EOS C200 bij.

"Het was een heel snelle en eenvoudige productie", zegt Alan. "We hadden één dag om een aflevering op te nemen, inclusief B-roll. Het was een van die spannende dingen waarbij iedereen meerdere taken moest uitvoeren. En toen werd er ineens keihard op de rem getrapt."

Om de serie in het nieuwe normaal te kunnen afmaken, moesten ze overstappen op een virtuele workflow. Daarbij moesten ze nadenken over de uitrusting en het creatieve aspect. "We wilden echt omarmen dat dit een totaal nieuwe situatie was, en niet nabootsen wat we daarvoor deden", licht Alan toe.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Het hoofd van een etalagepop staat op een doos die op een stoel staat. Op de tafel ervoor staat een opstelling voor opnemen op afstand.

Het hoofd van een etalagepop dient als model tijdens het testen van pakketten voor opnamen op afstand die naar bijdragers aan Our Star Wars Stories worden gestuurd. "Een van de lastigste factoren was dat Lucasfilm een over-the shoulder-opname van het onderwerp wilde", zegt Alan. "De hoofdcamera was op het onderwerp gericht. Het onderwerp keek op de laptop voor zich naar de presentator. De daadwerkelijke set-up moest een zekere esthetische elegantie hebben." © Alan Griswold / Monkey Deux

Verschillende laptops op een bureau die allemaal hetzelfde beeld tonen van mensen die met elkaar chatten.

Alan en zijn team moesten uitvoerig testen om ervoor te zorgen dat alles goed zou werken op opnamedagen. "Lucasfilm vond het belangrijk om mee te bewegen met het feit dat we dit op afstand deden", zegt Alan. "Dat was de aanzet voor het samenstellen van de opstellingen die we hebben opgestuurd, de workflow en het soort productie dat we uiteindelijk hebben gemaakt." © Alan Griswold / Monkey Deux

Na zes weken lang verschillende methoden te hebben getest, stelde hij filmuitrustingen samen om naar de interviewkandidaten op te sturen. Canon EOS R-body's vormden de kern van de opstelling omdat ze op afstand kunnen worden bestuurd met Canon EOS Utility, dat hij eerder had gebruikt om op afstand stilbeelden op te nemen.

"Tijdens het ontwikkelen van deze uitrustingen ging het uiteindelijk om de grootste betrouwbaarheid en de hoogste kwaliteit", legt hij uit. "De keuze viel op de Canon EOS R en EOS Utility omdat we daarmee de meeste controle over de beste camera kregen."

Tijdens videogesprekken met interviewkandidaten bouwde Alan zelf een opstelling, samen met de kandidaten, zodat zij konden zien hoe ze alles moesten neerzetten. De EOS R werd aan een laptop gekoppeld, zodat deze op afstand kon worden bediend met EOS Utility-software. Toegang tot de computer van de geïnterviewde werd verkregen via TeamViewer. Atomos Ninja V-recorders werden ook in de pakketten meegestuurd om de 10-bits kleurruimte van de opname te krijgen voor een hogere kwaliteit.

Tijdens de interviews bestuurde Alan meerdere camera's om de geïnterviewde vanuit twee hoeken te filmen en tegelijkertijd de presentator te filmen. Hij omschrijft het proces als "zenuwslopend", maar de serie werd een groot succes in de nieuwe vorm.

Een rij Canon EOS R-camera's, statieven, lampen en computers op een bureau.

Camera's, laptops, statieven, lampen en alle onderdelen voor connectiviteit op afstand werden naar geïnterviewden voor Our Star Wars Stories opgestuurd. "Tijdens het samenstellen van deze uitrustingen om naar mensen op te sturen, en voordat de keuze viel op de Canon EOS R, hebben we verschillende camerasystemen uitgeprobeerd", vertelt Alan. "Veel systemen waren te complex, of de software-interface gaf me niet de mate van controle over de camera-instellingen die ik voor mijn gevoel nodig had om op afstand te kunnen werken." © Alan Griswold / Monkey Deux

Een man staat op een tijdelijke productieset achter een autocue. Op de achtergrond zijn planken en op de voorgrond planten te zien.

"Wat betreft liveproducties, betekent het feit dat we nu allemaal dingen via het scherm doen dat we een heel andere relatie met elkaar hebben", zegt Richard, die hier op een set staat tijdens een uitzending op afstand voor het Wildscreen Festival in Bristol. "Ik denk dat 'enorm' niet eens de hele lading dekt van wat voor invloed de lockdown heeft gehad. Alles werd geannuleerd en we waren allemaal bezig met hoe we gingen overleven." © Richard da Costa / Floating Harbour Films

Een filmfestival gaat online

Richard begon zijn carrière in de filmwereld in 2008 met een Canon EOS 5D Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV). Zijn recente duikdocumentaire Last Breath, gefilmd met een Canon EOS C300 Mark II, is op Netflix uitgebracht. Normaal werkt hij op plekken over de hele wereld.

"Toen de lockdown kwam, waren we gebonden aan de studio en probeerden we te bedenken hoe we ook maar iets konden doen", zegt hij. "Wat daaruit voortkwam, was een soort hybride van virtueel en op afstand voor de liveproducties die we maken."

Toen de organisatie het Wildscreen Festival in 2020 op afstand wilde organiseren, koos het team voor een mix van live en vooraf opgenomen content, waarbij het gebruikmaakte van verschillende objectieven uit de Canon L-serie. "Onze basis was een grote schuit in de haven van Bristol", vertelt Richard. "We hielden het hier de hele week met een live presentator. Dat was cruciaal om het festival actueel te laten voelen en werkte als een verbindende factor tussen het publiek en de content."

Dankzij het virtuele format wist het festival voor wildlifefilms en -tv-programma's grotere namen te trekken dan ooit tevoren, zoals regisseur James Cameron, die inbelde vanaf de set van zijn nieuwe Avatar-film in Nieuw-Zeeland. Er konden ook meer mensen aan het festival deelnemen. "Wildscreen trekt altijd goede bijdragers aan, maar we hebben eerdere edities overtroffen", zegt Richard. "De drempel voor deelname is lager. In voorgaande jaren waren er misschien 800 filmmakers — het festival van 2020 had 2500 mensen."

A topless man sitting in a bath wearing clown make-up.

Vijf fotoverhalen die 2020 perfect samenvatten

Vijf Canon Ambassadors delen de fotoverhalen die ze in geen enkel ander jaar hadden kunnen maken.
Een man zit alleen in een donkere studio. Op de monitor die aan de camera vóór hem vastzit, zijn meerdere beelden van hem te zien.

"Ik denk dat mensen in het begin de fout maakten dat ze probeerden na te bootsen wat er al was, terwijl er eigenlijk nieuwe vormen zijn ontstaan. De beleving van het publiek is daarmee meegegroeid", zegt Richard. "Als je oplossingen kunt vinden om een hoogwaardige productie te maken en je geweldige content hebt, denk ik dat er echt geweldig materiaal kan worden gemaakt dat buiten de huidige situatie niet zou zijn gemaakt." © Richard da Costa / Floating Harbour Films

Een man met een koptelefoon op bewerkt op drie monitors beeldmateriaal van beroemde geïnterviewden.

Door het Wildscreen Festival op afstand te organiseren, konden er meer mensen aan deelnemen en werden de impact op het milieu en de CO₂-voetafdruk van het festival kleiner. "Het is een grote beslissing om deel te nemen als je vanuit Alaska, Los Angeles of India moet komen", zegt Richard. "Dat doe je niet zomaar. Maar de mogelijkheid om toegang tot dezelfde content te krijgen voor de prijs van een dagticket, nam een enorme drempel voor deelname weg." © Richard da Costa / Floating Harbour Films

Het beheren van meerdere feeds vanuit de hele wereld, vooropnamen en mensen die live in de studio waren, bracht zeker uitdagingen met zich mee. "Bij zo'n hybride presentatie zijn er veel verschillende onderdelen", legt Richard uit. "Je hebt een combinatie van hardware en software, lokale acquisitie via camera's die zijn aangesloten op een beeldmixer, en dat gaat allemaal naar een op software gebaseerde beeldmixer voor het programma."

Een van de meest gedenkwaardige uitdagingen ontstond toen Sir David Attenborough aangaf dat hij de return feed tijdens zijn vooraf opgenomen gesprek met Greta Thunberg niet prettig vond, omdat hij door de kleine vertraging werd afgeleid.

"Bij ieder ander zouden we een langere set-up hebben gedaan en het zo hebben opgelost, maar we moesten zeggen dat we de feed uit zouden zetten", zegt Richard lachend. "Daardoor kon Greta zichzelf niet meer in de return feed zien, en zakte ze steeds lager in het beeld."

Laura Marshall, voorzitter van de raad van bestuur van Wildscreen, samen met presentatoren Patrick Ayree en Lizzie Daly op de set, vóór een grote monitor.

Laura Marshall, voorzitter van de raad van bestuur van Wildscreen, samen met presentatoren Patrick Ayree en Lizzie Daly tijdens de Wildscreen Panda Awards van 2020. Tijdens de Panda Awards worden uitmuntende film- en tv-producties over wildlife bekroond. Bovendien liet deze eerste virtuele versie van het evenement zien hoe producties duurzamer kunnen worden. © Richard da Costa / Floating Harbour Films

Een blijvende verandering

Zal, nu het langzaam weer mogelijk wordt om te reizen, iedereen weer gaan werken zoals voorheen? Of zijn deze creatieve oplossingen ook nog van toepassing na de pandemie?

"We blijven waarschijnlijk wel ook op afstand werken, zelfs in Los Angeles", zegt Alan, die heeft gezien dat uitrustingen zoals de zijne worden gebruikt in de film- en tv-industrie in Hollywood. "Veel mensen zijn gewend geraakt aan het gemak van het maken van opnamen vanuit hun eigen huis, zonder dat daar een enorme crew bij is. Zelfs bij de grote studio's is het budget altijd een probleem, en dan is de mogelijkheid om iets op te sturen een uitkomst."

Richard ziet dit als een kans om zijn aanbod te verbeteren met behulp van nieuwe technologie. "Laten we onze aanpak opnieuw bekijken en op een betere manier de toekomst in gaan", zegt hij. "Ik wil echt de grenzen van eersteklas content verleggen door op afstand hoogwaardige interviews en documentairecontent op te nemen waarop je trots kunt zijn. Om dingen die je in persoon kunt doen op afstand te bereiken, is een leuke uitdaging."

Richard heeft recentelijk een film over houtbouw opgenomen met 11 internationale interviews op afstand. "Vanaf nu is de vraag niet: 'Zullen we het op afstand doen?' In bepaalde omstandigheden zal de vraag zijn: 'Waarom zou je dit ter plekke doen?'"

"Wat ik heb geleerd, is dat bij catastrofale veranderingen er twee dingen kunnen gebeuren: of alles sterft uit, of er vindt een evolutie plaats", zegt Alan. "De elegantie van de oplossingen was heel inspirerend in een jaar vol niet zo inspirerende gebeurtenissen."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro