Het nieuwste project van de Nieuw-Zeelandse/Britse regisseur Regan Hall is een documentaireserie over extreme sporten waarin hij het menselijke karakter achter de spectaculaire actie probeert vast te leggen. Zijn eerste film is gericht op basejumpen. Het is de enige film die tot nu toe is opgenomen vanwege de aanhoudende COVID-19-pandemie. De regels die op dat moment golden in Zwitserland, Kroatië en Italië werden strikt nageleefd. "De basejumpgemeenschap was er niet aan gewend om bij de exit points een filmploeg met door Netflix goedgekeurde camera's te zien. Het was dus een hele onderneming," zegt Regan. "We zagen een aantal prachtige vergezichten."
Een groep sensatiezoekers beklimt een bergkam. Op de achtergrond bevinden zich de besneeuwde Zwitserse bergen. Ze begeven zich naar de rand van de bergtop – en dan springen ze. Terwijl ze door de lucht zweven, worden ze alleen ondersteund door hun bodysuits. Basejumpen met een wingsuit is een van de uitdagendste en gevaarlijkste extreme sporten.
Het Engelse woord BASE staat voor de vier categorieën vaste objecten waar mensen vanaf springen: Buildings (gebouwen), Antennas (antennemasten), Spans (bruggen) en Earth (Aarde, oftewel bergen). Na hun vrije val openen basejumpers een parachute, maar de sport wordt nog extremer als ze een wingsuit gebruiken. Na hun sprong wordt het wingsuit opgeblazen, waardoor de basejumpers op eigen kracht door de lucht kunnen zweven. Hierdoor kunnen ze langer in vrije val blijven voordat ze hun parachute moeten openen.
"Basejumpen is een bizarre sport voor iedereen die er van buitenaf naar kijkt," zegt regisseur Regan Hall. Voor zijn nieuwe documentaireserie over extreme sporten nam hij samen met een kleine crew deel aan de bloedstollende actie in de Alpen. Naast het regisseren van speelfilms en tv-series als Fast Girls, Ash vs Evil Dead en de korte film 3 Hours die zich afspeelt in Bagdad, heeft Regan de afgelopen tien jaar gewerkt aan fashion- en beautyreclames. Zo filmde hij Rihanna en Halle Berry voor merken als Versace en Revlon. Maar zijn hart ligt bij het vertellen van lange verhalen.
"Dit was voor mij een kans om mijn vertelkunst en visuele vaardigheden toe te passen op een onderwerp dat vaak alleen te zien is in sportfotografie of in montages van één minuut op Instagram," zegt hij. "Ik wilde me verdiepen in de complexe menselijke verhalen achter zulke flitsende clips."
Regan en zijn team reisden voor hun opnamen ook naar Kroatië en Italië en gebruikten een Canon EOS C500 Mark II, een EOS C300 Mark III en een EOS R5. Hiermee beschikten zij over een compacte filmuitrusting om de spectaculaire actie vast te leggen.