ARTIKEL

Als passies met elkaar in conflict komen: wildlifefotografie als instrument voor natuurbehoud

Fotojournalist Brent Stirton vertelt hoe ethische wildlifefotografie de benarde situatie van bedreigde diersoorten onder de aandacht kan brengen en kan helpen om onze natuurlijke wereld te beschermen.
Een zeldzaam schubdier dat met zijn gestrekte staart over de grond loopt.

Deze foto van Canon Ambassador Brent Stirton komt uit zijn project Pangolins in Crisis en won de tweede prijs in de categorie Nature Stories van de World Press Photo-wedstrijd 2020. De foto is genomen in de buurt van Harare, Zimbabwe, en toont een schubdier, momenteel het meest illegaal verhandelde dier ter wereld, dat weer leert naar voedsel te zoeken nadat het is gered van smokkelaars en is gerehabiliteerd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 24mm, 1/200 sec, f/18 en ISO200. © Brent Stirton/Getty Images

Nu de natuur ernstig wordt bedreigd, is het krachtige onderzoekswerk van fotojournalisten zoals Canon Ambassador Brent Stirton op het gebied van natuurbehoud, duurzaamheid en het milieu belangrijker dan ooit.

Brent’s werk voor internationale organisaties waaronder de Gates Foundation en Human Rights Watch, en zijn publicaties in onder andere National Geographic, Le Figaro, GEO en Stern, helpen om natuurbeschermingskwesties wereldwijd onder de aandacht te brengen. Zoals hij zegt: "Ik ben bezig de publieke opinie te beïnvloeden".

In de afgelopen jaren heeft hij in zijn wildlifewerk verhalen opgenomen over de neushoornhandel, bedreigde schubdieren en de gorillastroperij. Hij is een senior correspondent voor Getty Images en is betrokken geweest bij het New Big 5-project, dat is opgezet door collega-fotograaf Graeme Green. De New Big 5 is een wereldwijd initiatief waarbij de bescherming van bedreigde diersoorten centraal staat. Het wordt ondersteund door fotografen, wildlife-deskundigen en natuurbeschermers, waaronder Dr. Jane Goodall.

Hier vertelt Brent ons hoe het meedoen aan dergelijke initiatieven en het vastleggen van ‘onweerlegbaar bewijs’ van de benarde situatie van dieren in wildlife-fotoverhalen, zoals zijn grafische en verontrustende documentatie van neushoornstroperij, ervoor zorgt dat er actie wordt ondernomen om de dieren te beschermen.

Een neushoorn met een touw om zijn nek wordt door vier mannen naar veiliger gebied gebracht.

Brent werkte dicht in de buurt van dit natuurbeschermingsteam en maakte opnamen met de groothoek van zijn Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-zoomobjectief, voor een grotere impact in zijn foto van volwassen en jonge neushoorns in Ezulu Game Farm, Grahamstown, Zuid-Afrika, die gevangen worden genomen en naar een veiligere faciliteit worden verplaatst waar minder gevaar is van stropers. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/250 sec, f/11 en ISO200. © Brent Stirton/Getty Images

Waar ben je naar op zoek in een wildlife-fotoverhaal?

"Het belangrijkste uitgangspunt is het ontmoeten van mensen die hulp nodig hebben bij hun project. Als ze publiciteit nodig hebben om dat wat ze doen onder de aandacht te brengen, probeer ik ze dat te bieden en ze van dienst te zijn bij het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Ik ben vooral op zoek naar dingen waar mensen geen weet van hebben, zodat ik werk kan leveren dat er nog niet is en verkoopbaar is."

Wat is het proces dat je doormaakt, zodra je hebt besloten om een verhaal te doen?

"Eerst vraag ik mezelf af: 'Wat is het verhaal? Waarover wil ik hier nu echt iets vertellen?’ Ik probeer te achterhalen waarom dingen gebeuren, de oorzaak en het gevolg, en ik wil iets produceren dat wellicht meer als frontlinie-werk wordt beschouwd. Ik wil inzicht geven in wat er in de wereld gebeurt. Als je deze verhalen vertelt, moet je bereid zijn een bepaalde mate van diepgang toe te voegen en ik vind het vervelend als mensen dat niet doen.

"Gemiddeld doe ik minstens twee weken grondig onderzoek naar een onderwerp. Dat onderzoek moet in een voorstel worden gegoten, zodat het een mini-scriptie wordt. Vervolgens moet er een budget worden samengesteld. Ten behoeve van het verhaal moet ik mensen inschakelen, zoals lokale contactpersonen en vertalers, en onderzoeken wat mogelijk is binnen het budget, als dat er is. Als fotojournalist van deze tijd kun je ook verwachten dat je op enig moment in je eigen verhalen zult investeren. Dat hoort gewoon bij deze manier van leven."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een wilde sakervalkmoeder en haar kuikens in een nest.

Brent legde deze wilde sakervalkmoeder en haar kuikens vast in de context van het weidse Mongoolse landschap door dicht bij de vogels te fotograferen met zijn zoomobjectief ingesteld op 16mm. De sakervalk wordt bedreigd, omdat er grote aantallen gevangen worden voor de valkenhandel of geëlektrocuteerd worden door hoogspanningsleidingen. Met dit valkenverhaal heeft Brent de eerste prijs gewonnen in de categorie Nature Stories van de World Press Photo-wedstrijd 2019. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/500 sec, f/5 en ISO200. © Brent Stirton/Getty Images

Welke van je wildlife-verhalen vormde de grootste uitdaging?

"Ik heb een verhaal over schubdieren gedaan dat erg spannend was. Kleinere diergroepen verdwijnen in een enorm tempo, we verliezen 40-60 soorten per dag, en schubdieren zijn een sprekend voorbeeld hiervan. Omdat het schild van een schubdier in de traditionele Chinese geneeskunde wordt gebruikt, moest ik naar China. Verslag uitbrengen over de illegale handel in wilde dieren is complex en toen ik met het criminele aspect in aanraking kwam, moest ik heel voorzichtig te werk gaan zodat ik mijn Chinese partners niet in gevaar zou brengen.

"Mijn grootste angst bij deze verhalen is dat ik niet tot de kern van het geheel kan doordringen en dus niet het volledige verhaal kan vertellen. Ik ben bezig met het beïnvloeden van de publieke opinie, dus ik moet onweerlegbaar bewijs presenteren van wat er gebeurt. Dat bewijs moet ik dan voorleggen aan invloedrijke personen zodat er hopelijk actie wordt ondernomen.”

Je bent betrokken bij het New Big 5-project. Hoe belangrijk is dit initiatief en geldt dit ook voor andere soortgelijke projecten?

"Aan mensen wordt gevraagd om te stemmen voor de dieren die ze willen opnemen in de 'New Big 5' van de natuurfotografie [een nieuwe versie van de oude Big 5, die bestond uit de vijf dieren in Afrika die qua jacht de grootste uitdaging vormden voor koloniale jagers]. Alle initiatieven zoals deze die ervoor zorgen dat je geïnteresseerd blijft in wilde dieren zijn een goede zaak.

"Mensen hebben nieuwe beweegredenen of aandachtspunten nodig, en nu meer dan ooit. Het is een van de vele middelen om een beetje meer bewustzijn te creëren voor wat er met het milieu gebeurt. Als er een andere manier is om over natuurbehoud te praten en waarom mensen om dieren moeten geven, dan ben ik er helemaal voor."

Mijn zwaarste wildlifeshoot

Vijf topwildlifefotografen onthullen de verhalen achter hun meest uitdagende shoots en hoe ze er uiteindelijk in zijn geslaagd om de foto's te maken die ze wilden maken.

Hoe denk je dat fotografie kan worden inzet als hulpmiddel voor natuurbehoud?

"Als je mensen meeneemt naar de wildernis en ze lang genoeg in de nabijheid van wilde dieren laat zijn, zullen ze de waarde van de natuur inzien. Het is een deel van mijn taak om die ervaring indirect te bieden en ook om te praten over wat er met zoveel wezens gebeurt en waarom het verkeerd is. Dieren kunnen niet voor zichzelf spreken, dus het element om dat voor hen proberen te doen speelt ook mee.”

Een man staat op een zandduin terwijl hij probeert een valk in de lucht te lokken met een stuk vlees aan een touw.

Om deze opname bij weinig licht te maken van Sheikh Butti bin Maktoum bin Juma al Maktoum van de koninklijke familie in Dubai die zijn valken traint, verhoogde Brent de ISO en fotografeerde met volledig geopend diafragma om een korte sluitertijd mogelijk te maken en de beweging van de vogel in zijn vlucht te bevriezen. Sheikh Butti is de eerste valkenier uit de Verenigde Arabische Emiraten die traint en jaagt met een in gevangenschap gefokte vogel, in plaats van een uit het wild afkomstige vogel. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/1250 sec, f/4 en ISO400. © Brent Stirton/Getty Images

Laten we je uitrusting eens bekijken. Wat is voor jou onmisbaar om ethische wildlife-verhalen te vertellen?

"Tot voor kort waren de Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS-1D X Mark III mijn belangrijkste body's, maar onlangs had ik de kans om een Canon EOS R5 te gebruiken en van wat ik tot nu toe heb gezien, zal het mijn hoofdcamera worden, geen twijfel mogelijk. Dit is de eerste camera die de details geeft van bestanden met een echt hoge resolutie en tegelijkertijd de mogelijkheden bij weinig licht biedt die ik nodig heb. Bovendien is er de mogelijkheid om schaduwen op te halen en te beschikken over een echt geweldig dynamisch bereik."

"Voor de manier waarop ik werk, komt het erop neer dat ik met [de camera] moet kunnen lopen. Voorheen droeg ik wel drie camera's, maar nu zijn het alleen nog maar de twee Canon EOS R5’s. De camera is kleiner en lichter, trekt minder aandacht, is weerbestendig en de stille opnamefunctie zal me goed van pas komen. Ik ben van mening dat de Canon EOS R5 de beste camera is in de wereld van systeemcamera's.

"Wat objectieven betreft, gebruik ik de nieuwe Canon RF 28-70mm F2L USM, wat een ongelooflijk stuk glas is. Het is absoluut het equivalent van de beste prime-objectieven die er op de markt zijn. De Canon RF 50mm F1.2L USM is ook een ongelooflijk objectief. Ik denk echt dat alle RF-objectieven een stap voorwaarts zijn; ze bevinden zich in een andere klasse dan al het andere in de categorie systeemcamera's. Ik krijg nu 95% van mijn foto's scherpgesteld met f/1.2 en dat is nog nooit eerder gebeurd. Alleen al voor die factor is het de moeite waard om over te schakelen op RF-objectieven."

Een groepje mensen die het lichaam van een vrouwelijke gorilla, neergeschoten door stropers, door een dicht bebost gebied slepen.

Als onderdeel van zijn verhaal over verweesde gorilla's fotografeerde Brent lokale dorpelingen in Mikeno, Oost-Congo, die hielpen met het weghalen van het lichaam van een zogende vrouwtjesgorilla die door stropers was neergeschoten. "Ik wilde een gevoel van urgentie creëren, en het was te donker om geen invulflits te gebruiken voor elementen van scherpte, dus ik sleepte de sluiter en zoomde heel lichtjes in om het gevoel te krijgen dat ik wilde," zegt Brent. Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), ingesteld op 16mm, 1/4 sec, f/4.5 en ISO50. © Brent Stirton/Getty Images

Welk advies zou je geven aan ambitieuze fotojournalisten die de natuur willen helpen door middel van fotografie?

"Ik zou zeggen, zoek eerst naar verhalen ter plaatse. Daarna kun je teruggaan naar je verhaal om het te verfijnen en dat hoeft je niet veel geld te kosten. Ik zou ook voorstellen om te kijken naar de niet-gouvernementele organisaties en liefdadigheidsorganisaties die actief zijn in jouw omgeving. Door met hen samen te werken kun je foto's plaatsen en hen van dienst zijn.

"Ik zou ook zeggen dat je niet de nieuwste en beste uitrusting nodig hebt als je begint, maar wel een betrouwbare. Koop het beste glas dat je je kunt veroorloven, maar koop niet veel en spendeer het geld liever aan je productie. Het is beter om datgene wat je doet te financieren dan om bergen uitrusting aan te schaffen die op de plank blijven liggen. Stel jezelf gewoon twee vragen, in deze volgorde: wat wil ik doen met mijn fotografie? En wat heb ik echt nodig om dit te doen? Hoe succesvoller je wordt, hoe belangrijker je uitrusting zal worden. Het geeft je namelijk meer mogelijkheden."

Je bent zelf getuige geweest van de vernietiging van wilde dieren. Zie je de toekomst van de natuur hoopvol tegemoet?

"Er zijn veel goede, bewonderenswaardige mensen die zich inzetten voor het behoud van de natuur, en ik ben optimistisch dat deze bijzondere soort mensen zal blijven bestaan. Uiteindelijk hoop ik dat er een nieuwe groene economie ontstaat. We beginnen in te zien dat de natuurlijke wereld op zoveel niveaus waardevol is. Als we goed voor wilde dieren en hun omgeving zorgen, denk ik dat er veel potentie voor hen is om voor ons te zorgen, zowel op economisch als spiritueel vlak. Er is geen twijfel mogelijk dat als we al die dieren uitroeien, wij daarna aan de beurt zijn. We hebben ze nodig en zij hebben ons zeker nodig. Maar tot nu toe hebben we ze vooral laten vallen.

"In de landen waar wildlife-criminaliteit voorkomt, speelt uitbuiting van zeer verarmde gemeenschappen vaak ook een rol en veel van mijn foto's gaan over zowel die gemeenschappen als de wilde dieren. Ik geloof oprecht dat er geen hoop is als je niet voor die mensen zorgt.”

De New Big 5

Wildlife-fotograaf en journalist Graeme Green is de oprichter van de New Big 5, een internationaal initiatief om door openbare stemming de favoriete diersoorten vast te stellen qua fotografie. Graeme wisselt met ons van gedachten over de achtergrond van het project en waarom we nu moeten handelen...

"Het idee ontstond zeven of acht jaar geleden toen ik een opdracht had in Botswana. Misschien dat het woord 'schieten' voor het maken van foto's iets heeft aangewakkerd. Het idee kreeg steeds meer vorm in de loop der tijd. Ik bleef maar denken aan hoe verouderd en betekenisloos de trofeejacht tegenwoordig voor de meeste mensen is. De woede over het doden van Cecil de leeuw en andere dieren laat zien hoe sterk het publieke gevoel vandaag de dag is ten aanzien van de trofeejacht.

"Wildlifefotografie is populairder en relevanter voor mensen dan ooit. Fotografie is een geweldige manier om wilde dieren te eren, met als grote voordeel dat je ze niet hoeft te doden. Het is ook een krachtig middel om wilde dieren te helpen beschermen. Een Big 5 van wildlifefotografie leek me iets met een verdiend bestaansrecht.

"Zoveel mensen geven om wilde dieren maar weten misschien niet hoeveel soorten er op punt van uitsterven staan. Dat is echt de centrale boodschap van het project: dat we een reëel risico lopen om veel soorten te verliezen waarmee we de planeet delen, van cheeta's, olifanten en leeuwen tot schildpadden, kikkers, vleermuizen en gieren - elk van hen te waardevol om te verliezen. De andere boodschap is dat er oplossingen bestaan. Dit zijn door mensen gecreëerde problemen, wat betekent dat mensen ze ook kunnen oplossen, als we ons er maar op toeleggen. Er zijn enorme successen geboekt in het behoud: het aantal gorilla's neemt toe, zwarte neushoorns zijn van de ondergang gered en hele leefgebieden worden beschermd. We zijn in staat om de situatie te veranderen.

David Clark

De kit van Brent Stirton

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Camera's

Canon EOS R5

Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. "Het wordt mijn hoofdcamera, geen twijfel mogelijk," zegt Brent. "Ik denk dat het de beste camera in de wereld van systeemcamera's is."

Canon EOS-1D X Mark III

Met de EOS-1D X Mark III leg je nog voor de wedstrijd winnende foto's vast. Het is de ultieme creatieve uitrusting met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Brent zal de Canon EOS-1D X Mark III nog steeds gebruiken in de meest veeleisende omgevingen en wanneer hij de mogelijkheden van deze camera nodig heeft voor actiefoto's.

Lenzen

Canon RF 28-70mm F2L USM

Supersnelle en heldere 28-70 mm f/2-lens uit de L-serie voor adembenemende opnamen, zelfs bij weinig licht. "Een ongelooflijk stuk glas," aldus Brent. "Het kan zich absoluut meten met de beste prime-objectieven die er op de markt zijn.”

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het objectief voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht. "Ik denk echt dat alle RF-objectieven een stap voorwaarts zijn," zegt Brent. "Ze bevinden zich in een andere klasse dan alle andere objectieven in de categorie systeemcamera's”

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro