FILMMAKING

De diepte in: filmen onder water

De Duitse filmmaker en cameraman Nicolai Deutsch vertelt hoe hij zijn expertise op het gebied van duiken en filmmaken inzet om opmerkelijke opnamen te maken van het leven onder de golven.
Een duiker zwemt onder water een scheepswrak in. Het shot wordt belicht met een lamp aan de pols.

Van wrakken en duikers tot inktvissen en haaien, onderwaterfilmer Nicolai Deutsch combineert zijn technische kennis van de duiksport en camera's om ongelofelijke opnamen van de diepzee te maken, waaronder een commercial voor het Zweedse bedrijf Poseidon Diving Systems. "We zijn in totaal naar drie wrakken gedoken", vertelt Nicolai over de shoot, waarvan hier een foto te zien is. "Een daarvan is de P31 bij Comino, tussen de eilanden Malta en Gozo. Iedereen in de duikwereld herkent dit wrak als ze het zien."

Canon Ambassador Nicolai Deutsch is een cameraman die niet schroomt om naar grote diepten af te dalen voor adembenemende opnamen. Zo heeft hij onder water gefilmd voor grote internationale merken, waaronder horloges en duikuitrusting en voor de Netflix-documentaire uit 2021, Seaspiracy.

Nicolai geniet van het soort werk dat hij doet, ook van de logistieke en praktische uitdagingen die ermee gepaard gaan. "Ik word graag technisch uitgedaagd", zegt hij. "In het algemeen ben ik meer een soort nerdy techneut. Ik houd van apparatuur en uitrusting."

Naast de grote passie voor duiken en zijn vak was het Nicolai's creatieve oog en technische kennis als filmmaker waar het Zweedse bedrijf Poseidon Diving Systems naar op zoek was voor een commercial waarin ze de technologie achter hun rebreather wilden laten zien. Met dit apparaat kunnen gevorderde duikers veel langer onder water blijven doordat het gas dat ze anders als luchtbellen in het water zouden uitademen, wordt gerecycled. Zo kunnen ze uren achtereen onder de golven blijven.

"Ze wilden in de commercial de recreatieve kant van het duiken met een rebreather benadrukken, omdat iedereen die eraan wil beginnen altijd denkt dat het zo technisch is", zegt Nicolai. "Maar hun apparaat is heel simpel en modern, dus makkelijker om mee aan de slag te gaan. Een beetje als een nieuwe auto met van die systemen voor bestuurdersassistentie, die zelf kunnen parkeren. Dus dat moest ik voor hen onder de aandacht brengen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Twee mensen in duikpakken staan in ondiep water, omgeven door rotsachtig gesteente.

Nicolai filmde de commercial voor Poseidon Diving Systems met zijn partner Sarah [links in beeld]. Zoals ze in de film zegt: "De oceaan is mysterieus. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken."

Open opdracht leidt tot cinematische film

Deze open opdracht gaf Nicolai de kans om zijn eigen visie tot leven te brengen bij het filmen in de wateren rondom het mediterraanse eiland Gozo. Hij had echter al zijn verbeeldingskracht nodig, aangezien het kustgebied daar niet bekend staat om overvloedig zeeleven. De Duitse filmmaker koos een cinematische benadering om duikers in elk frame te inspireren met beroemde scheepswrakken in zijn onderwaterset, zoals dat van de P31, een patrouilleboot met een lengte van 52 meter die in de jaren 1960 werd gebouwd.

Nicolai gebruikte zijn Canon EOS C200 voor opnamen onder water, de Canon EOS C70 aan land en maakte daarnaast ook opnamen met een drone. Een van de redenen waarom hij de EOS C70 niet onder water heeft gebruikt, was dat deze toen geen ondersteuning bood voor RAW. Door een recente firmware-update echter, heeft de camera deze functionaliteit nu wel.

"Toen we besloten naar Gozo te gaan, wist ik dat daar weinig onderwaterleven is. Daarom probeerde ik me zo veel mogelijk te concentreren op sterke beelden die dat geweldige gevoel weergaven en op het vermijden van luchtbellen", zegt Nicolai. "Mijn benadering was dat ik de video op elk moment moest kunnen stilzetten en dan denken: 'Dat is een fantastisch shot!'. Deze benadering heb ik niet alleen voor dit project gehanteerd, maar ook voor vele andere. Je wilt het spannend en onvergetelijk maken."

Een duiker steekt met hoofd en schouders uit het water, met op de achtergrond een rotsachtige kustlijn.

Sarah wilde al een tijdje met een rebreather duiken de shoot bood haar en Nicolai de kans om deze nieuwe wereld te ontdekken. "Duiken met een rebreather is gewoon fantastisch bij het filmen. Je kunt heel lang onder water blijven en je maakt geen luchtbellen", zegt Nicolai.

Bij de commercial is ook Nicolai's partner, Sarah, betrokken. Zij is duikinstructeur en onderwatermodel, en wilde altijd al een rebreather proberen maar was wat angstig, omdat van het apparaat wordt gezegd dat er meer risico's aan kleven.

"We hadden het idee dat een rebreather iets is voor mannen of dat je sterk moest zijn of een technisch duiker", vervolgt Nicolai. "Het idee voor de commercial was dat Sarah niet extreem diep hoefde te gaan en er toch voordeel van zou hebben. Iedereen kan het. Hoewel wij beiden ervaren duikers zijn, was dit voor ons een compleet nieuwe manier van duiken, wat de shoot nog uitdagender maakte."

Een duiker nadert de top van een scheepswrak terwijl visjes in de heldere blauwe zee eromheen zwemmen.

"Bij deze shoot heb ik steeds aangepaste witbalans gebruikt, wat heel belangrijk is. Ik pas de witbalans steeds om de paar meter aan in het water. Je moet de witbalans elke dag, bij elke duik aanpassen. En daarvoor gebruik ik de witkaart of de zuurstoffles van mijn buddy", zegt Nicolai.

De uitdaging van onder water inkaderen

Om onder water filmische beelden te kunnen maken voor deze commercial, gebruikte Nicolai de compacte Canon EOS C200. Deze maakt scherpe opnamen van 4K 50p in Cinema RAW Light, wat flexibiliteit biedt in de nabewerking. De filmmaker vertelt dat inkaderen essentieel is bij shoots als deze.

"Een beeld dat er onder water filmisch uitziet is moeilijker te creëren aan land, omdat je wat betreft brandpuntsafstanden minder mogelijkheden hebt", zegt hij. "Je kunt bijvoorbeeld makkelijk een filmische look krijgen door een langer objectief en een groot diafragma te gebruiken om een geringe scherptediepte te bereiken. Maar onder water gebruik je meestal een groothoekobjectief, ten eerste vanwege de zichtbaarheid en het verlies aan licht, en je moet ook redelijk dicht bij het onderwerp zijn. Daarom is inkaderen zo belangrijk."

Dat Nicolai dankzij de aard van onder water duiken elke hoek kan bereiken voor zijn scènes, stimuleert de creativiteit. "Het leuke aan onder water werken is dat er drie dimensies zijn waarin je je kunt bevinden en je niet wordt beperkt door de zwaartekracht. Je zweeft rond, dus je kunt inkaderen wat je wilt. Inkaderen en belichting zijn de twee belangrijkste factoren voor het creëren van cinematisch beeld", voegt hij toe.

Een duiker te midden van koraal en vegetatie reikt naar zijn eigen spiegelbeeld.

"Onder water verandert het licht elke paar meter compleet, omdat er veel kleurverlies optreedt. Na de eerste paar meter bijvoorbeeld, verdwijnt het rood, daarna raak je oranje en geel kwijt en uiteindelijk is er alleen nog groen en blauw. En het varieert: als je op 5 of 15 meter zit, is de witbalans totaal anders. Dat is dus heel belangrijk en de watertemperatuur speelt ook een rol. Al deze dingen hebben invloed op de kleur van water", zegt Nicolai.

Belichting plannen

Voor deze shoot gingen ze wrakduiken en een keer 's nachts duiken met visjes waarop Nicolai's lampen weerkaatsten. De scenario's in de film vereisten intelligente planning van de belichting. "Sarah droeg bij vrijwel elk shot warm omgevingslicht aan haar pols, omdat dat er extra gevoel in legt en zonder zou het beeld er volstrekt anders uitzien", zegt Nicolai.

"Wanneer ze aankomt in het frame bij de trap in het wrak, plaats ik nog een lamp onder aan de trap en daardoor wordt het veel interessanter. Bij dit alles heb ik ook nog licht vooraan op mijn camera om wat kleur in het wrak te krijgen, anders zou alles er flets groen en blauw uitzien.

A woman dressed all in black stares to her left. Blurred in the background is the sea and a large, rocky outcrop.

"Dit soort shoots vereist heel wat planning. Voordat we aan deze begonnen, bespraken we aan land precies hoe ik de opnamen wilde hebben. Ik heb twee of drie keer eerder op deze plek gedoken en ik wist dat ik het licht daar wilde plaatsen. Het is 40 meter diep, dus moesten we snel handelen om niet te veel tijd aan die opnamen te verliezen."

Voor dit project werkte Nicolai met een basissnelheid van ISO800 (behalve bij het filmen van het wrak, daar gebruikte hij maximaal ISO6400). Hij schoot alle opnamen in Canon Log 2. "Bij filmopnamen onder water moet je altijd rekening houden met het licht, dus nooit omlaag filmen", adviseert hij. "Als je geen onderwaterlampen hebt, moet je niet diep gaan. Bij 5-10 meter krijg je nog uitstekende kleuren."

Twee mensen in duikuitrusting lopen over zand met op de achtergrond duinen en een zandkleurig gebouw.

Nicolai en zijn team bespraken de opnamen en uitrusting aan land, voordat ze onder water gingen. Op een bepaald moment woog zijn cameraconfiguratie bijna 20 kg en moest hij goed nadenken over hoe hij zijn uitrusting optimaal kon benutten. "RAW is superbelangrijk voor mij bij onderwaterfilmen, omdat de witbalans lastig te corrigeren is in de nabewerking als je geen hoge bitrate en RAW-opnamen hebt. Dus nu de Canon EOS C70 RAW ondersteunt, denk ik er hard over om er mijn belangrijkste camera voor onder water van te maken", zegt hij.

Onconventionele lenzencombinatie: verrassend resultaat

Naast de Canon EOS C200 werkt Nicolai ook met de Canon EOS R5 en gebruikt hij EF-objectieven met de Canon-vattingadapter EF-EOS R. Voor opnamen onder water heeft hij een onconventionele methode gevonden die verrassend goede resultaten oplevert.

"Voor deze film heb ik een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM gecombineerd met een natte groothoeklens speciaal voor onder water, die voor aan de body wordt geplaatst", zegt hij. "Met de 18-55mm, die superscherp is in zijn standaardbereik, heb ik de achterkant van die conversielens gefilmd."

"Als ik bijvoorbeeld een professioneler groothoekobjectief van Canon zou gebruiken en daar een dome port voor zou zetten... die objectieven zijn niet gemaakt voor de golflengte onder water", legt hij uit. "De hoeken worden minder scherp, je moet een kleiner diafragma gebruiken en je krijgt een hoop vignettering. De manier waarop ik het doe [door de twee objectieven te combineren] is relatief nieuw en het kan pas sinds iets van vier of vijf jaar."

Nicolai heeft al sinds hij 12 jaar oud was een onderwatercamera en is dus goed bekend met de oceaan, een omgeving waar hij ondanks de uitdagingen steeds weer naar terugkeert.

"Bij deze shoot moesten we heel wat hordes nemen – duiken met een hoeveelheid lampen in je zak en op een gegeven moment had ik twee camera's bij me, de Canon EOS R5 op mijn rug zodat ik daarmee kon fotograferen en ik had ook reservezuurstof mee", zegt hij. "Dit alles vind ik leuk en ik weet dat er niet veel mensen zijn met deze vaardigheden. Het besef dat ik deze uitdagende shoot in zeer korte tijd voor elkaar heb gekregen, geeft veel voldoening."

De Canon Cinema EOS-serie.

Het verhaal achter de Canon Cinema EOS-serie

Ontdek een decennium aan cinematische films die zijn opgenomen met alles van de oorspronkelijke Canon EOS C300 tot en met het allernieuwste model, de Canon EOS C70.
Lorna Dockerill

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro