ARTIKEL
De frisse portretfotografie van Quentin Caffier
"In een portret zijn emoties enorm belangrijk", aldus Quentin Caffier. Deze Franse fotograaf is beroemd om de manier waarop hij 'underground electropop' naar portretfotografie brengt en is gespecialiseerd in mode, beauty en muziek. Hij is bijna tien jaar geleden afgestudeerd aan het ENS Louis Lumière en heeft een stijl ontwikkeld die invloeden uit West-Japan met David Bowie en traditionele schone kunsten samensmelt tot een frisse, opvallende en charmante benadering van moderne portretfotografie.
IK SCHEP DE PERFECTE OMSTANDIGHEDEN EN LAAT WILLEKEURIGE DINGEN GEWOON GEBEUREN.
"Om magie en een uniek moment met de mensen die ik portretteer te scheppen, moet ik het technische aspect zo goed beheersen dat ik dat gewoon kan vergeten en me uitsluitend op het model kan richten", zegt hij. "Ik ben een controlfreak; ik creëer en controleer de perfecte technische omstandigheden en laat willekeurige dingen op natuurlijke wijze gebeuren, zoals een oogopslag, een lach, een glimlach of een onhandige beweging". Maar zelfs controlfreaks zoals Caffier houden ervan uit hun comfortzone te stappen en met nieuwe apparatuur te experimenteren.
Caffier koos ervoor zijn EOS 5D Mark IV te combineren met de nieuwste toevoeging aan Canon's L-serie: het EF 85mm f/1.4L IS USM-teleobjectief. Hij gebruikte verscheidene achtergronden, belichtingen en stijlopties om een reeks portretten te maken die contrasterende stemmingen uitbeelden, zonder zijn kenmerkende dynamiek te verliezen. "Ik ben van flits overgestapt op kunstlicht en van zeer natuurlijke huidtinten op zware, creatieve make-up. Mijn team en Laura, het model, waren zeer goed voorbereid. Ze konden de stemming in een paar minuten veranderen", vertelt hij over de gemaakte foto's die allemaal opvallen vanwege de levendigheid en de delicate huidtinten.
"Ik begin graag met de eenvoudigste opstelling, dus één lamp of alleen natuurlijk licht. Ik ga vervolgens door verschillende opstellingen heen en eindig met de meest ingewikkelde. Wanneer ik op een set ben, begin ik altijd met close-ups, zodat mijn model zich in het begin alleen op de gezichtsuitdrukking hoeft te concentreren. Dan maak ik het beeld groter en werk ik met ze aan hun lichaamshouding", voegt hij toe. "Ik praat graag met mijn modellen om ze vertrouwen te geven en ze aan te moedigen emoties te uiten."
"ELKE KEER DAT JE NIEUWE APPARATUUR KRIJGT, MOET JE DE GRENZEN ERVAN OPZOEKEN."
"ELKE KEER DAT JE NIEUWE APPARATUUR KRIJGT, MOET JE DE GRENZEN ERVAN OPZOEKEN."
Dus waarom de verandering in zijn oude uitrusting? "Ik gebruik meestal mijn EF 85mm f/1.2L II USM-objectief, dus dat was bekend terrein voor mij, maar het systeem voor automatische scherpstelling van de EF 85mm f/1.4L IS USM is gloednieuw. Het is zo veel efficiënter en de beeldstabilisatie was een aangename verrassing. "De brandpuntsafstand van het objectief is ideaal voor portretfoto's; het resultaat is erg scherp en elk detail van de huid wordt vastgelegd". Met het grote diafragma krijg je een mooie bokeh en vloeiende scherptediepte. Bovendien kun je nu bij weinig licht foto's maken zonder dat je de ISO hoeft te verhogen.
"Dit is een erg veelzijdig objectief", concludeert Caffier. "Deze is ideaal voor het maken van scherpe modefoto's evenals als zachte portretten. Mijn advies aan andere fotografen die het objectief gebruiken is foto's te maken met het kleinste diafragma om het scherpste punt te vinden voor diffractie en vervolgens met het grootste diafragma om de scherpstelvaardigheden te verbeteren. Probeer ook eens een langere sluitertijd en kijk dan hoe stabiel je het kunt krijgen. Je ontdekt misschien wel je eigen grenzen eerder dan die van je objectief!"
Quentin Caffier's toptips voor portretfotografie
1. Ken je apparatuur zo goed dat je er niet meer aan hoeft te denken.
2. Experimenteer voor en tijdens de opnamen.
3. Bereid enkele opstellingen voor zodat je kunt schakelen zonder dat invloed heeft op de stemming.
4. Deel je invloeden en ideeën met je model voordat je begint te fotograferen.
5. Elke keer dat je nieuwe apparatuur krijgt, moet je de grenzen ervan opzoeken.
Geschreven door