Het kleine, schimmige silhouet van een snowboarder tegen een spookachtige groene lucht; een skater die zichzelf de lucht in lanceert door een viaduct van rode bakstenen als een halfpipe te gebruiken: de foto's van Canon Ambassador Lorenz Holder zijn om veel redenen opvallend, maar wat maakt dat ze er echt uitspringen, is dat de sporters die hij fotografeert er vaak bijna bij toeval op lijken te staan. De aandacht wordt meer getrokken door de dramatische achtergronden, of het nu een besneeuwd landschap is of de heldere lijnen van een ongewoon bouwwerk.
"Ik probeer altijd iets te doen dat nog niemand ooit heeft gedaan," aldus Lorenz. "Ik wil dat mensen zich afvragen hoe ik het heb gedaan. Originele ideeën hebben, dat is het leuke aan fotografie en er zijn echt geen grenzen. Je krijgt ideeën en gaat experimenteren. Misschien heb je geluk, of misschien werkt het niet, en dan begin je gewoon weer helemaal opnieuw."
Het is die zoektocht naar grensoverschrijdende beelden, en zijn unieke stijl en techniek, die Lorenz tot de ideale pro maken achter de Redline Challenge. Canon vroeg hem hoe hij een carrière heeft opgebouwd door actiefotografie te combineren met een kunstzinnige stijl, en hoe hij inspiratie vindt voor zijn creatieve foto's.
Waar adembenemende landschappen en epische acties samenkomen: in de wereld van Lorenz Holder
Kansen optimaal benutten
Lorenz groeide op in München, Duitsland, dicht bij de Beierse Alpen, en heeft altijd een passie gehad voor sport. Ooit had hij een veelbelovende carrière als snowboarder, maar een schouderblessure dwong hem daarmee te stoppen. Omdat hij zijn leven op de hellingen niet wilde opgeven, begon hij met fotografie zodat hij in plaats daarvan zijn vrienden kon fotograferen.
Met deze ervaring kon hij al snel aan het werk als sport- en actiefotograaf voor grote commerciële klanten. Daarnaast hield hij zich bezig met persoonlijke projecten op het gebied van architectuur en landschappen. Uiteindelijk vond hij een manier om deze werelden samen te brengen. "Een landschap is gewoon een landschap, zonder dat er veel gebeurt," vertelt hij. "Ik ging nadenken over hoe ik dat spannender kon maken door wat actie toe te voegen, om mezelf een beetje uit te dagen."
Doe mee aan de Redline Challenge
Lorenz heeft twee keer de Red Bull Illume-prijs gewonnen, de beroemde internationale wedstrijd voor avontuurlijke en actiesporten, maar voor hem moet de perfecte actiesportfoto meer een kunstwerk zijn. "Voor mij is het een foto die mensen aan de muur hangen, zelfs als de atleet er niet op zou staan. Als je een geweldige omgeving creëert en ook een atleet op de foto krijgt, heb je volgens mij de perfecte actiefoto."
Van in nevelen gehulde meren tot epische bergketens, en van imposante gebouwen tot ruige straattaferelen: de juiste locatie is waar het volgens Lorenz om gaat. "Ik kies de locaties niet, zij kiezen mij," legt hij uit. "Je moet in het leven je ogen openhouden, en dan ga je overal mogelijkheden zien. Als ik bijvoorbeeld door een stad loop en een paar kinderen zie die skateboarden op een dak of gewoon wat aanklooien, dan denk ik, dat zou kunnen werken. Of ik zie de afbeelding van een landschap dat de perfecte locatie zou zijn voor een actiefoto – er moet iets zijn dat me fascineert."
De zoektocht naar perfectie
Lorenz vraag altijd het uiterste van zichzelf en zijn uitrusting bij het fotograferen in zware omstandigheden en het vastleggen van onvoorspelbare acties, die zijn reflexen en het scherpstellingsvermogen van zijn camera op de proef stellen. Hij zegt echter dat het juist bij het verfijnen van een compositie vaak gebeurt dat hij zijn eigen grenzen moet verleggen. "Het komt zo vaak voor dat ik bij het fotograferen dacht dat het nooit ook maar in de buurt ging komen van wat ik in mijn hoofd had," zegt hij. "Voor mij is de uitdaging om het geduld op te brengen en te wachten tot het juiste moment voor de perfecte foto."
Een van de meest bijzondere foto's van Lorenz is die van een skateboarder die trucs uitvoert in de bogen van het Balcombe-viaduct in West Sussex, Engeland. He had online een afbeelding van de constructie gezien en was onmiddellijk gefascineerd door de concentrische vormen. De brugsteunen hebben de vorm van halfpipes en Lorenz begreep dat het de perfecte locatie zou zijn om een skateboarder in actie te fotograferen.
"Ik vond het gewoon fantastisch, omdat het zo surrealistisch was en bijna gemanipuleerd leek. Het bleef door mijn hoofd spoken en ik wist dat ik daar iets moest fotograferen."
Het was niet eenvoudig om dit te organiseren. Om te beginnen wist Lorenz niet of het echt mogelijk was om op de bogen te skaten. Ook moest hij scherpstellen op de constructie en tegelijkertijd de actie vastleggen, dus hij moest een klein diafragma (grote f-stop) gebruiken en een snelle sluitertijd – wat betekende dat hij de ISO moest verhogen. "Het was een delicate balans tussen korrel, scherptediepte en sluitertijd," legt hij uit.
Na twee dagen hard werken om te wennen aan de ongebruikelijke skateondergrond en te experimenteren met het licht en de positionering, had Lorenz zijn foto. "Ik zag het licht in die tunnel, met kleine schaduwen op elke boog, en toen deed de skateboarder zijn truc. Dat was een geweldig gevoel", vertelt Lorenz. "Ik wist dat dit de foto was, omdat de truc precies goed was en het licht perfect, met dunne stralen van opzij. Ik overwoog of er iets beter kon: een andere positie, ander licht, maar toen ik de foto zag, wist ik dat we klaar waren.
"Het is verleidelijk om de foto op een andere manier te nemen, om sneller klaar te zijn – maar ik wil niet naar een foto kijken en denken 'Oh, het is mooi, maar het had mooier gekund.' Geduldig zijn is moeilijk, maar ik moet mezelf dwingen om te wachten."
Kunstzinnige actiefotografie
Krachtige en betrouwbare uitrusting
De onderwerpen van Lorenz zijn doorgaans vrij klein en te zien in silhouet, waarbij technische nauwkeurigheid en geavanceerde apparatuur nodig zijn om elke compositie te doen slagen. Lorenz is een Canon-gebruiker sinds hij twee decennia terug voor het eerst een Canon EOS 30 hanteerde. De laatste jaren is de Canon EOS 5D Mark IV zijn favoriete camera. "Ik hou van het intuïtieve van de camera," zegt hij. "Je hoeft niet te denken 'Waar zit die knop?' Het voelt zo natuurlijk om de camera in je handen te hebben. Het is bijna een deel van mijn lichaam. De beeldkwaliteit is echt buitengewoon," vervolgt hij. "Ik kan er foto's mee maken bij minder licht en het dynamisch bereik is geweldig."
Het favoriete objectief van Lorenz is de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nu opgevolgd door de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM). "Wanneer je een klein beetje inzoomt, verdwijnt de scherptediepte," vertelt hij. "Als iets een beetje verder weg is, komt het dichter bij je onderwerp, wat essentieel is geweest voor mijn stijl van fotograferen. Als ik de rest van mijn leven maar één objectief zou kunnen gebruiken, zou het dit objectief zijn."
Overstappen op systeemcamera's
Sinds kort fotografeert Lorenz met de full-frame systeemcamera Canon EOS R5 en hij heeft ontdekt dat hij, hoeveel hij ook van zijn apparatuur vroeg, deze steeds op de taak berekend was. Dit geldt zelfs voor relatief onbekende aspecten van het ontwerp. "Wanneer je opnamen maakt in een sneeuwstorm en je het objectief van een gemiddelde systeemcamera wilt verwijderen, is het midden open en kan elk deeltje op je sensor terechtkomen," aldus Lorenz. "Bij de EOS R5 wordt de sluiter automatisch gesloten om de sensor te beschermen."
En over het vastleggen van actie is Lorenz evenzeer onder de indruk van de bediening van de EOS R5 en de ongeëvenaarde prestaties tot 20 fps. "Als actiefotograaf zijn die snelle framerates ideaal," merkt hij op. "Wanneer je de EOS R5 in je handen hebt, zijn de grootte en het gewicht gewoon perfect. De weerbestendige afdichting voelt zelfs nog beter dan bij de EOS 5D Mark IV."
Ook heel aantrekkelijk is de in-body beeldstabilisatie van de EOS R5, die maximaal 8 stops-bescherming biedt tegen onscherpte veroorzaakt door cameratrilling. Niet dat Lorenz doorgaans vanuit de hand fotografeert. "Meestal gebruik ik een statief," zegt hij. "Maar statieven zijn zwaar, en als ik in het binnenland aan het trekken ben door de sneeuw kan ik er niet altijd een meenemen. Daarom ben ik heel blij met de beeldstabilisatie van de camera. Sterker nog, ik hoop dat ik mijn statief even thuis kan laten!"
De ultieme uitdaging
Ondanks de aanzienlijke prestaties van Lorenz blijft het zijn missie om de grenzen op het gebied van fotografie te verleggen. "Ik ben altijd op zoek naar de perfecte foto. Soms kan ik 's nachts niet slapen omdat ik aan foto's denk. Dat is mijn drijfveer. Het is een verhaal dat nooit eindigt."
Waar hij als fotograaf van droomt? "Ik zou willen reizen naar de steden in Europa met een BMX-rijder," zegt hij. "Ik zou overal toegang toe hebben, dus als ik geïnspireerd zou raken door een gebouw, zou ik binnen foto's kunnen maken, of op het dak, wanneer ik maar wil. Normaal gesproken duurt het heel lang om toestemming te krijgen of is het eenvoudigweg verboden. Je mag bijvoorbeeld niet met een BMX een museum in. Dus daar droom ik van, ook al is het onmogelijk."
Onmogelijk? Dat woord komt eigenlijk niet voor in het vocabulaire van Lorenz. "Ik heb niet echt een handboek of iets dergelijks," zegt hij. "Ik volg gewoon mijn intuïtie. Ik probeer altijd het uiteindelijke beeld te visualiseren en de compositie perfect te krijgen voordat er dingen gaan gebeuren. En wanneer alles is ingesteld, sta je daar gewoon en probeer je het juiste moment vast te leggen."
De uitrusting van Lorenz Holder
Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen
Camera's
Canon EOS R5
Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zal je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. Lorenz zegt: "Voor een actiefotograaf als ik zijn de snelle framerates ideaal."
Canon EOS 5D Mark IV
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik hou van het intuïtieve van de camera. Het voelt zo natuurlijk om de camera in je handen te hebben. Het lijkt bijna een deel van mijn lichaam," aldus Lorenz.
Lenzen
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
De RF 70-200mm F2.8L IS USM is onderdeel van het trio onmisbare zoomlenzen voor professionals, en is de perfecte partner voor nieuws, sport en reizen. "Dit objectief biedt veel flexibiliteit: 70mm is vrij breed voor mij, en het 200mm-bereik geeft een geweldige perspectiefcompressie voor landschappen," vertelt Lorenz.
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie. "Ik hou van het 24-70mm-objectief vanwege het grote diafragma, waardoor ik foto's kan maken wanneer het donkerder is en toch scherpe beelden krijg."
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten.
Accessoires
Canon Speedlite EL-1
Snel, nauwkeurig en volledig betrouwbaar – de EL-1 levert de prestaties die professionals nodig hebben wanneer het erop aan komt.