ARTIKEL

Redline Challenge: je foto's voorbereiden voor inzending

Redline Challenge-jurylid en -mentor Lorenz Holder vertelt hoe je jouw krachtigste foto's selecteert en hoe je van goede foto's prijswinnende meesterwerken maakt met deze simpele tips.
Een stapel stenen wordt van bovenaf belicht door een rode gloed, dat tevens wordt gereflecteerd in het water onderaan de stapel.

Canon Ambassador Lorenz Holder staat bekend om zijn onderscheidende sportfoto's tegen een landschap op de achtergrond, waarbij in veel gevallen de focus op het landschap ligt. Hier legt hij zijn uit hoe hij zijn foto's verbetert en opvallende foto's maakt, zoals deze foto met lichtstrepen door gebruik te maken van een lange sluitertijd. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-lens ingesteld op 15mm, 13 sec, f/2.8 en ISO1600. © Lorenz Holder

"Wat ik mooi vind, is wanneer je na het bewerken van een foto denkt dat je klaar bent," zegt actie- en avonturenfotograaf Lorenz Holder. "Je gaat even naar buiten voor een frisse neus en wanneer je terugkomt en op je computerscherm kijkt, denk je: 'O, dat is wel erg kleurrijk!' Je ziet direct dat het iets te veel van het goede is."

Lorenz is een van de juryleden voor de Redline Challenge, waarin fotografen over de hele wereld worden uitgenodigd hun creatieve en technische grenzen te verleggen door de relatie tussen licht en duisternis te ontdekken. Hij zal als mentor ook de winnaar begeleiden bij een persoonlijke fotografie-opdracht.

Nu de deadline voor inzenden snel dichterbij komt, vroegen we Lorenz hoe je het best je foto's kunt selecteren voor de Redline Challenge en hoe je ze geschikt maakt voor inzending.

Een foto met tegenlicht van een vrouw die voor een oud houten gebouw staat in een besneeuwd veld met lang gras.

Sommige foto's hebben een intensievere bewerking nodig dan andere. Voor een foto met tegenlicht zoals deze is waarschijnlijk meer tijd nodig om de schaduwen en hooglichten in evenwicht te brengen.

Dezelfde foto met tegenlicht van een vrouw die in een veld voor een houten gebouw staat, bewerkt om meer detail in de schaduwen te laten zien.

Kijk hoeveel details er nog naar voren kunnen worden gehaald in het donkere gebouw op deze foto, gefotografeerd met een EOS R System-camera die geliefd is vanwege het dynamische bereik en de prestaties bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 172mm, 1/200 sec, f/8 en ISO100. © Lorenz Holder

Een shortlist maken van je foto's

Mogelijk heb je een grote en gevarieerde verzameling foto's die voldoen aan de 'Light in the Dark'-opdracht van de Redline Challenge. Hoe breng je dan je selectie terug naar hooguit twintig foto's, het maximale aantal inzendingen per persoon?

De allerbeste kiezen kan een uitdaging zijn, maar volgens Lorenz is drie het magische getal om na te streven. "Of je nu met twintig, vijftig of honderd foto's terugkomt van een locatie of sessie, zorg ervoor dat je drie favoriete foto's overhoudt – de echte toppers – en niet meer."

De eerste stap van Lorenz om de selectie kleiner te maken, is om alle foto's te verwijderen die hem niet bevallen. "Vervolgens beoordeel ik de foto's in Adobe® Photoshop® Lightroom®. Eerst voeg ik één ster toe aan de foto's met potentie. Vervolgens doe ik een tweede ronde, waarbij ik de beste foto's twee sterren geef, en zo ga ik verder tot aan de vijf sterren. Als ik de fase van vijf sterren heb bereikt, heb ik waarschijnlijk nog één, twee of drie foto's over."

En hoe weet je dan welke foto de allerbeste is? Volgens Lorenz moet er een bepaalde reactie zijn die moeilijk te beschrijven is, maar waardoor het meteen duidelijk is. "Als ik naar de foto kijk, moet ik iets denken als: 'Wauw, dit is geweldig. Deze foto wil ik aan mijn muur hangen.'

"Het gaat vooral om de algehele indruk," gaat hij verder. "Uiteraard zal bij een slechte compositie de algehele indruk minder goed zijn. Als de technische aspecten niet goed zijn, zal de algehele indruk ook slechter zijn. Het zijn dus alle factoren samen die je selectie bepalen. Als jurylid wil ik naar een foto kijken en worden weggeblazen. Daarvoor denk ik dat je creativiteit, compositie en technische kennis van de camera moet laten zien."

Het logo van de Canon Redline Challenge.

Doe mee aan de Redline Challenge

Heb jij het in je om je eigen grenzen op te zoeken? Doe mee aan de Redline Challenge en maak de beste Light in the Dark-foto om kans te maken op de nieuwste Canon-apparatuur en mentorlessen van professioneel fotograaf Lorenz Holder.
Een silhouet van iemand met een hoed op, die tegen een muur leunt naast een rij zuilen waar licht doorheen schijnt.

Lorenz zegt dat hij niet vertrouwt op voorinstellingen om een look te creëren. "De enige momenten waarop ik ze gebruik, is wanneer ik geen enkel idee heb hoe ik een shoot wil bewerken. Dan krijg je mogelijk een idee van wat goed kan werken. Maar meestal begin ik gewoon met bewerken."

Dezelfde foto van een silhouet van iemand met een hoed op, die tegen een muur leunt naast een rij zuilen, bewerkt om levendigere kleuren te creëren.

Soms kan slechts één aanpassing van de witbalans, waardoor een koele foto warm wordt, de sfeer in een foto volledig veranderen. Dit kan je een idee geven van welke richting je ermee op wilt. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 153mm, 1/25 sec, f/2.8 en ISO12800. © Lorenz Holder

Foto's bewerken en retoucheren

De ingezonden foto's voor de Redline Challenge moeten in overeenstemming zijn met het wedstrijdreglement en mogen niet zijn gemanipuleerd om te voldoen aan de Light in the Dark-opdracht. Maar dat mag je er niet van weerhouden om je foto's van hun beste kant te laten zien met behulp van bewerkingssoftware zoals Canon's Digital Photo Professional (DPP) of Adobe Lightroom.

Als het gaat om bewerken, geeft Lorenz aan dat minder vaak meer is. "Ik zie vaak foto's waarbij het overduidelijk is dat de fotograaf bijvoorbeeld de schuifregelaar voor helderheid iets te enthousiast heeft gebruikt. Een beetje zoals tien jaar geleden, toen iedereen HDR gebruikte en alles er op den duur onnatuurlijk begon uit te zien. Helderheid is een geweldige tool, zolang je het niet overdrijft."

Ook belichting is een van de aspecten die je beter subtiel kunt gebruiken bij het bewerken van je foto's. Het kan bijvoorbeeld verleidelijk zijn om de schaduwen wat lichter te maken om meer detail te laten zien in een foto die in het donker is gemaakt. Maar dit kan ook voor meer ruis zorgen.

"Het toepassen van wat ruisreductie helpt," zegt Lorenz. "Ruisreductie is de laatste jaren zo goed geworden, dat je ook een mooie heldere foto kunt creëren als je een hoge ISO hebt gebruikt voor de opname."

Als je foto's zijn gemaakt in een stedelijke omgeving, heb je wellicht te maken met verschillende lichtbronnen – van een koele, blauwe lucht in de schemering tot levendige neonborden en warme interieurs met kunstlicht. Kleurzwemen kunnen worden verwijderd door de witbalans aan te passen met de door jou gewenste bewerkingssoftware, maar gemengde verlichting maakt dit proces moeilijker. Om dit op te lossen, raadt Lorenz aan om het witpunt in te stellen op basis van je belangrijkste lichtbron.

Een foto van een vrouw met een strohoedje in een tuin.

Zes manieren om meer uit je foto's te halen met DPP

Digital Photo Professional, de RAW-processor en beeldbewerker van Canon, kan meer voor je foto's doen dan je denkt. Ontdek zes redenen om DPP te gebruiken.

"Stel dat je een model hebt gefotografeerd in een omgeving met oranje straatverlichting, maar ze wordt direct belicht door het blauwachtige licht van een winkeletalage. Je stelt je witbalans dan zo in dat het blauwachtige licht wordt geneutraliseerd. Maar je kunt ook meer experimenteren met de witbalans. Breng 'm bijvoorbeeld helemaal omlaag naar de koudere kant van de kleurtemperatuur om een coole industriële look te creëren."

Iemand die vanaf de taille naar beneden zichtbaar is en een paraplu vasthoudt, en 's avonds met gekruiste benen op een natte weg naast een auto staat. Rood licht van de achterlichten van de auto en groen licht van iets buiten het kader worden weerspiegeld in het water.

Lorenz gebruikt liever de HSL-schuifregelaars in Adobe Lightroom om de kleuren afzonderlijk aan te passen dan dat hij de algehele levendigheid of verzadiging verhoogt.

Dezelfde foto van iemand die 's avonds een paraplu vasthoudt en met gekruiste benen op een natte weg naast een auto staat, bewerkt om de kleuren helderder te maken en details in de schaduwen te onthullen.

"Op deze manier krijg je veel meer controle. Als het een simpele foto is met niet te veel kleuren – bijvoorbeeld een foto in het donker met alleen rode straatverlichting erin – kun je natuurlijk de hoofdregelaar voor verzadiging gebruiken, maar meestal krijg je meer controle als je elke kleur afzonderlijk bewerkt." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 153mm, 1/8 sec, f/2.8 en ISO320. © Lorenz Holder

"Als het verschil in kleur tussen verschillende lichtbronnen heel groot is, en de foto er niet gelijkmatig uitziet, zet ik de foto soms om naar zwart-wit. Of ik beperk de verzadiging heel erg en pas vervolgens een warme of koele tint toe," voegt Lorenz toe. "Hierdoor wordt de foto wat gelijkmatiger."

Foto's moeten uiteraard superscherp zijn op de plekken waar dat de bedoeling was. Maar om ervoor te zorgen dat een foto er natuurlijk uitziet, moet je voorkomen dat je deze te veel verscherpt met software. "Ik maak foto's nooit scherper tijdens de bewerking in Adobe Lightroom," legt Lorenz uit. "Dat doe ik later pas, want wanneer je bijvoorbeeld een print maakt, heeft de grootte van de print invloed op hoe je de foto scherper maakt. Maar de manier waarop je verscherping toepast, is ook een kwestie van persoonlijke smaak – ook al geldt ook hier dat minder absoluut meer is."

De locatie waar je jouw foto's bewerkt en zelfs het moment van de dag kunnen invloed hebben op het eindresultaat. Als je geen speciale plek hebt voor de bewerking, met consistente verlichting en neutrale muren, heeft Lorenz een goede tip: maak meerdere versies van je foto's.

"Soms maak ik wel tien verschillende versies van mijn favoriete foto. Ik doe dan bijvoorbeeld de eerste bewerking 's ochtends, eentje na de lunch, een derde in de namiddag, een vierde 's avonds, enzovoorts. En vervolgens vergelijk ik ze met elkaar.

"Bij al deze verschillende bewerkingen en kleurgradaties zit er meestal één die er exact uitziet zoals je de foto voor je zag. Hier kun je dan eventueel nog enkele laatste aanpassingen aan doen. Natuurlijk is deze techniek alleen van toepassing als je met een paar foto's aan de slag gaat. Je wilt dit echt niet doen wanneer je honderd foto's hebt."

Een silhouet van een vrouw met een paraplu die buiten bij een restaurant met een oranje neonbord staat, waarvan de gloed wordt weerkaatst in de natte stoep.
Dezelfde foto van een vrouw met een paraplu die buiten bij een restaurant met een oranje neonbord staat, bewerkt zodat er meer details in haar kleding en kenmerken zichtbaar zijn.

Dit is een foto die de 'less is more'-benadering van Lorenz illustreert. Er zijn subtiele schaduwdetails naar voren gebracht in het model en de achtergronden, maar de algehele look and feel van de foto is gelijk aan die van de foto zoals hij uit de camera kwam. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 153mm, 1/80 sec, f/2,8 en ISO1600. © Lorenz Holder

Je beste foto's inzenden

Het is een goed idee om jezelf wat ademruimte te geven tussen het bewerken en het inzenden van je Redline Challenge-foto's. Wanneer je de selectie een dag of zelfs een week later met een frisse blik bekijkt, kan dit helpen om je beslissingen te bevestigen of je laten zien waar je ze nog moet aanpassen.

Het kan in dit stadium ook nuttig zijn om je foto's te printen in plaats van ze te bekijken op een computerscherm. Een fysieke print kan je een nieuwe kijk geven op een foto en afleidende elementen duidelijker weergeven dan op het scherm. Bekijk de foto's ook eens ondersteboven en gespiegeld. Zo krijgen balans en compositie een ander, fris perspectief.

"Je kunt in dit stadium ook een vriend vragen om je foto's te beoordelen,” stelt Lorenz voor. "Maar vertel hem of haar niet de verhalen achter de foto's!

"Ik heb ooit eens zes of zeven uur in de sneeuwbuien in Finland gestaan," legt hij uit. "Het was verschrikkelijk koud. Ik kwam terug en vertelde iedereen dat ik echt een geweldige foto had gemaakt, maar iedereen aan wie ik de foto liet zien, vond deze niet meer dan gewoon prima! Ik weet dus dat de neiging bestaat om een foto hoger te beoordelen wanneer je ervoor hebt moeten vechten, ongeacht hoe goed de foto daadwerkelijk is.

"Wanneer we de foto's voor de Redline Challenge beoordelen, zien we niet de energie die de fotograaf in een foto heeft gestoken. Daarom denk ik dat het echt kan helpenals een vriend je foto's onpartijdig beoordeelt voordat je ze inzendt."

Het laatste advies van Lorenz is om niet twee bijna identieke foto's in te sturen. "Ik had dit probleem zelf toen ik meedeed aan een wedstrijd. Ik zond twee vergelijkbare foto's in, omdat ik ze beide geweldig vond. Maar de juryleden zeiden simpelweg dat zij niet horen te beslissen welke er beter is. De fotograaf hoort dat te doen.

"Dit keer ben ik een van de juryleden, dus let er zeker op dat je de definitieve beslissing zelf maakt en niet aan mij overlaat!"

Marcus Hawkins

• Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro