Sporen van licht, onderwerpen als silhouetten, gekleurde filters of slim gebruik van de flitser: met de uitdaging 'Light in the Dark' kun je creatief alle kanten op en heb je talloze mogelijkheden om je fotografie naar een hoger niveau te tillen. "Het is een ontzettend leuk thema omdat het zoveel fotografen aanspreekt," zegt professioneel actiesportfotograaf Lorenz Holder. "Straat-, landschaps-, portret- en sportfotografen kunnen allemaal heel goed in het donker fotograferen, dus de uitdaging beperkt zich niet tot een specifiek genre. Alsof je met een leeg vel papier aan de slag gaat."
De indrukwekkende foto's van Lorenz hebben hem niet alleen veel volgers, maar ook een imposante carrière opgeleverd, waardoor hij zichzelf voortdurend uitdaagde om nog creatievere en interessantere composities vast te leggen. Hier vertelt hij over het idee achter zijn eigen creatieve proces en bespreekt hij een aantal technieken die je kunt gebruiken om de relatie tussen licht en donker te vereeuwigen.
Redline Challenge: 'Light in the Dark' verkennen
De opdracht verkennen
Het doel van de eerste Redline Challenge is om je eigen creativiteit en technische kennis onder de loep te nemen wanneer je in donkere situaties fotografeert. Iedereen kan deelnemen en het maakt niet uit wat voor Canon-apparatuur je gebruikt. Het is belangrijk dat je je fotografie echt naar een hoger niveau probeert te tillen. Maar: waar te beginnen?
"De opdracht geeft je een idee en stuurt je een bepaalde richting op," legt Lorenz uit. "Ik zou eerst nadenken over de vraag wat je een coole locatie vindt en waar je creatief met het licht kunt spelen. Dat kan een gebouw zijn, of een toffe straat die volgens jou veel mogelijkheden biedt, of een bos... Elke locatie die er in het donker mooi uitziet.
"Ik vind het ideaal als ik eerst een locatie kan bekijken en wat proeffoto's kan maken. Daarna maak ik een storyboard met mijn ideeën en maak ik wat schetsen. Ik probeer de actie in de proeffoto te schetsen, dat kan ik gebruiken om de scène in te richten en de flitsers op de goede plek te zetten. Bij voorkeur werk ik met een plan, zodat ik het eindplaatje min of meer al helemaal voor me zie. Daarna leg ik alle apparaten klaar die ik nodig heb. Het bespaart tijd en bovendien ben je dan beter voorbereid."
Doe mee aan de Redline Challenge
Hoeveel tijd Lorenz aan de voorbereiding van zijn opnamen kwijt is, hangt af van de klant en diens wensen. "Als ik aan een project werk dat langer duurt, kunnen er soms wel maanden zitten tussen het ontvangen van de opdracht en het maken van de uiteindelijke foto. Als ik vermoed dat een bepaalde foto er in de herfst mooier uitziet dan in de lente, dan probeer ik de klant over te halen om langer te wachten. Kijk, als een foto meteen moet worden gemaakt, dan kan ik dat binnen twee of drie dagen doen. Het hangt af van wat de klant wil."
Als sportfotograaf is Lorenz van nature geneigd om een atleet vol in actie te fotograferen, zodat het verhaal van een hele dag in één opname wordt vastgelegd. Maar omdat de opdracht van Light in the Dark zo omvangrijk is, kun je helemaal zelf bepalen of je een verhaal wilt vertellen of alleen een technisch perfecte foto wilt maken.
De locatie bepalen
Lorenz heeft overal ter wereld gefotografeerd, dus als hij een nieuwe opdracht krijgt, kijkt hij instinctief eerst of er een geschikte plek is waar hij al eerder is geweest. "Ik ken heel wat fotogenieke plekken, dus als het bij de opdracht past, kies ik één van die locaties," zegt hij. "De beste locaties zoek je niet, die vind je onverwacht. In het weekend ga ik er graag op uit door bijvoorbeeld wandeltochten door de bergen te maken. En dan zie je natuurlijk allemaal gave dingen. Ik haal overal inspiratie uit. Soms zit ik een documentaire over vulkanen in IJsland te kijken en dan denk ik: 'Wat een mooie, fotogenieke plek!'"
Lorenz geeft mensen ook advies over de omstandigheden waarin ze fotograferen en wat voor invloed die hebben op de uiteindelijke foto. "Het liefst ga ik niet aan het werk in 'perfecte' omstandigheden, maar wacht ik tot het regent of sneeuwt. Dat voegt een dramatischer effect toe. En ik gebruik lampen om een sfeervolle foto te maken," legt hij uit. "Mist is ideaal om silhouetten te fotograferen. Je hoeft alleen maar een lichtbron naar de camera te richten om kleine deeltjes in de lucht te belichten. De flitser moet je dan een beetje verbergen. Je wilt natuurlijk niet dat al het licht volledig op het objectief valt, dus je moet iets hebben dat er tussenin zit. Sneeuw reflecteert licht, dus dan kun je lampen op een leuke manier gebruiken."
Wanneer je buiten fotografeert, is het niet altijd mogelijk om alle elementen perfect te beheersen. "De opdracht moet niet alleen bij je natuurlijke fotografeerstijl en de plaatselijke omstandigheden passen, maar je moet ook flexibel blijven," legt Lorenz uit. "Je techniek hangt af van het weer en het tijdstip waarop je de foto maakt. Je moet het doen met wat er op dat moment mogelijk is en bepalen wat goed bij de omstandigheden past. Als iets niet werkt, laat het dan los en zoek andere creatieve oplossingen."
Je Canon-apparatuur kiezen
Als hij op locatie werkt, probeert Lorenz zoveel mogelijk apparaten mee te nemen. "Misschien laat ik het fisheye-objectief voor wat het is, maar ik probeer in elk geval wel alles in mijn auto te hebben. Als ik denk dat ik een flitser nodig heb, omdat er bijvoorbeeld opeens mist of bewolking ontstaat op een zonnige dag, dan kan ik snel teruglopen en pakken wat ik nodig heb."
Dus, wat voor Canon-apparatuur zou Lorenz meenemen voor de Light in the Dark-opdracht? "Ik wil dan sowieso een EOS R-systeemcamera bij me hebben, zoals de Canon EOS R5 of de EOS R6, en een paar objectieven zoals een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, RF 70-200mm F2.8L IS USM en RF 15-35mm F2.8L IS USM. En misschien ook zo'n grote studioflitser," zegt hij.
Het thema leent zich uitstekend voor nachtfotografie, dat natuurlijk tal van creatieve mogelijkheden biedt. "Overdag gebruik je de zon als voornaamste lichtbron en zie je eigenlijk alles," zegt hij. "Maar 's nachts zorg je zelf voor het licht. Dat betekent dat je de lampen kunt neerzetten waar je maar wilt. Als je niet wilt dat iets op de foto komt, zet je daar simpelweg geen licht op."
Door 's nachts met een flitser te werken, kun je een onderwerp op een heel mooie manier uitlichten en indrukwekkende foto's maken. Lorenz gebruikt vaak zorgvuldig geplaatste flitsers om silhouetten van zijn onderwerpen vast te leggen, waarbij hun vorm duidelijk is gedefinieerd omdat de foto in precies de juiste hoek is gemaakt. "Ik visualiseer de foto en zet de lampen zo neer dat ze precies belichten wat ik wil zien," zegt hij.
Je kunt talloze interessante lichteffecten creëren, zelfs als je geen studioflitser of Speedlite hebt. Lorenz raadt fotografen aan om goed na te denken over het optimale gebruik van het beschikbare licht. "In de stad zijn er meer dan genoeg lichtbronnen die je kunt gebruiken. Je moet gewoon goed om je heen kijken," zegt hij.
Een onderwerp selecteren
Je kunt ervoor kiezen om alleen een landschap te fotograferen, maar je kunt natuurlijk ook een model aan het beeld toevoegen. Als je graag portretten fotografeert, denk dan eens na over hoe je je model in de uiteindelijke foto wilt laten zien. Veel foto's van Lorenz zijn minimalistisch, en ze worden niet altijd ingekaderd waarbij het onderwerp overheerst. In plaats daarvan gebruikt hij liever een bredere scène. "Je moet een reden hebben om je onderwerp klein in het kader te plaatsen, en hoe minimalistischer de foto, hoe verder weg je kunt gaan staan," legt hij uit. "De reden kan zijn dat je de enorme schaal van de omgeving wilt laten zien of dat je drama aan het beeld wilt toevoegen, maar als je te veel wordt afgeleid, dan sta je te ver weg."
Landschappen vol adrenaline
Lorenz fotografeert normaal gesproken professionele sporters en amateursporters, maar met wie je ook werkt (zelfs als het een vriend of familielid is): goede communicatie is essentieel om uit te leggen wat je wilt bereiken. "Soms mis ik net hét moment als ik een sporter wil fotograferen, of ze vinden dat hun actie niet perfect is uitgevoerd, of ik ben niet helemaal tevreden over hun gezichtsuitdrukking: het is belangrijk dat je weet wat ze kunnen en wat mogelijk is," legt Lorenz uit.
Maak je liever landschapsfoto's? Ga dan uit van je sterke punten. Hoewel Lorenz in eerste instantie een actiefotograaf is, zul je niet altijd een onderwerp in zijn foto's zien. "Vraag jezelf eens af of je wel een model aan de scène móét toevoegen," is zijn advies. "Als er een persoon in beeld is, zal de aandacht altijd op die persoon zijn gericht. Maar soms is de omgeving zo mooi dat je liever die laat zien."
Denk aan kleur
Kleur is een belangrijke factor bij alle vormen van fotografie: vooral wanneer je een foto wilt maken waarmee je in de prijzen wilt vallen. Als je personen fotografeert, denk dan ook na over de kleur van hun kleren en kijk goed of die geschikt is voor het tafereel dat je wilt fotograferen. "Ik vraag de sporters altijd om een rode trui of jas mee te nemen, omdat die kleur er in een foto echt uitspringt," legt Lorenz uit. "Geel is vaak te fel en blauw absorbeert te veel licht, maar rood ziet er echt supermooi uit. En het vormt ook een fraai contrast met blauw, wat je veel tegenkomt in nacht- en sneeuwfotografie."
Maak foto's van wat je leuk vindt
In welke genre je ook fotografeert en hoe je de Light in the Dark-opdracht ook interpreteert: Lorenz daagt alle deelnemers aan de Redline Challenge uit om de grenzen van hun eigen creativiteit op te zoeken en om niet bang te zijn nieuwe stijlen en technieken te proberen. "In alle jaren dat ik wintersport fotografeer, heb ik echt zo'n beetje alles gedaan wat maar mogelijk is. Ik heb zelfs een keer onder water een snowboarder gefotografeerd," zegt hij.
Ook adviseert hij deelnemers om vooral te fotograferen wat ze leuk vinden, omdat die passie goed naar voren komt in de uiteindelijke foto. "Het leek me een keer leuk om een nieuwe sport, zoals skateboarden of BMX, te fotograferen, want dan zou ik de kans krijgen om ook in de zomer op plekken zonder sneeuw lekker creatief te zijn, maar ik kan toch het beste wintersport fotograferen," zegt hij. "Dat is waar mijn hart ligt."
De uitrusting van Lorenz Holder
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS R5
Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. Lorenz zegt: "Ik ben actiefotograaf, dus de snelle framerates zijn ideaal voor mij."
Canon EOS 5D Mark IV
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Deze camera is echt heerlijk intuïtief. Als je hem vasthoudt, voelt het zo natuurlijk dat je bijna denkt dat het gewoon een deel van je lichaam is," zegt Lorenz.
Lenzen
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
De RF 70-200mm F2.8L IS USM is onderdeel van het trio onmisbare zoomlenzen voor professionals, en is de perfecte partner voor nieuws, sport en reizen. "Dit objectief is enorm veelzijdig: 70mm is breed genoeg voor me, en met het andere uiteinde, 200mm, kan het perspectief voor landschappen geweldig worden gecomprimeerd," zegt Lorenz.
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie. Lorenz zegt: "Ik gebruik graag de 24-70mm omdat dit een groot diafragma heeft, zodat ik ook scherpe foto's kan maken als het donkerder is."
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Met een ultragroothoek en buitengewone scherpte dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5-stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten.
Accessoires
Canon Speedlite EL-1
Snel, nauwkeurig en volledig betrouwbaar – de EL-1 levert de prestaties die professionals nodig hebben wanneer het erop aan komt.