SPORT EN ACTIE

Skateboardtricks filmen in een historisch museum

Vier professionele skateboarders, meer dan 80 camera's, één iconische locatie. Ontdek hoe Canon-apparatuur werd gebruikt om waanzinnige shots van Red Bull-atleten te filmen terwijl ze skateboardden in het Natural History Museum in Londen.
Een vrouwelijke skateboarder springt over het skelet van een velociraptor in het Natural History Museum in Londen terwijl ze wordt gefilmd door een persoon rechts van haar.

De reusachtige hallen en galerijen van het Natural History Museum in Londen boden volop ruimte om te skaten en filmen. "Deze sessies voelden heel natuurlijk aan", zegt cameraman Nick Richards. "De meiden hadden er zoveel zin in om hier te skaten."

Wat gebeurt er als je vier profskateboarders 's nachts loslaat in de hallen van het Natural History Museum in Londen? Dat klinkt misschien te gek om waar te zijn, maar dat was het idee achter een ambitieuze Red Bull-shoot: een skatefilm vol verbluffende beelden die zijn gemaakt met meer dan 80 Canon-camera's.

De opdracht aan Caitlin Black van Cut Media was om een groep vrouwelijke skateboarders – Leticia Bufoni, Margielyn Didal, Lore Bruggeman en Aldana Bertran – samen op een unieke locatie te laten skaten.

Voor de spectaculaire tricks en setting was een al even ambitieuze verzameling filmapparatuur nodig. Voor het project zijn meer dan 80 camera's uit Canon's brede assortiment gebruikt, waaronder Cinema EOS-camera's, videocamera's, PTZ-camera's, systeemcamera's en compacte PowerShot-camera's, om deze unieke actie vanuit alle hoeken vast te leggen. Dit is het verhaal van de samenwerking tussen Canon en Red Bull om het productieteam hun visie te helpen realiseren.

Een Canon PowerShot V10 in de bek van een krokodil in het Natural History Museum in Londen.

Toen ze ontdekte dat ze de Canon PowerShot V10 kon gebruiken voor de shoot, wist Caitlin dat ze vanuit coole hoeken kon filmen door de compacte camera op ongebruikelijke plekken te plaatsen.

Skateboarders en filmcrew staan op een trap in een van de hallen van het Natural History Museum in Londen.

Naast de filmcrew (afgebeeld) waren tijdens de opnamen productspecialisten van Canon Europe aanwezig voor technische support, van hulp bij het plaatsen van de camera’ op een rig, tot de bediening van de CR-N700 PTZ-camera met de Canon RC-IP100 Remote Controller.

De making-of van Red Bull: Skate the Museum

De shoot duurde vier nachten, waarbij het team van 30 tot 50 mensen elke nacht weer de camera-, belichtings- en skateboardinstallaties moest opzetten en afbreken. "We moesten de ruimte er op tijd voor de volgende ochtend uit laten zien alsof er niemand was geweest", zegt Caitlin. "We waren van 17:30 tot 22:00 bezig alle ramps te maken, van 22:00 tot 3:00 opnamen aan het maken van de atleten en daarna tot 5:00 bezig met afbreken.

"Op een aantal manieren was de shoot nogal kunst- en vliegwerk", zegt Caitlin. "Net als de atleten waren we gaandeweg aan het uitzoeken hoe we de dingen moesten doen, en we hielden het filmen vrij ingetogen."

Aan het begin van het project gingen productspecialisten van Canon Europe samen met het productieteam het museum verkennen. "Ze gaven aan wat ze wilden bereiken, en wij raadden de beste apparatuur aan om de shots zo indrukwekkend mogelijk te maken", zegt Jack Adair van Canon Europe. "Vervolgens bezochten Kiefer Passey en Nick Richards van Cut Media het hoofdkantoor van Canon Europe om de apparatuur uit te testen en de selectie verder af te stemmen."

Doordat het team een uitgebreid assortiment Canon-camera's tot zijn beschikking had, ontstonden er nieuwe creatieve mogelijkheden. Door bijvoorbeeld een Canon PowerShot V10 in zakformaat onder een skateboard te bevestigen, kon het team een dynamisch en laag beeld creëren. Met behulp van Canon Europe-productspecialist Aron Randhawa kon het team ook een Canon CR-N700 PTZ-camera gebruiken voor unieke breedbeeldopnamen en snelle zooms.

Nick, Kiefer en cinematograaf Dan Magee kozen de Canon EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III en EOS C70 als de primaire camera's voor de shoot, samen met een Canon XF605-videocamera met een fisheye-adapter die ze aan skateboarder Margielyn gaven. Ze had last van een enkelblessure en kon dus niet skaten, en daarom werd ze een soort erelid van de cameraploeg.

Kiefer gebruikte voornamelijk de EOS C500 Mark II, die werd geleverd met een set Sumire Prime-objectieven met PL-vatting. "Ik filmde de reacties, dus ik stelde de skaters vragen en filmde ze van dichtbij met de 20mm Sumire Prime. Dankzij de full-frame camera kon ik de setting ook in beeld krijgen", zegt hij.

Nick gebruikte de EOS C70 en de EOS C300 Mark III, vaak in combinatie met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. Dan gebruikte de EOS C300 Mark III met Compact Servo-objectieven en een Easyrig. "Ik koos voor de EOS C300 Mark III vanwege de EF-vatting, en omdat ik Compact Servo-zoomobjectieven wilde gebruiken", legt Nick uit. "Ik wist dat we bij deze opdracht sterk op de autofocus zouden moeten leunen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een man op een skateboard houdt een camera vast om een vrouwelijke skateboarder te filmen die tricks uitvoert op haar skateboard.

Nicks achtergrond in skateboarden is een voordeel bij het filmen van skatetricks. "Bepaalde tricks kun je het beste van voren filmen en andere tricks van achteren", zegt hij. "Je kunt hiermee spelen, maar bepaalde hoeken werken gewoon niet bij skateboarden."

Een Canon CR-N700 PTZ-camera staat voor het skelet van een dinosaurus in een glazen vitrinekast.

"Ik vond de CR-N500- en CR-N700 PTZ-camera's geweldig omdat ze zo flexibel waren,” vertelt Caitlin. "We konden pannen, tilten, inzoomen op bepaalde gebieden en de hoogte ingaan voor een goed zicht naar beneden om een goede indruk van de ruimte te krijgen. Er waren zovelen van ons op de grond dat het fijn was dat we een of twee camera’s in de lucht hadden."

De eerste nacht van de shoot

De mineralengalerie is onveranderd gebleven sinds de opening van het museum in 1881. Oorspronkelijke vitrinekasten van eiken en glas staan er in rechte rijen, met daarin een collectie van onschatbare waarde van geologische wonderen van over de hele wereld. Dit maakte de eerste skatesessie extra uitdagend.

"Het was waarschijnlijk de moeilijkste locatie van allemaal", beaamt Nick. "De ruimte was beperkt en ik reed rond op een skateboard met een gimbalpak aan, en ik moest ervoor zorgen dat ik niets zou beschadigen."

Omdat Nick door krappe ruimtes moest manoeuvreren, filmde hij vooral met een Canon EOS C70. Deze heeft dezelfde innovatieve DGO-sensor als de EOS C300 Mark III, maar is compacter en lichter. Hij combineerde de EOS C70 met zijn eigen Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief met een EF-EOS R 0.71x-vattingadapter voor een full-frame beeldhoek en betere lichtgevoeligheid, en dat alles op een gimbal. "Ik plaatste de arm en gimbal zo dat ik zoveel mogelijk vrijheid had en tegelijk op verschillende hoogten kon filmen", legt hij uit.

Doordat ze tussen de vitrinekasten moesten werken, was het voor het camerateam lastiger om interessante hoeken te vinden, met name hoeken waarbij de andere cameramensen niet in beeld kwamen. Maar de beperkte ruimte leverde volgens Caitlin wel een van de meest memorabele shots op.

"Het crash zoom-effect van de Canon PTZ-camera gaf ons een geweldig bepalend beeld", zegt ze. "Het was zo indrukwekkend om te beginnen met een mid-close-up van de meiden terwijl ze de ruimte binnenkwamen en vervolgens snel uit te zoomen naar de achterkant van de ruimte met de 15x optische zoom."

Een filmmaker staat achter een filmcamera waarop een Canon Flex Zoom-objectief is bevestigd.

Ontdek de Canon Cinema-objectiefserie

Canon Cine-objectieven zijn het product van 50 jaar ervaring met Cinema-objectieven. Maar welk Cine Prime- of Cine Zoom-objectief past bij jou?
Iemand die hurkt op een skateboard houdt een Canon PowerShot V10 vast en filmt een andere skateboarder die een sprong maakt.

Van geavanceerde cine-apparatuur zoals de EOS C500 Mark II tot de compacte en draagbare PowerShot V10-vlogcamera waarmee de crew met verschillende hoeken kon experimenteren: Caitlin voelde zich als een kind in een snoepwinkel toen ze al deze Canon-apparatuur kon gebruiken. "Het was leuk om alles te bekijken en na te denken over hoe we bepaalde items creatief konden gebruiken", zegt ze.

Krokodillen, dino's en bullettime

Een andere mogelijkheid om creatief te zijn met camerahoeken. ontstond door de 'krokodillenkast'. Het team had ramps geplaatst tegen een speciaal gemaakte glazen vitrinekast met daarin een opgezette krokodil. Hier zette Caitlin vier van de Canon PowerShot V10-camera's neer.

"Ik vind alles wat we uit de PowerShot V10 hebben gehaald, helemaal geweldig", zegt ze. "Het is van heel goede kwaliteit, de kleurruimte is fantastisch en ik was echt onder de indruk van wat dat kleine ding kan. Dat was een geweldig resultaat."

Het belangrijkste shot van de skatefilm werd tijdens de derde nacht gemaakt. Er werd een ramp gemaakt op de grote trap in de centrale Hintze Hall van het museum, zodat de skaters over een model van een velociraptor konden springen, dat staat onder een 25,2 meter lang skelet van een blauwe vinvis dat aan het plafond hangt.

"Dit was moeilijk om goed uit te voeren, omdat we niet zeker wisten of de atleten het goed zouden vinden dat er flitsers afgingen om vast te leggen hoe ze over de velociraptor sprongen", zegt Caitlin.

Alle beschikbare Canon-camera's voor de shoot werden gebruikt om het moment vanuit meerdere hoeken vast te leggen. Hier waren ook 64 Canon EOS 1300D-camera's in een bullettime-installatie bij, die werden bediend door de bullettime-specialisten van The Flash Pack uit Londen.

Een reeks Canon-camera's op de vloer zijn gericht op een vrouwelijke skateboarder die tricks uitvoert in het Natural History Museum in Londen.

"Bij het filmen van skateboarders moet je 100% van de tijd goed zitten, terwijl de skaters maar bij één poging goed hoeven te zitten", zegt Nick. "Tijdens het filmen spoel ik clips helemaal terug naar het begin, zodat ik kan uitvogelen wat er anders moet."

Een vrouwelijke skateboarder springt over het skelet van een velociraptor dat onder het skelet van een blauwe vinvis staat in het Natural History Museum in Londen.

"Het was fenomenaal om de kracht van al onze producten samen tijdens één shoot te zien", zegt Jack. "Het was geweldig om te zien hoe goed ze allemaal samengingen." © Lorenz Holder

Kiefers belangrijkste rol bij deze installatie was het implementeren van het belichtingsplan, samen met zijn gaffer. "Ik moest ervoor zorgen dat de belichting zo was gericht, dat deze de skaters niet verblindde, maar het team van The Flash Pack er wel mee kon werken.

Dankzij de aanwezigheid van een gaffer had Kiefer de mogelijkheid om te filmen. "Er was een lange aanloop naar de trappen waar het beeld van Charles Darwin staat", zegt hij. "Ik stond daar bovenaan, terwijl ik mijn best deed om uit iedereens beeld te blijven.

"Ik had de EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III bij me, en ik pakte gewoon een van de camera's bij elk goed moment. Toen ik een mooi filmachtig moment met tegenlicht zag van de meiden die bij de trap naar beneden keken, koos ik voor de EOS C500 Mark II met een Sumire Prime. Maar ik schakelde over op een EOS C300 Mark III en een zoomobjectief als ik dacht de skaters te kunnen vastleggen terwijl ze een trick deden wanneer ze van de helling af gingen."

Kiefer zegt dat het ook enorm handig was dat ze op bijna alle camera's konden opnemen in Canon Log 3. "Zodra we de kleurprofielen hadden bepaald, konden we door dezelfde witbalans of dezelfde t-stop of f-stop te kiezen, ervoor zorgen dat alles er coherent uit kwam te zien", zegt hij. "Het maakt het werk van de colourist een stuk eenvoudiger."

Na vier lange nachten filmen met een uitgebreid assortiment aan Canon-beeldapparatuur, was de unieke shoot bijna afgelopen. "Er was een moment waarop we iedereen aan de kant haalden, zodat Nick alle skaters apart kon volgen met een fisheye-objectief", zegt Kiefer. "De lege ruimte leverde surrealistische beelden op die na de shoot lijken te zijn opgenomen. Op dat soort momenten drong het pas goed tot me door hoe te gek het was om in het Natural History Museum te skaten."

The main hall of the Natural History Museum in London with a film crew setting up under the skeleton of a Blue Whale suspended from the ornate ceiling.
Canon-camera's en -objectieven liggen op een tafel vóór een glazen vitrinekast met een dierlijk skelet erin in het Natural History Museum in Londen.

Er werden meer dan 80 Canon-camera's en een hele reeks objectieven en accessoires gebruikt om de skateboarders te filmen in het Natural History Museum.

Dual Pixel CMOS AF voor het filmen van skateboarden

Zowel Kiefer als Nick waren blij met Dual Pixel CMOS AF, omdat het hun werk veel makkelijker maakte. "We hadden deze shoot anders niet kunnen doen", zegt Nick. Hoewel Kiefer een volgsysteem gebruikte om handmatig scherp te stellen met de Sumire Prime-objectieven, leunde hij zwaar op de autofocus bij het schieten met de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S op de Canon EOS C300 Mark III.

"Dat ik niet over de scherpstelling hoefde na te denken, betekende dat ik me kon concentreren op de kadrering en op waarop ik was ingezoomd", legt hij uit. Het deed hem denken aan de tijd dat hij net met het filmen van skateboarden begon, toen hij video's maakte op MiniDV-cassettes met een videocamera met een sensor van één inch. "Het voelde net als toen, maar dan met een heel mooie beeldkwaliteit en de mogelijkheid om een heel geringe scherptediepte te krijgen."


Het succes van de film hing uiteindelijk af van het vinden van manieren om in zo'n ongebruikelijke omgeving te filmen en tegelijkertijd lol te hebben. "Ik was bang dat door al deze uitdagingen mensen geen plezier zouden hebben", zegt Caitlin. "Maar zodra we daar aankwamen, had iedereen het naar zijn zin. Ik ben heel blij dat dat in de edit te zien is."

Ontdek meer verhalen van achter de schermen bij de Red Bull-shoot met Caitlin, Kiefer en Nick:

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro