"Wat ik mooi vind, is wanneer je na het bewerken van een foto denkt dat je klaar bent," zegt actie- en avonturenfotograaf Lorenz Holder. "Je gaat even naar buiten voor een frisse neus en wanneer je terugkomt en op je computerscherm kijkt, denk je: 'O, dat is wel erg kleurrijk!' Je ziet direct dat het iets te veel van het goede is."
Lorenz is een van de juryleden voor de Redline Challenge, waarin fotografen over de hele wereld worden uitgenodigd hun creatieve en technische grenzen te verleggen door de relatie tussen licht en duisternis te ontdekken. Hij zal als mentor ook de winnaar begeleiden bij een persoonlijke fotografie-opdracht.
Nu de deadline voor inzenden snel dichterbij komt, vroegen we Lorenz hoe je het best je foto's kunt selecteren voor de Redline Challenge en hoe je ze geschikt maakt voor inzending.
ARTIKEL
Redline Challenge: je foto's voorbereiden voor inzending
Een shortlist maken van je foto's
Mogelijk heb je een grote en gevarieerde verzameling foto's die voldoen aan de 'Light in the Dark'-opdracht van de Redline Challenge. Hoe breng je dan je selectie terug naar hooguit twintig foto's, het maximale aantal inzendingen per persoon?
De allerbeste kiezen kan een uitdaging zijn, maar volgens Lorenz is drie het magische getal om na te streven. "Of je nu met twintig, vijftig of honderd foto's terugkomt van een locatie of sessie, zorg ervoor dat je drie favoriete foto's overhoudt – de echte toppers – en niet meer."
De eerste stap van Lorenz om de selectie kleiner te maken, is om alle foto's te verwijderen die hem niet bevallen. "Vervolgens beoordeel ik de foto's in Adobe® Photoshop® Lightroom®. Eerst voeg ik één ster toe aan de foto's met potentie. Vervolgens doe ik een tweede ronde, waarbij ik de beste foto's twee sterren geef, en zo ga ik verder tot aan de vijf sterren. Als ik de fase van vijf sterren heb bereikt, heb ik waarschijnlijk nog één, twee of drie foto's over."
En hoe weet je dan welke foto de allerbeste is? Volgens Lorenz moet er een bepaalde reactie zijn die moeilijk te beschrijven is, maar waardoor het meteen duidelijk is. "Als ik naar de foto kijk, moet ik iets denken als: 'Wauw, dit is geweldig. Deze foto wil ik aan mijn muur hangen.'
"Het gaat vooral om de algehele indruk," gaat hij verder. "Uiteraard zal bij een slechte compositie de algehele indruk minder goed zijn. Als de technische aspecten niet goed zijn, zal de algehele indruk ook slechter zijn. Het zijn dus alle factoren samen die je selectie bepalen. Als jurylid wil ik naar een foto kijken en worden weggeblazen. Daarvoor denk ik dat je creativiteit, compositie en technische kennis van de camera moet laten zien."
Doe mee aan de Redline Challenge
Foto's bewerken en retoucheren
De ingezonden foto's voor de Redline Challenge moeten in overeenstemming zijn met het wedstrijdreglement en mogen niet zijn gemanipuleerd om te voldoen aan de Light in the Dark-opdracht. Maar dat mag je er niet van weerhouden om je foto's van hun beste kant te laten zien met behulp van bewerkingssoftware zoals Canon's Digital Photo Professional (DPP) of Adobe Lightroom.
Als het gaat om bewerken, geeft Lorenz aan dat minder vaak meer is. "Ik zie vaak foto's waarbij het overduidelijk is dat de fotograaf bijvoorbeeld de schuifregelaar voor helderheid iets te enthousiast heeft gebruikt. Een beetje zoals tien jaar geleden, toen iedereen HDR gebruikte en alles er op den duur onnatuurlijk begon uit te zien. Helderheid is een geweldige tool, zolang je het niet overdrijft."
Ook belichting is een van de aspecten die je beter subtiel kunt gebruiken bij het bewerken van je foto's. Het kan bijvoorbeeld verleidelijk zijn om de schaduwen wat lichter te maken om meer detail te laten zien in een foto die in het donker is gemaakt. Maar dit kan ook voor meer ruis zorgen.
"Het toepassen van wat ruisreductie helpt," zegt Lorenz. "Ruisreductie is de laatste jaren zo goed geworden, dat je ook een mooie heldere foto kunt creëren als je een hoge ISO hebt gebruikt voor de opname."
Als je foto's zijn gemaakt in een stedelijke omgeving, heb je wellicht te maken met verschillende lichtbronnen – van een koele, blauwe lucht in de schemering tot levendige neonborden en warme interieurs met kunstlicht. Kleurzwemen kunnen worden verwijderd door de witbalans aan te passen met de door jou gewenste bewerkingssoftware, maar gemengde verlichting maakt dit proces moeilijker. Om dit op te lossen, raadt Lorenz aan om het witpunt in te stellen op basis van je belangrijkste lichtbron.
Zes manieren om meer uit je foto's te halen met DPP
"Stel dat je een model hebt gefotografeerd in een omgeving met oranje straatverlichting, maar ze wordt direct belicht door het blauwachtige licht van een winkeletalage. Je stelt je witbalans dan zo in dat het blauwachtige licht wordt geneutraliseerd. Maar je kunt ook meer experimenteren met de witbalans. Breng 'm bijvoorbeeld helemaal omlaag naar de koudere kant van de kleurtemperatuur om een coole industriële look te creëren."
"Als het verschil in kleur tussen verschillende lichtbronnen heel groot is, en de foto er niet gelijkmatig uitziet, zet ik de foto soms om naar zwart-wit. Of ik beperk de verzadiging heel erg en pas vervolgens een warme of koele tint toe," voegt Lorenz toe. "Hierdoor wordt de foto wat gelijkmatiger."
Foto's moeten uiteraard superscherp zijn op de plekken waar dat de bedoeling was. Maar om ervoor te zorgen dat een foto er natuurlijk uitziet, moet je voorkomen dat je deze te veel verscherpt met software. "Ik maak foto's nooit scherper tijdens de bewerking in Adobe Lightroom," legt Lorenz uit. "Dat doe ik later pas, want wanneer je bijvoorbeeld een print maakt, heeft de grootte van de print invloed op hoe je de foto scherper maakt. Maar de manier waarop je verscherping toepast, is ook een kwestie van persoonlijke smaak – ook al geldt ook hier dat minder absoluut meer is."
De locatie waar je jouw foto's bewerkt en zelfs het moment van de dag kunnen invloed hebben op het eindresultaat. Als je geen speciale plek hebt voor de bewerking, met consistente verlichting en neutrale muren, heeft Lorenz een goede tip: maak meerdere versies van je foto's.
"Soms maak ik wel tien verschillende versies van mijn favoriete foto. Ik doe dan bijvoorbeeld de eerste bewerking 's ochtends, eentje na de lunch, een derde in de namiddag, een vierde 's avonds, enzovoorts. En vervolgens vergelijk ik ze met elkaar.
"Bij al deze verschillende bewerkingen en kleurgradaties zit er meestal één die er exact uitziet zoals je de foto voor je zag. Hier kun je dan eventueel nog enkele laatste aanpassingen aan doen. Natuurlijk is deze techniek alleen van toepassing als je met een paar foto's aan de slag gaat. Je wilt dit echt niet doen wanneer je honderd foto's hebt."
Je beste foto's inzenden
Het is een goed idee om jezelf wat ademruimte te geven tussen het bewerken en het inzenden van je Redline Challenge-foto's. Wanneer je de selectie een dag of zelfs een week later met een frisse blik bekijkt, kan dit helpen om je beslissingen te bevestigen of je laten zien waar je ze nog moet aanpassen.
Het kan in dit stadium ook nuttig zijn om je foto's te printen in plaats van ze te bekijken op een computerscherm. Een fysieke print kan je een nieuwe kijk geven op een foto en afleidende elementen duidelijker weergeven dan op het scherm. Bekijk de foto's ook eens ondersteboven en gespiegeld. Zo krijgen balans en compositie een ander, fris perspectief.
"Je kunt in dit stadium ook een vriend vragen om je foto's te beoordelen,” stelt Lorenz voor. "Maar vertel hem of haar niet de verhalen achter de foto's!
"Ik heb ooit eens zes of zeven uur in de sneeuwbuien in Finland gestaan," legt hij uit. "Het was verschrikkelijk koud. Ik kwam terug en vertelde iedereen dat ik echt een geweldige foto had gemaakt, maar iedereen aan wie ik de foto liet zien, vond deze niet meer dan gewoon prima! Ik weet dus dat de neiging bestaat om een foto hoger te beoordelen wanneer je ervoor hebt moeten vechten, ongeacht hoe goed de foto daadwerkelijk is.
"Wanneer we de foto's voor de Redline Challenge beoordelen, zien we niet de energie die de fotograaf in een foto heeft gestoken. Daarom denk ik dat het echt kan helpenals een vriend je foto's onpartijdig beoordeelt voordat je ze inzendt."
Het laatste advies van Lorenz is om niet twee bijna identieke foto's in te sturen. "Ik had dit probleem zelf toen ik meedeed aan een wedstrijd. Ik zond twee vergelijkbare foto's in, omdat ik ze beide geweldig vond. Maar de juryleden zeiden simpelweg dat zij niet horen te beslissen welke er beter is. De fotograaf hoort dat te doen.
"Dit keer ben ik een van de juryleden, dus let er zeker op dat je de definitieve beslissing zelf maakt en niet aan mij overlaat!"
• Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Tips van een professional voor de perfecte belichting met flitsers bij weinig licht
Redline Challenge-mentor Lorenz Holder onthult zijn drie favoriete technieken om 's nachts en bij zonsondergang foto's te maken.
-
ARTIKEL
De beste camera's en objectieven voor landschappen
Natuurfotograaf en Canon Ambassador Radomir Jakubowski legt uit hoe hij zijn creatieve mogelijkheden kon uitbreiden met de Canon EOS R System.
-
ARTIKEL
Tokio bij nacht vastleggen met de Canon EOS 5D Mark IV
Ontdek hoe art director en fotograaf Liam Wong de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte voor sfeervolle opnamen van met neon verlichte stadsgezichten.
-
ARTIKEL
Leg de nachtelijke hemel vast zoals nooit tevoren met de Canon EOS Ra
Astrofotograaf Fergus Kennedy ontdekt hoe de nieuwe full-frame astrosysteemcamera van Canon astrofotografie naar een hoger plan tilt.